Principer i stridens hetta!

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-04 9:32:05

I kristna diskussioner, så brukar man prata om "tolkningsförträde", om t.ex konfirmanderna skall sätta sig över prästen.

Det slår mig att många av stridsfrågorna borde ordnas av en inledande dialog om "kunskapsföreträde", vem som bör hålla sig mer avvaktande i tråden.

För många gånger är det rena missuppfattningar son man slåss om. T.ex att inte skilja på gruppen "kristna" människor och beprövad eller t.ex befrielse-teologi.

Mitt förslag är att typiska stridsfrågor får en inledande deklaration om vad som anses utanför trådens ändamål.

Jag har själv tröttnat på och undvikit trenden att intressanta frågor som jag vill följa fylls av argument, om troende människor, som du ju är, begått misstag.

Och till och med sekter har faktiskt företräden.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-06 6:14:00

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-19 16:52:59

Jag tar illa vid mig (p.g.a min schizofreni) över trådar där det går video, speciellt här på AF som inte ens är speciellt smiley- eller bildvänligt.

Jag är också upprörd över den antikristna grejen med någon hög potentat som legat inlagd i början ett tag (saboterar Tapatalk i alla fall).

Fördrar ett diskussionsforum utan sabotage, har t.ex själv fått det bra tipset att gömma Bibelorden.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Principer i stridens hetta!

Inläggav Alien » 2016-02-19 17:20:37

Vad är det som saboterar Tapatalk? Videoklipp?

Annars håller jag med om att det förekommer missförstånd. Om den goda viljan fanns skulle de lätt redas upp. Men ibland fattas den goda viljan...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Principer i stridens hetta!

Inläggav Moggy » 2016-02-19 18:20:53

Förstår inte riktigt vad du försöker säga?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-20 0:11:42

Att det här videoklippet med någon hög potentat, saboterar så att Tapatalk inte känns riktigt bra, längre. Förstår inte vad det skall vara bra för.

Jo, god vilja vore bra!

Moggy: Vad är svårtförståeligt?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Principer i stridens hetta!

Inläggav Moggy » 2016-02-20 1:15:15

Jag använder Tapatalk här och har inte set nån sån video.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-20 2:04:26

Är osäker på om det dels är bilder som inleder trådar, och nå'n video.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Principer i stridens hetta!

Inläggav Alien » 2016-02-20 2:05:35

Vad syftar du på med "videoklippet med någon hög potentat"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav Titti » 2016-02-20 17:24:42

Bild
Det ser ut så här i mitt flöde till exempel. Jag antar att det är det som avses.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Principer i stridens hetta!

Inläggav Wine » 2016-02-20 21:46:37

Var kommer bilden ifrån? Jag använder inte mobiltelefon så för mig ser det inte alls ut som i Tittis inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav Titti » 2016-02-21 0:20:05

Bild
Från det här inlägget. Varför just den bilden visas i flödet har jag ingen aning om.

Tapatalk har fler specialfunktioner. Jag får ett meddelande om någon citerat mig, med en länk. Det har också dykt upp en chat för forumister, inloggade via just Tapatalk.

Och så finns det markeringar för vem som är online vid varje inlägg. Om det gäller dem som är online via Tapatalk bara eller alla vet jag inte. Och så kan man klicka på en "tummen upp" för inlägg man gillar. Om det når fram till skribenten vet jag inte dock.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Principer i stridens hetta!

Inläggav Wine » 2016-02-21 9:14:17

Titti skrev:Från det här inlägget. Varför just den bilden visas i flödet har jag ingen aning om.


Ok, tack för svar, jag har ju själv inte Tapatalk och har faktiskt aldrig sett det heller i en telefon och jag har ingen aning om hur det används.

Är chatten i Tapatalk samma som chatten som man ser här på forumet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav Titti » 2016-02-21 13:57:47

Wine skrev:
Titti skrev:Från det här inlägget. Varför just den bilden visas i flödet har jag ingen aning om.


Ok, tack för svar, jag har ju själv inte Tapatalk och har faktiskt aldrig sett det heller i en telefon och jag har ingen aning om hur det används.

Är chatten i Tapatalk samma som chatten som man ser här på forumet?

Chatten är inte densamma. Forumets vanliga chatt kan jag inte nå via Tapatalk, det är en special för forumet. Den här når man bara via Tapatalk. Det är ganska nytt och känns lite surrealistiskt faktisk. Någon mer forumist har jag sett där dock.

Jag läser allt oftare forumet via Tapatalk eftersom jag gör allt mer via mobilen och då är appen oslagbar jämfört med webbläsaren i mobilen. Det är ett sätt för mig att lämna kontoret och vara mer i resten av huset. Barnen vill gärna att jag är i köket ibland, tex... ;)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Principer i stridens hetta!

Inläggav Wine » 2016-02-21 17:56:52

Titti skrev:
Wine skrev:
Titti skrev:Från det här inlägget. Varför just den bilden visas i flödet har jag ingen aning om.


Ok, tack för svar, jag har ju själv inte Tapatalk och har faktiskt aldrig sett det heller i en telefon och jag har ingen aning om hur det används.

Är chatten i Tapatalk samma som chatten som man ser här på forumet?

Chatten är inte densamma. Forumets vanliga chatt kan jag inte nå via Tapatalk, det är en special för forumet. Den här når man bara via Tapatalk. Det är ganska nytt och känns lite surrealistiskt faktisk. Någon mer forumist har jag sett där dock.

Jag läser allt oftare forumet via Tapatalk eftersom jag gör allt mer via mobilen och då är appen oslagbar jämfört med webbläsaren i mobilen. Det är ett sätt för mig att lämna kontoret och vara mer i resten av huset. Barnen vill gärna att jag är i köket ibland, tex... ;)


Men tycker du inte att det är jobbigt med en liten skärm när man ska läsa och framförallt skriva, jag känner mig nästan handikappad de få gånger jag testar att skriva med en mobiltelefon/smartphone. Jag är liksom fast med traditionell dator med ett riktigt tangentbord och mus. Antar att man kan träna upp det men det är ju mycket mer pilligt med en mobilskärm. Jag har nog inte så bra fingermotorik heller så därför passar ett större tangentbord bättre.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav notwoodstock » 2016-02-22 21:00:01

Tack för att ni visade upp potentaten i fråga.

Känner att jag inte kan använda Tapatalk heller för att köra på AF.

Är klart ledsen över vad som hänt i Forumet.

Jag tror på att hålla fred med alla, och förstår inte det demoniska från användare i mina inre röster när jag har varit inloggad.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav Titti » 2016-02-22 23:42:33

Wine skrev:Men tycker du inte att det är jobbigt med en liten skärm när man ska läsa och framförallt skriva, jag känner mig nästan handikappad de få gånger jag testar att skriva med en mobiltelefon/smartphone. Jag är liksom fast med traditionell dator med ett riktigt tangentbord och mus. Antar att man kan träna upp det men det är ju mycket mer pilligt med en mobilskärm. Jag har nog inte så bra fingermotorik heller så därför passar ett större tangentbord bättre.

Jag har vant mig ganska bra. Har använt mobil många år (mina nu vuxna tonåringar lärde mig) men det tog ett tag att vänja om mig från en knappsats till ett touchskärm. Fortfarande skriver jag med mobilen i upprätt läge och har ställt in knappsatsen på touchen så att den ser ut som en vanlig... Jag har skrivit tusentals sms på mina gamla mobiler och dem kunde jag skriva på utan att titta ens :)

Jag har en av de större mobilerna på marknaden och den har en sak som är otroligt bra - och som jag har kommit att sakna på min dator - man kan enkelt förstora text och bilder så man ser bättre! Det kan alla, vad jag förstår. Passar mig utmärkt, jag som börjar inte bara vara närsynt som alltid utan också med ålderns rätt lite långsynt :(

Jag gillar däremot inte laptops. I alla fall inte utan separat mus och tangentbord.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Principer i stridens hetta!

Inläggav Wine » 2016-02-23 8:57:28

Titti skrev:Jag gillar däremot inte laptops. I alla fall inte utan separat mus och tangentbord.


Jag tycker också att det är jobbigt med laptop om mn inte har en separat mus till, att hålla på med touchpad har jag aldrig tyckt om, känner mig lika handikappad där. En mus är ett måste!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Principer i stridens hetta!

Inläggav Fenren » 2016-02-23 16:08:16

Titti skrev:Jag har en av de större mobilerna på marknaden och den har en sak som är otroligt bra - och som jag har kommit att sakna på min dator - man kan enkelt förstora text och bilder så man ser bättre! Det kan alla, vad jag förstår. Passar mig utmärkt, jag som börjar inte bara vara närsynt som alltid utan också med ålderns rätt lite långsynt


Det kan du på datorn med... Bland annat genom ctrl+scroll
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Principer i stridens hetta!

Inläggav Titti » 2016-02-24 9:25:13

Fenren skrev:
Titti skrev:Jag har en av de större mobilerna på marknaden och den har en sak som är otroligt bra - och som jag har kommit att sakna på min dator - man kan enkelt förstora text och bilder så man ser bättre! Det kan alla, vad jag förstår. Passar mig utmärkt, jag som börjar inte bara vara närsynt som alltid utan också med ålderns rätt lite långsynt


Det kan du på datorn med... Bland annat genom ctrl+scroll

Jodå. Men det är enklare på mobilen. På datorn blir det ofta problematiskt att förstora eftersom inte text, bilder, rubriker och kolumner alltid följer varandra då. Men jag har någorlunda stor skärm istället.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in