Är vi fula?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är vi fula?

Inläggav vofff » 2016-02-21 1:53:01

Jag vet att tjejer inte kollar på utseende, men generellt sätt är vi killar som har aspergers fula?
Jag vet att det är grovt att fråga och kränkande men ren fakta ur den tvistade samhälle ser på oss i allmän form
så är vi inte så eftertraktad gällande vår utseende? Eller har jag fel?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är vi fula?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-21 2:10:20

Aspergare är inte fulare/snyggare än andra. Avvikande ögonkontakt/gångstil kan dock märkas på vissa aspergare, men långt ifrån alla. Men det behöver inte se "fult" ut nödvändigtvis - bara annorlunda.

Vad som avgör om man ser tilltalande ut för omgivningen beror främst på hygien, klädsel, kroppshållning samt psykisk och fysisk hälsa. Om dessa bitar är på plats bör du inte se ful ut. Precis som vilken person som helst, med eller utan diagnos.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Är vi fula?

Inläggav Pikachu » 2016-02-21 2:39:29

Vi aspergare är fula små troll som bor under bockarna bruses bro.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Är vi fula?

Inläggav Dandelo » 2016-02-21 2:44:12

Pikachu skrev:Vi aspergare är fula små troll som bor under bockarna bruses bro.


Hur får vi alla plats?

OT:

Beror på vad som anses vara fult, vems ögon som ser.
Jag kan vara ful. Det är fint ibland.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Är vi fula?

Inläggav Alien » 2016-02-21 3:01:36

Klart tjejer kollar på utseendet! :lol:

Men när jag väl pratade med någon så är det personligheten som är intressant. Jag har en tendens att glömma hur folk ser ut men kan komma ihåg vad vi pratat om. Och även när det gäller vanliga tjejer så är det inte bara utseendet utan utstrålningen som gäller.

Så om aspiekillar inte är "eftertraktade" tror jag inte det beror på utseendet (ser väl ut som alla andra) utan på att de pratar för lite el om fel saker el verkar ointresserade av tjejen (frågar inget om henne). Eller att de verkar för osäkra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är vi fula?

Inläggav elle » 2016-02-21 9:51:34

Pikachu skrev:Vi aspergare är fula små troll som bor under bockarna bruses bro.

Kunnde inte låta bli att skratta. Det lät så roligt..

" De tre bockarna Bruse

Saga från Norge.

Det var en gång tre bockar, som skulle gå till ängen och äta sig feta. Alla tre hette Bocken Bruse. På vägen var det en bro över en fors, som de måste över, och under den bron bodde ett otäckt troll med ögon som tenntallrikar och näsa lång som ett räfseskaft."

http://www.ungafakta.se/sagor/folksagor ... rna-bruse/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är vi fula?

Inläggav Fenren » 2016-02-21 10:05:22

Generellt har asmän knepigheter för sig som är bortstötande.

Många av askvinnornas knepigheter är kortsiktigt fördelaktiga.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Är vi fula?

Inläggav Toblerone » 2016-02-21 11:16:42

Det är säkert inte utseendet som är problemet. Jag minns att jag trodde, t.ex. i tonåren, att jag inte såg tillräckligt bra ut, för att jag inte fick alltför stor respons från killarna. Inte lika mycket som en stor del av dem andra tjejerna. I efterhand har jag förstått att jag faktiskt var bland dem snyggaste, men folk upplevde mig som konstig. De upplevde att jag INTE VILLE ha kontakt. Sånt är ju synt, men vad ska man göra? Det är ju det som utgör vårt funkionshinder.

Generellt är jag säker på att Aspergerare ser ut som alla andra. Förutom att vi brukar se yngre ut, och mer androgyna. Och det är lite ovanligt. Jag undrar om det finns en orsak?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav EnPojke » 2016-02-21 12:02:15

För egen del har jag kommit fram till att det ej är utseendet i mitt fall. Skulle kunna se ut som en fotomodell och ändå inte få mer än initial kontakt.

Har haft perioder då jag gjorde seriösa försök, tränade och försökte se bra ut men inte gick det bättre för det. Tjejer har visat intresse ibland men har dessvärre noll känsla för hur jag ska göra sen. Mina känslor spelar aldrig med så jag får försöka gå på logik, eller se hur andra gör men då blir det meningslöst. Det jag är ute efter är det där känslomässiga utbytet jag ser hos par.

Minns en tjej under skolåren som visade intresse och ville dansa med mig men med min kassa känsla för rytm sabbade jag det totalt, sen var hon inte intresserad längre. :lol:
Har väldigt svårt för saker som kräver koordination och rytm av nått slag.

Liknande situationer har uppstått många gånger. Tjej visar intresse och jag sabbar det för att jag är så kass på samspelet.

Aja så kan det gå. Värre saker händer varje dag så man ska inte vara ledsen antar jag :roll:
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-21 12:19:30

Wonderer har rätt...AS i sig gör dig varken fulare eller vackrare men det tycks vanligt inom gruppen att ha taskig koll på klädsel, kroppshållning och i enstaka fall hygien.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-21 12:27:24

TheWonderer92 skrev:Aspergare är inte fulare/snyggare än andra. Avvikande ögonkontakt/gångstil kan dock märkas på vissa aspergare, men långt ifrån alla. Men det behöver inte se "fult" ut nödvändigtvis - bara annorlunda.


När jag gjorde min AS utredning fick jag göra en genetiks undersökning, psykiatrikern kollade hur ögonen satt och formen på dom samma sak med öronen, så kollades också gomspalten, sist men inte minst undersöktes mina tår och tydligen var en utav mina tår längre en vad som är normalt vilket tydligen är vanligt bland oss autister och det är något som jag aldrig har lagt märke till, men om man har en partner som är fotfetischist kan den personen säkert störa sig på det.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-22 2:38:04

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Aspergare är inte fulare/snyggare än andra. Avvikande ögonkontakt/gångstil kan dock märkas på vissa aspergare, men långt ifrån alla. Men det behöver inte se "fult" ut nödvändigtvis - bara annorlunda.


När jag gjorde min AS utredning fick jag göra en genetiks undersökning, psykiatrikern kollade hur ögonen satt och formen på dom samma sak med öronen, så kollades också gomspalten, sist men inte minst undersöktes mina tår och tydligen var en utav mina tår längre en vad som är normalt vilket tydligen är vanligt bland oss autister och det är något som jag aldrig har lagt märke till, men om man har en partner som är fotfetischist kan den personen säkert störa sig på det.


Var det tån bredvid stortån som var större?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Är vi fula?

Inläggav vofff » 2016-02-22 11:56:26

Jag känner igen mig på olika fronter ni har skrivit, att tjejer är intresserad men att man inte fattar det.
Det är mest små detaljer som vi missar, där folk märker. Hur ska man då kunna lägga märke till dom här små detaljer? Ska man fråga? Eller hur gör man?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-22 12:07:50

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Aspergare är inte fulare/snyggare än andra. Avvikande ögonkontakt/gångstil kan dock märkas på vissa aspergare, men långt ifrån alla. Men det behöver inte se "fult" ut nödvändigtvis - bara annorlunda.


När jag gjorde min AS utredning fick jag göra en genetiks undersökning, psykiatrikern kollade hur ögonen satt och formen på dom samma sak med öronen, så kollades också gomspalten, sist men inte minst undersöktes mina tår och tydligen var en utav mina tår längre en vad som är normalt vilket tydligen är vanligt bland oss autister och det är något som jag aldrig har lagt märke till, men om man har en partner som är fotfetischist kan den personen säkert störa sig på det.


Var det tån bredvid stortån som var större?


Just den tån fröken. :D
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav Wine » 2016-02-22 12:12:56

slackern skrev:När jag gjorde min AS utredning fick jag göra en genetiks undersökning, psykiatrikern kollade hur ögonen satt och formen på dom samma sak med öronen, så kollades också gomspalten, sist men inte minst undersöktes mina tår och tydligen var en utav mina tår längre en vad som är normalt vilket tydligen är vanligt bland oss autister och det är något som jag aldrig har lagt märke till, men om man har en partner som är fotfetischist kan den personen säkert störa sig på det.


:wink:

Låter nästan som en rasbiologisk undersökning:

I Svensk raskunskap från 1927, som kom ut i en folkupplaga med stor spridning, kunde man läsa att andelen ljushåriga i Sverige var 72,7 procent, rödhåriga 3,3 procent och så vidare. Svenskens ansiktsindex var 91,3 enligt en räknemodell. Andelen svenskar med konkav näsa, ”uppnäsa”, var 27,5 procent, medan de med konvexa näsor uppgick till 17,4 procent. Även ögonfärgerna kvantifierades: 47,4 procent blåögda, 19,3 procent gråa ögon och så vidare.


http://fof.se/tidning/2012/8/en-menings ... -manniskor
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-22 12:13:44

vofff skrev:Jag känner igen mig på olika fronter ni har skrivit, att tjejer är intresserad men att man inte fattar det.
Det är mest små detaljer som vi missar, där folk märker. Hur ska man då kunna lägga märke till dom här små detaljer? Ska man fråga? Eller hur gör man?


Du det där har jag också haft och har problem med, jag tror bara att tjejerna är öppna, trevliga och sociala inte att dom vill ligga med mig. Sedan har kompisar stönat och sagt att varför stötta jag inte på henna att jag hade halva inne. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav Fenren » 2016-02-22 12:15:39

KrigarSjäl skrev:Wonderer har rätt...AS i sig gör dig varken fulare eller vackrare men det tycks vanligt inom gruppen att ha taskig koll på klädsel, kroppshållning och i enstaka fall hygien.


Det påverkar ju hur man uppfattas och om man anses snygg eller ful mer än ens faktiska utseende.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-22 12:17:33

Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Wonderer har rätt...AS i sig gör dig varken fulare eller vackrare men det tycks vanligt inom gruppen att ha taskig koll på klädsel, kroppshållning och i enstaka fall hygien.


Det påverkar ju hur man uppfattas och om man anses snygg eller ful mer än ens faktiska utseende.

-Jepp, så är det.

Ens röstläge är också viktigt.
Såna saker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-22 12:18:36

KrigarSjäl skrev:
Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Wonderer har rätt...AS i sig gör dig varken fulare eller vackrare men det tycks vanligt inom gruppen att ha taskig koll på klädsel, kroppshållning och i enstaka fall hygien.


Det påverkar ju hur man uppfattas och om man anses snygg eller ful mer än ens faktiska utseende.

-Jepp, så är det.

Ens röstläge är också viktigt.
Såna saker.


Jag ryser utav obehag utav tjejer som har pipiga röster.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav Toblerone » 2016-02-22 12:38:30

vofff skrev:Jag känner igen mig på olika fronter ni har skrivit, att tjejer är intresserad men att man inte fattar det.
Det är mest små detaljer som vi missar, där folk märker. Hur ska man då kunna lägga märke till dom här små detaljer? Ska man fråga? Eller hur gör man?


Lättast är det väl om man träffar personen ofta i något sammanhang? Då är chansen bättre att man helt enkelt pratar om det. Det är lättare att missa sin chans/sitt tillfälle om man bara träffar någon en gång, eller ganska sällan i alla fall. Så det kanske är bra att börja som vänner. Sen kan man fråga typ: "jag känner att jag skulle kunna tänka mig fördjupa relationen. Hur känner du?" :mrgreen: Lite väl pretentiöst kanske.

Det kan ju bli så olika beroende på situation. När jag träffade min man, på en pub och jag hade träffat honom där nån gång tidigare, så sa jag bara helt ärligt att jag var lite less på att vara singel. Och han menade: "jag också." Det sägs att man ALDRIG ska säga så som tjej, att det verkar desperat eller så, men det funkade ju, eftersom han kände likadant. Så då kom vi snabbt överens att gå ut tillsammans en annan kväll och så fortsatte det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav DIProgan » 2016-02-22 12:51:00

Lägger du för mycket vikt vid ditt utséende blir i alla fall jag ointresserad. Andra kanske tycker tvärtom men vad spelar det för roll, det är jag som ska leva mitt liv inte dem och kan de inte behandla mig med respekt beroende på något utséendemässigt är det en brist hos dem. De som har idiotiska kriterier och förväntningar på världen ska inte ha någon makt över något helst. Så spela dem inte i händerna genom att försöka bli en ointressant kopia utan stå upp för vad som är rätt och riktigt dvs. tankekraft, solidaritet m.m.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Är vi fula?

Inläggav nescio » 2016-02-22 14:48:34

Jag ser ut som en galen seriemördare som rymt från dårhuset sa någon om mig en gång.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är vi fula?

Inläggav Flinta » 2016-02-22 16:31:26

Vissa verkar ha svårt att föreställa sig andras perspektiv och hur man kan uppfattas om man väljer en viss klädsel vid ett visst tillfälle. En del verkar ha extra svårt att välja kläder efter väder eller efter situation/en miljö man ska infinna sig i. Somliga kan inte ha kläder som sitter tight mot huden utan väljer mer bekväma kläder.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är vi fula?

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 16:32:56

Vad jag ser i spegeln är helt olikt det andra verkar se. Nu har jag två ben visserligen och har inte träffat så där väldigt många Asperger män, kanske en 10-12 st. Majoriteten av dessa hade en nasal röst nästan mot för normalt folk och hade en annan gångstil och kroppsrörelse. Bleka nästan genomskinlig hud och hade liknande ögon (?)

Jag tippar på att detta inte alls behöver vara så normalt bland Asperger män och att mina erfarenheter inte alls behöver tyda på att det är så. Jag fann ingen av dom attraktiv.
Två aspergermän jag träffat har varit helt olik de andra. Breda axlar och mer atletiska i kroppen. Den första cyklade minst två mil om dagen och paddlade kajak på helgerna. Han såg riktigt bra ut och hans annorlundaskap märktes endast då han öppnade munnen. Den andre killen träffade jag i en Aspergergrupp och minns inte vad han pysslade med så. Minns jag rätt så hade han en form av Autism och inte just Asperger dock. OM det nu skulle göra skillnad.

Enligt mig är människor fula överlag och många som ses som vackra blir fula så fort dom öppnar munnen.
Idealet för mig är en människa som kan se både snygg och ful ut. Det behöver vara omväxling. Annars så blir det så mediokert.
Jag dejtade en fotomodell (underkläder) en sväng och tröttnade väldigt snabbt. Det behövs så mycket mer än yta för att någon ska bli "snygg".
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in