Bilden av NT

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bilden av NT

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-17 20:00:52

efter många timmar på detta forum så har jag fått uppfattningen att ni "aspergare" känner sig mobbade av oss "NTare". en av frågorna som dyker upp är då, varför? jag känner flertalet som antingen säger sig ha asperger/autsim eller har en diagnos på papper. dessa personer är som folk i allmänhet. jobbar/pluggar/arbetslösa osv. ingen av dom som har diagnos på papper beklagar sig över sin diagnos, dom kan som alla andra beklaga sig över livet, sin situation, visa bitterhet, som människor i allmänhet. aldrig hör jag dock att dessa känner sig mobbade av "NTare". NT var ett ord jag lärde mig efter ett antal timmar här på forumet. det betyder, vad jag tror, normal. betyder NT normal människa?

jag känner ett 10-tal med aspergers/autism(på papper) och ett 10 tal som hävdar att dom har det utan någon utredning.

vad är det som får er att känna er mobbade? dessa 10 tal om har diagnos har alla jobb(förutom 1) och lever sina liv utan att beklaga sig(till mig iaf) om sin diagnos och hur alla mobbar dom. på detta forum har jag dock märkt ett förakt mot NT, näst intill ett hat. ett hat som för mig som "NTare" har svårt att greppa om och känner mig ibland som att jag är en dålig människa bara för att jag är, just NT.

hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:02:49

Jag kan säga att jag personligen har inget emot dom så kallade "NT", själv ser jag inte en människa utefter en diagnos eller avsaknad utan helheten hur personen är som person.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav Alien » 2016-02-17 20:14:50

NT betyder "neurotypisk".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bilden av NT

Inläggav Pikachu » 2016-02-17 20:15:52

Aspergarna är de riktiga mobbarna. Om inte folk inte behandlar en rätt till punkt och pricka är de onda, mobbare och djävulen själv, lite som att psykopater tycker att alla andra är manipulativa.

Det är ju bara att kolla runt på forumet så ser man personangrepp, smutskastningar och allmän jävlighet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:23:56

Pikachu skrev:Aspergarna är de riktiga mobbarna. Om inte folk inte behandlar en rätt till punkt och pricka är de onda, mobbare och djävulen själv, lite som att psykopater tycker att alla andra är manipulativa.

Det är ju bara att kolla runt på forumet så ser man personangrepp, smutskastningar och allmän jävlighet.


Syftar du då på personerna som får guldmedaljer som är dom största mobbarna?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav Pikachu » 2016-02-17 20:28:58

slackern skrev:
Pikachu skrev:Aspergarna är de riktiga mobbarna. Om inte folk inte behandlar en rätt till punkt och pricka är de onda, mobbare och djävulen själv, lite som att psykopater tycker att alla andra är manipulativa.

Det är ju bara att kolla runt på forumet så ser man personangrepp, smutskastningar och allmän jävlighet.


Syftar du då på personerna som får guldmedaljer som är dom största mobbarna?


Inte enbart, om det varit total objektivitet hade det ju naturligtvis varit så.

Tycker du själv att forumet håller en saklig nivå?
Senast redigerad av Pikachu 2016-02-17 20:32:35, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:32:12

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:Aspergarna är de riktiga mobbarna. Om inte folk inte behandlar en rätt till punkt och pricka är de onda, mobbare och djävulen själv, lite som att psykopater tycker att alla andra är manipulativa.

Det är ju bara att kolla runt på forumet så ser man personangrepp, smutskastningar och allmän jävlighet.


Syftar du då på personerna som får guldmedaljer som är dom största mobbarna?


Inte enbart, om det varit total objektivitet hade det ju naturligtvis varit så.


Men du jag kan nog erkänna att jag själv inte är guds bästa barn för jag själv har ju haft ett gäng guldmedaljer. Men jag tror inte att jag mobbar utan det handlar nog om att jag kan bli irriterad och säga något olämpligt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav Pikachu » 2016-02-17 20:35:39

@slackern

Jag tycker iaf att Sigvard Lingh mobbades ut, samt jag själv när jag tog upp om asperger och dess baksidor. Många trodde att jag trollade när det helt enkelt handlade om intresse, jag har ju AS själv fastställt av en mycket objektiv sensordetektorundersökning.

Att jag idag kan trycka på lite extra gällande AS och negativa saker har lite att göra med det tidiga bemötandet jag fick.
Senast redigerad av Pikachu 2016-02-17 20:40:42, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:39:34

Pikachu skrev:@slackern

Många trodde att jag trollade när det helt enkelt handlade om intresse.


Själv tycker jag att det var rätt intressant, för jag förstår inte den romantiserande bilden vissa har utav AS, det är fan inget att romantisera det är en funktionsnedsättning tycker man inte att det är det så är man troligtvis feldiagnostiserad eller har för höga tankar om sig själv, nu menar jag inte att man måste vara värsta losern bara för att man har AS.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-17 20:43:11

Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:45:02

TheWonderer92 skrev:Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.


Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav Pikachu » 2016-02-17 20:48:56

TheWonderer92 skrev:Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.


Har du läst i tråden där Lingh mobbades ut?

asperger-vad-ar-det-egentligen-t20726.html
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Bilden av NT

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-17 20:52:33

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.


Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)


Säger inte att just jag reagerar efter "anfall är bästa försvar" utan att jag kan förstå de som gör det. Sen gillar jag att upplysa människor som behöver få insikt på något plan. Men det kan man ju inte göra hur länge som helst heller. Vissa vill helt enkelt inte se sin egen del i det som sker.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-02-17 20:59:07

TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.


Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)


Säger inte att just jag reagerar efter "anfall är bästa försvar" utan att jag kan förstå de som gör det. Sen gillar jag att upplysa människor som behöver få insikt på något plan. Men det kan man ju inte göra hur länge som helst heller. Vissa vill helt enkelt inte se sin egen del i det som sker.


Vi kan nog bara överens om att det finns idioter med och utan diagnos. Men jag förstår inte varför man ska försvara diagnosen med näbbar och klor och bli kränkt så fort någon annan inte delar ens åsikt kring diagnosen. Om någon påstår att alla med AS är psykopater så tar t.ex inte jag åt mig för jag har gjort det där testet där dom kollar om man har personlighetsstörningar 3 gånger och kammat hem 0 personlighetsstörningar varenda gång, fattar bara inte varför folk är så lättkränkta, inte sagt att du är det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav Pikachu » 2016-02-17 20:59:24

Visst har jag också skuld i det hela, men var rätt grova saker som kastades emot en.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Bilden av NT

Inläggav Wine » 2016-02-17 21:12:57

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)


Säger inte att just jag reagerar efter "anfall är bästa försvar" utan att jag kan förstå de som gör det. Sen gillar jag att upplysa människor som behöver få insikt på något plan. Men det kan man ju inte göra hur länge som helst heller. Vissa vill helt enkelt inte se sin egen del i det som sker.


Vi kan nog bara överens om att det finns idioter med och utan diagnos. Men jag förstår inte varför man ska försvara diagnosen med näbbar och klor och bli kränkt så fort någon annan inte delar ens åsikt kring diagnosen. Om någon påstår att alla med AS är psykopater så tar t.ex inte jag åt mig för jag har gjort det där testet där dom kollar om man har personlighetsstörningar 3 gånger och kammat hem 0 personlighetsstörningar varenda gång, fattar bara inte varför folk är så lättkränkta, inte sagt att du är det.


Nu tror jag att du glömmer vad du har skrivit tidigare:

slackern skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.


Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?


Men du tar ju upp första bästa tråd om ADHD och sprider en massa nyheter från USA som den här tråden. Du tar första bästa tillfälle i akt du kan ta för att misskreditera diagnosen ADHD, du verkar ha ett religiöst hat mot ADHD ett korståg att misskreditera diagnosen och medicinerna.


post1358268.html#p1358268

slackern skrev:Så var hen inne igen för att misskreditera diagnosen igen.


post1355641.html#p1355641
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Bilden av NT

Inläggav tahlia » 2016-02-17 21:16:01

Personligen har jag inte heller tagit åt mig eller känt mig kränkt. Det jag tenderar att ha problem med är rena felaktigheter varvid man tydligen riskerar att bli kallad hellöjlig.

Vad gäller NT. Mobbad av NT har jag inte varit sedan jag lämnade skolvärlden. De är som alla andra grupper - det finns allt från fantastiska människor till rena rötägg.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bilden av NT

Inläggav Wine » 2016-02-17 21:17:43

Pikachu skrev:Aspergarna är de riktiga mobbarna. Om inte folk inte behandlar en rätt till punkt och pricka är de onda, mobbare och djävulen själv, lite som att psykopater tycker att alla andra är manipulativa.

Det är ju bara att kolla runt på forumet så ser man personangrepp, smutskastningar och allmän jävlighet.


Ja, man behöver inte vara här särskilt länge för att se att en del är riktigt aggressiva och hatiska och även hämndlystna. Stalkerbeteende har man också sett exempel på. En del har så svårt att acceptera att andra inte har samma åsikter som dem själva att de t.o.m. måste sätta medlemmar på ignore så de slipper läsa deras inlägg och se deras åsikter, synpunkter och syn på verkligheten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Bilden av NT

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-17 21:18:38

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:
slackern skrev:
Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)


Säger inte att just jag reagerar efter "anfall är bästa försvar" utan att jag kan förstå de som gör det. Sen gillar jag att upplysa människor som behöver få insikt på något plan. Men det kan man ju inte göra hur länge som helst heller. Vissa vill helt enkelt inte se sin egen del i det som sker.


Vi kan nog bara överens om att det finns idioter med och utan diagnos. Men jag förstår inte varför man ska försvara diagnosen med näbbar och klor och bli kränkt så fort någon annan inte delar ens åsikt kring diagnosen. Om någon påstår att alla med AS är psykopater så tar t.ex inte jag åt mig för jag har gjort det där testet där dom kollar om man har personlighetsstörningar 3 gånger och kammat hem 0 personlighetsstörningar varenda gång, fattar bara inte varför folk är så lättkränkta, inte sagt att du är det.


Japp, det är sant. Jag försöker faktiskt bara hjälpa Pikachu att bli mer framgångsrik med att få ut sina budskap. För jag har också vissa åsikter och tankar som Pukachu men jag uttrycker mig inte med "alla aspergare är si och så" eller kollektiv bestraffning. Jag är helt övertygad om att attacker inte kan få vissa aspergare på bättre tankar. Om man vill att kritik ska hamna där man vill att den ska hamna bör man vara duktig på att framföra den.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Bilden av NT

Inläggav Flinta » 2016-02-17 21:51:48

ArgeAnkan skrev:hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?


Jag upplever att en hel del med AS känner sig frustrerade (inte mobbade) över att inte bli förstådda. I vardagen. Gång på gång, dag efter dag. De som inte förstår är ofta NT och då är det inte helt ologiskt att frustrationen övergår i hat. När man inte kan formulera själv hur man fungerar blir det ännu svårare för omgivningen att förstå. För högt/lågt ställda krav i t ex skola, på arbetsplatser, i hemmet, i sociala relationer.. Kraven på hur man ska vara och hur man borde fungera kommer från NT-världen och detta kan man givetvis jobba med om man har AS, hitta strategier för att inte ta åt sig utan försöka skapa sig ett liv som fungerar för en själv..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Bilden av NT

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-17 21:56:52

Flinta skrev:
ArgeAnkan skrev:hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?


Jag upplever att en hel del med AS känner sig frustrerade (inte mobbade) över att inte bli förstådda. I vardagen. Gång på gång, dag efter dag. De som inte förstår är ofta NT och då är det inte helt ologiskt att frustrationen övergår i hat. När man inte kan formulera själv hur man fungerar blir det ännu svårare för omgivningen att förstå. För högt/lågt ställda krav i t ex skola, på arbetsplatser, i hemmet, i sociala relationer.. Kraven på hur man ska vara och hur man borde fungera kommer från NT-världen och detta kan man givetvis jobba med om man har AS, hitta strategier för att inte ta åt sig utan försöka skapa sig ett liv som fungerar för en själv..
dom flesta jag känner accepterar helt enkelt detta faktum. att vi lever i en värld som inte passar in efter varje ram man själv har byggt.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Bilden av NT

Inläggav Flinta » 2016-02-17 22:13:25

ArgeAnkan skrev:
Flinta skrev:
ArgeAnkan skrev:hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?


Jag upplever att en hel del med AS känner sig frustrerade (inte mobbade) över att inte bli förstådda. I vardagen. Gång på gång, dag efter dag. De som inte förstår är ofta NT och då är det inte helt ologiskt att frustrationen övergår i hat. När man inte kan formulera själv hur man fungerar blir det ännu svårare för omgivningen att förstå. För högt/lågt ställda krav i t ex skola, på arbetsplatser, i hemmet, i sociala relationer.. Kraven på hur man ska vara och hur man borde fungera kommer från NT-världen och detta kan man givetvis jobba med om man har AS, hitta strategier för att inte ta åt sig utan försöka skapa sig ett liv som fungerar för en själv..
dom flesta jag känner accepterar helt enkelt detta faktum. att vi lever i en värld som inte passar in efter varje ram man själv har byggt.

Även om man själv accepterar att man är funktionsnedsatt kan det vara mycket påfrestande när ingen annan gör det eller vill göra det. Att gå igenom livet helt missförstådd med allvarliga osynliga nedsättningar kan tära.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Bilden av NT

Inläggav tahlia » 2016-02-17 22:47:06

ArgeAnkan skrev:dom flesta jag känner accepterar helt enkelt detta faktum. att vi lever i en värld som inte passar in efter varje ram man själv har byggt.


Annat man tvingas acceptera är bland annat att människor överlag inte riktigt begriper vad autism innebär, att även utbildade människor kan ha grundligt fel, att vissa människor kommer att börja tala till dig som om du vore förståndshandikappad när de informeras om din AS, att vissa kommer att förminska dina svårigheter med "jamen alla är så ibland"... Listan med de negativa saker du tvingas acceptera som autist kan göras lång och samtligt kan förklara en ovilja mot NT.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bilden av NT

Inläggav Flia » 2016-02-18 1:00:12

ArgeAnkan skrev:efter många timmar på detta forum så har jag fått uppfattningen att ni "aspergare" känner sig mobbade av oss "NTare". en av frågorna som dyker upp är då, varför? jag känner flertalet som antingen säger sig ha asperger/autsim eller har en diagnos på papper. dessa personer är som folk i allmänhet. jobbar/pluggar/arbetslösa osv. ingen av dom som har diagnos på papper beklagar sig över sin diagnos, dom kan som alla andra beklaga sig över livet, sin situation, visa bitterhet, som människor i allmänhet. aldrig hör jag dock att dessa känner sig mobbade av "NTare". NT var ett ord jag lärde mig efter ett antal timmar här på forumet. det betyder, vad jag tror, normal. betyder NT normal människa?

jag känner ett 10-tal med aspergers/autism(på papper) och ett 10 tal som hävdar att dom har det utan någon utredning.

vad är det som får er att känna er mobbade? dessa 10 tal om har diagnos har alla jobb(förutom 1) och lever sina liv utan att beklaga sig(till mig iaf) om sin diagnos och hur alla mobbar dom. på detta forum har jag dock märkt ett förakt mot NT, näst intill ett hat. ett hat som för mig som "NTare" har svårt att greppa om och känner mig ibland som att jag är en dålig människa bara för att jag är, just NT.

hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?


Jag tror det handlar om insikt.
Jag vet att jag tillhör en minoritet som inte förstår majoritetens språk.

Men många med autism förstår inte att det är de själva som är avvikande.

Samtidigt är de flesta av oss besserwissrigt kategoriska.
Har vi bestämt oss för hur sanningen ser ut så biter vi oss fast vid det, oavsett motargument.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in