Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav antonius » 2015-03-18 15:36:15

Bazooka skrev:Sett serien, intressant. Se hur de som har diagnosen har det och tänker, se likheter och olikheter med sig själv. Måste bara undra, varför var så många av dem överviktiga? Är det vanligt bland er som har diagnosen? Förklaring?


Men de välgymmade "Stureplansideal" som ofta råder på olika tv-program gör väl att man tycker att vanligt folk ser rundare ut. De ser väl ut som här där jag bor, på landet er, för dom ser en vis rondör som tecken på god hälsa, de tycker t ex att jag är en mager jäkel, fast jag har lite mage... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Kattmat » 2015-03-18 16:28:50

Alien skrev:Möjliga förklaringar:

1) Man är smått socialfobisk och tycker därför inte om att gå ut och promenera, träna etc

2) Man har öht igångsättningsvårigheter, därför blir inte motionerande av

3) Man vill bara äta viss mat (som kan ge övervikt) och/el vill absolut inte äta annan nyttigare mat (t ex grönsaker el fisk)

4) Man äter mediciner som ger övervikt som biverkan


Eller man tycker träning är ointressant/tråkigt
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Bazooka » 2015-03-18 19:12:59

Jag är sjäv subklinisk, men helt klart med hela skalan av symtom ang det sociala, om än inte så mycket det praktiska. Och jag älskar att träna. Röra mig. Ger mig en närvaro med mig själv, ser liksom inget, i det JAG upplever som skulle matcha att vara osocial med att inte träna och tänka på vad man äter. Ok, lagsporter går fetbort, men det finns så mycket annat. Fick liksom bara känslan, då jag såg programmet att vissa kanske skulle må bra av att gå ned i vikt en del. Det är en väldigt självcentrerad aktivitet, och det ger tillfredställelse, inte bara resultatet, utan också under vägen, då att hålla koll på sig själv, sin träning och sin kost.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Fsharp » 2015-03-22 12:19:11

Blev lite förvånad av vissa deltagare som var väldigt bra på att uttrycka sina känslor och inte tycktes ha någon "signifikant nedsatt social interaktionsförmåga" utan snarare tvärtom var ganska sociala.
Fsharp
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-03-09

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Tardis89 » 2015-09-01 10:27:18

Sorry för uppning av gammal tråd men tänkte bara fråga en sak:

Nån som vet om hon Isabelle har givit ut sin bok än`? :) Skulle vilja läsa den! :)
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-09-01 21:27:24

Vad skulle den heta och handla om?
Vad är Isabelle:s fullständiga namn?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Puzzle » 2015-09-01 21:34:12

plåtmonster skrev:Vad skulle den heta och handla om?
Vad är Isabelle:s fullständiga namn?

Tror tyvärr inte det kom fram? Kanske om man kollar igenom eftertexterna att man kan få efternamnet men annars var dom rätt noga med att bara säga förnamnet. Och boken sa dom bara att dom skulle få publicerad. Fiktiv, fick jag känslan att den var men jag vet inte.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav nano » 2015-09-01 23:51:57

http://www.svt.se/den-som-far-finnas/sa ... rs-syndrom
Där finns det äldsta avsnittet i 3 dagar till och de senare finns kvar längre
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-06 0:38:38

Alien skrev:
plåtmonster skrev:Såg cirka kl 22:00 en trailer för denna serien. Deltagarna och deras presentation verkar okej men det finns ändå vissa varningsklockor som ringer.

En fundering är om det inte är urvalet av personer och situationer i många fall som blir ett problem än att det är bilden som sådan är fel.


Programmet verkar handla om unga osäkra aspergare utan lönejobb som mådde bättre av att delta i teaterprojektet. Men ni säger att programmet i stället måste handla om vuxna självsäkra aspergare?

En del av dessa ungdomar kan läsa här, rentav vara medlemmar här. Och så får de läsa negativa inlägg om att de inte är värda att göra TV-program om för de är inte tillräckligt självständiga/lyckade/representativa, kort sagt de är fel.

Marianne Scheja pratade om att locka ut dem ur sina svarta bubblor av negativa tankar. Amanda Carlberg Larsson (själv aspergare) pratar om fördomen att alla aspergare är osociala och fyrkantiga.


Problemet är att folk ser dessa loseraspergerare på TV och tror att de är typiska aspergersmänniskor. Det är därför jag inte kan säga att jag har aspergers om folk frågar varför jag är sjukersatt. De flesta med aspergers jag har träffat på är totalt menlösa mähän till människor som inte vill bli mer högfungerade även om de får allt de behöver veta för att göra så serverat på ett fat.

Det är ju bara att kolla på de flesta som skriver på det här forumet, ni kommer aldrig någonsin att ta er ur gropen ni sitter i på egen hand. Jag skiter numera i att försöka hjälpa för det är slöseri med tid. De flesta med aspergers är så förstörda av sin aspergerssjukdom att de måste tvångsvårdas med mediciner som inte finns i Sverige om de någonsin ska kunna leva ett någotsånär normalt liv utan boendestöd med arbete och familj. De flesta av er kommer att sluta som hemlösa frysande lodisar när den svenska välfärden till slut säckar ihop under trycket från miljoner hungriga välståndskolonisatörer. Ett tragiskt slut för en tragisk grupp människor som inte förstod hur handikappade de egentligen var.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Alien » 2016-02-06 1:52:07

På vilket sätt är ungdomarna i programmet (och vi andra här på AF) mera losers än du? Vilken rätt har du att se ner på andra aspergare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav DIProgan » 2016-02-06 2:06:42

Domedagsprofeter i varje hörn medans ekonomin går som tåget. Tröttsamt. Det där projicerade självhatet var inte o leka med heller.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-13 22:27:07

Alien skrev:På vilket sätt är ungdomarna i programmet (och vi andra här på AF) mera losers än du? Vilken rätt har du att se ner på andra aspergare?


Till att börja med har jag inte spenderat några år inlåst på mentalsjukhus som Amanda Carlberg. Jag vill inte att en sådan människa ska tala för mig eller någon annan aspergerare. Hon är för dysfunktionell.

Jag har haft det betydligt besvärligare i livet än vad de flesta (jag skulle till och med kunna säga i princip alla) av er andra här på AF har haft och jag har ändå kommit längre när det gäller självinsikt och självförbättring än vad ni har trots att jag fått simma motströms hela tiden. Vad säger det om er? Jag är inte en av er och jag är inte heller en normal människa.

Jag har försökt hjälpa andra aspergerare i RL med råd och dåd för att bli mer högfungerande men de vägrar lyssna. Det tog ett tag innan jag förstod att de inte vill bli mindre dysfunktionella. De tycker det är skitskönt att sova fjorton timmar om dagen och spendera resten av tiden med att spela Xbox och käka hämtkebab. Det kanske är kul när man är 20 men det är rent patetiskt om man är 30 plus. När en normis ser en sådan aspergerare tänker han "folk som har asperger behöver en rejäl spark i röven, det är allt".

Här på forumet läser jag om människor som får återkommande tvåveckorsdepressioner men som inte tar tag i problemet och fixar någon stark antidepp eller stimulant för att ha redo när det behövs.
Istället vill de gå och bli inlagda på mentalsjukhus som en slags minisemester och ta upp plats för någon tokjävel som behöver det bättre. Ta tag i skiten och försök bli självgående istället för att vara som ett barn i en vuxens kropp. Fattar ni vilket handikapp AS är i normala människors ögon och varför ni blir behandlade av normisarna som om ni inte vore fullt mentalt tillräkneliga? Det är ni inte!
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav snuggelhund » 2016-02-13 22:31:38

DIProgan skrev:Domedagsprofeter i varje hörn medans ekonomin går som tåget. Tröttsamt. Det där projicerade självhatet var inte o leka med heller.


Men ändå behöver vi ta av biståndsbudget och låna för att få det att gå ihop...
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-13 22:38:28

DIProgan skrev:Domedagsprofeter i varje hörn medans ekonomin går som tåget. Tröttsamt. Det där projicerade självhatet var inte o leka med heller.


Vad var det jag skrev ovan om att ha AS och därmed inte vara fullt mentalt tillräknelig? Svensk ekonomi ser inte alls bra ut räknat i BNP/capita. Angående självhatet så har det här handikappet förstört mitt liv, och ditt med, fast du verkar inte ha förstått det till skillnad från mig.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 22:42:38

Defekt Mupp skrev:
DIProgan skrev:Domedagsprofeter i varje hörn medans ekonomin går som tåget. Tröttsamt. Det där projicerade självhatet var inte o leka med heller.


Vad var det jag skrev ovan om att ha AS och därmed inte vara fullt mentalt tillräknelig? Svensk ekonomi ser inte alls bra ut räknat i BNP/capita. Angående självhatet så har det här handikappet förstört mitt liv, och ditt med, fast du verkar inte ha förstått det till skillnad från mig.
:-)049
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav triggerhappyD » 2016-02-13 23:06:25

om det räknas som ett handikapp att inte fungera väl i detta sjuka samhälle så tar jag det som en komplimang.

vad är det som har förstört ditt liv defekt mupp? kan du vara mer specifik istället för o skylla på asperger.

och vad vet du om vad alla andra här på forumet har gått igenom? din påstådda självinsikt sviktar i mina ögon, och din dömmande och översittande ton är direkt osmaklig, försöker du spela vuxen NT eller vad är du ute efter?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav DIProgan » 2016-02-16 12:11:48

Defekt Mupp skrev:
DIProgan skrev:Domedagsprofeter i varje hörn medans ekonomin går som tåget. Tröttsamt. Det där projicerade självhatet var inte o leka med heller.


Vad var det jag skrev ovan om att ha AS och därmed inte vara fullt mentalt tillräknelig? Svensk ekonomi ser inte alls bra ut räknat i BNP/capita. Angående självhatet så har det här handikappet förstört mitt liv, och ditt med, fast du verkar inte ha förstått det till skillnad från mig.


http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/infor ... ar-bra-men

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonom ... -ekonomin/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21734510.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21976706.ab

Gå och kasta ditt hat någon annanstans. Det har inte med mig att göra. Satt på ignore.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in