Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Centern är ett rasistiskt parti?

Inläggav elle » 2016-02-10 21:05:33

Bra att känna till att Vänsterpartiet röstade nej till EU resolutionen om folkmord på kristna. Jag förstår inte varför.

" Initiativtagare var svensken Lars Adaktusson (KD). Tillsammans med Bodil Valero (MP), som också undertecknade resolutionsförslaget från början, är han ett undantag i svensk politik. Övriga 18 svenska europaparlamentariker hade inte undertecknat och vänsterpartiets partigrupp röstade till och med nej till resolutionen "
http://signum.se/solidaritet-som-narcis ... -folkmord/


Moderator: Detta och följande tre inlägg har flyttats från centern-ar-ett-rasistiskt-parti-t47763.html
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Centern är ett rasistiskt parti?

Inläggav Julianus » 2016-02-10 21:10:12

@elle: Det är också bra att känna till att Ryssland stoppade en resolution i FNs säkerhetsråd som kallar massakern i Srebrenica för ett folkmord – på uppmaning av Serbien.
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Centern är ett rasistiskt parti?

Inläggav elle » 2016-02-10 21:36:59

Julianus skrev:@elle: Det är också bra att känna till att Ryssland stoppade en resolution i FNs säkerhetsråd som kallar massakern i Srebrenica för ett folkmord – på uppmaning av Serbien.


Intressant för Serbien bad tydligen om ursäkt för folkmord i Srebrenica och gamla synder är förlåtna.

" År 2010 röstade det serbiska parlamentet igenom en resolution där de officiellt bad om ursäkt för Srebrenicamassakern och sade att de borde ha gjort mer för att förhindra massakern."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Srebrenicamassakern
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Centern är ett rasistiskt parti?

Inläggav Julianus » 2016-02-10 21:41:32

Det är skillnad på att be om ursäkt och erkänna ett folkmord.

Det borde du verkligen veta. Jag anser inte att det är tillräckligt!
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2016-03-24 20:59:22

Hur får man vanligt folk att utrota andra människor, att t o m mörda barn?

Jo, genom att avhumanisera dem. De ses inte som människor utan som skadedjur, så då är det självklart att utrota dem.

Några exempel:
UNT Ledare skrev:I den nazistiska propagandafilmen ”Den evige juden” från 1940 jämförs den judiska diasporan med vandringsvägarna hos råttor. Vi vet hur det gick sedan.
http://unt.se/asikt/ledare/valj-bort-or ... 58285.aspx

"Kackerlackor" var huturegimens benämning för de tutsier som tidigare flytt från Rwanda och ville återvända hem. Det avhumaniserande ordet smattrade dygnet runt från huturegimens radiokanal. När propagandaretoriken tippade över i handling gick det fort: på bara tre månader 1994 slaktades nästan en miljon män, kvinnor och barn av mördare som bara såg kackerlackor.

Fallen Rwanda och Nazi-Tyskland är extrema. Innan det ohyggliga hände där ville de flesta inte tro det värsta. Men om tillräckligt många använder avhumaniserande ord kan de grövsta handlingar plötsligt ses som legitima.


Så man ska vara varsam med orden. Ord är också en handling.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2016-04-07 14:45:23

I många länder är det förbjudet att förneka Förintelsen. I Schweiz är det också förbjudet att förneka folkmordet på armenierna år 1915. En turkisk politiker fälldes i en schweizisk domstol för rasdiskriminering sedan han påstått att folkmordet på armenierna var en lögn. Då överklagade han till Europadomstolen.

SvD skrev:En turkisk politiker hade rätt att förneka att massmorden på armenier i Osmanska riket 1915 utgjorde folkmord. Det är innebörden av en dom i Europadomstolen.

Den högsta instansen i Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna var dock delad. Tio mot sju domare röstade för att Dogu Perincek aldrig skulle ha fällts i schweizisk domstol för rasdiskriminering sedan han sagt att "Det armeniska folkmordet är en stor internationell lögn".

Han fälldes i Schweiz 2007, men Europadomstolen slår fast att det kränkte hans yttrandefrihet.
http://www.svd.se/domstol-okej-forneka-folkmord

Men varför det då tillåtet att förbjuda förnekandet av Förintelsen i många europeiska länder?

I domen skriver rätten att Perinceks uttalande rör en fråga som är av "allmänintresse och som inte utgör en uppmaning till hat eller intolerans".

Förintelseförnekelse kan dock alltid ses som "ett slags uppvigling till rashat", anser domstolen.


Förintelsen är alltså unik. Alla andra folkmord är det tillåtet att förneka.

Det sägs att Hitler inspirerats av folkmordet på armenierna och sagt "Vem kommer idag ihåg folkmordet på armenierna?"

Folkmordet 1915 skrev:Detta citat hävdas från den turkiska sidan endast vara ett "armeniskt påhitt". Det har dock verifierats av Dr. K. B. Bardakjian vid Harvard universitetet år 1985. Han fann det i hemliga anteckningar, nedskrivna av den tyske amiralen Wilhelm Canaris under Hitlers tal.[22] Adolf Hitler gav sitt tal den 22 augusti 1939 i Obersalzberg till sina befälhavare inför det stundande anfallet mot Polen. I hans tal finns följande mening: "Vår styrka ska finnas i vår snabbhet och skoningslöshet. Jag har beordrat våra specialstyrkor inom SS att korsa den polska gränsen och mörda deras män, kvinnor och barn urskillningslöst. Trots allt, vem kommer idag ihåg folkmordet på armenierna?" Citatet publicerades även i tidningen Times den 24 november 1945 som ett utdrag ur rättegången mot Herman Göring.
http://www.folkmordet1915.se/fragorochs ... kning.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-07 17:01:53

Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2016-04-07 17:29:22

Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


Så du tycker också att det måste stå alla fritt att vråla obsceniteter på typ stadens torg, även om det gör en del människor illa berörda... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-07 17:54:25

antonius skrev:
Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


Så du tycker också att det måste stå alla fritt att vråla obsceniteter på typ stadens torg, även om det gör en del människor illa berörda... :-)063
Det beror på hur det genomförs. Är det en godkänd demonstration är det okej, är det en ensam fylltratt som spontanropar tror jag alla människor i hans omgivning drar sig undan och ingen behöver känna sig illa berörd
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-07 18:03:18

Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


I Sverige är det väl tillåtet att förneka förintelsen? Det är väl bara i andra Europeiska länder där det är förbjudet.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-07 18:06:50

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


I Sverige är det väl tillåtet att förneka förintelsen? Det är väl bara i andra Europeiska länder där det är förbjudet.
Så vitt jag vet ja. Vi är ännu inte helt bortkomna i detta land.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2016-04-07 18:10:21

En nackdel med att få förneka Förintelsen kan vara att läraren inte får berätta om den utan att lektionen blir förstörd: den-moderna-antisemitismen-t43917.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-07 18:12:18

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


I Sverige är det väl tillåtet att förneka förintelsen? Det är väl bara i andra Europeiska länder där det är förbjudet.
Så vitt jag vet ja. Vi är ännu inte helt bortkomna i detta land.


Nja det handlar nog snarare att vi inte drabbades utav det. Läste häromdagen att Le Pen blev dömd till böter för att ha påstått att gaskamrarna under andra världskriget var en "mindre detalj". Rätt saftig bötessumma också på 30000€. :lol:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/jean- ... euttalande
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2016-04-07 22:42:28

antonius skrev:Så du tycker också att det måste stå alla fritt att vråla obsceniteter på typ stadens torg, även om det gör en del människor illa berörda... :-)063


Hade precis samma tanke där.

Huggorm skrev:Jag är lite skeptisk till förbudet att förneka förintelsen. Jag tycker yttrandefriheten är viktigare, så länge stater officiellt inte försöker förneka att det skett. Folk måste få anse vad dom vill även om det är idioti.


Med din logik så är det alltså okej att stå och skrika obsceniteter mot majoritetsbefolkningen, dvs svenskar? :-)051
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-07 22:46:28

Julianus skrev:Med din logik så är det alltså okej att stå och skrika obsceniteter mot majoritetsbefolkningen, dvs svenskar? :-)051
Jag skulle föredra ett lugnt och sansat logiskt resonerande.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2016-04-07 23:05:11

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Med din logik så är det alltså okej att stå och skrika obsceniteter mot majoritetsbefolkningen, dvs svenskar? :-)051
Jag skulle föredra ett lugnt och sansat logiskt resonerande.


Och med det menar du....?

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9371
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-07 23:09:45

Att jag överlag ogillar folk som står och skriker, nästan oavsett vad de skriker. Det är ett primitivt och dysfunktionellt beteende.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Sammi » 2016-04-12 18:50:53

Drink the Kool-aid masssjälvmordet i u.s.a är rätt intressant.
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-12 19:42:40

Sammi skrev:Drink the Kool-aid masssjälvmordet i u.s.a är rätt intressant.


Hmm nu blev jag nyfiken och måste genast googla.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-12 19:57:20

slackern skrev:
Sammi skrev:Drink the Kool-aid masssjälvmordet i u.s.a är rätt intressant.


Hmm nu blev jag nyfiken och måste genast googla.
Posta en wikipedialänk när du hittat det
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-12 21:44:51

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Sammi skrev:Drink the Kool-aid masssjälvmordet i u.s.a är rätt intressant.


Hmm nu blev jag nyfiken och måste genast googla.
Posta en wikipedialänk när du hittat det


Varsågod herrn. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Drinking_the_Kool-Aid
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-05-11 23:57:14

Nu har det varit omröstning i riksdagen och majoriteten ville inte att IS mördande av ickemuslimer skall räknas som folkmord. Enbart liberalerna, kristdemokraterna och sverigedemokraterna röstade för. EU-parlamentet har redan erkänt det som ett folkmord, liksom USA, Storbritannien med flera länder. Men inte Sverige och framför allt inte partierna på vänsterkanten.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-05-12 0:00:51

Några moderater gick emot partilinjen och röstade för erkännandet. Dessa var Finn Bengtsson, Hanif Bali och Niklas Wykman. Om någon tänker rösta på moderaterna så personrösta gärna på någon av dessa.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-05-12 8:15:05

Huggorm skrev:Nu har det varit omröstning i riksdagen och majoriteten ville inte att IS mördande av ickemuslimer skall räknas som folkmord. Enbart liberalerna, kristdemokraterna och sverigedemokraterna röstade för. EU-parlamentet har redan erkänt det som ett folkmord, liksom USA, Storbritannien med flera länder. Men inte Sverige och framför allt inte partierna på vänsterkanten.


Dom har ju faktiskt uteslutit en grupp shiá muslimerna, ska det räknas som folkmord borde ju även den gruppen bli inkluderade.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in