Är asperger en sjukdom enligt media?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Nasheim » 2016-02-08 3:51:27

Jag satt och läste lite inlägg på facebook i en grupp om media bevakning kring NPF. Och en tanke slog mig när jag där läser titeltexterna som kan vara "Föräldrar till barn med funktionsnedsättning bränner ut sig" eller liknande.

Så enbart utifrån dessa titlar får jag en känsla av att media fortfarande tror att asperger och autism är en sjukdom. Även om det inte nämns i ord, så finns känslan där, att vi skall botas - det är vi det är fel på, inte samhället.

Vården har iaf kommit så långt att de bytt ut ordet störning till tillstånd i diagnos titeln. Jag syftar på AST - autism spektrum tillstånd hette innan just störning.

Hur upplever ni det?
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav kiddie » 2016-02-08 4:25:04

Det är ett milt ord. Innan sa man funktionsstörning/funktionshinder eller mentalt handikapp.

Nedsättning är ganska neutralt. Hinder är mer som att det inte går att utvecklas eller bli ngt vettigt alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav antonius » 2016-02-08 10:36:23

Media är nästan alltid ute efter att sälja tidningar och få tittare på tv osv, eftersom det oftast är en mediegrupp eller aktieägare som vill tjäna pengar och en del löpsedelord t ex säljer mer än andra, om det handlar om någon med psykiska besvär eller våldtagna ensamkommande flyktingbarn mm. På senare tid har det varit många incidenter där förövare tillskrivits olika AST, som då folk finner det intressant att köpa lösnummer och läsa om.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Bonddrengen » 2016-02-08 14:29:01

I mitt tycke är AS inte ett funktionshinder eller sjukdom.
Det är istället en evolutionär utveckling. :D
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav antonius » 2016-02-08 16:27:23

Asperger i sig är nog föga intressant för media och om det är en sjukdom eller ej är irrelevant, men om man skriver på löpet att alla med Asperger är våldsmän. Då blir det intressant om det går hitta ngn som hävdar att det är en sjukdom som "många" har, en slags omvänd halmgubbe som man bygger på med lämpliga epitet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Alien » 2016-02-08 16:45:06

Det har säkert aldrig skrivits på löpet att "alla med Asperger är våldsmän". Öht tror jag inte AS nämnts på en löpsedel, däremot kan det nämnas i artikeln att den misstänkte/dömde gärningsmannen har AS.

Om man har stora problem med autism är det klart att det är samma sak som en sjukdom i praktiken. Även om det språklig korrekta är "funktionsnedsättning". Om man ser sin AS som enbart positiv så borde man inte ha någon diagnos alls.

Ibland kallas autism/AS för ASD (dvs Autism Spectrum Disorder). På engelska hymlar man inte med att det är en störning. I Sverige är man lite mer diplomatisk och kallar det "tillstånd".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav kiddie » 2016-02-08 19:44:49

Jag tycker definitivt inte man ska använda ordet SJUK.

En blind eller döv kanske blivit det pga missbildning eller sjukdom men aldrig hört ngn säga blindsjuk eller dövsjuk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Flinta » 2016-02-09 17:45:50

Folk som ej är experter på AS utger sig för att veta hur en med AS fungerar när en träffat en.. 1 person. På t ex flashback.se och familjeliv.se. Jag blir bara frustrerad..och undviker deras trådar om AS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Nasheim » 2016-02-09 17:52:47

kiddie skrev:Jag tycker definitivt inte man ska använda ordet SJUK.


Håller med dig fullständigt, för mig låter det som att man kan ta ett magiskt piller och *puff* så har du familj, ingen diagnos, villa, välbetalt jobb och många nära vänner och aktier värda någon miljon...
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Alien » 2016-02-09 18:12:22

Rätta benämningen är funktionshinder, inte sjukdom.

Men jag har svårt att förstå mig på att så många aspergare går i taket för att vanligt folk säger sjukdom istf funktionshinder, som om det vore värsta förolämpningen. Det finns kroniska sjukdomar som inte kan botas.

Däremot har jag inte sett att media (tidningar, radio och TV) använt ordet sjukdom för AS. Vad sociala media som Facebook använder är något helt annat, eftersom det är vanliga människor som skriver där, inte journalister.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Flinta » 2016-02-09 18:46:15

Aspergare har ibland svårare att ta in andras perspektiv kanske? Att kunskap om just AS inte står så långt upp på NT-folks prioriteringslistor.

Kom att tänka på avsnittet med Andreas med AS i Fråga doktorn. Det pratades om sjukdom om jag minns rätt. Så jag har 1 eventuellt bevis :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav Alien » 2016-02-09 19:03:29

Flinta skrev:Aspergare har ibland svårare att ta in andras perspektiv kanske? Att kunskap om just AS inte står så långt upp på NT-folks prioriteringslistor.

Ja, det stämmer säkert. Har man ingen närstående med AS (el jobbar med AS-personer), så bryr man sig inte.

Flinta skrev:Kom att tänka på avsnittet med Andreas med AS i Fråga doktorn. Det pratades om sjukdom om jag minns rätt. Så jag har 1 eventuellt bevis :wink:

Ja, det verkar vara ett bevis, om det var doktorn (hoppas verkligen inte) el programledaren som använde ordet "sjukdom". Har själv inte sett detta program. Men det säger dock inget om hur vanligt det är i seriösa media.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav antonius » 2016-02-09 19:24:11

Flinta skrev:Aspergare har ibland svårare att ta in andras perspektiv kanske? Att kunskap om just AS inte står så långt upp på NT-folks prioriteringslistor.


Folk i gemen har nog inte så stor koll vad AS är de ser det bara som en massa knepiga knäppisar i en hög med andra knäppisar, tyvärr... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav triggerhappyD » 2016-02-09 19:28:22

det stora problemet är väl kanske inte hur vida man kallar det sjukdom eller ej i media, utan snarare att det målas upp en bild av aspies som retarderade eller som instabila potentiella massmördare.

vi bedöms nästan hela tiden efter någon slags snedvriden och förvrängd kollektiv bild av autism/asperger, istället för individuellt utifrån våra handlingar.
det är ett systematiskt förtryck det är frågan om.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Är asperger en sjukdom enligt media?

Inläggav antonius » 2016-02-09 21:46:43

triggerhappyD skrev:vi bedöms nästan hela tiden efter någon slags snedvriden och förvrängd kollektiv bild av autism/asperger, istället för individuellt utifrån våra handlingar.
det är ett systematiskt förtryck det är frågan om.


Precis, ibland kan man nästan få paranoida intryck att det är en slags "massprojektion". Man vill dra paralleller till andra typer av förföljelser av människor som inte lika ledigt rättar sig efter den gängse normen, vi är ett underbart underlag för att tillskriva det mesta av det mänsklighetens tillkortakommanden, eftersom aspisar inte är ett under av socialakrobatik och har därigenom svårare att försvara sig... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in