Autismliknande tillstånd ses som....?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Thurizas » 2016-02-05 0:34:25

Vad ses egentligen Autismliknande tillstånd (atypisk autism) som av vården? :-)063
Har en med autismliknande tillstånd rätt till Lss och övriga insatser liknande den som en med Asperger som diagnos har?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Julianus » 2016-02-05 0:43:29

Autismliknande tillstånd ingår inom autismspektrumtillstånd och då har man rätt till LSS. Individer som har autismliknande tillstånd finns enligt LSS i personkrets 1. Står följande.

"1 personer som har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd"

Hur det ses inom vården har jag ingen aning om faktiskt, men det behöver du inte oroa dig över :-)Happy
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Liljan » 2016-02-05 15:59:09

Ja, en person med atypisk autism har rätt till LSS insatser på samma sätt som en person med Asperger och har samma rätt till habiliteringen. Jag har själv atypisk autism.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Flinta » 2016-02-05 17:58:12

Liljan skrev: Jag har själv atypisk autism.


Om jag förstått det rätt kan personer som inte uppfyller de kriterier man måste uppfylla för en AS-diagnos istället få diagnosen atypisk autism. Vore intressant om du ville skriva lite om vad det var som gjorde att du fick atypisk autism istället för AS.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Liljan » 2016-02-05 19:22:05

Flinta skrev:
Liljan skrev: Jag har själv atypisk autism.


Om jag förstått det rätt kan personer som inte uppfyller de kriterier man måste uppfylla för en AS-diagnos istället få diagnosen atypisk autism. Vore intressant om du ville skriva lite om vad det var som gjorde att du fick atypisk autism istället för AS.

Jag saknar specialintresse, så jag uppfyller inte en Aspergerdiagnos.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Flinta » 2016-02-05 23:52:59

Liljan skrev:
Flinta skrev:
Liljan skrev: Jag har själv atypisk autism.


Om jag förstått det rätt kan personer som inte uppfyller de kriterier man måste uppfylla för en AS-diagnos istället få diagnosen atypisk autism. Vore intressant om du ville skriva lite om vad det var som gjorde att du fick atypisk autism istället för AS.

Jag saknar specialintresse, så jag uppfyller inte en Aspergerdiagnos.


Jag saknar också specialintresse men har AS-diagnos.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Liljan » 2016-02-06 2:43:01

Flinta skrev:
Liljan skrev:
Flinta skrev:
Om jag förstått det rätt kan personer som inte uppfyller de kriterier man måste uppfylla för en AS-diagnos istället få diagnosen atypisk autism. Vore intressant om du ville skriva lite om vad det var som gjorde att du fick atypisk autism istället för AS.

Jag saknar specialintresse, så jag uppfyller inte en Aspergerdiagnos.


Jag saknar också specialintresse men har AS-diagnos.

Är det du som har sagt att du saknar specialintresse eller de som utredde dig? NT personer kan ha en rätt konstig syn på vad som är specialintresse och inte.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav vofff » 2016-02-06 11:17:33

Jag har inte heller några speciella intressen och jag har AS-diagnos från psykologen.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav tottis1234 » 2016-02-06 18:33:22

Nu lägger jag mig i också, för jag har också autismliknande störning dvs fd atypisk autism.
Har en kompis som har as- och jag märker att han är mera "inbunden"och fastnar i saker, det gör inte jag.
Jag har många intressen, och den andre nästan inga.
Jag har ett enormt behov av kompisar och den andra inte alls.
Saknar någon att prata med som är som jag.
För vi med atypisk autism har andra behov är de med as.
Vi har ju bara drag av autism, det är något som inte alltid klickar.Kunde man inte på något sätt göra en grupp bara för oss och våra "behov"?
Orkar inte själv ta itu med det.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Flinta » 2016-02-06 18:38:11

Liljan skrev:
Flinta skrev:
Liljan skrev:Jag saknar specialintresse, så jag uppfyller inte en Aspergerdiagnos.


Jag saknar också specialintresse men har AS-diagnos.

Är det du som har sagt att du saknar specialintresse eller de som utredde dig? NT personer kan ha en rätt konstig syn på vad som är specialintresse och inte.


I utredningen står det ungefär att jag är mycket intresserad av x och kan mycket om x och att det ses som ett specialintresse av omgivningen men med tillägget att jag själv, Flinta, inte upplever dessa intressen som specialintressen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Flinta » 2016-02-06 18:47:19

Efter allt jag läst och hört verkar det som en del som utreder inte kan skilja på AS och atypisk autism. Enligt en expert jag var i kontakt med skulle jag som har AS sedan några år få diagnosen autism på papperet idag. Enligt experten är det också olika från landsting till landsting vad man väljer som diagnos idag för en som uppvisar symptom på AS.

Utredare kan så som jag upplever det välja mellan:

AS
atypisk autism
autism
AST/ASD

..på en som uppfyller kriterer för en AS-diagnos. HFA, Högfungerande Autism, är ingen diagnos.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Liljan » 2016-02-07 12:41:27

tottis1234 skrev:Nu lägger jag mig i också, för jag har också autismliknande störning dvs fd atypisk autism.
Har en kompis som har as- och jag märker att han är mera "inbunden"och fastnar i saker, det gör inte jag.
Jag har många intressen, och den andre nästan inga.
Jag har ett enormt behov av kompisar och den andra inte alls.
Saknar någon att prata med som är som jag.
För vi med atypisk autism har andra behov är de med as.
Vi har ju bara drag av autism, det är något som inte alltid klickar.Kunde man inte på något sätt göra en grupp bara för oss och våra "behov"?
Orkar inte själv ta itu med det.

Atypisk autism är inte bara drag av autism. Att man har atypisk autism säger inget alls om hur välfungerande man är, visst saknar man kanske något diagnoskriterie men man kan ha en allvarlig form av resten av kriterierna. Själv passar jag bra in bland de som har Asperger.
Flinta skrev:
Liljan skrev:
Flinta skrev:
Jag saknar också specialintresse men har AS-diagnos.

Är det du som har sagt att du saknar specialintresse eller de som utredde dig? NT personer kan ha en rätt konstig syn på vad som är specialintresse och inte.


I utredningen står det ungefär att jag är mycket intresserad av x och kan mycket om x och att det ses som ett specialintresse av omgivningen men med tillägget att jag själv, Flinta, inte upplever dessa intressen som specialintressen.

Okej, då är det därför du har en Aspergerdiagnos och jag atypisk autism. Det är ju utredarna som sätter diagnosen och då är det deras uppfattning som avgör.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-02-07 18:46:52

Det är väl inget krav i diagnoskriterierna att man måste ha specialintresse för att ha AS? (Om det inte har tillkommit nu i DSM V?)
Jag har inget egentligt specialintresse, men har diagnos AS.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Autismliknande tillstånd ses som....?

Inläggav Flinta » 2016-02-07 19:20:48

Fröken Fräken skrev:Det är väl inget krav i diagnoskriterierna att man måste ha specialintresse för att ha AS? (Om det inte har tillkommit nu i DSM V?)
Jag har inget egentligt specialintresse, men har diagnos AS.


Så har jag också förstått det: att specialintresse inte är något man måste ha för att få diagnosen AS. Finns det fler med atypisk autism som vill berätta varför ni fick diagnosen atypisk autism istället för AS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in