Pusseltråd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pusseltråd

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-28 19:28:22

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Jag tror det har att göra med att kontrollera att allt är exakt att det blir något slags tvång.


Nej, det är inget tvång och jag betackar mig sådana insinuationer! :x icon
Förstår du verkligen inte att det är meningslöst att sitta och räkna bitar i ett pussel när man inte vet exakt hur många bitar det skall vara? Om ett 1000-bitarspussel aldrig har exakt 1000 bitar, utan jag kommer upp i låt säga 996, hur kan jag då vara säker på att det är korrekt? Kanske har pusslet verkligen 996 bitar, kanske fattas det några få eller så kanske jag har räknat fel? Men om jag vet att det verkligen skall vara 1000 bitar och jag får det till 996 (även efter kontrollräkning) vet jag ju att pusslet är inkomplett.
Är det verkligen ingen som fattar vad jag menar!?

Inkompletta pussel slänger vi givetvis, men nu kanske jag har slängt pussel som egentligen varit kompletta, helt enkelt för att de haft färre bitar än angivet och jag har trott att 1000-bitarspussel HAR 1000 bitar, punkt slut.
F.ö. tycker jag det är en hjärndöd sysselsättning. Rena dagcentersysslan. Man kan lika gärna skriva "VÄND" på båda sidor av ett papper och be någon följa instruktionerna.


Läs gärna det jag först skrev.

post1366893.html#p1366893


Jag har läst det. Men jag fattar faktiskt inte vad antalet pusselbitar skulle ha med TVÅNG att göra? Du vet väl dessutom inte vad jag har för tvång? Jo, jag blir faktiskt både arg och ledsen när du insinuerar att jag har någon sorts "fix idé" om att det "måste bli rätt", för du verkar ju inte fatta vad jag menar. Pusslet har väl ett lika okänt antal bitar oavsett om det är jag eller nån annan tokdåre som sitter och räknar bitarna?
Det jag ville veta var om "1000 bitar" betyder "1000 bitar" eller "någonstans i närheten av 1000 bitar".
Är det då konstigt att jag blir sårad när du börjar antyda att det inte är Erikshjälpen som gör fel utan jag som sitter och har perfektionstvång? Tänk om du irriterade dig över något på ditt jobb och jag antydde att "det har med din asperger att göra". Skulle inte du bli ganska arg på mig då?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Pusseltråd

Inläggav slackern » 2016-01-28 19:40:34

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Nej, det är inget tvång och jag betackar mig sådana insinuationer! :x icon
Förstår du verkligen inte att det är meningslöst att sitta och räkna bitar i ett pussel när man inte vet exakt hur många bitar det skall vara? Om ett 1000-bitarspussel aldrig har exakt 1000 bitar, utan jag kommer upp i låt säga 996, hur kan jag då vara säker på att det är korrekt? Kanske har pusslet verkligen 996 bitar, kanske fattas det några få eller så kanske jag har räknat fel? Men om jag vet att det verkligen skall vara 1000 bitar och jag får det till 996 (även efter kontrollräkning) vet jag ju att pusslet är inkomplett.
Är det verkligen ingen som fattar vad jag menar!?

Inkompletta pussel slänger vi givetvis, men nu kanske jag har slängt pussel som egentligen varit kompletta, helt enkelt för att de haft färre bitar än angivet och jag har trott att 1000-bitarspussel HAR 1000 bitar, punkt slut.
F.ö. tycker jag det är en hjärndöd sysselsättning. Rena dagcentersysslan. Man kan lika gärna skriva "VÄND" på båda sidor av ett papper och be någon följa instruktionerna.


Läs gärna det jag först skrev.

post1366893.html#p1366893


Jag har läst det. Men jag fattar faktiskt inte vad antalet pusselbitar skulle ha med TVÅNG att göra? Du vet väl dessutom inte vad jag har för tvång? Jo, jag blir faktiskt både arg och ledsen när du insinuerar att jag har någon sorts "fix idé" om att det "måste bli rätt", för du verkar ju inte fatta vad jag menar. Pusslet har väl ett lika okänt antal bitar oavsett om det är jag eller nån annan tokdåre som sitter och räknar bitarna?
Det jag ville veta var om "1000 bitar" betyder "1000 bitar" eller "någonstans i närheten av 1000 bitar".
Är det då konstigt att jag blir sårad när du börjar antyda att det inte är Erikshjälpen som gör fel utan jag som sitter och har perfektionstvång? Tänk om du irriterade dig över något på ditt jobb och jag antydde att "det har med din asperger att göra". Skulle inte du bli ganska arg på mig då?


Ähe du förstår inte vad jag menade. Jag tycker att det var fel utav arbetsledningen att sätta dig på ett sådant uppdrag.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pusseltråd

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-28 19:47:51

Men förklara vad du menar då!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Pusseltråd

Inläggav slackern » 2016-01-28 20:18:22

Kahlokatt skrev:Men förklara vad du menar då!


Du skriver ju onekligen av dig här, alltså tänker jag att det förekommer en viss problematik för dig och arbetsuppgiften och att du borde ta det med arbetsledningen för att få en arbetsuppgift som passar dig bättre eller få ledigt istället för att gå igenom spelen som onekligen gör dig frustrerad. Jag förstår dig att du blir det, det skulle även jag bli.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pusseltråd

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-28 20:33:21

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Men förklara vad du menar då!


Du skriver ju onekligen av dig här, alltså tänker jag att det förekommer en viss problematik för dig och arbetsuppgiften och att du borde ta det med arbetsledningen för att få en arbetsuppgift som passar dig bättre eller få ledigt istället för att gå igenom spelen som onekligen gör dig frustrerad. Jag förstår dig att du blir det, det skulle även jag bli.


Okej, jag förstår.
Förlåt att jag blev så arg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Pusseltråd

Inläggav slackern » 2016-01-28 20:41:47

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Men förklara vad du menar då!


Du skriver ju onekligen av dig här, alltså tänker jag att det förekommer en viss problematik för dig och arbetsuppgiften och att du borde ta det med arbetsledningen för att få en arbetsuppgift som passar dig bättre eller få ledigt istället för att gå igenom spelen som onekligen gör dig frustrerad. Jag förstår dig att du blir det, det skulle även jag bli.


Okej, jag förstår.
Förlåt att jag blev så arg.


Det är lugnt jag tog inte illa vid mig, dessutom skriver jag inte alltid särskilt välformulerat och kan komma ut fel och plummt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pusseltråd

Inläggav Kotten » 2016-02-04 12:16:47

Det brukar väl också anges storlek på pusslet. Alla bitar borde väl vara ungefär lika stora, så om det verkligen var 1000 bitar vore det endast två möjliga sidförhållanden:
Antal bitar Bredd Höjd Sidförhållande
1000 50 20 2,50
1000 40 25 1,60

987 bitar skulle ge följande:

Antal bitar Bredd Höjd Sidförhållande
987 47 21 2,24


Så om man dividerar höjd/bredd borde förhållandet vara antingen 2,5 eller 1,6 ifall antalet bitar var exakt 1000.

Det blev inte snyggt, hoppas att det är läsbart...
Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in