Klockradio

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-03 2:01:13

Klockradion jag köpte på Elgiganten funkar inte i sovrummet, den nollatälks med oregelbundna intervall. Jag fick en ny på garantin. Exakt samma fel. I köket verkar klockradion fungera, den står på köksbordet.

Jag saknar klockradion något fruktansvärt. Jag behöver en klockradio med 10 förvalda radiostationer.

Jag vet att det finns en uppsjö appar som kan väcka mig och jag har en som fungerar. Jag vet också att det finns radioappar.

Vad jag vill ha, är en klockradio-app som fungerar EXAKT som en klockradio.
  • Kan hitta ALLA radiokanaler som finns på FM-bandet, inklusive reklamkanalerna med bra musik, genom att söka som på en klockradio, och kan ställa in upp till 10 förinställda kanaler. Eller har ALLA kanaler förinställda från början.
  • Kan väcka mig med den summerton som en vanlig klockradio har. Inget annat bjäfs, samma summerton ska finnas med att välja.
  • Har stora, tydliga digitala siffror i viloläge, som ser ut som på en klockradio.

Jag tänkte om någon har stött på en sådan app, då kan jag bygga ett ställ till mobilen så den kan ligga i stället och visa tiden. Det är helt OK om det inte finns nån. Sorgen över att inte kunna ha nån pålitlig klockradio i sovrummet kan jag komma över så småningom.

Det näst bästa är om det finns en radioapp som kan spela hela FM-bandet med ALLA stationer.

En radio med förvalda stationer i sovrummet går inte att få tag på, har googlat som tokig och det finns bara den klockradio som Elgiganten har. Dessutom är det ingen ide att skaffa om den nollställs hela tiden. Det gör alltid den klockradio jag har på sängbordet (är inne på nr 3, har bott här i snart 13 år). Övriga apparater funkar att ansluta till elnätet.

Jag har nytt sängbord och anslöt en skarvkontakt med 3 uttag till den befintliga skarvkontakten. Således kan mobilen laddas liggande i sängbordet. Det blir samma fel med klockradion oavsett om jag ansluter klockradion till skarvkontakten på golvet eller skarvkontakten som ligger på hyllan i sängbordet.

Läs tråden ordentligt. Tipsa om KLOCKRADIOAPP, inte random väckningsapp eller Sveriges Radios app eller så. Radio, digitala klocksiffror och väckning med summerton i samma app är vad jag letar med ljus och lykta efter.

Givetvis är jag även tacksam om någon kan komma med tips om varför jag inte kan ha klockradio i sovrummet. Är det så att vi måste byta skarvkontakten på golvet? Kom ihåg att makens klockradio ALDRIG NOLLSTÄLLS och det gör min, trots att jag har batterier i, så inget snack om strömavbrott tack.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-03 2:54:39

Klockradioappen behöver inte vara gratis. Så länge den har tillgång till hela FM-bandet, kan ha förinstallerade radiokanaler, väcka med SUMMERTON och har stora digitalsiffror som täcker hela skärmen i viloläge är jag beredd att betala vad det kostar.

*gråter inuti för jag inte kan ha riktig klockradio vid sängen*

Hoppas på svar snart innan jag blir tokig fullständigt. Känns trist att lägga sig i sängen och jahapp ... ingen klockradio. Vill ju höra min favoritmusik ... utan att behöva ratta in och söka varanna kväll så som det var med klockradion.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio

Inläggav Kanin » 2016-02-03 8:52:41

Det verkar finnas många klockradioapparater med möjlighet till tio förinställda stationer:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s257576278

Varför behöver radio och alarm vara i samma app om du inte ska väckas av radion (eller är det bara ibland du vill väckas av summertonen)?
Har din mobiltelefonen inbyggd FM-mottagare?

Klockradio-appar:
https://play.google.com/store/search?q= ... dio&c=apps
https://play.google.com/store/search?q= ... dio&c=apps
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Klockradio

Inläggav Kanin » 2016-02-03 9:08:31

Nollställs klockradion även om du inte har den ansluten till vägguttaget (enbart använder batterier; fast det kanske inte är möjligt)?
Nollställs även tiden/alarmet (skyddas måhända inte förinställda kanaler av batteriet)?
Har ni prövat att ha makens klockradio på ditt sängbord ansluten till samma eluttag?
Var den första av de tre apparaterna samma modell?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-03 16:00:32

Den första apparaten var en gammaldags klockradio från loppis. Mot slutet kunde den börja surra lite när som, hade ett eget liv. Och radion brusade. Det var en gammal apparat, troligen från 70-talet, som hade gjort sitt.

Den här klockradion har batteristöd. D.v.s den måste vara ansluten till elnätet men batterierna ska förhindra att klockradion nollställs vid strömavbrott.

Trots fräscha batterier blir klockradion helt nollställd. Klockan blir -:-- alla inställda radiokanaler försvinner, alarmen försvinner.

Nej, jag har ingen FM-radio. Tänkte om det finns en FM-app. Vill inte ha hörlurar, vilket krävs om mobilen har radio.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio

Inläggav slackern » 2016-02-03 16:07:41

Ditt sovrum har det mycket betongväggar med armering? Eller gränsar det till ett hisschakt? För om det är mycket armering så stör det ut rätt bra, om det skulle vara fallet har du testat att ställa klockradion vid fönstret?

Hmm i och för sig har det inget med att nollställa att göra.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Klockradio

Inläggav Kanin » 2016-02-03 23:23:37

Lilla Gumman skrev:Nej, jag har ingen FM-radio. Tänkte om det finns en FM-app.

Det finns många appar som kan spela radiokanaler via Internet.

Jag föreslår att du provar
https://play.google.com/store/apps/deta ... radioalarm (klockradio),
https://play.google.com/store/apps/deta ... ein.player (med alarm),
https://play.google.com/store/apps/deta ... itunerfree, och/eller
https://play.google.com/store/apps/deta ... c.radio.fm
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-04 0:42:21

Ingen hiss i huset. Betongväggar ja, det är det väl oftast i hyreshus.

Jag har Alarm Clock Xtreme som väcker mig på morgonen och påminner om medicin etc. Den funkar utmärkt, har haft den i åratal. Enda nackdelen är att den inte har samma pip som min klockradio, så jag tvingas ha nån melodi istället. Radion lyssnar jag på innan jag ska sova.

Vitsen med en fysisk klockradio är att slippa ha smartphonen på laddning i sovrummet.

Jag brukar växla mellan P4, Rockklassiker och nån mer jag glömt namnet på, vilket jag vill göra utan att behöva kanalsöka varje gång.

Att ha klockradion på sängbordet är tyvärr det bästa alternativet. Katterna är i fönstret och klockradion skulle troligen åka i golvet titt som tätt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-04 3:28:17

Tack. FM-radio installerad.
Verkar inte finnas nån digitalklocka som täcker HELA låsskärmen, tar bort notifieringar och skit, och BARA finns på låsskärmen.

Vitsen med att ha FM-radio och pip och digitalklocka i samma app var att jag i så fall kunde ha byggt en trälåda som precis rymmer min Android-lur och målat den sä den liknar en riktig klockradio, och haft klockradio-appen aktiverad 23-07. Fånigt, va? Ingen bra ide tror jag.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-08 1:49:09

Klockradion har fungerat problemfritt i köket över en vecka. Ska ta in den i sovrummet och se vad som händer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-14 0:55:36

Den är nu nollställd i sovrummet. Har inga batteri i. Batterierna funkar ju endast vid strömavbrott (har testat så jag vet) och det är det inte fräga om här.

Nu blir jag riktigt lessen och besviken på detta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio

Inläggav Dagobert » 2016-02-14 1:30:26

Är det rummet eller uttaget som orsakar nollställningen?
Har du provat klockan i sovrummet med sladd från t.ex. köket?
Och klockan i köket med sladd från sovrummet?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Klockradio

Inläggav notwoodstock » 2016-02-14 5:27:27

Är osäker på vad det heter begreppsmässigt när nutiden producerar så mycket skräp att man knappt kan lita på Apples App Store, för att skaffa sig bra grejor.

Det är ju ungefär som signal/brusförhållande - att floden av mediokra Appar och elektronikprylar är så stor att enda chansen är att prenumerera på någon tidskrift med rescensioner. Och sedan köpa, självklart, nå't som är bra.

Annars sitter man där mitt i floden av nutidsskräp. Förbryllande, säkert, för de som har senaste modellen av phån.

Och kampen om överlevnad har flyttats till det här med förmågan att lyckas skaffa sig nå't vettigt i floden av allt som produceras. Och hur många stackare fastnar inte i bedrövliga t.ex gratis-Appar? Med någon vinstide'...
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-02-14 8:22:01

En av grannarna sa att hon inte kunde ha nån klockradio i sovrummet, hennes klockradio funkade i köket men inte i sovrummet.

Vid närmare eftertanke har jag haft digital väckarklocka, d.v.s. klockradio utan radio, som har funkat. När vi flyttade hit. Det är kanske det som är grejen, ingen radio.

Eller, kan smartphonens signaler störa ut klockradion?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio

Inläggav atoms » 2016-02-14 8:26:35

Dagobert skrev:Är det rummet eller uttaget som orsakar nollställningen?
Har du provat klockan i sovrummet med sladd från t.ex. köket?
Och klockan i köket med sladd från sovrummet?


Skarvsladd var min första tanke.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-04-04 23:48:29

Jag har köpt en ny klockradio av annat märke. Den funkade kanske en månad - sen nollställde den sig. Och ja, jag har backup-batterier.

Klockradion som är i köket har inte nollställt sig.

Jag tror det är fel på skarvsladden i sovrummet. Den går från ett eluttag och till den har vi kopplat sängen (elevationsbotten), sänglampan, och en ny skarvsladd. Den nya skarvsladden laddar mobilen på natten.

Klockradion nollställs oavsett om den är kopplad till den gamla skarvkontakten eller den nya. Makens apparatur är inte kopplad till skarvsladden på min sida sängen.

Jag har velat byta skarvsladd ända sedan problemet uppstod men ingen tror på att det hjälper.

Varför kan det inte vara glapp i skarvsladden? Sänglampan "blinkar till" ibland, dess ljus blir svagare och sen starkare igen.

En batteridriven klockradio utan strömsladd kan kanske funka. Men nu köper jag inga fler klockradioapparater. Nån måtta får det vara.

Skarvsladd till köket? Tja, det blir många meter som går tvärs över golven. Ska fundera på saken.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Klockradio

Inläggav Lilla Gumman » 2016-04-05 0:12:56

Maken har ställt klockradion på sin sida sängen. Men eftersom hans klockradio aldrig nollställs och han inte använder samma skarvsladd som jag, kommer min klockradio givetvis inte att nollställa sig på hans sida sängen.

Det känns tomt utan min klockradio på mitt sängbord. Men det är en vanesak.

Jag har försökt förklara för folk i omgivningen att det inte är klockradion det är fel på, och att det inte hjälper att testa den i andra uttag, men jag blir inte lyssnad på.

Samtidigt förstår jag om folk inte tror att det är skarvsladden det är fel på, och eftersom all annan apparatur fungerar utom just en klockradio (oavsett märke och ålder) så har jag faktiskt ingen aning.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in