Nya datorval

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya datorval

Inläggav slackern » 2016-01-03 1:47:22

plåtmonster skrev:Se upp med framtidssäkra saker. De tenderar att bli obsoleta saker som inte lönar sig att uppgradera ;)


Finns inga framtidssäkra saker när det gäller datorer dom byter socklar stup i kvarten.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nya datorval

Inläggav notwoodstock » 2016-02-02 20:12:03

Är överlycklig över min Mac mini med extern SSD. Billigaste Mac'en, går att koppla PC- skärm till. Ej alls för spel...

Glömde skriva att modulärt är ide'n.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Nya datorval

Inläggav Fenren » 2016-02-02 20:23:40

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Se upp med framtidssäkra saker. De tenderar att bli obsoleta saker som inte lönar sig att uppgradera ;)


Finns inga framtidssäkra saker när det gäller datorer dom byter socklar stup i kvarten.


Det beror väl på vad man menar med framtid... Både intel och amd/nvidia har ju långtidsplaner som är publika och sträcker sig ett antal år framåt.

Om framtidssäkrad betyder utbyte grafikkort år tre och processor år fyra samt ny dator år sex går det absolut att framtidssäkra om man köper vid rätt tillfälle.

Att tro att man kan uppgradera efter fem-sex år är inte realistiskt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nya datorval

Inläggav slackern » 2016-02-02 20:31:50

Fenren skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Se upp med framtidssäkra saker. De tenderar att bli obsoleta saker som inte lönar sig att uppgradera ;)


Finns inga framtidssäkra saker när det gäller datorer dom byter socklar stup i kvarten.


Det beror väl på vad man menar med framtid... Både intel och amd/nvidia har ju långtidsplaner som är publika och sträcker sig ett antal år framåt.

Om framtidssäkrad betyder utbyte grafikkort år tre och processor år fyra samt ny dator år sex går det absolut att framtidssäkra om man köper vid rätt tillfälle.

Att tro att man kan uppgradera efter fem-sex år är inte realistiskt.


Bara att köpa nytt moderkort och processor så lär det nog vara biff, fast om 5 år måste man nog även köpa nya DDR minnen eller vd dom har för variant då, grafikkorten får vi hoppas går att byta ut precis som dom gör nu. Nu tänker jag då mest på Intel i och med att dom är marknadsledande. Personligen skulle jag inte köpa sunk AMD för tillfället när det gäller moderkort och processor, grafikkorten har jag inget emot men är nog mer Nividia fanboy än AMD.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nya datorval

Inläggav Moggy » 2016-02-02 20:48:59

AMD skulle ju gå över till en enda sockel som inte byts ut med nya cpu-generationer. Hoppas Intel gör samma sak. Vore fint att kunna uppgradera cpu idatorn utan att byta ut moderkortet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Nya datorval

Inläggav Fenren » 2016-02-02 21:02:56

Moggy skrev:AMD skulle ju gå över till en enda sockel som inte byts ut med nya cpu-generationer. Hoppas Intel gör samma sak. Vore fint att kunna uppgradera cpu idatorn utan att byta ut moderkortet.


Fast de verkar ju satsa på bga... Så då går det åt andra hållet... Eller det kanske bara var för bärbara.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Nya datorval

Inläggav slackern » 2016-02-02 21:03:48

Moggy skrev:AMD skulle ju gå över till en enda sockel som inte byts ut med nya cpu-generationer. Hoppas Intel gör samma sak. Vore fint att kunna uppgradera cpu idatorn utan att byta ut moderkortet.


Jo det är väl deras starkaste kort att dom inte byter socklar stup i kvarten som Intel gör.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nya datorval

Inläggav Moggy » 2016-02-02 21:16:27

Lite synd att det är som det är och att moderkort har så kort tid på sig innan det är dags för nya modeller. Köper man entusuastprylar är moderkort ganska påkostade nu för tiden. Kylsystem, extra bra komponenter för ljud och anpassningar för stora kylflänsar. Kvalitetsmässigt gjorda för att utan problem hålla i 5 år. Tråkigt att byte av socklar förstör det hela. Intel borde skärpa till sig här.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in