Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 15:37:47

Cyan skrev:Jag tycker mest det låter väldigt tråkigt och grått. För lite energi och inte tillräckligt spännande eller intressant.

Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-02-02 15:38:33

Ja det skulle jag ha gjort, till varenda en. Men jag är ju lite speciell.

Hur länge ska man vänta på ett svar innan man kan sluta att spamma en person och gå till nästa, samt när är det dags att fråga ut om man chattat en längre tid. Utan att vara för på och creepy.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav slackern » 2016-02-02 15:40:40

Liljan skrev:
Cyan skrev:Jag tycker mest det låter väldigt tråkigt och grått. För lite energi och inte tillräckligt spännande eller intressant.

Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Om du söker ett lesbiskt förhållande kanske det är bäst att hoppa över dom bisexuella? Jag tänker att dom kanske blir skrämda utav någon som söker ett lesbiskt förhållande.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 15:42:04

Xtrail3344 skrev:Ja det skulle jag ha gjort, till varenda en. Men jag är ju lite speciell.

Hur länge ska man vänta på ett svar innan man kan sluta att spamma en person och gå till nästa, samt när är det dags att fråga ut om man chattat en längre tid. Utan att vara för på och creepy.

Menar du att du skriver en massa meddelanden till samma person utan att få svar? Ett meddelande är okej om det är första meddelandet. Har ni skrivit några meddelanden är det okej med två meddelanden utan att få svar. Absolut inte mer än så!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 15:43:33

slackern skrev:
Liljan skrev:
Cyan skrev:Jag tycker mest det låter väldigt tråkigt och grått. För lite energi och inte tillräckligt spännande eller intressant.

Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Om du söker ett lesbiskt förhållande kanske det är bäst att hoppa över dom bisexuella? Jag tänker att dom kanske blir skrämda utav någon som söker ett lesbiskt förhållande.

Fast hur skrämda kan de bli då de söker en flickvän på en dejtingsida och en tjej skriver? Sökte de inte ett förhållande med en kvinna kan de kryssa i sig som heterosexuella.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav malplacee » 2016-02-02 15:45:38

Liljan skrev:Jag är inte på en sida för enbart homosexuella, de flesta nätdejtingsidor numera är till för alla sexuella läggningar. Jag fyller helt enkelt i att jag är en kvinna som är intresserad av en annan kvinna så dyker olika förslag upp på andra lesbiska och bisexuella kvinnor. De flesta jag skriver är bisexuella för de flesta jag får upp som förslag verkar vara det.

Jag tycker också det är konstigt att man inte får visa något intresse alls, det verkar som att man helst ska spela lite uttråkad, vilket blir jättekonstigt, då kan man omöjligt veta om den andra är intresserad.


Jo, alla sajter är öppna för alla läggningar, men det finns ju ändå normer. Hur gör du själv för att sortera ut bland de tjejer du tar kontakt med? För jag tänker att det kan finnas jättemånga tjejer på vanliga dejtingsajter (alltså inte QX eller någon som först och främst är inriktad på queer-personer), som kanske skriver "bisexuell", men som främst är intresserade av män, eller aldrig har levt ut sin bisexualitet och är livrädda för att ta det steget, och det vore väl bra för dig om du kunde sortera bort dessa personer på något sätt? Kan inte klandra dig för att välja bort QX, dock, jag märkte ju själv den korta tid jag var där.

Vad gäller det här med att spela uttråkad... ja, det är märkligt, men kanske är det så att ett svar (eller pm, om vi nu pratar om första kontakten) i sig är ett tecken på intresse i nätdejtingsammanhang?

Tyvärr kan man ju inte undvika det här med undertexter och vinkar och hela faderullan bara för att man umgås på nätet, det finns fullt av sociala koder och outtalade konventioner etc här med. Och de kan skilja sig från sajt till sajt. Nätdejting generellt har säkert sina egna som skiljer sig från de på ett vanligt diskussionsforum också, kan jag tänka mig.

Så, av den anledningen är det inte nödvändigtvis lättare med nätdejting än annan form av dejting, även om det kan låta lätt i teorin.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav malplacee » 2016-02-02 15:49:37

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Om du söker ett lesbiskt förhållande kanske det är bäst att hoppa över dom bisexuella? Jag tänker att dom kanske blir skrämda utav någon som söker ett lesbiskt förhållande.

Fast hur skrämda kan de bli då de söker en flickvän på en dejtingsida och en tjej skriver? Sökte de inte ett förhållande med en kvinna kan de kryssa i sig som heterosexuella.


Håller med, men tyvärr, människor kan vara extremt irrationella.
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav slackern » 2016-02-02 15:53:58

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Om du söker ett lesbiskt förhållande kanske det är bäst att hoppa över dom bisexuella? Jag tänker att dom kanske blir skrämda utav någon som söker ett lesbiskt förhållande.

Fast hur skrämda kan de bli då de söker en flickvän på en dejtingsida och en tjej skriver? Sökte de inte ett förhållande med en kvinna kan de kryssa i sig som heterosexuella.


Men om hon är bi är hon ju inte lesbisk utan just bisexuell, men det är kanske jag som bokstavstolkar. Hon kanske söker ett förhållande med en tjej men för den saken skull behöver hon inte söka ett lesbiskt förhållande utan bara att förhållande med en tjej. Förlåt om det blev snurrigt men jag tycker att det är skillnad på att vara bisexuell och homosexuell, men som sagt jag kanske tolkar det för bokstavligt är trotts allt hetrosexuell, men inget som helst dömande från min sida. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 16:23:50

Man fyller egentligen i om man är intresserad av män och/eller kvinnor, och söker man bara en kille kan man alltså välja att endast fylla i det. Jag är själv bisexuell men söker just nu en tjej, därför har jag fyllt i att jag bara söker tjejer. Jag har mycket svårt att tro att man fyller i att man söker en tjej, sedan skriver man på sin profil att man söker ett seriöst förhållande och inget annat och sedan inte är intresserade av tjejer. Det är inte så att alla bisexuella är i heterosexuella förhållanden. :wink:
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav slackern » 2016-02-02 16:28:31

Jag ber om ursäkt om mina senaste inlägg blev snurriga, som sagt bara jag som bokstavstolkar och jag litar på att du vet bäst vilken benämning som ska användas. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Cyan » 2016-02-02 17:07:47

Liljan skrev:
Cyan skrev:Jag tycker mest det låter väldigt tråkigt och grått. För lite energi och inte tillräckligt spännande eller intressant.

Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Tja svårt att skriva som någon annan än sej själv, kanske såhär?

"Heej, vad superkul att du också jobbar ideellt! :D Det tycker jag fler människor borde göra! Coolt att du brinner för Afrika, har du varit där någon gång och i vilka länder isåfall, och har du jobbat med något spännande där? Testat att rida på en dromedar genom Saharaöknen nån gång? :D

Själv så brukar jag pyssla med att hjälpa hemlösa katter, katter är så otroligt fina djur och det är hemskt hur vissa människor behandlar dem. :(

Var också vegetarian tidigare precis som du är, men blivit mindre noggrann med det nuförtiden. Har du nån favoriträtt? :)

Hoppas vi hörs! Kram."
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 17:12:55

slackern skrev:Jag ber om ursäkt om mina senaste inlägg blev snurriga, som sagt bara jag som bokstavstolkar och jag litar på att du vet bäst vilken benämning som ska användas. :)

Det gör jag också. Står det att de säker efter tjejer och killar så bokstavstolkar jag det till att de söker tjejer och killar. Alltså precis det som står. :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 17:13:41

Cyan skrev:
Liljan skrev:
Cyan skrev:Jag tycker mest det låter väldigt tråkigt och grått. För lite energi och inte tillräckligt spännande eller intressant.

Hur skulle du skriva istället? Jag tar gärna alla tips jag kan få. :-)Happy


Tja svårt att skriva som någon annan än sej själv, kanske såhär?

"Heej, vad superkul att du också jobbar ideellt! :D Det tycker jag fler människor borde göra! Coolt att du brinner för Afrika, har du varit där någon gång och i vilka länder isåfall, och har du jobbat med något spännande där? Testat att rida på en dromedar genom Saharaöknen nån gång? :D

Själv så brukar jag pyssla med att hjälpa hemlösa katter, katter är så otroligt fina djur och det är hemskt hur vissa människor behandlar dem. :(

Var också vegetarian tidigare precis som du är, men blivit mindre noggrann med det nuförtiden. Har du nån favoriträtt? :)

Hoppas vi hörs! Kram."

Tack för hjälpen! :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Fleure123 » 2016-05-09 18:02:16

Jag har inga problem med att skriva på själva nätdejtingsajten, och får förslag från personer som verkar trevliga.

Men sedan, detta med att träffas IRL på en dejt tycker jag kan vara jobbigt. Speciellt om det bara är för att dricka kaffe, typ. När man lever lite "annorlunda" och ska hantera frågor som "Vad arbetar du med" och "Har du några barn" osv. Hur löser ni andra det? Hur pass "öppen" ska man vara med sitt "annorlundaskap" med en gång? Bör man vänta lite med att lägga de korten på bordet?

Och så kanske jag behöver bli bättre på att förstå vilken sorts personer jag passar ihop med, hmmmm... :/
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Surkatt » 2016-05-10 15:40:25

Jag har som grundregel, vid nätdejting, att försöka hitta personer som verkar lite aspiga. Alltså personer som har ett stort intresse som de skriver om och vågar visa någon nördig sida.

Jag har träffat personer med väldigt allmänna presentationer också, men då blir dejten lika tråkig som texten är. Jag skulle ändå aldrig kunna bli tillsammans med, eller ens vilja ha sex med, en person som bara skriver att de gillar mysiga hemmakvällar och att umgås med kompisar. Vad fasen pratar en om då på dejten liksom?!

En del människor är helt enkelt grymt tråkiga. Kanske NT ser det på ett annat sätt, men jag dejtar aldrig mer personer som inte har någon hobby/intresse.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav kullan » 2016-05-10 18:18:11

Jag brukar söka på folk som inte är aspiga. Jag trivs bäst med NT - killar eller NT - folk i allmänhet. Killar utan profilbild eller presentation väljs bort direkt.Likaså killar med barn.Och dom ska vara ungefär i min egna ålder.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Fleure123 » 2016-05-12 23:49:42

Två bra svar åt olika håll, då. :)
Någon likasinnad, eller kanske någon mer NT. :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Fleure123 » 2016-05-12 23:51:49

Hur gör/pratar ni PÅ EN DEJT om personen frågar er vad ni arbetar med, och ni inte arbetar , eller inte arbetar på det vanliga viset?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-13 0:00:29

Fleure123 skrev:Hur gör/pratar ni PÅ EN DEJT om personen frågar er vad ni arbetar med, och ni inte arbetar , eller inte arbetar på det vanliga viset?

-Brudarna sticker fortare än en avlöning när samtalet kommer dit.

Det är nämligen inte socialt accepterat att leva på sjukersättning.
I synnerhet inte om du är man och dejtar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Dagobert » 2016-05-13 0:40:33

Har inte läst så noga men
Kan de du skriver till tvivla på att du är tjej? Det finns väl killar som låtsas vara tjejer.
Om du som AS-tjej inte beter dig riktigt som dina kontakter förväntar sig så kanske de blir misstänksamma?

Vad man gör åt det vet jag inte, men kanske påpeka att du är rak i din kommunikation och har svårt med inledande småprat?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav colaflaska » 2016-05-13 1:16:23

Liljan, har du testat tinder?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav Fleure123 » 2016-05-17 21:38:24

KrigarSjäl skrev:
Fleure123 skrev:Hur gör/pratar ni PÅ EN DEJT om personen frågar er vad ni arbetar med, och ni inte arbetar , eller inte arbetar på det vanliga viset?

-Brudarna sticker fortare än en avlöning när samtalet kommer dit.

Det är nämligen inte socialt accepterat att leva på sjukersättning.
I synnerhet inte om du är man och dejtar.


Aha, trist! :( Men måste man vara så "öppen" med att man lever på sjukersättning om man gör det?

Är det annorlunda för kvinnor än män här, är de mer accepterat eller likadant?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav colaflaska » 2016-05-17 21:56:07

Fleure123 skrev:
Är det annorlunda för kvinnor än män här, är de mer accepterat eller likadant?

Mer accepterat. Ingen har någonsin backat för att jag är sjukskriven, å andra sidan har jag bara "dejtat" för att få ligga.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att nätdejta - regler och fallgropar - hur ska man göra?

Inläggav slackern » 2016-05-17 21:59:33

colaflaska skrev:
Fleure123 skrev:
Är det annorlunda för kvinnor än män här, är de mer accepterat eller likadant?

Mer accepterat. Ingen har någonsin backat för att jag är sjukskriven, å andra sidan har jag bara "dejtat" för att få ligga.


Så tycker du att den här bruden har rätt med hur en dejt ska presentera sig?

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/new-y ... g-djungeln
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in