Åldersgräns för sociala medier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav alixha » 2016-01-29 11:17:39

Snart kan det vara slutlajkat för alla som är under 16 år, om inte föräldrarna först ger sin tillåtelse.
Som en del av en ny EU-förordning kommer Sverige att införa åldersgräns för sociala medier.
– Om det här får fler föräldrar att engagera sig i vad deras barn gör på nätet så är det bra, säger konsumentminister Per Bolund.


Detta är alltså på EU-nivå och eftersom Sverige är med i EU kan vi inte göra annat än att rätta oss i ledet. Till exempel Facebook, Snapchat och Instagram har en åldersgräns på 13 år i dagsläget.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22170145.ab

http://www.expressen.se/nyheter/aldersg ... la-medier/


Vad tycker ni? Tror ni att det kommer att fungera som det är tänkt?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav slackern » 2016-01-29 11:29:18

Jag har själv en kille som fyllde 13 i början utav januari han har haft konton på både Fejan och Instagram under ett par års tid, det är hur enkelt som helst för honom att fixa t.ex Gmail och ljuga om sin ålder, så tror inte att jag som förälder kan stoppa honom om han verkligen skulle vilja ha ett konto, det enda sättet det går att stoppa är om det införs någon slags kontroll med elegg där åldern vertifieras.

Det här var då mina tankar och funderingar kring det hela som förälder.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav vofff » 2016-01-29 13:34:14

Det va på tiden!

Det är för mycket bladder nuförtiden, alla måste ha facebook, till o med hundar o katter. Själv har jag avslutit fb konto för längesen, extremt skönt att slippa alla falska vänner som postar upp bara positiva grejer som inte hjälper ett dugg och mycket tidsfördrivande att läsa igenom uppdateringar. Social drog på nätet, tyvärr.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Kevlarsoul » 2016-01-29 18:46:46

Vad hjälper höjd åldersgräns när folk redan under nuvarande åldersgräns fejkar sin ålder för att kunna registrera sig?
Är hur enkelt som helst att bara ställa in med vilket årtal som helst när man reggar sig, vet flera under 13 som har Facebook och Instagram.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Julianus » 2016-01-29 18:48:42

Hjälper ändå inte så länge det är möjligt att fuska.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-29 20:19:11

-Tanken är alldeles utmärkt men hur ska man efterleva åldersgränserna?

Snorungarna lär ju fuska sig förbi alla spärrar eftersom de är flaskmatade med i-phones.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav slackern » 2016-01-29 20:25:51

KrigarSjäl skrev:-Tanken är alldeles utmärkt men hur ska man efterleva åldersgränserna?

Snorungarna lär ju fuska sig förbi alla spärrar eftersom de är flaskmatade med i-phones.


Det har du alldeles rätt i sonen har haft det under flera års tid och han fyllde precis 13 i början utav det här året.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Kevlarsoul » 2016-01-29 20:28:19

Är ju dock lite fult med de som tar i för mycket, vips så är du typ 2 år äldre än din mor. :lol:
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav kullan » 2016-01-29 23:43:16

Det är fel på ett sätt. Även en 10 åring kan behöva ha kontakt med andra än de man träffar på i sin klass. Skulle behövas forum för barn och yngre tonåringar upp till 15 år. Sen det klart, facebook innehåller en massa skit som barn knappast behöver se. Instagram kan man ställa in kontot så att det är privat. Dvs , du kan välja att endast mamma får följa dig eller dina syskon. Och du behöver inte följa andra än dom som följer dig.

Snapchat går att även det göra privat så endast dina följare ser det du postar. Men jag tror inte att det går att kolla åldern på de som skapar konton. Då måste man ju införa e - leg på alla nya konton.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Lilla Gumman » 2016-01-30 19:48:30

Det är väl bra med en åldersgräns, men det kommer inte funka.

Det finns ju communitys för barn, men det är inte mer säkert. På samma sätt som barn luras om sin ålder för att bli medlemmar på Facebook och andra sociala medier, finns det vuxna som låtsas vara barn. Iofs är det inte vanligt med pedofiler men det förekommer ju titt som tätt ändå (enligt media).

Men tja, man kan ju kräva att alla som är medlemmar ska ha nån form av e-legitimation. Fast det blir krångligt att administrera tror jag. Och skrämmer nog bort en och annan.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Åldersgräns för sociala medier

Inläggav kullan » 2016-01-30 20:11:07

Nä bort med åldersgränsen. Den funkar ändå inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Chrilleb » 2016-01-30 20:24:27

@kullan


Hah, du är så himla härlig, jag håller nog med dig i ditt näst senaste inlägg! Det behövs för barn oxå...det stämmer ju.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav antonius » 2016-01-30 20:47:18

Överlag håller internet trafiken på att bli mer och mer ett trakasseringsmedel, knarkhandelskommers och forum för pedofiler, tyvärr. Så ska det bli någon förbättring måste ngt göras. De yngre får nog ta smällen när inte ens de äldre kan sköta internetkommunikationen på ett adekvat sätt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Fenren » 2016-01-30 20:58:40

KrigarSjäl skrev:-Tanken är alldeles utmärkt men hur ska man efterleva åldersgränserna?

Snorungarna lär ju fuska sig förbi alla spärrar eftersom de är flaskmatade med i-phones.


Ja, det gjorde man ju på porrsidorna när man var liten, så det kommer de små garanterat göra även på de sociala sidorna.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav Puzzle » 2016-01-30 22:04:14

Som många redan är inne på så tror jag inte att det hjälper med åldersgräns när det är så lätt att fuska. Dessutom så stör jag mig nog minst lika mycket på småbarnsföräldrar som inte uppmärksammar sina barn på lekplatser bla. för dom har fullt upp att uppdatera fejjan som att 10-16-åringar har tillgång till sociala medier men det är nog ett svårare dilemma att lösa då det handlar om vuxna individer.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-30 22:07:12

Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:-Tanken är alldeles utmärkt men hur ska man efterleva åldersgränserna?

Snorungarna lär ju fuska sig förbi alla spärrar eftersom de är flaskmatade med i-phones.


Ja, det gjorde man ju på porrsidorna när man var liten, så det kommer de små garanterat göra även på de sociala sidorna.

-När man var liten?

När jag var liten fanns det inga porrsidor överhuvudtaget...bara en packe Hustler nån hade slängt under en gran.

Det som fanns var det eller nån rådjursögd skönhet i morsans Elloskatalog.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Åldersgräns för sociala medier

Inläggav kullan » 2016-01-30 22:44:25

När jag var barn fanns inte ens datorer. Vi spelade kort och lekte burken. Porr visste man knappt vad det var ens.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åldersgräns för sociala medier

Inläggav geocache » 2017-08-28 12:25:39

När jag var liten, och den mest avancerade elektroniska apparaten vi hade hemma var en miniräknare, var jag ofta ute i skogen och lekte, eller så gick jag hem till någon kompis och frågade om det var något vi skulle hitta på att göra. Leka med modelljärnväg, bilbana, eller spela Monopol (ibland satt vi i flera timmar på lördagarna och spelade), eller att bygga en koja.

En dag i början av 1970-talet när jag och en grannkille jag umgicks med var till en badsjö i utkanten av staden hittade vi en övergiven och rejält rutten eka som vi "adopterade" och började renovera :-)173.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in