Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Katter och deras egendomligheter

Inläggav geocache » 2016-01-10 12:47:11

alixha skrev:Har nyligen skaffat en ny kattunge.
Väldigt kelig och go.
Han tycker om att slicka mina öron och leka med gamla toarullar.
Leksaker är uppenbarligen överskattade :lol:


Mysigt! :D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dandelo » 2016-01-10 14:16:04

alixha skrev:Har nyligen skaffat en ny kattunge.
Väldigt kelig och go.
Han tycker om att slicka mina öron och leka med gamla toarullar.
Leksaker är uppenbarligen överskattade :lol:


Bestämt namn? :-)Happy
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Katter och deras egendomligheter

Inläggav alixha » 2016-01-10 20:52:20

Dandelo skrev:
alixha skrev:Har nyligen skaffat en ny kattunge.
Väldigt kelig och go.
Han tycker om att slicka mina öron och leka med gamla toarullar.
Leksaker är uppenbarligen överskattade :lol:


Bestämt namn? :-)Happy


Han heter Lynx, enbart för att han har tofsar på öronen, tyckte det passade =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2016-01-10 21:08:42

alixha skrev:
Dandelo skrev:
alixha skrev:Har nyligen skaffat en ny kattunge.
Väldigt kelig och go.
Han tycker om att slicka mina öron och leka med gamla toarullar.
Leksaker är uppenbarligen överskattade :lol:


Bestämt namn? :-)Happy


Han heter Lynx, enbart för att han har tofsar på öronen, tyckte det passade =)


Attackerar han dina fötter när du ligger och sover och dom hamnar utanför täcket?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav alixha » 2016-01-10 23:37:08

slackern skrev:
alixha skrev:
Dandelo skrev:
Bestämt namn? :-)Happy


Han heter Lynx, enbart för att han har tofsar på öronen, tyckte det passade =)


Attackerar han dina fötter när du ligger och sover och dom hamnar utanför täcket?


Nej ... inte än :shock: :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Zima33 » 2016-01-11 21:44:03

Wine skrev:Märklig utväxt på puma i USA:

DN - Kattdjur med extratänder dödat i USA
Publicerad 2016-01-09 22:58

original.jpg


Mitt på det döda djurets huvud växte både tänder och morrhår, så den amerikanske jägaren som fällde puman på gränsen mellan Idaho och Utah tillkallade biologisk expertis, rapporterar CNN.


Kan vara en siamesisk tvilling.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Wine » 2016-01-11 21:57:00

Zima33 skrev:
Wine skrev:Märklig utväxt på puma i USA:

DN - Kattdjur med extratänder dödat i USA
Publicerad 2016-01-09 22:58

original.jpg


Mitt på det döda djurets huvud växte både tänder och morrhår, så den amerikanske jägaren som fällde puman på gränsen mellan Idaho och Utah tillkallade biologisk expertis, rapporterar CNN.


Kan vara en siamesisk tvilling.


Ja det stämmer, i artikeln står det att utväxten på djuret kan vara en rest från en tvilling till puman som dött i livmodern men också att defekten skulle kunna vara en teratom – en ”monstertumör” på vilken både tänder och hår kan växa, enligt expertis som uttalat sig.

Huggorm skrev:Första gången jag såg den där bilden tog det några sekunder att se vad som var fram och bak på det där katthuvudet


Det är en märklig bild.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2016-01-13 21:08:06

Jag älskar katter o brukar passa mina släktingars, har haft en egen.

Mammas katt måne:

Bild


Pappas katt Lakrits ligger o chillar i en kartong:

Bild


Min katt Bingo, som tyvärr är död nu:

Bild


O så några bilder på min systers lustiga katt...

Thug life...
Bild

Efter en dusch...
Bild

Vill inte ha fjantiga kläder på mig...
Bild

Gäsp...
Bild

Saknar min bästa kompis Masse, som är död...
Bild

Vinterklädd...
Bild
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-13 23:38:16

Störtsköna! :-)173
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kevlarsoul » 2016-01-22 23:40:05

Spock leker i sin tunnel som han fick av min mor i julklapp

Bild
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Katter och deras egendomligheter

Inläggav alixha » 2016-01-27 12:34:56

Vet inte om ni kollar något på youtube men om ni gör det borde ni följa Cole and Marmalade.

Cole and Marmalade
https://www.youtube.com/channel/UCvmijL ... YSJHDY3d6w

En video från kanalen: (stämmer detta på era katter?)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Richard » 2016-04-08 14:52:29

Bild

Idag sörjer jag min systers katt Lille, den svarta, som somnade in i natt. Nu är han o leker med Masse (den gulvita) i katthimlen. :( :-)154
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-08 21:42:01

Vad tråkigt. :(
Men nu får han ha det roligt i katternas himmel.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2016-04-27 15:15:06

Finns tydligen en kattras som beter sig som hundar. :lol:

Temperament

Ocicats are friendly and sociable and are not often shy around strangers. This makes them good family pets, and most can also get along well with animals of other species.[6] Their temperament is similar to that of a dog and are often referred to as a 'dog in a cat's body'. Most can be trained to fetch, walk on a leash and harness, come when called, speak, sit, lie down on command and other dog-related tricks.[2]Some even take readily to the water. Most are especially good at feline agility because they are very toy-driven. These attributes make the ocicat a domestic cat that requires more attention from their owners.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ocicat

Bild
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2016-04-27 18:54:44

Jag bor på landet och har kattlucka. Nu har en okänd katt upptäckt luckan och kattmaten.

Min katt höll på och jamade konstigt i sovrummet och sen började hon fräsa. Då förstod jag - en katt hade kommit upp för trappan. Jag upp ur sängen men hörde bara hur den sprang nerför trappan och ut genom luckan.

Sedan dess har min katt ofta varit lite på spänn, luktat på saker, suttit i trappan och tittat stint osv.
En kväll såg jag ett kattansikte genom luckan. Jag skrämde bort den förstås.

Så nu har jag ett nytt projekt - se till att bara min katt använder luckan.
Luckan är gammal och det följde med ett magnethalsband som skulle göra att endast bäraren kunde öppna. Magneten var dock klumpig och blev inte använd. Det finns förstås smidigare saker idag, jag får googla.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2016-04-27 19:00:38

Dagobert skrev:Jag bor på landet och har kattlucka. Nu har en okänd katt upptäckt luckan och kattmaten.

Min katt höll på och jamade konstigt i sovrummet och sen började hon fräsa. Då förstod jag - en katt hade kommit upp för trappan. Jag upp ur sängen men hörde bara hur den sprang nerför trappan och ut genom luckan.

Sedan dess har min katt ofta varit lite på spänn, luktat på saker, suttit i trappan och tittat stint osv.
En kväll såg jag ett kattansikte genom luckan. Jag skrämde bort den förstås.

Så nu har jag ett nytt projekt - se till att bara min katt använder luckan.
Luckan är gammal och det följde med ett magnethalsband som skulle göra att endast bäraren kunde öppna. Magneten var dock klumpig och blev inte använd. Det finns förstås smidigare saker idag, jag får googla.


I värsta fall, ligger problemet bara en hagelbrakare bort, om det är en vildkatt och i nödfall givetvis, sätt upp lappar och fråga grannar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav slackern » 2016-04-27 19:02:39

antonius skrev:
Dagobert skrev:Jag bor på landet och har kattlucka. Nu har en okänd katt upptäckt luckan och kattmaten.

Min katt höll på och jamade konstigt i sovrummet och sen började hon fräsa. Då förstod jag - en katt hade kommit upp för trappan. Jag upp ur sängen men hörde bara hur den sprang nerför trappan och ut genom luckan.

Sedan dess har min katt ofta varit lite på spänn, luktat på saker, suttit i trappan och tittat stint osv.
En kväll såg jag ett kattansikte genom luckan. Jag skrämde bort den förstås.

Så nu har jag ett nytt projekt - se till att bara min katt använder luckan.
Luckan är gammal och det följde med ett magnethalsband som skulle göra att endast bäraren kunde öppna. Magneten var dock klumpig och blev inte använd. Det finns förstås smidigare saker idag, jag får googla.


I värsta fall, ligger problemet bara en hagelbrakare bort, om det är en vildkatt... :-)063


Finns säkert smarta halsband till katter som pejlar vart dom är och som kan öppna kattluckor. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2016-04-27 19:20:08

Kattluckor finns hur dyra och invecklade som helst bara det inte går så här:

kattlucka.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kiddie » 2016-04-27 19:25:08

Många år sen hade jag en katt som såg ut som grannens katt. Gick sömndrucken upp och släppte in jamande katt. På morgonen vaknade och det jamade fortfarande??? Gick och släppte in... min katt. Visade sig att jag hade kidnappat grannens katt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-27 22:05:07

slackern skrev:
antonius skrev:
Dagobert skrev:Jag bor på landet och har kattlucka. Nu har en okänd katt upptäckt luckan och kattmaten.

Min katt höll på och jamade konstigt i sovrummet och sen började hon fräsa. Då förstod jag - en katt hade kommit upp för trappan. Jag upp ur sängen men hörde bara hur den sprang nerför trappan och ut genom luckan.

Sedan dess har min katt ofta varit lite på spänn, luktat på saker, suttit i trappan och tittat stint osv.
En kväll såg jag ett kattansikte genom luckan. Jag skrämde bort den förstås.

Så nu har jag ett nytt projekt - se till att bara min katt använder luckan.
Luckan är gammal och det följde med ett magnethalsband som skulle göra att endast bäraren kunde öppna. Magneten var dock klumpig och blev inte använd. Det finns förstås smidigare saker idag, jag får googla.


I värsta fall, ligger problemet bara en hagelbrakare bort, om det är en vildkatt... :-)063


Finns säkert smarta halsband till katter som pejlar vart dom är och som kan öppna kattluckor. :lol:


Jadå, det finns.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2016-04-29 4:24:56

Dagobert skrev:Jag bor på landet och har kattlucka. Nu har en okänd katt upptäckt luckan och kattmaten.

Min katt höll på och jamade konstigt i sovrummet och sen började hon fräsa. Då förstod jag - en katt hade kommit upp för trappan. Jag upp ur sängen men hörde bara hur den sprang nerför trappan och ut genom luckan.

Sedan dess har min katt ofta varit lite på spänn, luktat på saker, suttit i trappan och tittat stint osv.
En kväll såg jag ett kattansikte genom luckan. Jag skrämde bort den förstås.

Så nu har jag ett nytt projekt - se till att bara min katt använder luckan.
Luckan är gammal och det följde med ett magnethalsband som skulle göra att endast bäraren kunde öppna. Magneten var dock klumpig och blev inte använd. Det finns förstås smidigare saker idag, jag får googla.

Jaha, en ID-chip-lucka kostar 13-1900 kr, chippa katten runt 400.
Snål som jag är letade jag reda på magnethalsbandet som inte använts på över 10 år. Den enda av mina katter som provat det krängde av sig det till hälften så det satt runt nacken och in i munnen som betslet på en häst. Jag har inte försökt efter det.

Men tyckte det var värt ett försök på den här katten, och det gick jättebra med en gång! Hon har skakat lite på sig några gånger, det är allt. Jag trodde det skulle bli problem, hon är ca 12 år och har inte haft halsband förut, iaf inte de 8 år hon bott här.

Och låset funkade, så nu kan hon gå som hon vill igen utan att obehöriga kommer in.
En nackdel är att halsbandet måste sitta med magneten längst ner. Vrider det sig 90 grader öppnar inte låset.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2016-04-29 5:33:23

Magnethalsband går inte så bra ihop med matskålshållare av vanligt stål, upptäckte vi. Den välte när hon åt. :D
Själva skålarna däremot är av omagnetiskt rostfritt.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Dagobert » 2016-05-02 22:30:00

Dagobert skrev:Magnethalsband går inte så bra ihop med matskålshållare av vanligt stål, upptäckte vi. Den välte när hon åt. :D

Jag håller på och bygger i köket, och borrlådan stod på golvet. Min nyfikna katt nosade i lådan och fick med sig ett långt 12mm-borr i magnethalsbandet, men lyckades bli av med det efter nån meter. Kortare borr eller skruvar hade varit svårare att bli av med. Jag sa åt henne att tänka sig för i fortsättningen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Puzzle » 2016-05-02 23:14:58

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Magnethalsband går inte så bra ihop med matskålshållare av vanligt stål, upptäckte vi. Den välte när hon åt. :D

Jag håller på och bygger i köket, och borrlådan stod på golvet. Min nyfikna katt nosade i lådan och fick med sig ett långt 12mm-borr i magnethalsbandet, men lyckades bli av med det efter nån meter. Kortare borr eller skruvar hade varit svårare att bli av med. Jag sa åt henne att tänka sig för i fortsättningen.

Det borde väl kunna finnas någon smidigare magnethalsbands-lucka som inte är så kräsen men ändå billigare än chipp-lucka? :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Intressanta intressen



Logga in