"Asperger existerar tydligen inte"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-23 2:29:08

hörde detta från en bekant. nya rön tydligen. vad tror ni?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav MarkN » 2016-01-23 2:44:16

Ja, om Aspergers bara är ett mått på hur analytisk kontra empatisk en människa är på en skala, och AS beteende ligger på ena extema ändan av samma skala så, är det ju bara ett spektrum i det mänskliga beteendet.

så visst kan man göra det till en tolkningsfråga om man vill, men att mera fokus på analytiskt perception än att avläsa känslomässiga skiftningar i detalj.

detta har funnits med största sannolikhet existerat lika länge som den moderna människan.

Så alltså existerar den aspekten utav mänskligt beteende eller variation som idag kallas för aspergers.

Så man kan lika gärna säga "känslor existerar tydligen inte" för hur ska jag veta att du känner ilska på samma sätt som jag? eller glädje?

Sen kan man ju ta det till extremerna, endast det som går fysiskt att observera och mäta existerar dvs den kliniskt objektivt observerbara verkligheten.

Men sanningen är för varje individ att vi lever i en subjektiv bubbla, där vi upplever allt i vårat subjektiva universum.

Jag personligen ser Aspergers som "jag" en egenskap jag har inte som en diagnos, men den egenskapen kallar jag fortfarande för AS så alltså existerar Aspergers.

I mitt universum.
MarkN
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-01-23

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Vaniljflickan » 2016-01-23 3:57:13

Jag får höra ibland att jag inte har asperger av olika människor med hybris.. men jaha.. ne jag håller inte med föregående talande om att det handlar om ett analytiskt/empatiskt spektra.. fast det kan ju vara min bristfälliga tolkning.. vet inte riktigt hur Hans Asperger tänkte när han bestämde sig liksom.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav MarkN » 2016-01-23 4:14:47

ja jag har förenklat det kraftigt, efter ett väldigt basic spectrum som använts någonstans, generellt så har AS svårigheter att tolka kroppspråk vilket kan tolkas som att vi saknar empati.

Sen så får ska vi tänka på att vi är alla individierna oavsett diagnoserna.

Det som är intressant är dock att du kritiserar en detalj i mitt utlägg, så min fråga är håller du med om min slutsats att Aspergers existerar?

Sammanfattningen är helt enkelt att, ingen kan påstå att någonting inte existerar för en person som upplever verkligheten helt annorlunda från sej själv.

Tex som att en blind person skulle säga att solljus inte existerar.

Oavsett vad "autism spektrum forskning" kommer fram till för att försöka omvärdera Aspergers så kommer ju inte personer som nu anses ha "aspergers perception" sluta ha det bara för samhället beslutar sej för att säga "det existerar inte"

Och mitt föregående utlägg avslutas med att jag anser i mitt perspektiv att Aspergers existerar, så som jag upplever aspergers.

Du har garanterat en helt annan erfarenhet av din AS, och om vi diskuterar tillräckligt så kanske vi hittar några punkter där vi upplever Aspergers på samma sätt, men absolut inte på alla punkter.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "hur Hans aspergers tänkte" min aspergers tänker inte åt mej det är en del av mej så som jag upplever det.

Och det är självklart att du inte kan förstå hur jag gör beslut för du är inte jag, och jag vet inte hur du tänker eller beslutar saker och ting för jag är inte du.
MarkN
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-01-23

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Vaniljflickan » 2016-01-23 4:18:33

Okej såhär.. jag tänker att asperger både existerar och inte existerar, beroende på ur vilket perspektiv du ser saken.
Finns det problem med att passa in i samhället för vissa människor som fungerar på ett annorlunda sätt? Ja, absolut.
Är det dessa människor som är problemet? Osäkert.
Om samhället istället var mer accepterande mot olikheter så skulle det inte behöva finnas en diagnos för detta tror jag.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav MarkN » 2016-01-23 4:31:08

Ja så är det ju absolut, som jag skrev att om aspergers är en del av människor i genetik etc, så har ju aspergers alltid funnits men samtidigt inte haft något namn.

jag tex ser ju inte min asperges som en "diagnos" fast jag har det som diagnos, med diagnos menade jag som en nackdel för mej inviduellt, men sen finns det andra som tycker att det är en nackdel, men det är inte en nackdel för samhället, men samhället vill ju att allt ska vara generaliserat likformigt osv, och där så kan samhället
eventuellt förlora effektivitet i att använda dom mänskliga resurserna som finns tillgängliga på bästa sätt., detta gäller inte bara AS utan flera andra "tillstånd" så skulle nog en del diagnoser kunna "försvinna"

Sen så ja många har en bild av hur en AS ska vara och betee sig även vårdpersonal vilket är det mest komiska, men det är tyvärr så som människor generellt beteer sig mot allt som a annorlunda från "normen" oavsett om det är hudfärg, klädstil, eller en bokstavs kombination på ett papper.
MarkN
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-01-23

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Vaniljflickan » 2016-01-23 4:40:08

Jo men de vill inte ha effektiv arbetskraft.. det är mer kostnadseffektivt med utbytbar arbetskraft
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav MarkN » 2016-01-23 4:56:42

Vaniljflickan skrev:Jo men de vill inte ha effektiv arbetskraft.. det är mer kostnadseffektivt med utbytbar arbetskraft


Det är inte riktigt så enkelt, högutbildad arbetskraft är inte utbytbar, och nu kommer vi in på social klass
generellt så har personer från mer gynnsam social bakgrund bättre förutsättningar för arbete utbildning och framgång i samhället än individer från social bakgrund med sämre förutsättningar, så social uppväxtmiljö är en faktor.

Och det är inte samhällsmässigt kostnadseffektivt att en stor del av befolkningen går i sjukpension eller långtids sjukskrivningar, sen kan man ta in privata företagsintressen som kan ha en slit o släng attityd när det kommer till arbetskraft speciellt när det kommer till utsatta grupper som kan utnyttjas på grund av att dom kanske inte kan få ett annat arbete så ökar risken för att arbetsgivaren utnyttjar deras position.

Och så ökar också samhällskostnaderna då individer som inte ser något hopp i att komma någonstans när det kommer till arbetsmarknaden då ökar också kriminaliteten.

Så social rörlighet är viktigt i ett fungerande samhälle, och så som samhället har utvecklats senaste 20 åren så har social mobilitet minskat i sverige.

sen usa är ett helt annat nutcase...

men nu börjar ämnet bli komplicerat :)

Byråkratin är enorm, när det kommer till AF/FK osv.
MarkN
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-01-23

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Fenren » 2016-01-23 9:28:24

As existerar heller inte om man går efter DS-MVI eller vilket nummer den nu har.

Hur som helst, psykvården och dess diagnoser är helt fel och gör allt bakvänt.
Nä AS existerar troligtvis inte som en äkta avvikelse eller fel, orsakerna är säkerligen fler än en och borde därmed vara fler diagnoser.

Att diagnostisera enbart utifrån symtom är fel och visar bara att psykvården inte vet vad de sysslar med
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Vaniljflickan » 2016-01-23 10:51:15

MarkN skrev:Det är inte riktigt så enkelt, högutbildad arbetskraft är inte utbytbar, och nu kommer vi in på social klass
generellt så har personer från mer gynnsam social bakgrund bättre förutsättningar för arbete utbildning och framgång i samhället än individer från social bakgrund med sämre förutsättningar, så social uppväxtmiljö är en faktor.


A men de är känslomässigt fattiga..
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Vaniljflickan » 2016-01-23 12:00:17

Fenren skrev:As existerar heller inte om man går efter DS-MVI eller vilket nummer den nu har.


DSM-V nu va
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav rdos » 2016-01-23 13:11:15

Fenren skrev:Att diagnostisera enbart utifrån symtom är fel och visar bara att psykvården inte vet vad de sysslar med


Precis. Så är det.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Alien » 2016-01-23 13:33:35

ArgeAnkan skrev:hörde detta från en bekant. nya rön tydligen. vad tror ni?


Kan du förklara närmare vad din bekant menade? Menade hen helt enkelt att DSM-V avskaffat aspergerdiagnosen? Den finns ju ändå kvar under det mer heltäckande begreppet AST (autismspektrumtillstånd). Eller menade din bekant något annat?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav slackern » 2016-01-23 14:38:33

Fenren skrev:As existerar heller inte om man går efter DS-MVI eller vilket nummer den nu har.

Hur som helst, psykvården och dess diagnoser är helt fel och gör allt bakvänt.
Nä AS existerar troligtvis inte som en äkta avvikelse eller fel, orsakerna är säkerligen fler än en och borde därmed vara fler diagnoser.

Att diagnostisera enbart utifrån symtom är fel och visar bara att psykvården inte vet vad de sysslar med


Varför gick du och gjorde en privatutredning om du inte tror på att diagnosen? Är inte det totalt bortslösade resurser i slutändan?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Julianus » 2016-01-23 14:41:35

Varför skulle diagnosen inte existera?

:-)063
Julianus
 
Inlägg: 9388
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Fenren » 2016-01-23 15:38:46

slackern skrev:
Fenren skrev:As existerar heller inte om man går efter DS-MVI eller vilket nummer den nu har.

Hur som helst, psykvården och dess diagnoser är helt fel och gör allt bakvänt.
Nä AS existerar troligtvis inte som en äkta avvikelse eller fel, orsakerna är säkerligen fler än en och borde därmed vara fler diagnoser.

Att diagnostisera enbart utifrån symtom är fel och visar bara att psykvården inte vet vad de sysslar med


Varför gick du och gjorde en privatutredning om du inte tror på att diagnosen? Är inte det totalt bortslösade resurser i slutändan?


Utredningen och den analys som följde var värt varenda öre. Pappret på att jag har as är inget jag lägger något värde i och var inte vad jag betalade för.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav slackern » 2016-01-23 15:41:13

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:As existerar heller inte om man går efter DS-MVI eller vilket nummer den nu har.

Hur som helst, psykvården och dess diagnoser är helt fel och gör allt bakvänt.
Nä AS existerar troligtvis inte som en äkta avvikelse eller fel, orsakerna är säkerligen fler än en och borde därmed vara fler diagnoser.

Att diagnostisera enbart utifrån symtom är fel och visar bara att psykvården inte vet vad de sysslar med


Varför gick du och gjorde en privatutredning om du inte tror på att diagnosen? Är inte det totalt bortslösade resurser i slutändan?


Utredningen och den analys som följde var värt varenda öre. Pappret på att jag har as är inget jag lägger något värde i och var inte vad jag betalade för.


Så med andra ord hade terapi fungerat lika bra för att få en analys?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Fenren » 2016-01-23 15:41:40

Julianus skrev:Varför skulle diagnosen inte existera?

:-)063


För at den är symtomdriven.

Det är som att sjukvården skulle ställa diagnosen 'ont i magen' istället för att dela up den i blindtarmsinflammation, glutenintolerans, skottskada, njursten, cancer, havandeskap och alla andra diagnoser de ställer när folk har ont i magregionen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Fenren » 2016-01-23 15:42:17

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:
Varför gick du och gjorde en privatutredning om du inte tror på att diagnosen? Är inte det totalt bortslösade resurser i slutändan?


Utredningen och den analys som följde var värt varenda öre. Pappret på att jag har as är inget jag lägger något värde i och var inte vad jag betalade för.


Så med andra ord hade terapi fungerat lika bra för att få en analys?


Ja.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav slackern » 2016-01-23 15:57:13

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Utredningen och den analys som följde var värt varenda öre. Pappret på att jag har as är inget jag lägger något värde i och var inte vad jag betalade för.


Så med andra ord hade terapi fungerat lika bra för att få en analys?


Ja.


Då kanske du ska be dom stryka diagnosen från journalen? Kan ju ställa till problem med att ha en diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Fenren » 2016-01-23 16:16:43

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:
Så med andra ord hade terapi fungerat lika bra för att få en analys?


Ja.


Då kanske du ska be dom stryka diagnosen från journalen? Kan ju ställa till problem med att ha en diagnos.


Den står inte i några journaler.

Jag har originalet.
Inga kopior existerar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav slackern » 2016-01-23 16:43:35

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Ja.


Då kanske du ska be dom stryka diagnosen från journalen? Kan ju ställa till problem med att ha en diagnos.


Den står inte i några journaler.

Jag har originalet.
Inga kopior existerar.


Så bra att mottagningen som gjorde utredningen har raderat sina journaler och arkiv. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav Toblerone » 2016-01-23 16:49:03

Fenren skrev:
Julianus skrev:Varför skulle diagnosen inte existera?

:-)063


För at den är symtomdriven.

Det är som att sjukvården skulle ställa diagnosen 'ont i magen' istället för att dela up den i blindtarmsinflammation, glutenintolerans, skottskada, njursten, cancer, havandeskap och alla andra diagnoser de ställer när folk har ont i magregionen.


Det är INTE orsaken. Många diagnoser ställs efter symptom. Det är ganska logiskt för att det alltid finns en del sjukdomar som man inte riktigt vet orsaken till. Då ställer man diagnosen så att man måste uppfylla ett antal symptom. Det är så med ADHD och med dem flesta psykiatriska sjukdomar. Men det finns även en del somatiska sjukdomar då det är så. Man vet ju inte alltid orsakerna exakt. Förresten - CP är också en symptom-diagnos, oftast ser man inget alls konstigt i hjärnan.

Orsaken att man har valt att ändra till autismspektrum kan nog vara att man tycker att det inte finns så tydliga gränser mellan autism och Asperger, utan det finns mycket emellan och/eller flera varianter. Diagnosmanualerna bearbetas hela tiden och det kommer ut en ny version efter ett antal år. Och då förekommer det ganska regelbundet att man antigen dela upp en diagnos i flera eller buntar ihop två eller flera diagnoser till en enda. Och det senare gjorde man nu med Asperger och autism.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Asperger existerar tydligen inte"

Inläggav marxisten » 2016-01-23 17:00:28

Asperger finns inte som enskild diagnos längre då man slog ihop det med autism, idag så får du istället diagnosen autismspektrumtillstånd. Kanske var så din bekant menar.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in