Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Emma » 2008-08-29 16:09:40

Jag har tänkt prova det här, någon som vet om någon forskning i Sverige på detta?
Ber om ursäkt för att texten nedan är på Engelska men den är kopierad från en amerikansk sajt om just denna diet.

Denna diet är bland det första de sätter in på ett barn som får diagnosen autism i USA, har något fått veta något om det här i Sverige, fått samma tips?

The GFCF Diet
Gluten Free Casein Free Food
Wheat Free Dairy Free

One of the Major Successful Interventions for the treatment of Autistic Spectrum Disorders
Suggested by The Autism Research Institute & DAN! Practitioners

Dietary Intervention may be that one piece of "the puzzle" which helps a child with ASD toward the road for recovery
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav nano » 2008-08-29 17:06:12

Hmm, man (iaf jag) blir ju mer skärpt av tomater och lite allt möjligt i grytor som inte är mjölmat.
Blir mycket smörgåsar för min del när jag inte orkar fixa riktig mat och så orkar man ännu mindre.

Men vad sjutton är Casein?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Emma » 2008-08-29 17:19:07

Casein, kasein tror jag är den svenska stavningen, det ingår i mjölk så denna diet är gluten, vete och mjölk som utesluts
jag har försökt sätta mej in i dom här studerna men det är fruktansvärt tungt att göra det då allt är på engelska men alla studier pekar på goda resultat och jag tycker det lite märkligt att det verkar så okänt i Sverige :-/
Föreningen autisms skriver iaf så här:

"Gluten- och/eller mjölkproteinfri diet
Genom att följa strikt diet kan man förbättra allmäntillståndet, magens regelbundenhet och få de autistiska symtomen att gå tillbaka. Högfungerande personer med autism har ibland beskrivit det som att "tankarna klarnar." Teorin kring dessa dieter är att vissa människor inte kan bryta ner vissa födoämnen. Då bildas sk peptider (kedjor av aminosyror av olika längd) som påverkar hjärnans funktion och ger upphov till autistiska symtom.

Då tarmen ofta är skör och mera genomsläpplig vid autism - sk autistisk enterokolit enligt dr Andrew Wakefield i England - kommer dessa peptider att vandra in i blodomloppet. Peptiderna är morfinliknande i sin kemiska uppbyggnad och kan ta sig genom blod/hjärnbarriären och störa hjärnans funktioner. Flera forskare – tex dr Karl Reichelt i Norge och Paul Schattock i England - har kunnat mäta förhöjda värden av morfinliknande peptider i urinen hos personer med autism. Det är särskilt gluten (finns i sädesslagen) och kasein (finns i mjölkprodukter) som ger upphov till dessa peptider. Det är inte fråga om en allergi i vanlig bemärkelse utan mera om ett förgiftningssymptom. Observera att det är proteinet i mjölken som ska undvikas och inte laktosen."
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Emma » 2008-08-29 17:22:10

Glömde, citatet från föreningen, det som de glömmer är att även soja ska tas bort
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-29 18:08:40

Tror alfapetsmamma har lite mer kunskap om var du kan läsa mer.....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MiaM » 2008-09-05 21:41:37

Emma skrev:Jag har tänkt prova det här, någon som vet om någon forskning i Sverige på detta?
Ber om ursäkt för att texten nedan är på Engelska men den är kopierad från en amerikansk sajt om just denna diet.

Denna diet är bland det första de sätter in på ett barn som får diagnosen autism i USA, har något fått veta något om det här i Sverige, fått samma tips?


Googleöversättning skrev:Den GFCF Diet
Glutenfri Kasein gratis mat
Vete Gratis Dairy Gratis

En av de stora framgångsrika åtgärder för behandling av Autistic Spectrum Disorders
Föreslagits av Autism Research Institute & DAN! Utövare

Dietary Intervention kan vara så att en bit av "pussel" som hjälper ett barn med ASD mot vägen för återvinning


Fint med "free=gratis" :P

Var hittar man nån "översättningstabell" för oss som är helt borta inom matlagning? Alltså liksom som talar om i vad för mat som vete ingår? Jag vet att vete verkar ingå i bröd, åtminstone vissa sorter, men har ingen aning om huruvida det ingår i t.ex. pasta. Det är bara ett par år sen jag verkligen lärde mig helt att pasta är något som tillverkas av sånt som bönder samlar in med skördetröskor. Det var inte så att jag trodde det gick till på nåt annat sätt förut, bara att det var så ointressant att jag inte brytt mig om att ta reda på hur det ligger till :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-05 21:49:44

Emma skrev:Casein, kasein tror jag är den svenska stavningen, det ingår i mjölk så denna diet är gluten, vete och mjölk som utesluts
jag har försökt sätta mej in i dom här studerna men det är fruktansvärt tungt att göra det då allt är på engelska men alla studier pekar på goda resultat och jag tycker det lite märkligt att det verkar så okänt i Sverige :-/
Föreningen autisms skriver iaf så här:

"Gluten- och/eller mjölkproteinfri diet
Genom att följa strikt diet kan man förbättra allmäntillståndet, magens regelbundenhet och få de autistiska symtomen att gå tillbaka. Högfungerande personer med autism har ibland beskrivit det som att "tankarna klarnar." Teorin kring dessa dieter är att vissa människor inte kan bryta ner vissa födoämnen. Då bildas sk peptider (kedjor av aminosyror av olika längd) som påverkar hjärnans funktion och ger upphov till autistiska symtom.

Då tarmen ofta är skör och mera genomsläpplig vid autism - sk autistisk enterokolit enligt dr Andrew Wakefield i England - kommer dessa peptider att vandra in i blodomloppet. Peptiderna är morfinliknande i sin kemiska uppbyggnad och kan ta sig genom blod/hjärnbarriären och störa hjärnans funktioner. Flera forskare – tex dr Karl Reichelt i Norge och Paul Schattock i England - har kunnat mäta förhöjda värden av morfinliknande peptider i urinen hos personer med autism. Det är särskilt gluten (finns i sädesslagen) och kasein (finns i mjölkprodukter) som ger upphov till dessa peptider. Det är inte fråga om en allergi i vanlig bemärkelse utan mera om ett förgiftningssymptom. Observera att det är proteinet i mjölken som ska undvikas och inte laktosen."


Betyder det här förenklat att det är bra att äta på McDonalds om man har nån NPF-diagnos? Om jag fattat rätt så är iaf deras mat 'rensad' på alla möjliga grejer som man kan ha specialallergi/intolerans mot, typ gluten och jag skulle tro att sånt som inte är direkt mjölkbaserat (milkshake) är laktosfritt.
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav JohnNorum » 2008-09-06 12:47:45

MiaM skrev:Betyder det här förenklat att det är bra att äta på McDonalds om man har nån NPF-diagnos? Om jag fattat rätt så är iaf deras mat 'rensad' på alla möjliga grejer som man kan ha specialallergi/intolerans mot, typ gluten och jag skulle tro att sånt som inte är direkt mjölkbaserat (milkshake) är laktosfritt.


Nej. Att äta på McDonalds är inte nyttigt. Maten där innehåller så mycket tillsatser och kemikalier, att ingen människa borde äta den.
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Kost relaterad till AS/ADHD, som Gluten- och Kaseinfri kost

Inläggav AkiraChan » 2009-10-15 14:13:33

Jag har läst en del om att en gluten- och kaseinfri kost kan hjälpa personer med autism eller asperger. Är det nån mer som har läst nått om det eller provat det själv?

Sen så har jag en till fråga. Hur ska jag kunna få läkarintyg på den här kosten? då jag måste ha det för att få specialkost i skolan.

Tack i förväg.



Moderator mnordgren: förtydligade rubriken.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av AkiraChan 2011-05-04 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Inläggav Lilla Gumman » 2009-10-16 20:17:54

Hej!

Jag har läst om det, men inte provat det själv.

Förutom mjölkprodukter och allt som innehåller gluten ska man inte heller äta något som är bakat med jäst, undvika socker, inte äta glutamat (finns t.ex. i buljongtärningar) och helst undvika tillsatser.

Ska du gå över till en sådan kost får du äta fullkornsris, grönsaker och frukt, fisk och kött, bönor och linser. I stort sett inte så mycket mer.

Det kan vara svårt att få papper av en läkare. Men du kanske kan prata med skolläkaren? Skolläkaren bör veta vart du kan vända dig för att få veta mer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav AkiraChan » 2009-10-17 16:52:36

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har läst om det, men inte provat det själv.

Förutom mjölkprodukter och allt som innehåller gluten ska man inte heller äta något som är bakat med jäst, undvika socker, inte äta glutamat (finns t.ex. i buljongtärningar) och helst undvika tillsatser.

Ska du gå över till en sådan kost får du äta fullkornsris, grönsaker och frukt, fisk och kött, bönor och linser. I stort sett inte så mycket mer.

Det kan vara svårt att få papper av en läkare. Men du kanske kan prata med skolläkaren? Skolläkaren bör veta vart du kan vända dig för att få veta mer.

Hälsningar

Lilla Gumman


jag har pratat med skolsyster, matpersonalen, kostchefen och barn och ungdomsmedisinska mottagningen. dom flesta blev typ bara arga på mig för att jag ens frågade.. hjälp *___*
Senast redigerad av AkiraChan 2011-05-04 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Inläggav Zombie » 2009-10-17 17:09:12

Många, särskilt NPF:are vad det verkar, kan vara överkänsliga för en eller flera av de här sakerna utan att det är fråga om vad man brukar mena med allergier. Kolhydrater och säkert något mer kan också höra dit.

Men kunskapen om det finns till stora delar bara hos de drabbade som har upptäckt det för egen del och bland sina likar, det har inte eller mycket litet forskats på och är därför inte heller erkänt av skolmedicinen.
Ett undantag jag känner till, som skolmedicinarna alltså har börjat erkänna, är glutenöverkänslighet. Den lär man numera kunna fastställa genom dels blodprov (dock rätt osäkert), dels en vidlyftig procedur med tarmvävnadsprov.

Alternativmedicinska riktningar kan å andra sidan ha bättre koll, men där finns i stället ingen övergripande kontroll som garanterar att man inte råkar i klorna på lurendrejare (medvetna eller själva i god tro).

Finns diverse trådar om olika sådana här saker på forumet, med länkar till sajter om respektive problem där man kan läsa mer, men dem känner andra till bättre än jag. Man kan också själv söka på nyckelord (med sökfunktionen i vänsterspalten).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-10-17 17:44:34

Har testat båda sakerna, men kom fram till att bara gluten är ett problem. Har varit glutenfri många år nu, och det har hjälpt emot mina magproblem. Naturligtvis har det inte botat någon autism/AS, om någon nu trodde det. Snarare kan man vilja testa detta om man har problem med magen och/eller är smal och inte kan gå upp i vikt pga matsmältningsproblem.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:03:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2009-10-17 17:51:19

AkiraChan skrev:jag har pratat med skolsyster, matpersonalen, kostchefen och barn och ungdomsmedisinska mottagningen. dom flesta blev typ bara arga på mig för att jag ens frågade.. hjälp *___*

Det har de absolut ingen rätt att bli!! Man måste ju få fråga! Men helst ska man ju ha bevisad intolerans mot dessa saker för att få intyg, och då måste de göra tester först.

Har du någon anledning att misstänka att just du tillhör den grupp som är känslig för det ena eller det andra eller båda? Magproblem, viktproblem etc?

Det är inte alla med AS/autism som har sådana problem utan bara en del.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Flawed » 2009-10-17 20:59:33

Jag misstänker att NPFare tenderar att få olika stressrelaterade problem som ibs,magkatarr osv bara för att man har problem med magen så behöver det inte innebära att man är känslig mot specifika födoämnen.
Ett överdrivet intag av fullkorn är inte särdeles bra för magen det heller,fibrer kan torka ut tarmen vilket leder till problem med gaser bland annat.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Emlett » 2009-10-19 8:06:01

Jag är konstaterat glutenintolerant. Först togs ett blodprov och när det gav positivt resultat, så gjordes en gastroskopi med vävnadsprov. URK...

De ställer ingen diagnos utan att göra gastroskopi. Min sambo och min son är helmjölksintoleranta, så vi har fri kost här hemma. Men har du inga symptom på att du skulle ha intolerans mot gluten eller mjölk, så är det väldigt mycket jobb och det är dyrt med denna kost.

Om du ska ta prover, så ska du äta gluten fram till att proverna tas. Annars finns där ju inget som kan ge utslag på provet. Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen och be att få ta prover, så slipper du tänka på detta om du nu inte är intolerant.
Senast redigerad av Emlett 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Emlett
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2009-09-10
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2009-10-19 12:19:01

Flawed skrev:Jag misstänker att NPFare tenderar att få olika stressrelaterade problem som ibs,magkatarr osv bara för att man har problem med magen så behöver det inte innebära att man är känslig mot specifika födoämnen.
Ett överdrivet intag av fullkorn är inte särdeles bra för magen det heller,fibrer kan torka ut tarmen vilket leder till problem med gaser bland annat.

Visst, bara för att man är dålig i magen behöver det inte vara glutenintelerans, men om man vänder på det så kan det vara ett tecken på det, särskilt i kombination med undervikt trots att man äter normalt.

Annars stämmer det förstås att man kan få magproblem av stress och allt möjligt. Det är därför man bör låta sig utredas om man misstänker detta. Att bara prova utan att man har några symtom bara för att man hört att "autister är gluten- & laktosintoleranta" är att ställa till mycket besvär för sig själv i onödan eftersom det bara är vissa som har antingen det ena eller det andra, i sällsynta fall båda.

Råden som finns på nätet riktar sig främst till föräldrar som har barn med lågfungerande autism och inte till vuxna aspergare. Och kommer oftast från andra föräldrar som tyckt sig märka en förbättring när de uteslutit vissa saker ur kosten och därvid dragit den lite förhastade slutsatsen att det som hjälpt deras barn kan hjälpa andra - vilket det förstås bara kan om andra barn råkar ha samma födoämnesallergier som deras eget.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2009-10-19 20:12:11

Flawed skrev:Jag misstänker att NPFare tenderar att få olika stressrelaterade problem som ibs,magkatarr osv bara för att man har problem med magen så behöver det inte innebära att man är känslig mot specifika födoämnen.


Har inga som helst stressrelaterade symptom.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-19 20:16:30

Det är konstigt att de blev arga. Men du måste nog ha konstaterad allergi/intolerans för att få specialkost.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-10-19 22:30:45

rdos skrev:
Flawed skrev:Jag misstänker att NPFare tenderar att få olika stressrelaterade problem som ibs,magkatarr osv bara för att man har problem med magen så behöver det inte innebära att man är känslig mot specifika födoämnen.

Har inga som helst stressrelaterade symptom.

Och därför kan inte någon annan heller ha det förstås, eftersom du är mallen för alla aspergare trots att du inte har någon diagnos. :roll:

Flawed bara försökte nyansera diskussionen med fler tänkbara alternativ än ditt enda. Om du påstår att alla som har magproblem lider av glutenintolerans utan att väga in andra faktorer så torde det snudd på vara anmälbart under kvacklagen (vad det nu var de döpte om den till).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-10-19 22:34:10

Yehaw, nu blir det cirkus.

:-)202
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Flia » 2009-10-20 11:03:30

Sluta för guds (??) skull inte med laktos och mjölkprotein (=kasein) utan att veta 100% att du är intolerant.
Att undvika det GER intolerans, och sen kan det vara kört att äta mjölkprodukter alls resten av livet.

/En som gjorde det misstaget
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav AkiraChan » 2009-10-29 10:37:07

jag har problem med allvarlig magkatarr, kan inte gå upp i vikt och har gluten exen som jag haft i över ett år även ifall blodprovet var negativt. Jag typ trycker i mig om just saker som innehåller gluten och mjölk så det verkar ju som att jag är en aning beroende, som jag uppfattade det var det inte samma sak som vanlig glutenallergi?
Senast redigerad av AkiraChan 2011-05-04 22:03:49, redigerad totalt 1 gång.
AkiraChan
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2009-05-17

Inläggav Flia » 2009-10-29 13:22:43

AkiraChan skrev:jag har problem med allvarlig magkatarr, kan inte gå upp i vikt och har gluten exen som jag haft i över ett år även ifall blodprovet var negativt. Jag typ trycker i mig om just saker som innehåller gluten och mjölk så det verkar ju som att jag är en aning beroende, som jag uppfattade det var det inte samma sak som vanlig glutenallergi?


Att inte kunna gå upp i vikt är ju en av symptomen på gluten-intolerans. Har du gjort biopsi? Om tarmluddet i tunntarmen är skadat så får man inte i sig tillräckligt med näring.
Har du provat att vara utan gluten?

Dessutom kan undernärda visa "falska" symptom på ADHD, eftersom hjärnan blir skadad av undernäringen.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 22:03:50, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Aspergare och vården



Logga in