Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-17 17:00:11

AnnaSue skrev:Killar har mer speciella intressen som tåg och mer udda saker. Och är ofta mer inåtvända.
Tjejer har mer vanliga intressen som inte utmärker sig så mycket. .ex djur, tv serier, relationer.

Nja är mer intresserad av datorer, teknik och sånt och har ofta fått frågan "men är du intresserad av X du är ju tjej!?"

AnnaSue skrev:Tjejer /kvinnor är bättre på att smälta in i sociala sammanhang för de imiterar de andra och smälter in mer.

Nej! Smälter inte in i sociala sammanhang har alltid varit den där udda typen

AnnaSue skrev:Tjejer/kvinnor som har asperger klär sig ofta könsneutralt. Inte så tjejigt/kvinnligt.

Jag klär mig oftast i herrkläder, jag gillar inte damkläder varken modell, skärning, färger helt enkelt inte min stil. Dessutom är det oftast sjukt opraktiska och har inga pytte- eller fejkfickor, Jag sminkar mig inte dels är det för tidskrävande, dels hatar jag kladd och dels känner jag mig mer som jag ska på maskerad/uppträda på cirkus än fin med smink.

AnnaSue skrev:Tjejer/kvinnor som har asperger är ofta estetiskt lagda.

Nja, det är nog att ta i lite.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Kattmamma » 2013-04-20 16:49:18

rdos skrev:
AnnaSue skrev:Om ni alla tittar på min usprungsfråga och så tittar ni på alla svar. Tycker ni att vi pratar om skillnaderna mellan kvinnor och män som har asperger mest eller tycker ni att tråden nu i stort sett ( med få undantag) handlar om ifall det är skillnad på kvinnor och män och om det är bioligiskt eller påverkat av omgivningen.


Jag postade en länk till en sida som beskrev de enda neurodiversitetsrelaterade skillnaderna mellan män och kvinnor, men du förstod inte.

Gör ett försök till på svenska:

Aspie killar:
1. Har svårare att komma över misslyckade relationer
2. Tror på kärlek vid första ögonkastet

Aspie tjejer:
1. Viftar med händerna när de är upphetsade (ett stim)
2. Gungar fram och tillbaka (ytterligare ett stim)
3. Gillar att hänga upp och ned
4. Gillar att gå på tå (ett stim)
5. Gillar långsamt flytande vatten
6. Har stor lust att observera människors och djurs vanor och rutiner
7. Har upplevt starkare bindingar till vissa människor än normalt
8. Har en alternativ syn på vad som är attraktivt hos motsatta könet
9. Föredrar vänner av motsatt kön
10. Föredrar hård beröring före lätt.
11. Ogillar att bli kramad utan att ha frågat efter det
12. Passar inte in i könsroller
13. Är asexuell
14. Ogillar sex utom för reproduktion

Sedan vet jag att du frågade utifrån diagnoser, men som vem som helst kan inse så ingår inget av ovanstående i diagnoskriterier för AS, varför det alltså inte finns några könsskillnader ö.h.t. mellan män och kvinnor med AS utifrån diagnoskriterer. Alla de skillnader som ingår i diagnoskriterier och som ger skev könsfördelning är allmängiltiga och är således skevt fördelade i hela befolningen.
.
Tack ! Jag känner igen mig massor av det du tog upp!
Tack för att du översatte
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Kattmamma » 2013-04-20 17:09:57

AnnaSue skrev:Läkare och de som gjorde min utredning, samt Rudy Simone, Tony Atwood m.fl säger att det skiljer sig mycket mellan könen hur aspergern yttrar sig. Och att det är pga att hos tjejer så yttrar sig aspergern lite annorlunda som många tjejer inte får rätt diagnos.

Jag vill gärna höra vad ni tror om detta.
Jag kommer nu skriva ner lite olika saker som jag har hört, ni kan väl berätta hur det är för er.

Killar har mer speciella intressen som tåg och mer udda saker. Och är ofta mer inåtvända.
Tjejer har mer vanliga intressen som inte utmärker sig så mycket. .ex djur, tv serier, relationer.
Tjejer /kvinnor är bättre på att smälta in i sociala sammanhang för de imiterar de andra och smälter in mer.
Tjejer/kvinnor som har asperger klär sig ofta könsneutralt. Inte så tjejigt/kvinnligt.
Tjejer/kvinnor som har asperger är ofta estetiskt lagda.

Kan ni som är tjejer berätta lite om ni tycker det här stämmer eller inte. Och varför.


Jag kan börja med mig.
Jag var väldigt intresserad av djur när jag var liten. Nu har jag två hundar och två katter.
Jag har också sen jag var tonåring fastnat i olika dramaserier och nästan låtsats att jag varit en del av dem i serien och säkert imiterat dem. Ett tag trodde jag att en kärleksrelation skulle vara som på film eller i serierna.
Jag är mig själv och säger vad jag tycker och så. Alltid. Men jag tror jag tar in ganska mycket hur de som jag ser upp till pratar och rör sig. För jag brukar börja låta som dem å ibland så tror jag nästan att jag ser ut som dem. Eller vill göra det iallafall. Det är svårt att förklara men jag kommer på mig själv med att när jag gör något så ser jag den där personen framför mig som jag just då ser upp lite till.
Jag klär mig inte könsneutralt. Jag är väldigt feminin i mitt sätt att vara och klä mig.
Jag älskar rosa, kjolar,klänningar tighta kläder som framhäver mina former. Göra fina håruppsättningar och sminka mig. Så det stämmer inte in på mig iallafall.
Jag är väldigt estetisk så det stämmer. Jag både fotar, filmar, målar, ritar, inreder, dansar, spelar piano m.m
tack ! Mycket du beskriver skulle kunna varit jag. Skönt att förstå att jag är som andra.
Efter att ha försökt passa in bland alla enter.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AgCeCiL » 2013-06-03 19:04:16

Har en killkompis som har asperger och ADHD(som inte märks) och jag är inte säker om han har ett specialintresse ens, han pratar iaf inte om det. Han är rätt social men han går inte fram till vem som helst o börjar prata direkt, han drar sig undan också.

Jag är tjej och inte det minsta estetiskt lagd, har spelat 2 instrument men tröttnat och inte kan jag spela teater något vidare eller måla. jag klär mig i lite allt möjligt, ena dagen mjukisbyxor och vanlig tshirt och andra dagen i någon tjejskjorta/blus och ''hipster" byxor, chinos m.m har aldrig varit förtjust i jeans,klänning eller kjolar då jag känner mig obekväm i det. Mina intressen är tv-serier,filmer, historia,djur och kändisar.
AgCeCiL
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-07-06

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Amelia » 2013-09-12 14:02:52

Tjejer har mer vanliga intressen som inte utmärker sig så mycket. .ex djur, tv serier, relationer.
Stämmer på mig. Mina intressen som skrivandet , böcker och tv-serier är inte så utmärkande.

Tjejer /kvinnor är bättre på att smälta in i sociala sammanhang för de imiterar de andra och smälter in mer. jag håller ju mig mest i bakgrunden så jag kan observera hur andra beter sig.
stämmer ibland.
Tjejer/kvinnor som har asperger klär sig ofta könsneutralt. Inte så tjejigt/kvinnligt.
För mig varierar det. om jag inte ska göra något speciellt typ bara plugga en dag etc så brukar jag klä mig ganska så könsneutralt men om jag ska på fest brukar jag klä mig lite mera fint. Älskar klänningar och kjolar med vidform.

Tjejer/kvinnor som har asperger är ofta estetiskt lagda.
Stämmer. jag har ju mitt skrivande. Och när jag gick 9:an fick jag VG i bild så tydligen var ja g duktig i det också.
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav ratuoi » 2013-09-15 12:28:18

AnnaSue skrev:Tjejer har mer vanliga intressen som inte utmärker sig så mycket. .ex djur, tv serier, relationer.

Ja, och för mig så är råttor specialintresset.

Tjejer /kvinnor är bättre på att smälta in i sociala sammanhang för de imiterar de andra och smälter in mer.

Jag har alltid varit den tysta och blyga tjejen i klassrummet och uppfattats som udda, fastän jag anstänger mig väldigt mycket för att röra mig, klä mig (inte längre) samt prata som andra gör, när jag väl pratar då. Så jag antar att jag smälter in lite på det viset.

Tjejer/kvinnor som har asperger klär sig ofta könsneutralt. Inte så tjejigt/kvinnligt.

Det stämmer VERKLIGEN in på mig. Jag är väldigt känslig när det gäller hur kläderna "känns" och avskyr åtsittande plagg. Använder i princip bara tshirts, tjocktröjor och mjukisbyxor då det känns bäst.

I skolan kunde jag använda jeans, kjolar, klänningar, linnen och sådär men mer för att smälta in och inte för att känna mig snygg eller feminin.

Tjejer/kvinnor som har asperger är ofta estetiskt lagda.

Det stämmer säkert in på de flesta, men inte på mig.
ratuoi
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-09-15

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-15 12:33:33

Tror det är samhällsnormerna som gör att tjejernas problematik går förbi mer ouppmärksammad, okej att vara tystlåten mer och sådana saker.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav Humla » 2013-09-20 10:59:46

Jag växte upp med två bröder och fick ärva alla deras kläder istället för att få nya, jag var även extremt håröm och blev kortklippt eftersom jag avskydde att få håret borstat,
så nästan alla trodde att jag var en pojke då jag var liten.
Vilket jag själv inte hade något emot alls, lekte fritt och var glad för det mesta.

När jag började gå i skolan så blev jag utstött och mobbad dels på grund av det men även på grund av annat.
Men jag minns att killar inte ville leka med mig för att jag var en tjej ( trots att de lekt glatt med mig tidigare då de inte visste om detta. )
Och tjejerna ville inte ha med mig för jag inte betedde mig tillräckligt "flickigt" och därmet inte passade in.

Jag lärde mig och anpassade mig, jag såg på filmer med vackra kvinnor som jag sedan försökte imitera beteendet av hemma i spegeln, i timmar ibland.

Att klä mig kvinnligt och vara tystlåten och försiktig i sociala situationer är definitivt något jag lärt mig genom åren och inte något som fanns där ifrån början.

Med detta vill jag inte säga att det är fel, jag är tycker mycket om att ha klänningar och mitt special intresse sedan dess att jag var 12 har varit My Little Pony, så visst kan man säga att jag trivs med att vara tjej och för det mesta är jag dessutom ganska lycklig med mitt liv.

Men att detta är något som kommit naturligt till mig på grund av biologi måste jag säga att det tror jag inte, mitt liv har formats efter samhället.

Jag jobbar som konstnär och jag tycker mycket om djur och insekter ( kan inte skada något med vilje ).

Jag vill tro att jag skulle vara precis den jag är nu även om jag var en man, men det kan jag ju aldrig veta.
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AmeliePoulain » 2016-01-10 14:21:37

Försöker väcka liv i den här tråden igen, då detta är något som intresserar mig!
Är det någon som vet ifall det finns vetenskaplig forskning som visar på skillnader mellan kvinnor & män med AS?
AmeliePoulain
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-01-09
Ort: Göteborg

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2016-01-10 15:33:44

AmeliePoulain skrev:Försöker väcka liv i den här tråden igen, då detta är något som intresserar mig!
Är det någon som vet ifall det finns vetenskaplig forskning som visar på skillnader mellan kvinnor & män med AS?


Det är nog omöjligt att göra då jag inte tror det finns en enda skillnad som ingår i diagnoskriterierna för AS. Snarare så är det så att diagnosen består av ett antal drag som är vanligare hos män i allmänhet, och därför så missar man många kvinnor, som får andra npf-relaterade diagnoser istället. Möjligen om någon använt BAP (Broader Autism Phenotype) istället för diagnoskriterier. Jag vet att det finns en studie baserad på BAP som pekar på att BAP är kopplat till relationsdrag, och det är dessa som främst skiljer mellan män och kvinnor med npf.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 16:34:54

Låter som man inte grävt djupare i diagnosen och som profession förstått kausaliteterna. Det är väl just detta med social förmåga och intresse som skijer sig men det tar sig olika uttryck och det påverkas av t.ex förutsättningar som neurologiskt kön.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav AmeliePoulain » 2016-01-10 17:40:16

Ja grejen är ju den att när jag läser diagnoskriterierna så är det ingen av dem jag direkt kan hålla med om stämmer på mig, men när jag började hitta (ej vetenskaplig) information vad kvinnor med AS kan ha för drag så känner jag igen mig nästan till 100%.
Det är därför jag är intresserad av ifall det finns någon forskning på det, då en utredning enligt dagens kriterier troligen inte skulle ge mig en diagnos.
AmeliePoulain
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-01-09
Ort: Göteborg

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 17:44:43

Läste en artikel om DSM i ett helt annat område och funderar på om den inte har en väldigt stor politisk och medicinindustriell komponent. Med en tynande strikt bevisförd eller evidensbaserad grund. ICD bygger på denna så även den faller i denna skugga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav virrvarr » 2016-01-10 23:02:26

Har jag en fundering, vår son på snart 8 år, har blivit helt låst vid tankar om snoppar och snippor. Nu har han börjat tafsa på mig och sin syster. Hur hanterar man detta? Är tjejjer m AS lika fixerade vid den här åldern? Han kommer ju inte få vara med på rasterna om han inte lägger av.
virrvarr
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-11-16

Tjejer: skillnad på tjejer och killar som har asperger?

Inläggav rdos » 2016-01-10 23:18:07

virrvarr skrev:Har jag en fundering, vår son på snart 8 år, har blivit helt låst vid tankar om snoppar och snippor. Nu har han börjat tafsa på mig och sin syster. Hur hanterar man detta? Är tjejjer m AS lika fixerade vid den här åldern? Han kommer ju inte få vara med på rasterna om han inte lägger av.


Sånt bör du se upp med. Det är sådant beteende som är inkörsporten till exhibitionism. Låt honom inte fortsätta med sånt, utan säg åt honom så fort han börjar!
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in