Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 16:28:59

GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.
-Den bör vara jämställd och innehålla både en militär och civil del. Jag ser behovet av det inte minst när det gäller naturkatastrofer. Vi har haft skogsbränder och andra naturkatastrofer i Sverige där det verkligen skulle ha kommit till hjälp.

Wallström pekar också på att värnpliktiga skulle kunna användas för att leta efter försvunna.


Med andra ord gratis arbetskraft.

Normalt sett fungerar det så att man anställer personer från den öppna arbetsmarknaden och får därmed betala en marknadsmässig lön. Migrationsverket anställer handläggare, räddningsverket anställer brandmän osv, polisen anställer civilanställda osv. Detta är arbetsuppgifter som skall skötas av den offentliga sektorn och inte av något modernt slaveri. Gör man sig illa under dessa uppgifter så fungerar i dagsläget inte skyddsnätet i form av arbetslöshetsförsäkring, FK och vård. Således helt ofinansierat som privatperson.

När beslutet om id-kontrollerna skulle tas så hade statsministern sex ministrar som kunde genomföra föredraget men alla hade viktagare saker för sig än denna proposition. Den som inget gör undgår kritik (tm).
Ledarsidorna: Strykrädda

Utrikespolitiken verkar skötas med klantighet som högsta princip och därmed utrikesministern:
Ledarsidorna: Ständigt på fel sida

Detta är en regering som inte har vad som krävs i kunskap och ledarskap. Sker det ett skarpt läge så blir det katastrof på riktigt. Den långsiktiga planeringen saknas också.


plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-10 17:49:35

plåtmonster skrev:GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.
-Den bör vara jämställd och innehålla både en militär och civil del. Jag ser behovet av det inte minst när det gäller naturkatastrofer. Vi har haft skogsbränder och andra naturkatastrofer i Sverige där det verkligen skulle ha kommit till hjälp.

Wallström pekar också på att värnpliktiga skulle kunna användas för att leta efter försvunna.


Med andra ord gratis arbetskraft.


Schweiz har det redan och Sverige hade det förut, det nya förslaget är att det även ska gälla kvinnor i Sverige så inget nytt under tapeten förutom kvinnor. Dessutom har du redan tjänsteplikt vid en mobilisering.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 17:51:27

Förut gällde det att släcka t.ex bränder under anfall. Inte att fixa underfinansiering och vanskötsel av det civila samhället som kompensatorisk åtgärd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-10 17:59:08

plåtmonster skrev:Förut gällde det att släcka t.ex bränder under anfall. Inte att fixa underfinansiering och vanskötsel av det civila samhället som kompensatorisk åtgärd.


Nej det är totalt fel, du har även i dagsläget skyldighet att hjälpa till vid t.ex en brand även fast vi inte befinner oss i krig eller har höjd beredskap.

Totalförsvarsplikt infördes i Sverige 1995, alltså gott och väl 15 år innan värnplikten blev vilande, och gäller fortfarande för alla svenskar mellan 16 och 70 år. Till skillnad från den allmänna värnplikten omfattar totalförsvarsplikten både män och kvinnor, och som namnet antyder gäller den alla delar av landets försvar – inte bara det militära. Det kan alltså handla om allt från att bära vapen i strid, traditionell militärtjänst, till att rensa upp efter stora olyckor.

Det finns tre typer av totalförsvarsplikt:
• värnplikt inom militären
• civilplikt inom till exempel räddningstjänsten och
• allmän tjänsteplikt som bara gäller vid höjd beredskap.


Du kan till och med dömas till fängelse om du vägrar i fredstid.

Den som vägrar utföra totalförsvarsplikt kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Vid höjd beredskap är den övre gränsen fyra års fängelse. På så sätt kan man säga att varje vuxen svensk numera efter värnpliktens avskaffande* faktiskt har en plikt att värna om landets försvar. Inte helt olikt ... en värnplikt.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/informa ... varsplikt/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 18:11:30

slackern skrev:Nej det har totalt fel, du har även i dagsläget skyldighet att hjälpa till vid t.ex en brand även fast vi inte befinner oss i krig eller har höjd beredskap.
Jag gav ett exempel som inte utesluter andra saker. Poängen är att Wallström vill ha slavboskap till sina favoritprojekt och till det man inte vill betala för. Vilket är något helt annat och inte kan anses vara syftet med totalförsvarsplikten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-10 18:22:50

plåtmonster skrev:
slackern skrev:Nej det har totalt fel, du har även i dagsläget skyldighet att hjälpa till vid t.ex en brand även fast vi inte befinner oss i krig eller har höjd beredskap.
Jag gav ett exempel som inte utesluter andra saker. Poängen är att Wallström vill ha slavboskap till sina favoritprojekt och till det man inte vill betala för. Vilket är något helt annat och inte kan anses vara syftet med totalförsvarsplikten.


Men du slavboskap har du ju haft i Sverige sedan värnplikten infördes i Sverige, så din syn tycker jag luktar lättja utav någon som inte har genomfört värnplikten som inte har en hum vad det innebär.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 18:27:18

Det är skillnad på plikt för att försvara landet och till att städa upp efter en huvudlös regering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-10 19:16:19

plåtmonster skrev:Det är skillnad på plikt för att försvara landet och till att städa upp efter en huvudlös regering.


Det är inte ett särskilt patriotiskt utav dig.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-10 19:18:55

Opatriotisk regering anställer man folk till att städa upp efter. Det kan inte ses som något oförutsett.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-10 19:27:17

plåtmonster skrev:Opatriotisk regering anställer man folk till att städa upp efter. Det kan inte ses som något oförutsett.


Skyll inte ifrån dig bara för att du är rädd att bli inkallad för totalförsvarsplikt, själv har jag redan gjort min värnplikt och blivit frikallad när dom la ner stora delar utav Sveriges brigader så jag har redan gjort min plikt. Men du verkar bara vara bortskämd som resten utav dom som har sluppit göra värnplikten.

Skulle du vägra pga att du är pacifist har du min respekt för det men inte för lättja.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav Alien » 2016-01-11 18:41:27

plåtmonster skrev:GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.
-Den bör vara jämställd och innehålla både en militär och civil del. Jag ser behovet av det inte minst när det gäller naturkatastrofer. Vi har haft skogsbränder och andra naturkatastrofer i Sverige där det verkligen skulle ha kommit till hjälp.

Wallström pekar också på att värnpliktiga skulle kunna användas för att leta efter försvunna.


Med andra ord gratis arbetskraft.


Vaddå gratis? Värnpliktiga brukar få betalt, och det skulle förstås "civila värnpliktiga" få också.

Jag tycker det vore rättvist. De som inte klarar av den militära försvarsplikten får ställa upp civilt. Alla får ställa upp för sitt land.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-11 22:32:10

Det är inte marknadsmässig lön när den ena parten inte kan säga nej. Detta handlar om att ställa upp som politikernas rövslickare och har inget med försvaret av landet att göra.

På samma sätt ersätter inte försäkringsbolag om man tar bort säkerhetsanordningar och beter sig slarvigt. Då får man betala själv. De ersätter inte heller lyxresor även om man vill. Det anses inte ingå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-11 22:36:37

plåtmonster skrev:Det är inte marknadsmässig lön när den ena parten inte kan säga nej. Detta handlar om att ställa upp som politikernas rövslickare och har inget med försvaret av landet att göra.


Men förfan ta och läs på eller ta reda på hur det var förr när alla fick göra värnplikten eller vapenfritjänst där dom som inte klarade av att göra lumpen som vanliga soldater pga något handikapp fick bli malajer, trött på bortskämda pojkspolingar som bara vill ha allt serverat på silverfat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handr%C3% ... 4rnpliktig
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav kiddie » 2016-01-12 10:32:43

slackern skrev:Det är inte ett särskilt patriotiskt utav dig.


När i hela världen var det meningen att svenskar ska vara patrioter??? Jag tänker fan inte bli någon jäkla dum hjärntvättad patriot som håller med regeringen vad den än säger, eller tycker som min regering säger åt mig att tycka.

Det får de pyssla med i stora landet i väst.

Nä, det där var inte speciellt SVENSKT av dig. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav elle » 2016-01-12 11:09:19

kiddie skrev:När i hela världen var det meningen att svenskar ska vara patrioter???

Det är alltid meningen att vara patriot . Patriotism uttrycker lojalitet och kärlek till sitt fosterland. Ska man alltså vara en anti-patriot och skämmas att vara svensk ?

kiddie skrev:tänker fan inte bli någon jäkla dum hjärntvättad patriot som håller med regeringen vad den än säger, eller tycker som min regering säger åt mig att tycka.

Hjärntvättad ? Helt normalt att se till sitt eget fosterlands bästa.
Hoppas du är inte seriös.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav kiddie » 2016-01-12 11:26:39

Självklart är jag seriös. Beslutar regeringen saker jag inte ställer upp på så tänker jag självklart inte verka för att dessa saker ska genomföras. Det har jag aldrig gjort. Jag går efter mitt eget hjärta och det kommer jag fortsätta med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 13:08:26

Regeringen kan ju vara opatriotisk :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav nallen » 2016-01-12 20:39:46

kiddie skrev:När i hela världen var det meningen att svenskar ska vara patrioter?

Alltid.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav Fenren » 2016-01-13 9:01:18

kiddie skrev:Självklart är jag seriös. Beslutar regeringen saker jag inte ställer upp på så tänker jag självklart inte verka för att dessa saker ska genomföras. Det har jag aldrig gjort. Jag går efter mitt eget hjärta och det kommer jag fortsätta med.


Och däri ligger felet som kommer störta landet in i fördärvet om inget drastiskt görs snart.
Man ska aldrig lyssna till 'sitt hjärta'; man ska analysera och fatta välgrundade och kloka beslut med hjälp av konsekvensanalyser och de bästa förutaägelserna man kan åstadkomma.

Att basera beslut på vad som känns rätt leder i princip uteslutande till att man fattar kontraproduktiva beslut.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav Wine » 2016-01-13 11:55:20

plåtmonster skrev:GP: Wallström lanserar civil värnplikt
Utrikesminister Margot Wallström (S) vill införa en "modern" värnplikt i Sverige som även kan innebära civila samhällsinsatser.

Hon menar att det finns många tänkbara uppgifter, till exempel att ta emot flyktingar.

...


Utrikesminister Margot Wallströms (S) förslag om införande av en "modern" värnplikt i Sverige verkar inte särskilt populärt:

DN - Ministrar säger nej till Wallströms förslag
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav kiddie » 2016-01-13 13:22:16

Fenren skrev:
kiddie skrev:Självklart är jag seriös. Beslutar regeringen saker jag inte ställer upp på så tänker jag självklart inte verka för att dessa saker ska genomföras. Det har jag aldrig gjort. Jag går efter mitt eget hjärta och det kommer jag fortsätta med.


Och däri ligger felet som kommer störta landet in i fördärvet om inget drastiskt görs snart.
Man ska aldrig lyssna till 'sitt hjärta'; man ska analysera och fatta välgrundade och kloka beslut med hjälp av konsekvensanalyser och de bästa förutaägelserna man kan åstadkomma.

Att basera beslut på vad som känns rätt leder i princip uteslutande till att man fattar kontraproduktiva beslut.


För mig är det samma sak. Det är i teorin utan känslor inblandat inte rätt av mig att stötta sådant jag är emot. Ganska självklart eller? Eller lever vi i en diktatur där jag inte får det?

Är det det "patrioter" vill ha, en diktatur där ingen får tycka annorlunda än staten?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav Fenren » 2016-01-13 13:38:04

kiddie skrev:
Fenren skrev:
kiddie skrev:Självklart är jag seriös. Beslutar regeringen saker jag inte ställer upp på så tänker jag självklart inte verka för att dessa saker ska genomföras. Det har jag aldrig gjort. Jag går efter mitt eget hjärta och det kommer jag fortsätta med.


Och däri ligger felet som kommer störta landet in i fördärvet om inget drastiskt görs snart.
Man ska aldrig lyssna till 'sitt hjärta'; man ska analysera och fatta välgrundade och kloka beslut med hjälp av konsekvensanalyser och de bästa förutaägelserna man kan åstadkomma.

Att basera beslut på vad som känns rätt leder i princip uteslutande till att man fattar kontraproduktiva beslut.


För mig är det samma sak. Det är i teorin utan känslor inblandat inte rätt av mig att stötta sådant jag är emot. Ganska självklart eller? Eller lever vi i en diktatur där jag inte får det?

Är det det "patrioter" vill ha, en diktatur där ingen får tycka annorlunda än staten?


Vad du menar med patrioter vet jag inte så jag vet inte vad den gruppen kan tänkas vilja.

Att du är känslostyrd har vi rett ut för länge sedan och att du anser att offra ett par miljoner av de mest utsatta för att ösa resurser på en bråkdel av de resursstarkare är det humana vet vi med.
Att du totalt struntar i konsekvenser är också tidigare bekräftat. Allt detta för att du anser att det är bättre att det känns bra än att det blir bra.

Allt detta utan att vi behöver diskutera innebörden av 'bra', vilket jag vet skulle bli en hetsk diskussion.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav kiddie » 2016-01-13 13:51:17

Alla människor är känslostyrda. Särskilt män som påstår att de inte är det.

Men allt detta är ett sidospår. Jag kommer fortfarande tycka att patriotism är något fult.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav Fenren » 2016-01-14 7:42:35

kiddie skrev:Jag kommer fortfarande tycka att patriotism är något fult.


Och jag kommer fortfarande inte veta vad du syftar på.

Det ordet används så sällan om svenskar att det saknar en uppenbar och entydig tolkning.
Ska man likt amerikanska patrioter i alla lägen anse att landet är bäst, tydligt framföra detta i tid och otid, vifta med flaggan så fort tillfälle ges och gråtande sjunga nationalsången så fort någon politiker säger något?

Ska man anse att Sverige mer ska fokusera på Sverige och svenskar och att man tycker att landet är himla trevligt och ha en viss stolthet över det men i övrigt fungera någorlunda normalt i samhället?

Ska man ständigt använda folkdräkt och anse att baltländerna och Preussen är svensk mark och att vi borde nog snarast skicka en bestraffningsarmé in i Ryssland?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Intressanta intressen



Logga in