Tjatar och har mig

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 15:22:19

Sen en tid tillbaka så har jag känt att jag vill ha en lillebror, vill ge till någon det jag fått av min storebror. Jag köpte småsockar för att anspela på mina föräldrars känslor :P .

De sa sig inte vara säkra på om dom vill gå igenom det igen. Typ ett kanske, vi får se. Iofs har folk påpekat att det är lätt för mig som bror att "komma och gå" heh.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav Huggorm » 2016-01-07 15:36:59

Men om du är 27 som anges i din profil borde dina föräldrar ha passerat det stadiet i sina liv och vill nog inte börja om igen med nya barn. Det är ju du som är i lagom ålder för att skaffa barn nu!
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 16:06:13

Jo det stämmer, men mina föräldrar är bara 51 just nu så jag tänkte att det inte var försent.
Jo iofs är det min tur men då tänker jag att jag måste hitta någon att vara tillsammans med och det känner jag mig inte så sugen på. Sen så handlar det om det speciella förhållandet som bror som jag är ute efter.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav Huggorm » 2016-01-07 16:10:13

Vid 51 är det tveksamt om din mor fortfarande kan bli med barn, kvinnor har ju en begränsning där
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 16:12:50

Jo, har hört det från flera men vet inget mer exakt om det. Har dock också läst om dem som gjort det runt 50.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav Alien » 2016-01-07 16:25:27

Nu är det faktiskt dina föräldrar som bestämmer om de vill ha fler barn, inte du. Så jag tycker du ska sluta tjata på dem.

F ö tycker jag dina föräldrar verkar rätt mesiga och konfliktundvikande. Hade det varit jag så hade jag sagt "Jag vill inte ha några fler barn, jag är för gammal för att orka med småbarn vid min ålder!". Inget löjligt "vi får se". Det verkar som de daltar med dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Tjatar och har mig

Inläggav tahlia » 2016-01-07 16:26:44

Jag fyller 40 nu, mina barn blir 17 och 19 i år. Vaknätter går som en dans när man är strax över 20. När man är kring 40 känns en natt utan sömn som om man blivit överkörd av ett godståg och släpad 2 mil.
Jag kan förvisso bara tala för mig själv, och jag skulle aldrig komma på tanken att börja om med smått. Kan bara föreställa mig hur ovilligt det skulle kännas 10 år fram i tiden.

Låt dina föräldrar få leva sitt liv nu. De har levt erat, tagit hand om er och hjälpt er bli självständiga människor. Låt dem få vila och ägna sig åt varandra igen.
Det är iaf mitt råd.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tjatar och har mig

Inläggav Tantaly » 2016-01-07 17:01:34

Bor du i din mammas källare?

Dina föräldrar bestämmer själva om det är läge att skaffa en bebis. Du är en vuxen man som borde ut i vida världen!
Senast redigerad av Tantaly 2016-01-07 17:02:34, redigerad totalt 1 gång.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Tjatar och har mig

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-07 17:02:22

-Fullkomligt idiotisk önskan.
Det är så infantilt så man vet inte i vilken ände man ska börja.
Vilken pedagogisk nivå man bör skriva på.

Det är lätt att tro att du trollar.

Men vi säger att du är helt uppriktig i det du skriver.

I så fall är mitt svar att du själv ansvarar för hur ditt liv ska se ut, att hålla på och önska sig fler syskon gör barn normalt i typ dagisåldern.
Att ha såna fordringar som vuxen...ja det är helt enkelt infantilt så det stänker om det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 17:07:26

Alien skrev:Nu är det faktiskt dina föräldrar som bestämmer om de vill ha fler barn, inte du. Så jag tycker du ska sluta tjata på dem.

F ö tycker jag dina föräldrar verkar rätt mesiga och konfliktundvikande. Hade det varit jag så hade jag sagt "Jag vill inte ha några fler barn, jag är för gammal för att orka med småbarn vid min ålder!". Inget löjligt "vi får se". Det verkar som de daltar med dig.


Det är en fråga om åsikt, det vill säga din och inte deras. Bra poäng i att inte överdriva tjatet men det har jag heller inte gjort. Det är säkert jävligt jobbigt att bli med barn men det är heller inte bara jävelskap med det hela. ^^

Angående att dem skulle vara mesiga så kan man förklara det väldigt enkelt; hade dem vetat att de inte ville ha fler barn så hade dem sagt det. Min mamma är Italienska så vill hon säga något så gör hon det ^^

Allt är fråga om hur gammal man är fysiskt och känner sig. Den äldsta kvinnan som förlossat ett barn på "naturligt sätt" var 58.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 17:08:17

KrigarSjäl skrev:-Fullkomligt idiotisk önskan.
Det är så infantilt så man vet inte i vilken ände man ska börja.
Vilken pedagogisk nivå man bör skriva på.

Det är lätt att tro att du trollar.

Men vi säger att du är helt uppriktig i det du skriver.

I så fall är mitt svar att du själv ansvarar för hur ditt liv ska se ut, att hålla på och önska sig fler syskon gör barn normalt i typ dagisåldern.
Att ha såna fordringar som vuxen...ja det är helt enkelt infantilt så det stänker om det.


Jag har ju asperger !
Jag har aldrig blivit vuxen ^^
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-07 17:09:08

Trollnivå.

-Lycka till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-07 17:11:55

KrigarSjäl skrev:Trollnivå.

-Lycka till.


Tror någonstans att det där var sarkastiskt :P
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav triggerhappyD » 2016-01-07 20:57:33

KrigarSjäl skrev:-Fullkomligt idiotisk önskan.
Det är så infantilt så man vet inte i vilken ände man ska börja.
Vilken pedagogisk nivå man bör skriva på.

Det är lätt att tro att du trollar.

Men vi säger att du är helt uppriktig i det du skriver.

I så fall är mitt svar att du själv ansvarar för hur ditt liv ska se ut, att hålla på och önska sig fler syskon gör barn normalt i typ dagisåldern.
Att ha såna fordringar som vuxen...ja det är helt enkelt infantilt så det stänker om det.


mitt svarta cyniska hjärta brukar ofta slå ett extra slag för en del av vad du skriver, men man behöver inte va elak i onödan heller krigarsjäl, ibland kan man bara va tyst istället, iaf om det man stör sig på inte hade något ont uppsåt.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Tjatar och har mig

Inläggav Toblerone » 2016-01-07 22:09:29

Ryoichi skrev:Jo, har hört det från flera men vet inget mer exakt om det. Har dock också läst om dem som gjort det runt 50.


Några få, ja. De flesta kan inte det. Och det är mycket möjligt att din mamma redan är i klimakteriet, i så fall vet hon om att hon inte längre kan få barn och då är det ingen vits att försöka. Så varför frågar du inte din mamma om hon överhuvudtaget kan få barn fortfarande?

Sedan tror jag inte ett dugg på att hon vill ha fler i den åldern, så det är nog ingen idé i alla fall.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tjatar och har mig

Inläggav plåtmonster » 2016-01-08 1:50:09

Är en kvinna 50 år eller äldre och skaffar barn så är det stora risker både för missbildning och mammans liv. Det är rent biologiskt olämpligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tjatar och har mig

Inläggav Ryoichi » 2016-01-08 15:44:20

Tänk på en sak alla ni som skriver i denna tråd. Vad jag och ni anser och vad som "anses" vara är inte fakta. Jag respekterar folk att skriva sina åsikter annars hade jag inte startat denna tråd men betänk några saker:

1. Vet man inte att en sak är "100%" så skriver man inte likt "så är det bara".
2. Om man inte tänker på hur man formulerar sig så lär inte personen som man säger det till bry sig ett F. Om man däremot lägger orden rätt så hjälper man sin egen sak dvs. får den andra att bry sig om vad man säger.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Tjatar och har mig

Inläggav Surkatt » 2016-01-08 17:00:27

Ni borde kanske ta hand om ett familjehemsplacerat barn? Då blir det ju lite närmare dig ålder också.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Tjatar och har mig

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-08 17:48:11

triggerhappyD skrev:
KrigarSjäl skrev:-Fullkomligt idiotisk önskan.
Det är så infantilt så man vet inte i vilken ände man ska börja.
Vilken pedagogisk nivå man bör skriva på.

Det är lätt att tro att du trollar.

Men vi säger att du är helt uppriktig i det du skriver.

I så fall är mitt svar att du själv ansvarar för hur ditt liv ska se ut, att hålla på och önska sig fler syskon gör barn normalt i typ dagisåldern.
Att ha såna fordringar som vuxen...ja det är helt enkelt infantilt så det stänker om det.


mitt svarta cyniska hjärta brukar ofta slå ett extra slag för en del av vad du skriver, men man behöver inte va elak i onödan heller krigarsjäl, ibland kan man bara va tyst istället, iaf om det man stör sig på inte hade något ont uppsåt.

-Jag är inte elak.

Jag säger som det är.

Det daltas för mycket, bättre att tala klarspråk med folk.

Och den här trådens innehåll...visar prov på en sällan skådad enfaldighet och barnslighet.

Om man är 27 bast är man en ung man på väg in i den yngre medelåldern.
Man är alltså själv i familjebildningsålder.
Den här 27-åringen tycker att hans föräldrar, som båda är över 50, ska skaffa en liten till för att han fått för sig att han vill ha en lillebror.

När flera då påpekat det medicinskt/fysiologiskt komplicerade och riskfyllda vid barnafödsel hos överåriga kvinnor avfärdar han det med nåt världsrekord där en 58-årig kvinna sägs ha "förlossat" ett barn.

Skriver man så ända in i kaklet korkat får man tåla viss sarkasm.
Man får tåla klarspråk också.
Snarast är det så att man behöver höra klarspråk när man verkar leva i en naiv Peter Pan-värld.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-01-08 18:01:03, redigerad totalt 4 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjatar och har mig

Inläggav nano » 2016-01-08 17:48:57

Ryoichi skrev:Jag har ju asperger !
Jag har aldrig blivit vuxen ^^

LoL
Helt klart ironi, hade du sagt det där i ett samtal över en tekopp på ett fik så hade jag säkert missat ironin.

Väldig skillnad har jag märkt om man läser en text jämfört med pratar med någon, missar massor när jag pratar med andra har jag märkt alldeles för sent och de andra märker att man inte fattat det osagda.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tjatar och har mig

Inläggav triggerhappyD » 2016-01-08 23:09:16

KrigarSjäl skrev:-Jag är inte elak.

Jag säger som det är.

Det daltas för mycket, bättre att tala klarspråk med folk.

Och den här trådens innehåll...visar prov på en sällan skådad enfaldighet och barnslighet.

Om man är 27 bast är man en ung man på väg in i den yngre medelåldern.
Man är alltså själv i familjebildningsålder.
Den här 27-åringen tycker att hans föräldrar, som båda är över 50, ska skaffa en liten till för att han fått för sig att han vill ha en lillebror.

När flera då påpekat det medicinskt/fysiologiskt komplicerade och riskfyllda vid barnafödsel hos överåriga kvinnor avfärdar han det med nåt världsrekord där en 58-årig kvinna sägs ha "förlossat" ett barn.

Skriver man så ända in i kaklet korkat får man tåla viss sarkasm.
Man får tåla klarspråk också.
Snarast är det så att man behöver höra klarspråk när man verkar leva i en naiv Peter Pan-värld.



menar du att det aldrig kan vara elakt att säga "som det är" ?

det finns ju personer som av olika orsaker lever i en "naiv peter pan värld", vad är syftet med att någon ska försöka spräcka den bubblan? och varför skulle det per automatik vara rätt o göra så?

är lite som o gå upp till nån som sitter i rullstol och säga "kom igen nu, nu ska vi dansa, upp o hoppa, inte sitta där o va lam nu.."

det har så att säga ingen konstruktiv funktion, utan får bara personen att känna sig ännu sämre.

jag håller inte med den nuvarande konsensusen att man alltid ska "säga vad man tycker", men det är ju en egenskap som hyllas, "han/hon är så ärlig o säger alltid vad han/hon tycker"..

ibland kan det ju potentiellt vara bättre att inte säga vad man tycker, tex om det man tycker inte fyller nån positiv funktion.

men var väl framförallt ord som infantil osv som jag tyckte var lite onödiga att bruka för att få fram din potentiella poäng.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Tjatar och har mig

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-08 23:28:27

Jag tycker det är respektlöst att klappa folk på huvet.

Därför gör jag inte det.

Som man själv vill bli bemött, heter det ju...


Infantil betyder barnslig vilket är nog så passande i sammanhanget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tjatar och har mig

Inläggav alixha » 2016-01-08 23:36:58

Du har inga känslor som säger att det kanske egentligen handlar om att du vill bli pappa?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in