Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-02 16:54:34

Är western digitals produkter bra tex? Är helt lost här och har slut på lagringsutrymme. Har windowsdator.

Behöver både en stor och en liten mer portabel. Har fattat att det finns 3,5 tum och 2,5.

Något märke man ska undvika?

Ska vara bara att plugga in och köra, färdiga med chassi för jag kan inte montera grejer.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-02 23:17:51

Hitachi - bäst (men kostar)
Western Digital - okej men undvik de billigaste och nyaste modellerna. Särskilt de med "green" mm.
Fujitsu - joker
Samsung - joker

Ännu bättre lösning är förstås RAID5 eller ZFS. Men det kräver förstås lite mer krångel. Ta dock alltid backup.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav Hundralappen » 2016-01-03 3:39:21

Western Digital Elements duger finfint. Aldrig strulat för mig. Finns i massa olika storlekar, bara ta en som passar bäst. Bara plugga in och köra. Interna har jag inte så stor koll på vad som är bra osv.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 4:12:56

Har sett tillförlitlighetssiffrorna för Hitachi vs Western Digital. Hitachi är på toppen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav Hundralappen » 2016-01-03 4:30:12

Det är dom säkert om du säger det, men det är ingenting jag kan dra några slutsatser utifrån eftersom jag aldrig testat en Hitachi. Ville bara flinka in att alla mina WD-diskar fungerat felfritt under alla år.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 4:54:37

Den bästa strategin är att utgå från att alla diskar är måndagsexemplar och lösa säkerheten på annat sätt. Att satsa alla bits på en hårddisk är riskabelt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav Hundralappen » 2016-01-03 5:15:56

Givetvis, men det är ju en helt annan fråga.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 5:22:26

Med risk för lite tjat ;) Poängen är att det kan löna sig att köpa 3 kassa diskar i RAID5 istället för en supertillförlitlig disk.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-13 16:17:10

Tack för svaren!!!! Backup är helt klart något jag bör tänka på då jag har en väldigt stor musiksamling som just nu bara finns på en extern disk, och min bror har delar av musiken på sin dator med, men inte allt!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav slackern » 2016-01-13 16:22:52

Bankfack och EMP-skydd i form utav t.ex en Faradays bur kan vara något att tänka på.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-13 16:45:09

Den här borde duga att ha bredvid datorn för att tillfälligt samla nedladdade grejer va? https://www.komplett.se/product/845812/ ... wild-berry

Är en sucker för färgglada grejer :-)005 .

Har en liten laptop, Asus K53U med 320 gb hårddisk så inte mycket att lagra på där om man tex våldstankar film hos nån som har snabb lina.

Hitachi, nån bra onlinebutik för att köpa deras diskar?


RAID5, innebär det att man köper lösa diskar och sätter i ett kabinett?
Klarar jag det som kan nada om att montera ihop grejer och installera? (har rätt bra tålamod men svårt att förstå mig på teknik).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-13 16:47:48

slackern skrev:Bankfack och EMP-skydd i form utav t.ex en Faradays bur kan vara något att tänka på.
Menää du får inte skoja här, alltså jag behöver lära mig hur sånt här fungerar eftersom jag är helt ensam och inte har några kompisar eller någon alls som kan hjälpa mig annat är folk på internet!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav Fenren » 2016-01-13 16:50:10

Western digital gör produkter som duger utmärkt åt vanliga konsumenter. De har bra tillförlitlighet.
Ska man ha det enkelt köp någon vanlig extern disk från wd. Krångla inte till det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav slackern » 2016-01-13 16:55:19

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Bankfack och EMP-skydd i form utav t.ex en Faradays bur kan vara något att tänka på.
Menää du får inte skoja här, alltså jag behöver lära mig hur sånt här fungerar eftersom jag är helt ensam och inte har några kompisar eller någon alls som kan hjälpa mig annat är folk på internet!


Jag skojade lite gran med EMP-skydd och Faradays bur men bankfack kan absolut vara bra att skaffa och förvara hårddiskar pga brandrisken.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-13 16:56:52

Fenren skrev:Western digital gör produkter som duger utmärkt åt vanliga konsumenter. De har bra tillförlitlighet.
Ska man ha det enkelt köp någon vanlig extern disk från wd. Krångla inte till det.
Kanske köper både en portabel samt lagrings och backuper därifrån, med deras priser går det utmärkt. Det vore ju maximal otur om två hårddiskar med samma innehåll gick sönder samtidigt :-)063 . Faktiskt så har jag aldrig varit med om att en hårddisk pajat under de 15 år jag haft dator...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-01-13 17:00:15

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Bankfack och EMP-skydd i form utav t.ex en Faradays bur kan vara något att tänka på.
Menää du får inte skoja här, alltså jag behöver lära mig hur sånt här fungerar eftersom jag är helt ensam och inte har några kompisar eller någon alls som kan hjälpa mig annat är folk på internet!


Jag skojade lite gran med EMP-skydd och Faradays bur men bankfack kan absolut vara bra att skaffa och förvara hårddiskar pga brandrisken.
Yes, fattar grejen med att ha backup på annat ställe, har haft det i alla år på min eurodancesamling hos brorsan. Han kanske kan ställa upp som bankfack så jag får ha en liten disk eller två liggande hos honom när jag fixat backup på det jag har :-)Happy . Bra att du nämnde det!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav slackern » 2016-01-13 17:04:36

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:Menää du får inte skoja här, alltså jag behöver lära mig hur sånt här fungerar eftersom jag är helt ensam och inte har några kompisar eller någon alls som kan hjälpa mig annat är folk på internet!


Jag skojade lite gran med EMP-skydd och Faradays bur men bankfack kan absolut vara bra att skaffa och förvara hårddiskar pga brandrisken.
Yes, fattar grejen med att ha backup på annat ställe, har haft det i alla år på min eurodancesamling hos brorsan. Han kanske kan ställa upp som bankfack så jag får ha en liten disk eller två liggande hos honom när jag fixat backup på det jag har :-)Happy . Bra att du nämnde det!


Bra att du har löst det på det sättet, risken att det skulle råka börja brinna hos dig och din bror samtidigt borde vara rätt små då kan det lika gärna göra det i bankfacket samtidigt. :)

Förlåt inte meningen att skrämma upp dig. Bara jag som övertänker allt.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav plåtmonster » 2016-01-13 17:12:02

Men, men om det slår ner en asteroid samtidigt som mars invaderar så kanske det brinner både hos sugröv och brodern! har du tänkt på de va? va? :P :D ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav notwoodstock » 2016-02-02 20:00:56

Jag har bara gott att säga om WD.

Har s.k off-site backup hos släkten.

Har man flera backuper av samma typ så är det ju bra om dom är ok, också.

Tänkte därför ta 16 GB filer på en USB-sticka, också. Varför inte, är ju sjukpensionär.

Köp gärna SSD och kör som systemdisk - mitt bästa köp på år och dag!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav vofff » 2016-05-19 19:17:03

Va? Jag har alltid haft dålig erfarenhet av WD oavsett modell. Själv använder jag intern seagate hdd och dockningstation, lätt att stoppa in, slipper köpa externa hdd hela tiden vilket dom tar mer plats än intern.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-05-20 2:29:28

Har fortfarande inte köpt någon disk, och har bara en laptop...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav Alien » 2016-05-21 13:26:55

Min dotter beställde denna till mig:
1 st Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB - 599 kr/st


Den duger för mina behov, anser hon. Jag har ju i motsats till henne inga filmer att spara, bara dokument och några foton.

Spoiler: visa
Jag har hämtat ut den och den var mycket mindre än jag trodde. (Minns ju den stora externa hårddisk hon hade för flera år sedan.) Men jag har inte ens öppnat förpackningen. Jag har stränga order att inte göra något förrän hon kommer på besök. Hon har inga högre tankar om min datorkunnighet. Hon säger att hon ska formatera den. Jag vet inte ens hur man gör när man formaterar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Externa hårddiskar för lagring - vilka märken är bra?

Inläggav slackern » 2016-05-21 13:45:28

Alien skrev:Min dotter beställde denna till mig:
1 st Seagate Expansion Portable USB 3.0 1TB - 599 kr/st


Den duger för mina behov, anser hon. Jag har ju i motsats till henne inga filmer att spara, bara dokument och några foton.

Spoiler: visa
Jag har hämtat ut den och den var mycket mindre än jag trodde. (Minns ju den stora externa hårddisk hon hade för flera år sedan.) Men jag har inte ens öppnat förpackningen. Jag har stränga order att inte göra något förrän hon kommer på besök. Hon har inga högre tankar om min datorkunnighet. Hon säger att hon ska formatera den. Jag vet inte ens hur man gör när man formaterar.


Vilken snäll och omtänksam dotter du har. Du och din man måste vara riktigt stolta över att ha lyckats bra med uppfostran.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in