2016 får alla det bättre

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

2016 får alla det bättre

Inläggav Selma » 2015-12-31 20:22:43

slackern skrev:Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.


Du kan bara få avdrag för resor mellan bostaden och arbetsplatsen för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

•om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
•om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.
Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.


Läs mer på Skatteverkets sida.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

2016 får alla det bättre

Inläggav slackern » 2015-12-31 20:25:19

Selma skrev:
slackern skrev:Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.


Du kan bara få avdrag för resor mellan bostaden och arbetsplatsen för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

•om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
•om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.
Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.


Läs mer på Skatteverkets sida.


Se mitt tidigare svar i tråden.

post1358606.html#p1358606
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2016-01-01 21:40:13

Fenren skrev:
Kanin skrev:Skillnaderna ska vara så stora att välståndet för de som har det sämst ställt maximeras på sikt. Exakt vad det innebär i siffror är svårt att avgöra.
Jag förstår inte alls hur du menar. Hur stora skillnader ser du som optimalt? Det handlar inte om någon exakt siffra men ett ungefär. Ska de ligga på på 10% under låglöneingångslöner? På 30% av låglöneingångslöner? På snittlön? På 90% medianen av yrkesverksammas lön? Ska det vara samma som ingångslön? ska det vara på säg 70% av ingångslön och sedan höjas motsvarande förväntad löneökning för att hamna på 70% av låglönelöner i samma ålderskategori?

Jag syftar på (den framstående socialliberala teoretikern) John Rawls differensprincip.

Jag vet inte exakt vilka inkomstskillnader som är optimala, men jag har en klar uppfattning om vilka principer som bör avgöra vilka ojämlikheter som är acceptabla. Total ekonomisk jämlikhet leder sannolikt till att samhällets totala tillgångar minskar i sådan uppfattning att alla förlorar på det och därför på bör skillnaderna justeras på ett sådant sätt att de sämst ställda gynnas.

Jag är övertygad om att dagens inkomst- och resursskillnader inte är optimala och att trenden pekar i fel riktning. Jag nöjer mig med att säga att skillnaderna generellt bör minskas substantiellt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

2016 får alla det bättre

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-01 23:16:31

tahlia skrev:
Pikachu skrev:
tahlia skrev:Nu måste jag fråga... Anser du att neuropsykiatriska funktionshinder och/eller mentala sjukdomar inte kan göra en människa arbetsoförmögen?


Ja helt klart, men om man får sjukpension mm. så har utredare ansett att man inte kan utföra de enklaste av arbeten, ett slags omyndighetsförklarande. Därför är dessa arbeten mycket bra eftersom folk som Kanin även kan utföra för att få det bättre och dra sitt strå till stacken.

Du har verkligen ingen aning om hur förolämpande och dumt det där låter?

Jag ska försöka ge dig ett annat perspektiv - mitt.
Det är fullkomligt omöjligt att lugnt acceptera att man aldrig kommer att kunna arbeta när den domen delas ut vid 25 års ålder. Att acceptera att livet stadigt kommer att försämras, inte förbättras. Att ens ekonomi stadigt kommer att peka nedåt från nära botten.
Så, istället för att fokusera på att läka, att må så bra som möjligt och att anpassa sig till sitt liv och sitt handikapp så stångar man huvudet i väggen om och om igen i sina försök att hitta något arbete som skulle kunna fungera. Varje gång går man in med hopp och en brinnande önskan bara för att var gång ramma väggen och falla ytterligare längre ned på stegen. Varför? För att man bedömts som arbetsoförmögen av en anledning och på goda grunder - man klarar inte av ett arbete.

Det har nu gått 15 år sedan den bedömningen av mig gjordes och jag har fortfarande inte kunnat acceptera den. Jag springer fortfarande in i väggar med jämna mellanrum för jag vill inget hellre än att kunna arbeta som normalt folk och på så vis ge mina barn ett bättre liv.
Samtidigt berövar jag dem något annat - en nöjd mamma, en mamma som är tillfreds, som håller ihop och som alltid har energi. Min ovilja att acceptera min oförmåga och den stress som ekonomin lägger på mig omöjliggör mina möjligheter till att vara en bättre förälder.

Och så kommer då du och hävdar att arbetsoförmågan inte existerar. Att jag... inte anstränger mig tillräckligt?

Din sanning är din sanning. Det innebär inte att den är någon annans.


:-)049
Sant, men sorgligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

2016 får alla det bättre

Inläggav nallen » 2016-01-03 22:21:31

KrigarSjäl skrev:Lever du på sjukersättning [...] glöm allt det där som anses tillhöra medelsvenssons, normalsvenskens, tillvaro.

Ja, det torde väl ändå vara fullständigt självklart.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

2016 får alla det bättre

Inläggav nallen » 2016-01-03 22:25:28

KrigarSjäl skrev:Inga bokbeställningar, ingen piptobak, inga pubrundor, inga bra jeans eller biobesök.

Inget av detta kan sägas tillhöra "livets nödtorft". Inte heller busskortet - om du inte måste vara någonstans med tillräcklig frekvens.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

2016 får alla det bättre

Inläggav nallen » 2016-01-03 22:29:42

Kanin skrev:Löneökningstakten ligger på ca 2,5% per år.

Det är några år sen industriavtalen hamnade så högt senast. Jag har för mig att vi hamnat på 1,8 och 1,6 % de senaste avtalsperioderna (3,2 år tror jag) - mitt minne kan svika mig i decimalerna dock.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

2016 får alla det bättre

Inläggav nallen » 2016-01-03 22:32:04

Kanin skrev:Det finns ingen anledning att bestraffa de som inte, oavsett hur stora inkomstskillnaderna är, kan arbeta.

Det finns ingen anledning att lägga pengar på dem heller, det kommer ju aldrig att ge någon avkastning.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

2016 får alla det bättre

Inläggav kiddie » 2016-01-03 22:36:06

Låt de som inte kan jobba leva på den billigaste maten. Som i USA. Man får en elektronisk matkupong och så kan man bara köpa viss sorts mat som staten bestämt du får äta! Och skulle du råka ha kul måste du bestraffas! Väljer man att vara sjuk eller arbetsoför så ska man ta konsekvensen! Så inte de som väljer rätt ska straffas. :-)056 :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

2016 får alla det bättre

Inläggav plåtmonster » 2016-01-03 23:05:45

Om du är sjuk så att du inte kan arbeta och lyckas förbättra ditt tillstånd skall detta genast bestraffas :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in