Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav geocache » 2015-12-27 23:22:04

Vad är en HR-avdelning för något?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-12-27 23:58:28

Det står för "Human Resources" och är en avdelning som lite större offfentliga avdelningar och företag håller sig med. Deras utbildningsprofil och orientering är inom humaniora. Den officiella uppgiften är att hantera personal.

Ska man vara lite elak så är det avdelningen som hanterar organisationens boskap dvs löneslavarna och för att blockera arbetssökande oavsett relevans. Blir du anställd så är deras uppgift att dra runt dig i byråkratin och ha verklighetsbefriade organisationsideér. De kan också användas för att kunna optimera löneslaveriet för arbetsgivarens räkning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav antonius » 2015-12-28 9:46:31

plåtmonster skrev:Ska man vara lite elak så är det avdelningen som hanterar organisationens boskap dvs löneslavarna och för att blockera arbetssökande oavsett relevans. Blir du anställd så är deras uppgift att dra runt dig i byråkratin och ha verklighetsbefriade organisationsideér. De kan också användas för att kunna optimera löneslaveriet för arbetsgivarens räkning


Låter som en helt konstruerad företeelse som någon/några akademiker bara har hittat på för att fixa polare ett skenbart nyttigt arbetsområde typ utvecklingssamtal mm, som är speciellt designade för "professionella" skitsnackare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 17:28:16

Nejdå, de fyller en funktion. För arbetsgivaren..

De kunde lika gärna heta avdelningen för maximerat löneboskapsnyttjande och byråkrati :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Fenren » 2015-12-28 17:53:25

glöm inte att de nyttjar sin makt till att se till att de lagom inkompetenta eller "skadade" flyttas och blir befordrade före de som förtjänar det eller som skulle passa i den tilltänkta rollen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav antonius » 2015-12-28 21:33:13

plåtmonster skrev:Nejdå, de fyller en funktion. För arbetsgivaren..


Ja givetvis, det är såklart huvudintresset, men i det långa loppet kan det vara tveksamt. Kan göra mer skada än nytta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 21:51:45

När löneboskapen är skadad så avskedar man dessa och fiskar upp några nya som man kan slita ut. Detta med slit och släng är visst så som ting skall ske. Denna varianten kanske är rekrytera, kör slut och avskeda. Mumma vinst, vinst :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Alien » 2015-12-29 0:21:52

HR-avdelningar har alltid funnits, men förr kallades de personalavdelningen. Men det var ju för simpelt och svenskt, så det blev Human Resources. Låter bättre på alla sätt och vis typ "Personalen är vår största resurs", fast det känns snarare som "personalen är vår största kostnad och ett nödvändigt ont, vi ska ha så få och så effektiva som möjligt".

Så har det väl alltid varit, men förr kändes det som om det var mindre hårda krav. Mera jobb, flera anställdes. Sedan blev det besparingar och effektiviseringar. "Är du flexibel, lille vän?"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav geocache » 2015-12-29 0:40:30

plåtmonster, Alien: ok, tack så mycket för förklaringen :-)Happy!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav plåtmonster » 2015-12-29 1:14:46

Human Meat Inc. We view our employees as our greatest resource to exploit because it's so tasty. However those evil cattle are costly and have demands so we make our best effort to shut them up and wreck them.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav antonius » 2015-12-29 6:00:28

Inte konstig egentligen att det blir fler och fler "Falling Down" intermezzon, många känner sig lite grann som Michael Douglas rollfigur... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Kristofer » 2016-01-01 19:51:57

Jag funderar på att skaffa bil för att kunna orka med att pendla och ta bort åtminstone ett stressmoment - avgångstider. Det är inte turtäthet som i Stockholm här. Missar jag ett tåg är det åtminstone en timme att vänta. Problemet är att jag inte vet om jag vågar rent ekonomiskt. I nuvarande läge skulle jag klara det. Men om jag kraschar? Jag räknar med att mitt bilägande kommer kosta mig 4000 kr i månaden i snitt på ett år. Då ingår en körsträcka om 10 mil per dag och alla kostnader. Typiskt bil jag tittar på är VW Golf i 50-70kkr prisklass som har gått 12000-15000 mil. Har ni några reflektioner på det? Anledningen till att jag lägger detta i min slutkördstråd är att bil skulle kanske kunna vara en del i min räddning/förbättring.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Flatline » 2016-01-01 20:04:12

Kristofer skrev:Jag funderar på att skaffa bil för att kunna orka med att pendla och ta bort åtminstone ett stressmoment - avgångstider. Det är inte turtäthet som i Stockholm här. Missar jag ett tåg är det åtminstone en timme att vänta. Problemet är att jag inte vet om jag vågar rent ekonomiskt. I nuvarande läge skulle jag klara det. Men om jag kraschar? Jag räknar med att mitt bilägande kommer kosta mig 4000 kr i månaden i snitt på ett år. Då ingår en körsträcka om 10 mil per dag och alla kostnader. Typiskt bil jag tittar på är VW Golf i 50-70kkr prisklass som har gått 12000-15000 mil. Har ni några reflektioner på det? Anledningen till att jag lägger detta i min slutkördstråd är att bil skulle kanske kunna vara en del i min räddning/förbättring.


Go for it skulle jag säga.
Valet av bil är inte dåligt det heller utan de är i regel ganska så slitstarka och "underhållsfria" även om det är klart att saker och ting alltid kan gå sönder.
Bilen ger en jävla frihetskänsla och underlättar i väldigt många avseenden så kör i vind!
Om saker går åt helvete så är ju också egen bil något som underlättar att skaffa andra jobb.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Alien » 2016-01-01 20:04:47

Vad är det som kostar förutom själva inköpskostnaden? Bensin, försäkring, reparationer? Om det värsta skulle hända och du blir arbetslös, går det inte att sälja el ställa av bilen då? Eller måste du låna till bilen så du har räntor och amorteringar under lång tid?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Kristofer » 2016-01-01 20:13:44

Alien skrev:Vad är det som kostar förutom själva inköpskostnaden? Bensin, försäkring, reparationer? Om det värsta skulle hända och du blir arbetslös, går det inte att sälja el ställa av bilen då? Eller måste du låna till bilen så du har räntor och amorteringar under lång tid?


Bensin, försäkring, skatt, reparationer, bilprovning, nya däck vid behov, parkering är medräknat i kalkylen.

Jovisst kan jag sälja bilen då och klara den del som jag ämnar låna till. Det är så jag resonerar.Till saken hör att jag under större delen av mitt liv (hela mitt vuxna liv?) har levt med osäker framtid och därför alltid sparat pengar att ha om det skulle gå illa. Det är svårt att släppa det beteendet.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Alien » 2016-01-01 20:20:17

Du menar att med bilen så kan du inte heller spara längre?

Åas kan du se bilen som en investering i framtiden. T ex till att söka jobb längre bort utan att behöva flytta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Känner mig helt slutkörd av vardagslivet

Inläggav Kristofer » 2016-01-01 20:32:41

Alien skrev:Du menar att med bilen så kan du inte heller spara längre?

Åas kan du se bilen som en investering i framtiden. T ex till att söka jobb längre bort utan att behöva flytta.


Inte på samma sätt som nu. Dock vill jag inte bli allt för privatekonomisk i detalj här öppen tråd. Jag betraktar det som ett sätt att slippa stress. Längre pendlingssträcka än nu vill jag absolut inte ha, på sikt vill jag inte pendla alls det är tyvärr i sig alltid ett stressmoment.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in