2016 får alla det bättre

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

2016 får alla det bättre

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-30 23:19:01

Pikachu skrev:
KrigarSjäl skrev:
Pikachu skrev:Jag har inget emot att bidrag betalas ut, men att allförmycket vardagslyx ska vara även för dem tror jag inte på.

Det har ju prövats historiskt, och om alla får lika mycket arbetar ingen. Resultatet är förödande.

-Var vill du sätta gränsen för vardagslyx?


Utlandsresor, fina bilar o.s.v.


Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:21:05

-Rimligt, men jag skrev inte fina bilar utan bara bil.

Jag skulle inte ens kunna hålla en rostig Fiat med min ekonomi.

Även om man har sjukersättning ska man kunna leva ett drägligt liv och det är det det handlar om, inte att vi ska leva "lyxliv".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Pikachu » 2015-12-30 23:21:18

Kahlokatt skrev:
Pikachu skrev:
KrigarSjäl skrev:-Var vill du sätta gränsen för vardagslyx?


Utlandsresor, fina bilar o.s.v.


Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.


Har du svårt att fatta, många verkar klaga på hur låg pension de har mm. Det är liksom det jag bemöter.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

2016 får alla det bättre

Inläggav marxisten » 2015-12-30 23:22:57

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Än så länge sysslar vi inte med arbetsläger, massgravar, rykande skorstenar men det kommer förhoppningsvis den dag Jimmie blir statsminister.
Skulle inte förvåna mig om du sa så om moderaterna också innan de fick makten 2006.


Hade de hunnit till fas 4 så... :roll:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:24:01

Kahlokatt skrev:
Pikachu skrev:
KrigarSjäl skrev:-Var vill du sätta gränsen för vardagslyx?


Utlandsresor, fina bilar o.s.v.


Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.

Om jag skulle bestämma mig för att arbeta ideellt åt säg Erikshjälpen eller liknande skulle jag bara ha råd med busskortet varje månad.

Inga nöjen utöver det.

Nånsin.

Inga bokbeställningar, ingen piptobak, inga pubrundor, inga bra jeans eller biobesök.

Bara busskortet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:25:51

Pikachu skrev:
Kahlokatt skrev:
Pikachu skrev:
Utlandsresor, fina bilar o.s.v.


Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.


Har du svårt att fatta, många verkar klaga på hur låg pension de har mm. Det är liksom det jag bemöter.

Mja, det jag klagar på är i första hand de som vill se oss som parasiter, som lata.

De som tycker att vi ska skämmas när de frågar vad vi gör.

Jag tycker också det är orättfärdigt att vi betalar mer i skatt än vad lönearbetande gör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-30 23:26:53

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
Pikachu skrev:
Utlandsresor, fina bilar o.s.v.


Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.

Om jag skulle bestämma mig för att arbeta ideellt åt säg Erikshjälpen eller liknande skulle jag bara ha råd med busskortet varje månad.

Inga nöjen utöver det.

Nånsin.

Inga bokbeställningar, ingen piptobak, inga pubrundor, inga bra jeans eller biobesök.

Bara busskortet.


Jag hoppas det där inte var en pik. Jag har nämligen inte "bestämt mig för" att jobba på Erikshjälpen, utan det var helt enkelt vad som erbjöds mig. Jag får inga jobb på den öppna arbetsmarknaden.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

2016 får alla det bättre

Inläggav Pikachu » 2015-12-30 23:30:41

KrigarSjäl skrev:
Pikachu skrev:
Kahlokatt skrev:
Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.


Har du svårt att fatta, många verkar klaga på hur låg pension de har mm. Det är liksom det jag bemöter.

Mja, det jag klagar på är i första hand de som vill se oss som parasiter, som lata.

De som tycker att vi ska skämmas när de frågar vad vi gör.

Jag tycker också det är orättfärdigt att vi betalar mer i skatt än vad lönearbetande gör.


Kors i taket, vi är ense.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:35:34

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
Har du svårt att läsa innantill? Lever du på sjukersättning har du förmodligen inte ens råd med busskort. Själv hade jag turen att beviljas rabatterat pris.

Om jag skulle bestämma mig för att arbeta ideellt åt säg Erikshjälpen eller liknande skulle jag bara ha råd med busskortet varje månad.

Inga nöjen utöver det.

Nånsin.

Inga bokbeställningar, ingen piptobak, inga pubrundor, inga bra jeans eller biobesök.

Bara busskortet.


Jag hoppas det där inte var en pik. Jag har nämligen inte "bestämt mig för" att jobba på Erikshjälpen, utan det var helt enkelt vad som erbjöds mig. Jag får inga jobb på den öppna arbetsmarknaden.

-Nej, för fan, ingen pik mot dig.

Funderade själv på det här med att ställa upp som volontär på Erikshjälpen, men det blir inget pga busskortet.

Broderade ut lite för att våra debattörer högerut ska förstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:40:10

Wine skrev:Ja, det är ju ganska självklart. Lön för mödan.

Lön för mödan?

Ok.

Undersköterskor och flyttgubbar får i så fall betydligt högre lön än ekonomer, konsulter, tjänstemän, nagelteknologer, livscoacher, modebloggare & gestaltterapeuter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav marxisten » 2015-12-30 23:46:30

KrigarSjäl skrev:Broderade ut lite för att våra debattörer högerut ska förstå.


Det är tyvärr ett evighetsprojekt att försöka lyckas med...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-31 0:04:01

marxisten skrev:
KrigarSjäl skrev:Broderade ut lite för att våra debattörer högerut ska förstå.


Det är tyvärr ett evighetsprojekt att försöka lyckas med...

Jo, Sisyfos har en enklare uppgift kan man tycka.

Men de ska inte stå oemotsagda, man får nöja sig med det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav marxisten » 2015-12-31 0:06:07

KrigarSjäl skrev:Jo, Sisyfos har en enklare uppgift kan man tycka.

Men de ska inte stå oemotsagda, man får nöja sig med det.


Precis...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

2016 får alla det bättre

Inläggav Fenren » 2015-12-31 0:17:02

slackern skrev:
Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre. Nu använder jag inte RUT men ändringarna där skulle också ha försämrat för mig. Den ökade bränsleskatten försämrar mycket för mig. Jag förstår ärligt talat inte hur expressen kan få det till att "det går strålande för svenska hushåll". Eller består deras målgrupp enbart av bidragstagare så att det är därför de skriver så? I alla exempel utom ett är det dessutom hyreslägenheter, det känns inte representativt för svenska folket.


Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.


Ööööö... Vi får ju inte dra av 100%... Så det drabbar visst folk
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

2016 får alla det bättre

Inläggav plåtmonster » 2015-12-31 0:24:44

@Krigarsjäl, Du får dock jobba 5 timmar per vecka har jag för mig beroende på vilken ersättning du har. Sedan vet man förstås inte vilka konklusioner FK får utav det. Man kanske plötsligt blir fullfjädrad austronaut av det enligt deras logik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

2016 får alla det bättre

Inläggav slackern » 2015-12-31 0:33:06

Fenren skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre. Nu använder jag inte RUT men ändringarna där skulle också ha försämrat för mig. Den ökade bränsleskatten försämrar mycket för mig. Jag förstår ärligt talat inte hur expressen kan få det till att "det går strålande för svenska hushåll". Eller består deras målgrupp enbart av bidragstagare så att det är därför de skriver så? I alla exempel utom ett är det dessutom hyreslägenheter, det känns inte representativt för svenska folket.


Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.


Ööööö... Vi får ju inte dra av 100%... Så det drabbar visst folk


Det är ju en självklarhet att inte avdragen kan täcka kostnaderna till 100%, vi lever inte i en utopi.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-31 9:48:50

kullan skrev:Jag verkar inte få sänkt sjukersättning. Det borde jag fått veta i så fall.

Sjuk- och aktivitetsersättning följer prisbasbeloppet (som följer KPI). Det har för 2016 sänkts med 200 kr. Ersättningen kommer därmed att sänkas med 0,45 procent från årsskiftet.

De som enbart har inkomstrelaterad sjuk-/aktivitetsersättning har dock från och med oktober 2015 fått en höjning med 1,1 procent, varav dock ytterst lite kvarstår efter nedjustering av eventuellt bostadstillägg.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Sv: 2016 får alla det bättre

Inläggav kullan » 2015-12-31 10:17:36

Kanin skrev:
kullan skrev:Jag verkar inte få sänkt sjukersättning. Det borde jag fått veta i så fall.

Sjuk- och aktivitetsersättning följer prisbasbeloppet (som följer KPI). Det har för 2016 sänkts med 200 kr. Ersättningen kommer därmed att sänkas med 0,45 procent från årsskiftet.

De som enbart har inkomstrelaterad sjuk-/aktivitetsersättning har dock från och med oktober 2015 fått en höjning med 1,1 procent, varav dock ytterst lite kvarstår efter nedjustering av eventuellt bostadstillägg.


Hur tolkar man det? Min sjukersättning bygger på min senast registrerade löneinkomst. Från mitt sista jobb.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-31 10:24:15

kullan skrev:Hur tolkar man det? Min sjukersättning bygger på min senast registrerade löneinkomst. Från mitt sista jobb.

I så fall bör den ha höjts (och eventuellt bostadstillägg sänkts) i oktober och kommer att sjunka igen från och med nästa utbetalning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-31 10:27:56

Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre.

Löneökningstakten ligger på ca 2,5% per år. Med tanke på den närmast obefintliga inflationen så ger det ett substantiell inkomstökning.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-31 10:30:11

Det är idag mycket stor skillnad mellan inkomsten för de som kan och de som inte kan arbeta. Garantibeloppet för sjukersättning är 8 900 kr per månad, att jämföra med medellönen på 31 400 kr. Morötter kan knappast motivera de växande skillnaderna ('piska' är ett mer lämpligt uttryck för situationen). Det finns ingen anledning att bestraffa de som inte, oavsett hur stora inkomstskillnaderna är, kan arbeta.

Lönerna växer mycket snabbare än inkomsterna för de som, på grund av sjukdom/funktionsnedsättning, inte kan arbeta (de har i princip står stilla år efter år och minskar t.om. till viss del i förhållande till kostnadsutvecklingen.).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

2016 får alla det bättre

Inläggav Fenren » 2015-12-31 10:54:03

Kanin skrev:
Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre.

Löneökningstakten ligger på ca 2,5% per år. Med tanke på den närmast obefintliga inflationen så ger det ett substantiell inkomstökning.


Nej.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

2016 får alla det bättre

Inläggav Fenren » 2015-12-31 10:55:51

Kanin skrev:Det är idag mycket stor skillnad mellan inkomsten för de som kan och de som inte kan arbeta. Garantibeloppet för sjukersättning är 8 900 kr per månad, att jämföra med medellönen på 31 400 kr. Morötter kan knappast motivera de växande skillnaderna ('piska' är ett mer lämpligt uttryck för situationen). Det finns ingen anledning att bestraffa de som inte, oavsett hur stora inkomstskillnaderna är, kan arbeta.

Lönerna växer mycket snabbare än inkomsterna för de som, på grund av sjukdom/funktionsnedsättning, inte kan arbeta (de har i princip står stilla år efter år och minskar t.om. till viss del i förhållande till kostnadsutvecklingen.).

Du bör jämföra med ingångslöner i låglönebrancher, inte medellön.

18-19k är väl en inte helt ovanlig ingångslön och en vettigare jämförelsesiffra.
Är det rimligt att de som jobbar tjänar dubbelt mot de som inte kan?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-31 11:21:17

Fenren skrev:Är det rimligt att de som jobbar tjänar dubbelt mot de som inte kan?

Nä.
Framför allt är det inte rimligt att skillnaderna ökar. (Jag misstycker även till den ökande lönespridningen.)

Fenren skrev:
Kanin skrev:Löneökningstakten ligger på ca 2,5% per år. Med tanke på den närmast obefintliga inflationen så ger det en substantiell inkomstökning.
Nej.

Vad är det du inte håller med om?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in