2016 får alla det bättre

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

2016 får alla det bättre

Inläggav Alien » 2015-12-30 19:24:53

Iaf enligt denna prognos:

Expressen skrev:- Jag är överraskad över storleken på förbättringen. Vi hade räknat med att det skulle bli bättre, men inte med så här mycket, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank.
Det går strålande för svenska hushåll. Löntagare, pensionärer, arbetslösa samtliga typer av hushåll kan se fram emot att få mer pengar i plånboken nästa år, enligt Swedbank och Sparbankerna som sedan lång tid tillbaka analyserar den ekonomiska utvecklingen för en rad typhushåll.
http://www.expressen.se/dinapengar/2016 ... llskassan/

Detta ska bero på att den svenska ekonomin gått bra under en lång tid. Den berömda kollapsen som så många talar om kanske inte inträffar?

Rent privat kan en del förstås få det sämre, t ex om man förlorar jobbet. Eller om man har lån och räntan går upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

2016 får alla det bättre

Inläggav Kanin » 2015-12-30 19:50:40

Många sjukpensionärer får enbart sänkt inkomst.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

2016 får alla det bättre

Inläggav Pikachu » 2015-12-30 20:09:41

Kanin skrev:Många sjukpensionärer får enbart sänkt inkomst.


Dom jobbar ju ändå inte. Visst det är inte deras fel att de är sjuka/handikappade, men att arbeta måste vara belagt med morot annars arbetar ingen. Måste vara skönt att få slappa dagarna i ända. Bara sitta och trycka in mat i käften, gapa och svälja.

Jag har också AS-diagnos och kan utnyttja systemet till max, men ibland måste man ta sig själv i kragen.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: 2016 får alla det bättre

Inläggav tahlia » 2015-12-30 21:02:29

Skattesänkningarna gäller bara ålderspensionen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: 2016 får alla det bättre

Inläggav Julianus » 2015-12-30 21:03:19

Ändå pratar man om den såkallade kollapsen. Det är bara struntprat och ren fantasi från SD sympatisörer, fotsoldater och troll.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: 2016 får alla det bättre

Inläggav kullan » 2015-12-30 21:04:26

Jag verkar inte få sänkt sjukersättning. Det borde jag fått veta i så fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 21:06:50

Julianus skrev:Ändå pratar man om den såkallade kollapsen. Det är bara struntprat och ren fantasi från SD sympatisörer, fotsoldater och troll.
Ring runt till alla låneföretag och ta SMS-lån så kommer du också ha det bra ett tag, innan de pengarna är slut och du skall betala tillbaka. Det kan man kalla "ekonomisk kollaps" och ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: 2016 får alla det bättre

Inläggav Julianus » 2015-12-30 21:12:17

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Ändå pratar man om den såkallade kollapsen. Det är bara struntprat och ren fantasi från SD sympatisörer, fotsoldater och troll.
Ring runt till alla låneföretag och ta SMS-lån så kommer du också ha det bra ett tag, innan de pengarna är slut och du skall betala tillbaka. Det kan man kalla "ekonomisk kollaps" och ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande.

Det kan du göra själv. Jag tar inga lån med ränta.
Inte konstigt att det går dåligt rent ekonomiskt, när man har ränta i systemet. Finns ett klassiskt exempel, Grekland.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 21:15:43

Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre. Nu använder jag inte RUT men ändringarna där skulle också ha försämrat för mig. Den ökade bränsleskatten försämrar mycket för mig. Jag förstår ärligt talat inte hur expressen kan få det till att "det går strålande för svenska hushåll". Eller består deras målgrupp enbart av bidragstagare så att det är därför de skriver så? I alla exempel utom ett är det dessutom hyreslägenheter, det känns inte representativt för svenska folket.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 21:23:01

Julianus skrev:Det kan du göra själv. Jag tar inga lån med ränta.
Inte konstigt att det går dåligt rent ekonomiskt, när man har ränta i systemet. Finns ett klassiskt exempel, Grekland.
Utan räntor finns inget intresse av att låna ut pengar och utan lån inga investeringar. Då blir det fattigt, efterblivet och hopplöst som i de muslimska länder som inte har olja, så som Jemen, Afghanistan och Somalia. Men islam har börjat göra eftergifter, numera är det tillåtet med ränta så länge den inte är för hög. Så du behöver inte spara tre miljoner till ett hus att flytta in i lagom till att du blir pensionär, du kan skaffa bostad redan när du är ung nu. Utvecklingen går framåt även där.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

2016 får alla det bättre

Inläggav slackern » 2015-12-30 21:25:49

Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre. Nu använder jag inte RUT men ändringarna där skulle också ha försämrat för mig. Den ökade bränsleskatten försämrar mycket för mig. Jag förstår ärligt talat inte hur expressen kan få det till att "det går strålande för svenska hushåll". Eller består deras målgrupp enbart av bidragstagare så att det är därför de skriver så? I alla exempel utom ett är det dessutom hyreslägenheter, det känns inte representativt för svenska folket.


Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 21:29:16

slackern skrev:
Huggorm skrev:Nu har jag läst artikeln och det är tydligt att de som får det bättre är enbart de som har diverse bidrag. För mig som varken har barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag, A-kassa, eller pension kommer det bli sämre. Nu använder jag inte RUT men ändringarna där skulle också ha försämrat för mig. Den ökade bränsleskatten försämrar mycket för mig. Jag förstår ärligt talat inte hur expressen kan få det till att "det går strålande för svenska hushåll". Eller består deras målgrupp enbart av bidragstagare så att det är därför de skriver så? I alla exempel utom ett är det dessutom hyreslägenheter, det känns inte representativt för svenska folket.


Högre bränslekostnader för arbetsresor får du ju dra av på skatten så det påverkar inte dig.
När man kommit över ett visst antal kilometer får man börja dra av, det vill säga att man får betala med oskattade pengar. Man får alltså bara tillbaka en bråkdel.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: 2016 får alla det bättre

Inläggav Julianus » 2015-12-30 21:34:39

@Huggorm: Om vi tar exempel att du lånar 3 miljoner till en bostad med en ränta på 50%, du tycker det är helt okej att betala tillbaka mer än du lånade?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 21:48:11

Julianus skrev:@Huggorm: Om vi tar exempel att du lånar 3 miljoner till en bostad med en ränta på 50%, du tycker det är helt okej att betala tillbaka mer än du lånade?
50% känns lite i mesta laget. I dagens läge får du betala 1-2%.

Tycker du det är okej att betala en massa pengar för en hyreslägenhet och ha absolut ingenting från det den dagen du flyttar ut?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

2016 får alla det bättre

Inläggav Wine » 2015-12-30 22:23:59

Pikachu skrev:
Kanin skrev:Många sjukpensionärer får enbart sänkt inkomst.


Dom jobbar ju ändå inte. Visst det är inte deras fel att de är sjuka/handikappade, men att arbeta måste vara belagt med morot annars arbetar ingen.
...


Ja, det är ju ganska självklart. Lön för mödan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 22:32:35

-Är vi lutherska ända in i kaklet, månne?

Att "arbeta" är idag inte liktydigt med att uppoffra sig utan är snarare en livsvinst.

Om ens omständigheter medger att man får ett riktigt lönearbete som gör att man kan leva ett anständigt liv är man i ett gott öde.

I det globaliserade postindustriella samhället spelar det ingen större roll om man är arbets-moralisk på det där gamla spotta i näven-viset; flitig, noggrann, punktlig med mera.
Det är chefer och ägare långt förflyttade från själva verksamheten som beslutar.

En klar fördel är att välja rätt föräldrar eller rätt partner.
Det är i vart fall en betydligt säkrare metod än att gå till Arbetsförmedlingen där det gaggas CV-skrivande, jobbcoachas, skickas på kurs och kontrolleras.


Tillhör du fel sort eller är udda på fel sätt blir du aldrig anställd utan du gallras ut och sorteras i olika åtgärder, de flesta mer eller mindre värdelösa vuxendagisvarianter.


Idag handlar det inte om att visa flit och nit, idag handlar det om att se attraktiv ut inför rekryteringsfirmor.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-12-30 22:46:00, redigerad totalt 4 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Julianus » 2015-12-30 22:52:44

Huggorm skrev:
Julianus skrev:@Huggorm: Om vi tar exempel att du lånar 3 miljoner till en bostad med en ränta på 50%, du tycker det är helt okej att betala tillbaka mer än du lånade?
50% känns lite i mesta laget. I dagens läge får du betala 1-2%.

Tycker du det är okej att betala en massa pengar för en hyreslägenhet och ha absolut ingenting från det den dagen du flyttar ut?


Nu tog jag bara ett exempel, du behöver inte tolka bokstavligt. Jag vet att räntan är på 1-2 procent.

Ja, det tycker jag. Man måste ha nånstans att bo, eller hur? Alla har inte ekonomiska resurser att köpa en bostadsrätt. Dessutom är det mer risk med bostadsrätter. Om nåt går sönder så får man betala själv ur egen ficka och inga försäkringar täcker skador, t.ex vattenskador.

Folk är giriga, helt enkelt. Vill man ha pengar undanlagt, spara ihop de. Svårare än så är det inte. Man får prioritera helt enkelt.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:04:16

Lever du på sjukersättning har du en inkomst nära existensminimum.

Således: glöm pensionsspara, glöm utlandssemester, glöm bil, glöm familjeliv, glöm ekonomisk buffert, glöm trädgård, glöm allt det där som anses tillhöra medelsvenssons, normalsvenskens, tillvaro.

Du betalar en högre inkomstskatt än vad medelsvensson gör.

Du får inte läsa på universitet och högskola då detta likställs med arbete av Försäkringskassa.

Ovanpå detta ses du som en omoralisk samhällstyp.
Du blir kallad lat. Du blir kallad parasit.

Att du har läkarintyg spelar ingen roll - parasit är du i vilket fall som helst eftersom det i samhället finns närare och tärare.
Än så länge sysslar vi inte med arbetsläger, massgravar, rykande skorstenar men det kommer förhoppningsvis den dag Jimmie blir statsminister.

Om det är moraliskt att arbeta blir det per automatik omoraliskt att inte arbeta.
Oaktat vad det är som avgör vilka som får arbete och inte.

Att gifta sig rikt eller ha den goda smaken att välja rätt föräldrar blir också liktydigt med god moral.
Det är liksom inbakat i hela konceptet.

Fast de vill helst låtsas om att vi lever i det gamla bondesamhället, där det bara var att masa sig iväg till sågen om man ville ha nåt i magen.

Idag finns det ingen såg, bondgård eller fabrik att masa sig iväg till på det där självklara gamla spotta i nävarna-viset.

Att vi lever i ett högteknologiskt globalt postindustriellt samhälle vill de att vi inte ska låtsas om ty Luther ska ses som evigt rättesnöre här i livet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-12-30 23:09:13, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Huggorm » 2015-12-30 23:06:45

KrigarSjäl skrev:Än så länge sysslar vi inte med arbetsläger, massgravar, rykande skorstenar men det kommer förhoppningsvis den dag Jimmie blir statsminister.
Skulle inte förvåna mig om du sa så om moderaterna också innan de fick makten 2006.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:12:13

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:Än så länge sysslar vi inte med arbetsläger, massgravar, rykande skorstenar men det kommer förhoppningsvis den dag Jimmie blir statsminister.
Skulle inte förvåna mig om du sa så om moderaterna också innan de fick makten 2006.

-De tvingade ju med sin arbetslinje sjuka och till och med döende människor att gå till arbetsförmedlingen och söka jobb som inte finns, så ja, jämförelsen är inte sådär värst långsökt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Pikachu » 2015-12-30 23:13:09

Jag har inget emot att bidrag betalas ut, men att allförmycket vardagslyx ska vara även för dem tror jag inte på.

Det har ju prövats historiskt, och om alla får lika mycket oavsett hur mycket man jobbar arbetar ingen. Resultatet är förödande.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

2016 får alla det bättre

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-30 23:15:54

Pikachu skrev:Jag har inget emot att bidrag betalas ut, men att allförmycket vardagslyx ska vara även för dem tror jag inte på.

Det har ju prövats historiskt, och om alla får lika mycket arbetar ingen. Resultatet är förödande.

-Var vill du sätta gränsen för vardagslyx?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

2016 får alla det bättre

Inläggav Pikachu » 2015-12-30 23:16:36

KrigarSjäl skrev:
Pikachu skrev:Jag har inget emot att bidrag betalas ut, men att allförmycket vardagslyx ska vara även för dem tror jag inte på.

Det har ju prövats historiskt, och om alla får lika mycket arbetar ingen. Resultatet är förödande.

-Var vill du sätta gränsen för vardagslyx?


Utlandsresor, fina bilar o.s.v.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

2016 får alla det bättre

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-30 23:18:05

KrigarSjäl skrev:Lever du på sjukersättning har du en inkomst nära existensminimum.

Således: glöm pensionsspara, glöm utlandssemester, glöm bil, glöm familjeliv, glöm ekonomisk buffert, glöm trädgård, glöm allt det där som anses tillhöra medelsvenssons, normalsvenskens, tillvaro.

Du betalar en högre inkomstskatt än vad medelsvensson gör.

Du får inte läsa på universitet och högskola då detta likställs med arbete av Försäkringskassa.

Ovanpå detta ses du som en omoralisk samhällstyp.
Du blir kallad lat. Du blir kallad parasit.

Att du har läkarintyg spelar ingen roll - parasit är du i vilket fall som helst eftersom det i samhället finns närare och tärare.
Än så länge sysslar vi inte med arbetsläger, massgravar, rykande skorstenar men det kommer förhoppningsvis den dag Jimmie blir statsminister.

Om det är moraliskt att arbeta blir det per automatik omoraliskt att inte arbeta.
Oaktat vad det är som avgör vilka som får arbete och inte.

Att gifta sig rikt eller ha den goda smaken att välja rätt föräldrar blir också liktydigt med god moral.
Det är liksom inbakat i hela konceptet.

Fast de vill helst låtsas om att vi lever i det gamla bondesamhället, där det bara var att masa sig iväg till sågen om man ville ha nåt i magen.

Idag finns det ingen såg, bondgård eller fabrik att masa sig iväg till på det där självklara gamla spotta i nävarna-viset.

Att vi lever i ett högteknologiskt globalt postindustriellt samhälle vill de att vi inte ska låtsas om ty Luther ska ses som evigt rättesnöre här i livet.


:-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in