"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Puzzle » 2015-12-25 20:59:23

Då jag misstänker att det kan vara en del andra här som också kan tycka att denna dokumentär kan vara intressant så tänkte jag bara snabbt tipsa om den.

Tv.nu skrev:Dokumentärserie om Leif GW Persson, berättad av Jens Lind. Berättelsen spänner över sju decennier, från Leifs födelse vid andra världskrigets slut i mars 1945, fram till nutid.


På SVT1 klockan 20-21 på tisdagen den 29:de.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

"Leif GW Persson - min klassresa"

Inläggav Huggorm » 2015-12-25 21:01:24

Han skall tydligen berätta om planerna på att mörda sin elaka moder så det kan bli intressant. Det påminner för övrigt om en karaktär i en av hans böcker som också avskydde sin mor, och faktiskt knuffade henne framför tåget.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Leif GW Persson - min klassresa"

Inläggav Alien » 2015-12-26 1:12:26

Det verkar som om TV-dokumentären ska ta upp samma saker som i hans bok Gustavs grabb (som jag skrivit om här bokcirkel-diskussion-av-gustavs-grabb-t34848.html).

Just detta med mordplanerna mot mamman reagerade jag också på när jag läste boken. Leif GW Persson planerade som en sann psykopat.

Spoiler: visa
Och han avstod inte från mordplanerna pga någon respekt för lagen el för att t ex hans far och syster kunde bli ledsna. Nej, han avstod för att han var rädd för att han skulle bli tvingad att själv ta hand om lillasystern efter att han förgiftat sin mor.


Iofs inte konstigt om en mor med psykopatiska drag får en son med psykopatiska drag.

Så Leif GW Persson blev inte professor i kriminologi för att han älskade lagen utan snarare för att det var spännande med polisarbete. Känns som han lika gärna kunnat hamna på andra sidan. Han har ju också berättat hur han uppskattat att umgås med vissa kriminella, som "Mr X".

Tycker också att Leif GW haft det synnerligen beviljat i livet, med karriär, kvinnor och pengar och dessutom folkkär TV-personlighet. Förutom vad som hände i Geijeraffären. Men samtidigt var det den som gjorde honom till författare och därmed gav honom de stora pengarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa"

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-26 16:40:50

Självklart ska de här dokumentärerna ses!
Jag är ett stort GW-fan.

Men jag tycker som vanligt att Alien är för pigg på att diagnosticera.
På sedvanligt förnumstigt vis.
Alltså, vi vanliga lekmän ska inte hålla på och sätta psykiatriska etiketter på folk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa"

Inläggav Alien » 2015-12-29 19:48:41

Jaha, nu är det bara mot reglerna att sätta etiketter på andra forumister. Gäller det utomstående så är det fritt fram. Den som själv påstår sig veta allt om inre bevekelsegrunder hos hela grupper (som feminister och socionomer) sitter i glashus.

GW hade själv skrivit om detta i sin bok. Du må anse det helt normalt att en tonåring planerar att mörda sin mor utan att bekymra sig varken om lagen el sin älskade fars känslor. Jag gör det inte. Det är psykopatiska drag, som kan finnas även hos "vanliga människor". Jag har aldrig påstått el trott att GW är psykopat.
De drag jag tänker på är dessa:
Egocentritet, narcissism, brist på empati, brist på skuldkänslor

Alla dessa drag återfinns också hos hans mor. Sedan kanske det var "tonårspsykopati" (en del menar att tonåringar är psykopatiskt självcentrerade) hos GW, vad vet jag.

Nu gillar jag också Leif GW Persson, men när det talas om en "älskad professor" måste jag protestera. Hela svenska folket må älska GW okritiskt, jag gör det inte. Jag gillar att han tycks säga som det är utan att bry sig om att han trampar någon på tårna och att han verkar så äkta och avslappnad (vore han mer avslappnad skulle han sova, läste jag en gång). Jag kollar alltid på Veckans brott, men jag har bara läst en bok av honom, just Gustavs grabb.

Kl 20.00 börjar det i kväll, jag kommer också att titta!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 19:53:51

-Jag har alltså också läst Gustavs grabb.

Det jag menar är att man inte ska dra för höga växlar på vad ett barn fantiserar om.

Barn fantiserar. Vuxna med för den delen.
Man tänker i långa banor än hit än dit, oaktat vad som kan anses salongsfähigt att tala högt om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2015-12-29 19:57:32

Alien skrev:Jag kollar alltid på Veckans brott, men jag har bara läst en bok av honom, just Gustavs grabb.
:shock: Då har du missat allas favoritpolis Evert Bäckström. Du hade säkert älskat honom.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 19:58:07

Huggorm skrev:
Alien skrev:Jag kollar alltid på Veckans brott, men jag har bara läst en bok av honom, just Gustavs grabb.
:shock: Då har du missat allas favoritpolis Evert Bäckström. Du hade säkert älskat honom.

-Hehe...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2015-12-29 20:03:55

Huggorm skrev:
Alien skrev:Jag kollar alltid på Veckans brott, men jag har bara läst en bok av honom, just Gustavs grabb.
:shock: Då har du missat allas favoritpolis Evert Bäckström. Du hade säkert älskat honom.


Det gick en amerikansk serie grundad på den figuren, som hette Backstrom. Misstänker att det var en mildrad version gentemot den svenska förlagan, men jag orkade ändå inte titta på den. Tror inte GW tjänade så mycket på just detta amerikanska äventyr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2015-12-29 20:06:31

Alien skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Jag kollar alltid på Veckans brott, men jag har bara läst en bok av honom, just Gustavs grabb.
:shock: Då har du missat allas favoritpolis Evert Bäckström. Du hade säkert älskat honom.


Det gick en amerikansk serie grundad på den figuren, som hette Backstrom. Misstänker att det var en mildrad version gentemot den svenska förlagan, men jag orkade ändå inte titta på den. Tror inte GW tjänade så mycket på just detta amerikanska äventyr.
100 miljoner fick han för rättigheterna, att det sedan blev fiasko var inte hans problem

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 4426091.ab
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 20:09:03

Den amerikanska Backstrom har föga gemensamt med böckernas Bäckström.

Man har anpassat den amerikanska varianten efter amerikanska förhållanden, amerikanska teveseriers produktionsvillkor. Genom den processen kom det ut en kraftigt förvanskad figur.

Se hellre Claes Malmbergs version.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav alixha » 2015-12-29 20:09:33

Det bästa GW någonsin har sagt är "- Jag har just ätit en skumbanan, det var dumt av mig. Jag är en dålig människa, men jag har en i reserv här ..."

Ja, det är tuffa tider :wink:


Hade kollat ikväll men tyvärr är det Harry Potter och dödsrelikerna del 2 klockan 20.00 och det vill man ju inte missa! Jag menar, en gubbe med alkoholsludder vs Voldemort, Snape, Harry & CO. Kom igen!

Jag kunde inte låta bli :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 20:11:30

-Ser du Harry Potter före GW människa!?

Antingen är du tio år eller så är du inte riktigt klok.
(Avsett som skämt, ej personangrepp. Bäst att gardera sig mot humorlösa och bokstavstolkare.)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav alixha » 2015-12-29 20:16:48

KrigarSjäl skrev:-Ser du Harry Potter före GW människa!?

Antingen är du tio år eller så är du inte riktigt klok.
(Avsett som skämt, ej personangrepp. Bäst att gardera sig mot humorlösa och bokstavstolkare.)


Jag tror att du egentligen vill se Harry Potter också KS, innerst inne :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 20:21:26

-Jovisst, efter den stora hjärnblödningen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav alixha » 2015-12-29 20:24:46

KrigarSjäl skrev:-Jovisst, efter den stora hjärnblödningen.


haha :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 20:29:44

-Jag tillhör helt enkelt inte de i min generation som vill vara tretton livet ut.

Som barn längtade jag till vuxenlivet.
Som tretton-fjorton-femtonåring vantrivdes jag inte bara med tillvaron utan även med mig själv.
Den åldern kändes på nåt sätt som ett onaturligt tillstånd.
Som ett limbo.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2015-12-29 20:35:25

Backstrom var sexist och homofob, men tydligen bra utredare ändå trots sina fördomar. Sedan bröt han mot alla regler men accepterades ändå av chef och kolleger. Slutligen bröt han mot alla läkarens regler när det gällde hälsan också. Vid det laget önskade jag att han skulle falla död ner.

Den svenske Bäckström har jag också sett på TV. Han lyckades komma på en viktig ledtråd när han var i ett mordoffers lägenhet. Han var inte där för att leta spår utan för att stjäla offrets sprit. En 100% osympatisk person och äldre än sin amerikanska version. Undrar om GW tänkt på någon särskild polis när han skapade figuren el om han bakat ihop flera poliser till en enda.

Nej, det finns alldeles för många osympatiska personer i vardagen för att jag ska orka följa fiktiva.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Alien » 2015-12-29 20:37:21

Jag har redan sett Harry Potter och dödsrelikerna, så det blir ingen konflikt där. Däremot missar jag tyska Weissensee, men jag kan ju se reprisen imorgon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 20:51:21

Alien skrev:Backstrom var sexist och homofob, men tydligen bra utredare ändå trots sina fördomar. Sedan bröt han mot alla regler men accepterades ändå av chef och kolleger. Slutligen bröt han mot alla läkarens regler när det gällde hälsan också. Vid det laget önskade jag att han skulle falla död ner.

Den svenske Bäckström har jag också sett på TV. Han lyckades komma på en viktig ledtråd när han var i ett mordoffers lägenhet. Han var inte där för att leta spår utan för att stjäla offrets sprit. En 100% osympatisk person och äldre än sin amerikanska version. Undrar om GW tänkt på någon särskild polis när han skapade figuren el om han bakat ihop flera poliser till en enda.

Nej, det finns alldeles för många osympatiska personer i vardagen för att jag ska orka följa fiktiva.

GW säger att Bäckström är baserad på verkliga personer.
Det ska vara två olika han mött i verkliga livet, har jag för mig.

Han har också sagt att det finns en Bäckström på varje polisstation.


Osympatisk typ, jovisst.
Men han är framställd med humor och berättarglädje.
I böckerna fungerar han som en slags dynamo, en vandrande katastrofhärd som ställer till det både för sig själv och för andra. Dramaturgiskt sett en mycket tacksam figur. En comic relief.

Ta en skötsam, proper och kompetent karaktär som Lisa Mattei.
Den sorts polis man skulle vilja möta i verkligheten, om man skulle få med polisen att göra.
Men ack så tråkig att läsa om.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2015-12-29 21:06:12

Alien skrev:Den svenske Bäckström har jag också sett på TV. Han lyckades komma på en viktig ledtråd när han var i ett mordoffers lägenhet. Han var inte där för att leta spår utan för att stjäla offrets sprit.
Nja, han hittade en nerspydd handduk som de visserligen kunde se vad personen ätit, men inget mer. Den skulle ändå ha hittats dagen efter när Jarnebring och Anna holt gick igenom lägenheten mera noggrant. Dessutom inte direkt någon avgörande ledtråd, i boken åtminstone.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Huggorm » 2015-12-29 21:09:24

KrigarSjäl skrev:Ta en skötsam, proper och kompetent karaktär som Lisa Mattei.
Den sorts polis man skulle vilja möta i verkligheten, om man skulle få med polisen att göra.
Men ack så tråkig att läsa om.
I de första böckerna är hon nästan som en Lisbeth Salander utan superkrafter och då är hon åtminstone okej. Men i den sista boken har hon ju blivit chef på säpo och är huvudperson, och då är hon riktigt tråkig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav Grisom » 2015-12-29 23:14:54

Alien skrev:Alla dessa drag återfinns också hos hans mor. Sedan kanske det var "tonårspsykopati" (en del menar att tonåringar är psykopatiskt självcentrerade) hos GW, vad vet jag.


Många gör det, även psykologerna som gjorde diagnosen. Det är huvudorsaken till varför inte psykopati diagnosticeras innan 18 år, innan dess kallas det ofta för conduct disorder, ADD/ADHD sätts också (felaktigt?), men det finns ingen garanti att dessa 2 senare diagnoser utvecklas till antisocial personlighetsstörning.

Barn och tonåringar kan vara generellt ondskefulla och t.o.m. faktiskt rent sadistiska, så det kan vara svårt att skilja en fullfjädrad psykopat från "normalt" beteende och endast om individens beteende inte förändras så sätts rätt diagnos.

(Har dock själv aldrig planerat att mörda någon och sådana tankar är för mig oroväckande, speciellt då jag har sett upp till GW, men jag vet också att hjärnan mognar och blir mer rationell med åldern.)
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

"Leif GW Persson - min klassresa" - kl 20.00 på svt1

Inläggav snuggelhund » 2015-12-30 0:04:26

Intressant artikel i Aftonbladet Kultur om GW och dokumentären.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article21978555.ab
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in