Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-26 19:49:08

ArgeAnkan skrev:
jag har ADHD. jag har opiater eftersom psykiatern skrev ut det mot ångest. du kanske inte visste det men det är så det funkar när inget annat fungerar. jag är inte avundsjuk på att du får amfetaminliknande preparat utskrivet(jag har fått det många gånger) utan snarare på att Kiddie har fått en läkare som ser till att inte skriva ut beroendeframkallande preparat till höger och vänster pga lathet.


Jag har haft svår ångest och panikattacker sedan jag var 6 år gammal. Men inte fan har något gett mig OPIATER för detta. Detta ska inte ens hända i svensk sjukvård inte ens mot svår ångest. Det är självklar felbehandling. Man har ett ansvar som patient att gå med på behandling och så länge man inte är tvångsinlagd får man säga nej.

Ja, jag hade skitsvårt att få behandling mot ångest. Ska jag vara glad för det lixom? Jag var över 30 innan de gick med på att behandla mig med bensodiazepiner. Det är MÅNGA år av ångest, det kan jag säga. Till slut fick jag hjälp. Och det var inte lättvindigt, det satt alldeles för hårt inne faktiskt med de ångestnivåerna jag hade.

Och att jag inte fick Ritalin lättvindigt, har jag förklarat. Mer än en gång.

Så till slut får jag ångestlindring. Men vad händer? En sån där läkare som du är AVUNDSJUK på, en sån där "ansvarsfull" en, tar från mig min meds och jag kan säga efter 10 år på benso så säger kroppen ifrån när man plötsligt inget har, utan nedtrappning.

Ledde till att jag faktiskt nästan dog. Var avundsjuk på det du. Du kan oxo bara sluta cold turkey. Faktiskt så är CT på benso livsfarligt medan CT på opiater INTE är det. Så varför inte bara sluta.

Själv hamnade jag på akuten med akut strokerisk pga 200/125 i blodtryck.

Visst, det var helt idealt. Jättebra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-26 20:05:45

ArgeAnkan skrev:jag har ADHD.


Men du skriver istället om andra mediciner för andra åkommor än ADHD. Fel ämne, du jämför äpplen med päron!

ArgeAnkan skrev:jag har opiater eftersom psykiatern skrev ut det mot ångest. du kanske inte visste det men det är så det funkar när inget annat fungerar.


Spelar ingen roll vad jag vet om opiater. Opiater är en helt annan sak, de är mycket beroendeframkallande. Vi pratar centralstimulerande medel nu.

ArgeAnkan skrev:jag är inte avundsjuk på att du får amfetaminliknande preparat utskrivet(jag har fått det många gånger)


Och du har inte blivit beroende av det, du har inte fått några men av det. Därför skriver du om opiater, men det är ett annat ämne.

ArgeAnkan skrev:utan snarare på att Kiddie har fått en läkare som ser till att inte skriva ut beroendeframkallande preparat till höger och vänster pga lathet.


Hur vet du att han har några bra anledningar? Kanske har han snarare ingen aning? Jag har varit hos flera läkare som inte så gärna vill erkänna att de inte kan mycket om dessa mediciner, och de vet inte hur man ansöker om licens, så de skriver helst inte ut dem.

ArgeAnkan skrev:blir trött på hela samhällsklimatet att droger ska fixa till människor och göra dom till zombies och endast rätta sig in i ledet.


Zombies??? Allvarligt, vad snackar du om? Jag känner mig betydligt mera zombie-aktig utan centralstimulerande, för då går jag hela förmiddagarna i någon slags dvala. Dessutom blir jag jättetrött i huvud av alla ljud och intryck som jag inte kan filtrera bort. Och medicinen hjälper mot det också. Så, zombie är jag snarare utan.

ArgeAnkan skrev:samt trött på människor som hävdar att dom behöver droger och trycker ner läkare som försöker sig på andra progressiva metoder för att komma till bukt med vad fan det är som pågår i våra hjärnor.

men sure, kräv droger.


Droger? Vi pratar medicin här!

ArgeAnkan skrev:PS:
många människor går till psyket/läkare för att få en adhd diagnos för att få tillgång till dessa läkemedel. ni om några bör förstå detta. människor utnyttjar systemet för att bli höga. klaga på dessa människor i stället för mig och rikta er jävla ilska mot en boxningssäck i stället. lär göra mer för er än amfetamin.

helvete


Moderator Puzzle: Rättade till citatet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-26 20:14:46

Toblerone skrev:Hur vet du att han har några bra anledningar? Kanske har han snarare ingen aning? Jag har varit hos flera läkare som inte så gärna vill erkänna att de inte kan mycket om dessa mediciner, och de vet inte hur man ansöker om licens, så de skriver helst inte ut dem.


En gång t ex så slutade de skriva Ritalin för att de helt enkelt glömde bort att jag fanns och sköterskan hade glömt anteckna att vi setts. Så jag trillade ur systemet ett tag. Jag fick bevisa för dem att jag fanns och att jag inte var död och att jag faktiskt varit patient innan. De ville först inte tro på min existens mer eller mindre.

Det var stort slarv å deras sida, inte ngt om försiktighet.



Moderator atoms - försåg länken med ägare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Fröken Fräken » 2015-12-26 20:16:02

kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Gud vad ledsen jag blir över allt det som du beskriver i dina inlägg på senaste tiden. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, och det är extremt frustrerande att höra om hur du har fått behandlingar, som hjälper dig, avbrutna. Jag önskar så att det löser sig på något sätt. :-)Hug
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-26 20:18:01

Oj.

Jag känner mig mest taggig och ond just nu så vet inte om jag ens förtjänar en kram. Men tack. :-)Happy
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Fröken Fräken » 2015-12-26 20:19:44

kiddie skrev:Oj.

Jag känner mig mest taggig och ond just nu så vet inte om jag ens förtjänar en kram. Men tack. :-)Happy


Klart du gör.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-12-27 9:51:57

elle skrev:
Firkraag skrev:@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll.

Du förstår alltså inte problemet med fusk . Helt otroligt .

Det enda som är otroligt är hur du tolkade mitt inlägg, är du på riktigt? Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem, bara att det inte ska behöva påverka tillgången för dem som behöver. Sluta tramsa med obetydliga citat helt ifråntagna sitt sammanhang så ska du se att det blir trevligare häromkring.

Det känns som att många lever för att fiska efter konflikter på AF.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav elle » 2015-12-27 15:03:00

Puzzle skrev:Vart riktigt ser du att det är en lärare (som för den delen vet vad denne talar om) som har skrivit det där

Tidningen vänder sig till förskollärare och här står det att personen jobbar med barn :
I Ekot presenterades en rapport om att adhd-diagnoser ställs på alltför vaga grunder. Det bekräftar det jag sett under de många år jag arbetat med barn som senare fått denna diagnos.

Puzzle skrev:Som sagt så anser inte jag att Wine har blivit särskilt anklagad eller utdömd men att ifrågasätta diagnoser på ett forum där många har just dom diagnoserna så får man nog räkna med att ett antal reagerar och motsätter sig det.

Jag skulle inte uppskatta att bli utsatt för elaka personangrepp vilket jag vet skedde tidigare . Det här är inget nytt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-27 18:43:13

elle skrev:
Puzzle skrev:Vart riktigt ser du att det är en lärare (som för den delen vet vad denne talar om) som har skrivit det där

Tidningen vänder sig till förskollärare och här står det att personen jobbar med barn :
I Ekot presenterades en rapport om att adhd-diagnoser ställs på alltför vaga grunder. Det bekräftar det jag sett under de många år jag arbetat med barn som senare fått denna diagnos.


Som sagt så skriver personen anonymt vilket enligt mig ger det ungefär samma trovärdighet som något som skrivits här på forumet, alltså långt ifrån hugget i sten. Även om det nu skulle handla om en lärare så innebär det inte per automatik att personen har rätt och kollar man kommentarerna denne har fått så är det ju även där många som motsäger sig detta påstående.

AnnaNordgren skrev:Ifrågasätt okunniga inlägg

De diagnoskriterier som tillämpas idag kan utvecklas, men det innebär inte att det är "för" lätt att få ADHD-diagnosen. Tvärtom är det ofta en ganska ansträngande process som löper över flera månader. Få personer skulle vilja utsätta sina barn, eller sig själva, för en sådan utredning i onödan.
Artikelförfattaren ovan nämner mindre klasser, bättre pedagogiska verktyg och annat stöd för att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska klara undervisningen bättre. Vi ser dock inget motsatsförhållande mellan att få en diagnos och att få stöd och hjälp. Elever slutar inte behöva stöd bara för att de får en diagnos, eller mediciner. ADHD är en funktionsnedsättning, och sådana "försvinner" inte för att man får hjälpmedel, däremot kan de göra livet enklare.
Författaren menar att samhället inte ska "offra fler barn till adhd-stämpeln". Vi som intresseorganisation för personer med ADHD uppmanar författaren att fundera på varför just ADHD-barnens funktionsnedsättningar ska gömas undan. Ska vi sluta diagnosticera barn med laktosintolerans också, eller kanske sådana som sitter i rullstol (om de alltid har laktas eller rullstol så behövs ju ingen diagnos, enligt författarens resonemang)?
Varför ska barn med ADHD gömas undan?



elle skrev:
Puzzle skrev:Som sagt så anser inte jag att Wine har blivit särskilt anklagad eller utdömd men att ifrågasätta diagnoser på ett forum där många har just dom diagnoserna så får man nog räkna med att ett antal reagerar och motsätter sig det.

Jag skulle inte uppskatta att bli utsatt för elaka personangrepp vilket jag vet skedde tidigare . Det här är inget nytt.

Det är väl inget nytt för någon här på forumet och det är bland annat därför det finns en anmälningsfunktion.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-28 12:33:41

Toblerone skrev:
Tantaly skrev:
Wine skrev:
Hos många föräldrar verkar det vara en utväg att försöka få till en neuropsykiatrisk diagnos till ett barn som inte har den mentala och intellektuella kapaciteten de önskar att barnet hade.


Väldigt sant. Så fort någon är lite dålig i skolan ska man genast utredas, få en snabbt ihopslängd diagnos och medicinering direkt. ADHD/ADD har blivit en trendig diagnos och jag är övertygad om att många är feldiagnostiserade.

Det är lärarnas, föräldrarnas och skolverkets ansvar att se till att miljön i skolan är bra och att eleverna tar till sig det som skall läras. Disciplin måste komma från start.


Så är det INTE. Oftast avvaktar man, och avvaktar och avvaktar. Tills barnet går ut 9:an. Eller t.o.m. gymnasiet. Fast ofta droppar de ju ut innan de är klara.


Så är det väl verkligen inte, att man väntar tills barnet går i högstadiet? Här kan du läsa vad Socialstyrelsen skriver om ADHD och prognos:

Prognos

Det finns flera prospektiva långtidsstudier av patienter som behandlats för ADHD men bara ett fåtal populationsbaserade studier. Studierna visar att symtomen på ADHD ofta klingar av med stigande ålder, och i sena tonår har ungefär hälften av dem som fått diagnosen i barndomen upphört att fylla diagnostiska kriterier för någon psykisk störning.


https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... 211017.pdf

Toblerone skrev:Varför hittar ni på, istället för att kolla med folk som vet? Jag påstår inte att jag personligen vet allt det där, men det finns ju också andra kunniga människor. Lite källkritisk får man väl vara!


Frågan är väl vem/vilka det är som hittar på eller vinklar.

Toblerone skrev:Och jag tycker det är väldigt synd att man fortfarande inte har lärt sig - även folk här som själva har NPF - att barn med ADHD inte per automatik är de som stör i skolan och uppför sig illa. Det är inte så med alla, inte ens med dem flesta, skulle jag tro.


Fortfarande inte har lärt sig? Förut kallades ju stökiga barn för MBD/DAMP-barn och de innebar med all säkerhet ett störningsmoment i skolan och för de andra barnen, inte så konstigt med tanke på symtomen och det beteende som individer med ADHD/MBD/DAMP ofta har, bl.a. svårigheter att behärska sig, kontrollera och styra impulser, känsloutbrott, aggressivitet, hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter o.s.v. och det har ju t.o.m. varit så att barn som hade svårigheter att klara av skolan, med ett mentalt handikapp eller en funktionsnedsättning blev placerade i hjälpklasser.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-28 13:14:51

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Känner du till Djursholm? Jag praktiserade en gång i Danderyd, Djursholm ligger i närheten men är ännu mer extrem.
...


Ja, jag har bott alldeles i närheten av Djursholm kan man säga, på gångavstånd rättare bestämt, så man kan nog säga att jag känner till Djursholm samt omgivningar, inklusive Danderyd och Täby, ganska så bra.


Då vet du väl att det inte går att dra slutsatser från det om resten av Sverige? Det är extrem överklass.

Men det kan vara så att det faktiskt är så när man kommer upp på den nivån. Dvs. om hela klassen har MVG (numera har vi ett annat betygsystem, så det skulle vara ett A nu) så känner sig en unge som bara har VG jättedåligt och man måste utreda varför inte barnet också får MVG. Det är klart att ungarna påverkas. Och att föräldrarna tycker att man måste ge barnet samma chanser.


Varför skulle inte även föräldrar i andra delar av Sverige vilja att deras barn får bra resultat i skolan? Om de nu har svårigheter av olika anledningar, behöver ju inte egentligen handla om neuropsykiatrisk problematik, så kanske föräldrarna anser att barnen skulle bli hjälpta av en ADHD-diagnos så de får mer stöd och anpassning i skolan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-28 13:22:26

Toblerone skrev:Och när det gäller "högre" betyg - kanske är det så att medicinen då kan hjälpa från VG till MVG. Men bara om man har ADHD, annars bör man ju bli ofocuserad och hyperaktiv av den. Och som sagt, i resten av landet är det inte riktigt så.


Det stämmer inte.

Vad gäller ADHD, dopamin och medicinering med metylfenidat så hänvisar jag till denna studie från 2013, en dubbelblind studie där man undersökte hur metylfenidat/Ritalin påverkade både individer diagnostiserade med ADHD samt frivilliga vuxna utan ADHD som deltog i studien:

University of Cambridge - Imaging study shows dopamine dysfunction is not the main cause of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

Research suggests that the main cause of the disorder may lie instead in structural differences in the grey matter in the brain.


... dopamine receptor levels in an area of the brain called the striatum were similar in the patients and healthy individuals. Ritalin also increased dopamine levels in the striatum to a similar degree, importantly suggesting that there was no underlying deficiency in dopamine function in the ADHD patients. Interestingly, Ritalin also improved sustained attention performance in some healthy individuals as well, and this overall ability of the drug to improve performance (with or without ADHD) was related to the increases in dopamine levels in the striatum caused by Ritalin.


Professor Barbara Sahakian who led the study at the BCNI said: “We feel these results are extremely important since they show that people who have poor concentration improve with methylphenidate (Ritalin) treatment whether they have a diagnosis of adult ADHD or not. These new findings demonstrate that poor performers, including healthy volunteers, were helped by the treatment and this improvement was related to increases in dopamine in the brain.”

Professor Trevor Robbins, co-author of the study and Director of the BCNI, said: “These findings question the previously accepted view that major abnormalities in dopamine function are the main cause of ADHD in adult patients. While the results show that Ritalin has a 'therapeutic' effect to improve performance, it does not appear to be related to fundamental underlying impairments in the dopamine system in ADHD.”


I den dubbelblinda studien fick försökspersonerna i båda grupperna behandling med antingen centralstimulerande läkemedel, metylfenidat (Ritalin) eller placebo. Avbildning med hjälp av PET-kamera för att mäta eller kartlägga dopaminreceptorer användes och forskarna kunde mäta hur Ritalin påverkar dopamin hos patienter med ADHD och personer som inte har ADHD.

Som förväntat förbättrade metylfenidat (Ritalin) förmågan hos patienterna att behålla uppmärksamheten, dock fick både individerna utan ADHD samt de med ADHD en likartad ökning av dopaminnivåer i striatum och detta tyder på att det inte fanns någon underliggande brist i dopaminfunktionen hos ADHD-patienterna, dopaminreceptornivåerna i ett område av hjärnan som kallas striatum var liknande hos individerna i båda grupperna. Ritalin förbättrade också koncentrationen samt förmågan att behålla uppmärksamheten en längre period hos vissa friska individer och denna effekt av läkemedlet hos individer med eller utan ADHD var relaterade till de ökade nivåerna av dopamin i striatum orsakade av behandlingen med Ritalin.

Professor Barbara Sahakian som lett studien vid BCNI: "Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte. Dessa nya rön visar att individer som presterade dåligt, även friska försökspersoner, fick hjälp av behandling och denna förbättring var relaterad till ökningen av dopamin i hjärnan."

Professor Trevor Robbins, medförfattare till studien och chef för BCNI: "Dessa resultat ifrågasätter den tidigare accepterade uppfattningen att stora avvikelser i dopaminfunktionen är den främsta orsaken till ADHD hos vuxna patienter. Även om resultaten visar att Ritalin har en "terapeutisk" effekt för att förbättra prestanda, verkar de inte vara relaterade till grundläggande underliggande försämringar i dopaminsystemet hos personer diagnostiserade med ADHD."

Varför tror du att ADHD-läkemedel är attraktivt för många studenter samt vuxna som vill förbättra prestationsförmågan?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Alien » 2015-12-28 14:01:16

Wine skrev:
kiddie skrev:Kolla i en skola en en liten lantlig ort. Se hur mycket diagnoser du har där där folk fortfarande tycker diagnoser är skam och mesigt. Inte så många.


Min uppfattning är att diagnosen ADHD är ganska socialt accepterad, det är väl ingen som direkt höjer på ögonbrynen om någon säger att den har ADHD. Det har blivit ungefär som med tatueringar, tidigare var det mest lite halvskumma individer, kriminella eller sjömän som hade tatueringar, nu har var och varannan en tatuering. Känns som att det är på ungefär samma sätt med vissa psykiatriska diagnoser, de är nästan som accessoarer, något ytterligare man kan "smycka" sin persona med.


Det där tycker jag är väldigt provocerande skrivet, "smycka sin persona med ADHD"? Det är en sak att berätta öppet i t ex en tidningsintervju att man har ADHD, det kan man som berömd artist komma undan med. Eller att som tidigare kriminell och missbrukare berätta att man fått ADHD i vuxen ålder och att det är denna odiagnosticerade ADHD som gjort att man hamnat snett. Att som arbetssökande/i början av karriären (i ett icke konstnärligt yrke) avslöja sin ADHD (och/el sin AS) skulle inte ge några pluspoäng. Det må vara inte så ovanligt med ADHD, men en arbetsgivare kan ändå undra över hur pass pålitlig och stabil en person med diagnos (neuropsykiatrisk el annan "psykisk" diagnos) är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-28 14:04:05

Wine skrev:"Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte.


Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-28 21:23:02

Resonemanget är snett. Att man testar folk och ser om de får bättre koncentration. ADHD, trots namnet är inte ett syndrom med enda symptomen svag koncentration och hyperaktivitet.

I ADD gömmer sig så mycket annat. Det centrala i ADD verkar vara en störning i de exekutiva funktionerna som sedan ger de andra symptomen. Bara för att ADD "uppfanns" i en skolmiljö där koncentration är viktigt, betyder det inte att andra symptom saknas. Dessutom har de flesta med ADD inte alls dålig koncentration, utan skiftande koncentration. Vissa saker kan de koncentrera sig bra på (om de känns kul), dessutom finns även motsatsen till koncentrationssvårigheter hos ADD, sk hyperfokus. Där man fokuserar mycket hårdare än vad som är normalt.

Har personligen ingen större hjälp i min koncentration eller studieförmåga av Ritalin. För mig har den medicinen istället varit bra på det sättet att den har kunnat "inspirera" mig att starta en uppgift och sedan genomföra den framgångsrikt. Även uppgifter som egentligen kräver väldigt lite fokus. Medicinen har fått mig att initiera beteende, genomföra och avsluta. Personer utan ADD har inte dessa problem så där kan man lixom inte jämföra med NT och säga att de blev bättre med. För de flesta NT "orkar" kicka igång sig själv, medan en annan inte klarar att initiera att koka en kopp te ibland.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-28 21:46:40

Puzzle skrev:
Wine skrev:"Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte.


Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.


Alla blir mer skärpta av metylfenidat och liknande stimulanter. Det är så dess farmakologi yttrar sig.
Det gör att det kan bli svårt att urskilja vilka som verkligen är i behov av medicinen när man göra nytta/risk-bedömning.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-28 21:54:43

Ska egentligen inte tjafsa för har inga källor, men det var en dokumentär som bl a handlade om att plugga på Ritalin. Enligt den så var bättre studieförmåga bland dem utan ADHD inte en effekt av koncentration utan effekten bestod i förbättrat självförtroende. Att studenten trodde på sin förmåga ledde till bättre resultat.

Skulle ha varit intressant att rota mer i det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-28 22:49:21

kiddie skrev:Ska egentligen inte tjafsa för har inga källor, men det var en dokumentär som bl a handlade om att plugga på Ritalin. Enligt den så var bättre studieförmåga bland dem utan ADHD inte en effekt av koncentration utan effekten bestod i förbättrat självförtroende. Att studenten trodde på sin förmåga ledde till bättre resultat.

Skulle ha varit intressant att rota mer i det.


De fick antagligen höra att medicinen skulle göra detta, dvs. placeboeffekt.
Hade fått effekt även med sockerpiller. Men att stimulanter som höjer dopamin och noradrenalin ger ökad fokus är ett faktum.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-28 22:53:10

Det hade väl inte varit ett bra test om man talade om det i förväg?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-28 23:02:51

Hittade en artikel om detta men själva artikeln verkar debattera med sig själv i efterhand. Men verkar dock kunna konstatera att det inte är speciellt svartvitt.

http://healthland.time.com/2010/12/21/a ... k-you-are/

Artikeln säger bland annat att de som hade mest nytta av stimulantia vid studier var de som var dåliga på ämnet medan de som var smartast fick en nedgång av sin prestation.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 1:18:02

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Tantaly skrev:
Väldigt sant. Så fort någon är lite dålig i skolan ska man genast utredas, få en snabbt ihopslängd diagnos och medicinering direkt. ADHD/ADD har blivit en trendig diagnos och jag är övertygad om att många är feldiagnostiserade.

Det är lärarnas, föräldrarnas och skolverkets ansvar att se till att miljön i skolan är bra och att eleverna tar till sig det som skall läras. Disciplin måste komma från start.


Så är det INTE. Oftast avvaktar man, och avvaktar och avvaktar. Tills barnet går ut 9:an. Eller t.o.m. gymnasiet. Fast ofta droppar de ju ut innan de är klara.


Så är det väl verkligen inte, att man väntar tills barnet går i högstadiet? Här kan du läsa vad Socialstyrelsen skriver om ADHD och prognos:

Det är MIN personliga erfarenhet från snart 20 års arbete i svensk skola. Jag har inte haft många elever som fått diagnos tidigt, utan ofta började man först i högstadiet. Vilket är helt vansinnigt, då tonåringar ofta beter sig som om de hade ADHD, även om de inte har det. Men tyvärr så brukar svenska förskolor och låg- och mellanstadieskolor argumentera så att man ju kan avvakta lite så kanske barnet växer ifrån det. Helt vansinnigt, men så har det varit gång på gång! Hur vet du att det "verkligen inte är så". Har du jobbat med det? Nej, du har bara läst något om hur det SKA vara. Det lever man tyvärr inte upp till!

Prognos

Det finns flera prospektiva långtidsstudier av patienter som behandlats för ADHD men bara ett fåtal populationsbaserade studier. Studierna visar att symtomen på ADHD ofta klingar av med stigande ålder, och i sena tonår har ungefär hälften av dem som fått diagnosen i barndomen upphört att fylla diagnostiska kriterier för någon psykisk störning.


https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Ar ... 211017.pdf

Jättebra teoretiskt, men praktiskt är dessa barn inte diagnosticerade ens. Att man screenar och konstaterar att 5 % har ADHD-symptom är inte samma sak som att diagnosticera dem. I dem flesta fallen drar sig föräldrarna för det, för att de är rädda att barnet ska få en "stämpel". Och det förvånar mig att socialstyrelsen har sånt med. Det är nämligen missvisande. Kan hända att vissa symptom försvinner. Hyperaktiviteten försvinner t.ex. Några år senare tillkommer ofta andra symptom så som ångest eller depression. De sena tonåren är kanske en relativ lugn period, men det är övergående.



Toblerone skrev:Och jag tycker det är väldigt synd att man fortfarande inte har lärt sig - även folk här som själva har NPF - att barn med ADHD inte per automatik är de som stör i skolan och uppför sig illa. Det är inte så med alla, inte ens med dem flesta, skulle jag tro.


Fortfarande inte har lärt sig? Förut kallades ju stökiga barn för MBD/DAMP-barn och de innebar med all säkerhet ett störningsmoment i skolan och för de andra barnen, inte så konstigt med tanke på symtomen och det beteende som individer med ADHD/MBD/DAMP ofta har, bl.a. svårigheter att behärska sig, kontrollera och styra impulser, känsloutbrott, aggressivitet, hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter o.s.v. och det har ju t.o.m. varit så att barn som hade svårigheter att klara av skolan, med ett mentalt handikapp eller en funktionsnedsättning blev placerade i hjälpklasser.


Det du säger nu är en förolämpning för alla med ADHD-diagnos. Läs på ordentligt istället för att vräka ur dig något sånt! Varken jag eller mina två barn med ADHD-diagnos har varit aggressiva under skoltiden. Och alla har gått i vanlig klass, förutom sonen så länge han inte fick medicin. Han kunde alltså först vara i vanlig klass när han fick medicin. Inte för att han störde andra - okej han sprang runt en del - men framför allt för att de andra störde honom.

Vad du pratar om är INTE ADHD utan TROTSSYNDROM/UPPFÖRANDESTÖRNING. Det finns ibland med i bilden, dvs. en del barn som har ADHD har även trotssyndrom. Men långt ifrån alla. Du vet inte vad du snackar om!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 1:21:15

kiddie skrev:Ska egentligen inte tjafsa för har inga källor, men det var en dokumentär som bl a handlade om att plugga på Ritalin. Enligt den så var bättre studieförmåga bland dem utan ADHD inte en effekt av koncentration utan effekten bestod i förbättrat självförtroende. Att studenten trodde på sin förmåga ledde till bättre resultat.

Skulle ha varit intressant att rota mer i det.


Man har aldrig kunna visa i någon seriös studie att det skulle hjälpa till bättre resultat. I alla fall finns det minst lika många studier som visar motsatsen. Folk bara missbrukar det för att de tror det. Visst, det är ju en placeboeffekt, förstås.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 1:27:49

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Ja, jag har bott alldeles i närheten av Djursholm kan man säga, på gångavstånd rättare bestämt, så man kan nog säga att jag känner till Djursholm samt omgivningar, inklusive Danderyd och Täby, ganska så bra.


Då vet du väl att det inte går att dra slutsatser från det om resten av Sverige? Det är extrem överklass.

Men det kan vara så att det faktiskt är så när man kommer upp på den nivån. Dvs. om hela klassen har MVG (numera har vi ett annat betygsystem, så det skulle vara ett A nu) så känner sig en unge som bara har VG jättedåligt och man måste utreda varför inte barnet också får MVG. Det är klart att ungarna påverkas. Och att föräldrarna tycker att man måste ge barnet samma chanser.


Varför skulle inte även föräldrar i andra delar av Sverige vilja att deras barn får bra resultat i skolan? Om de nu har svårigheter av olika anledningar, behöver ju inte egentligen handla om neuropsykiatrisk problematik, så kanske föräldrarna anser att barnen skulle bli hjälpta av en ADHD-diagnos så de får mer stöd och anpassning i skolan.


För att det inte fungerar! Man får inte bättre resultat med Ritalin! Förstår du inte det? Och om man inte ens har NPF, då får man för höga värden av dopamin om man äter det och då blir man okoncenterad, snurrig, hyperaktiv. På vilket sätt skulle det hjälpa till bättre betyg?

Dessutom: Jag skulle kunna göra tentor utan min medicin och då skulle jag inte få sämre betyg för det. Antigen VET man svaren eller så vet man inte. Koncentrationen spelar inte så värst mycket roll under ett prov. Det som spelar roll är 1. intelligens och 2. kunskap.

Vad jag menade är att OM det spelar någon liten roll också (koncentrationen alltså), så måste det vara på hög nivå. Ett godkänd betyg klarar man oavsett medicin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 1:30:49

Alien skrev:
Wine skrev:
kiddie skrev:Kolla i en skola en en liten lantlig ort. Se hur mycket diagnoser du har där där folk fortfarande tycker diagnoser är skam och mesigt. Inte så många.


Min uppfattning är att diagnosen ADHD är ganska socialt accepterad, det är väl ingen som direkt höjer på ögonbrynen om någon säger att den har ADHD. Det har blivit ungefär som med tatueringar, tidigare var det mest lite halvskumma individer, kriminella eller sjömän som hade tatueringar, nu har var och varannan en tatuering. Känns som att det är på ungefär samma sätt med vissa psykiatriska diagnoser, de är nästan som accessoarer, något ytterligare man kan "smycka" sin persona med.


Det där tycker jag är väldigt provocerande skrivet, "smycka sin persona med ADHD"? Det är en sak att berätta öppet i t ex en tidningsintervju att man har ADHD, det kan man som berömd artist komma undan med. Eller att som tidigare kriminell och missbrukare berätta att man fått ADHD i vuxen ålder och att det är denna odiagnosticerade ADHD som gjort att man hamnat snett. Att som arbetssökande/i början av karriären (i ett icke konstnärligt yrke) avslöja sin ADHD (och/el sin AS) skulle inte ge några pluspoäng. Det må vara inte så ovanligt med ADHD, men en arbetsgivare kan ändå undra över hur pass pålitlig och stabil en person med diagnos (neuropsykiatrisk el annan "psykisk" diagnos) är.


Jag skulle ALDRIG mer berätta! Jag har bara negativa erfarenheter av det. Jag brukar t.o.m. förneka det, eftersom jag har haft nackdelar av det förut, när det blev känd. Aldrig mer!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in