Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Alien » 2015-12-17 19:29:06

Byråkrati i form av lagar och regler behövs. Men ibland slår den fel. Som regeln att om arbetsgivare betalar en utländsk medborgare under kollektivavtalet, då ska bägge straffas. Arbetsgivaren kanske får böta och blir av med sin anställde. Men den anställde utvisas med hela sin familj, hur länge hen än arbetat och bott i Sverige.

Fadern har arbetat som urmakare i fyra år. Men arbetsgivaren gjorde en miss och nu ska han och hans familj utvisas.

UNT skrev:I fyra år har familjen Ahmadi bott, jobbat och skapat sig ett liv i Uppsala. Men nu ska de utvisas till Iran – eftersom pappans arbetsgivare under fem månader betalade ut för låg månadslön.
---
Pappan Mehdi Ahmadis ansökan om att förnya sitt arbetstillstånd fick avslag hos Migrationsverket, eftersom de upptäckte att hans arbetsgivare hade betalat ut för låga månadslöner.
---
Arbetsgivaren skulle enligt kollektivavtal ge en månadslön på minst 19 680 kronor, men Mehdi Ahmadi fick under fem månader istället 19 500 kronor, vilket sammanlagt blir 900 kronor för lite i lön. Något som alltså var tillräckligt för att Migrationsverket skulle avslå ansökan om ett nytt arbetstillstånd.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/utvis ... 24007.aspx

Men om nu lagen är till för att arbetsviaren inte ska kunna betala ut slavlöner, så verkar ju inte det vara fallet här. Men regler är regler:
Spoiler: visa
Johan Arvidsson Wemmert är chef för Migrationsverkets arbetstillståndsenhet i Malmö. Han förstår att det kan låta orimligt att bli utvisad på grund av en så liten löneskillnad.

– Det kan ju tyckas fyrkantigt att bli utvisad på det. Men vi bedömer utifrån en gräns och då kommer alltid vissa hamna nära den gränsen. Antingen har man nått upp till de krav som lagstiftarna har ställt eller så har man det inte, säger han.

Men vad gäller om man har tjänat mer än den här gränsen tidigare?

– Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tidigare tillståndsperioden och har de inte det får man avslag på sin ansökan. Däremot är enstaka månader utan att ha nått villkoren godtagbart.

I det här fallet är det fem månader, kan det ses som enstaka?

– Tillstånd återkallas endast inom tre månader, enligt den återkallelseregel Migrationsdomstolen hänvisar till.


Det verkar alltså inte som att familjen fått politisk asyl utan fadern är arbetskraftsinvandrare.

Men de ska givetvis överklaga, så sista ordet är inte sagt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Fenren » 2015-12-17 22:21:06

Man måste ha gränser. En flytande gräns är rättsosäker.

Allt sköttes helt enligt reglerna. Inget konstigt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav plåtmonster » 2015-12-17 22:37:12

Får intrycket att de silar mygg och sväljer kameler..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Fenren » 2015-12-17 22:39:02

plåtmonster skrev:Får intrycket att de silar mygg och sväljer kameler..


Absolut.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Huggorm » 2015-12-17 22:40:23

Gränsen måste läggas någonstans och det kommer alltid vara någon som hamnar precis utanför. Då kan de överklaga och kanske få stanna ändå, precis som denna person skall göra.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Tantaly » 2015-12-17 23:03:33

Helt otroligt. Familjen har gjort allt för att anpassa sig till det svenska samhället och så ska de utvisas pga dessa löjliga regler. Samtidigt öser vi in människor som inte kommer att röra ett finger för att komma in i samhället.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Fenren » 2015-12-17 23:04:35

Tantaly skrev:Helt otroligt. Familjen har gjort allt för att anpassa sig till det svenska samhället och så ska de utvisas pga dessa löjliga regler. Samtidigt öser vi in människor som inte kommer att röra ett finger för att komma in i samhället.


inget fel i detta fall.

många fel i de andra du nämner.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Tantaly » 2015-12-17 23:19:11

Fenren skrev:
Tantaly skrev:Helt otroligt. Familjen har gjort allt för att anpassa sig till det svenska samhället och så ska de utvisas pga dessa löjliga regler. Samtidigt öser vi in människor som inte kommer att röra ett finger för att komma in i samhället.


inget fel i detta fall.

många fel i de andra du nämner.


Det skiter jag i. Man skall inte straffas för att man anstränger sig, då är reglerna helt åt fanders. Dessutom var det inte personens fel utan arbetsgivarens.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Julianus » 2015-12-17 23:45:35

Det är tamej fan helt otroligt!

Så fungerar svensk byråkrati, mina damer och herrar.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Alien » 2015-12-18 3:19:52

Vem har inte missat alla regler och gjort fel någon gång? Men i detta fall är det arbetsgivaren som gjort fel, och den anställde och hans familj som dyrt får betala.

UNT skrev:– Jag har gjort fel. Det är mitt fel. Om de vill straffa mig, varsågod. Varför ska en familj bli straffad på grund av mitt fel? Alltså 180 kronor i månaden. Det är nio kronor om dagen. En familj ska inte bli utvisad för det, säger han.

Han tycker det är helt fel att Migrationsverkets beslut drabbar familjen, när det är han som gjort fel.

– De måste gå efter lagen, men de måste förstå att alla människor gör fel. Men någon annan ska inte bli straffad. Jag har gjort misstag och jag kan betala, med de ska inte betala och jag står på deras sida, säger han till radion.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/arbet ... 25320.aspx

Eftersom fallet blivit så uppmärksammat har migrationsministern Morgan Johansson blivit intervjuad om det, el snarare om reglerna, eftersom han inte får uttala sig om detta enskilda fall.

SR skrev:– Jag kan ju inte uttala mig om enskilda fall och särskilt inte när det det är överklagat. Men man hamnar i sådana här situationer alldeles oavsett var man drar gränserna. Annars så finns det en risk att arbetsgivare systematiskt börjar utnyttja det här förhållandet, säger han.
---
Att han jobbat med lön som legat över nivån i kollektivavtalet i nära fyra år spelar ingen roll. Enligt Migrationsverket ska familjen utvisas, trots att det är dem reglerna är till för att skydda.

– Ja, så ser ju regelverket ut som sagt och jag tycker då att man har ett ansvar både som arbetsgivare och som arbetstagare att känna till reglerna och veta vad det är som gäller, så att säga, säger Morgan Johansson.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6326807

Reglerna är alltså till för att förhindra lönedumpning. Tycker inte de verkar vara till för att skydda utländska arbetstagare (de blir ju utvisade), snarare svenska arbetstagare. Om arbetsgivare kommer undan med att betala löner under kollektivavtalet till utländska arbetstagare, så kan svenska arbetstagare missa chansen till jobb.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Alien » 2015-12-18 3:27:47

Rädda Barnens företrädare kritiserar att det saknas barnkonsekvensanalys och att man inte tagit hänsyn till barnkonventionen.

SR skrev:– Det vi har reagerat på är bristen på barnperspektiv. I barnkonventionen talas det om att man alltid ska ta hänsyn till barnets bästa. Det har man inte gjort från Migrationsverket, eftersom den som drabbas mest av det här är 15-åringen som förlorar sina kamrater, sin skolgång och på så sätt stora delar av sin framtid. Sedan förstår jag ju att Migrationsverket har lagar och regler och ett uppdrag som de ska följa, men jag tycker att barnkonventionen har man bortsett ifrån, säger hon.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6327693

Det var alliansen som införde nuvarande regler. Socialdemokraterna kritiserade reglerna för att inte vara tillräckligt effektiva för att förhindra utnyttjande av arbetstagare och lönedumpning. Nej, det kanske bara är de hederliga, som råkar göra ett misstag, som åker fast. Medvetet ohederliga arbetsgivare kan lätt kringgå reglerna genom att ge en högre lön på papperet, som de sedan får tillbaka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Fenren » 2015-12-19 8:36:55

Alien skrev:Reglerna är alltså till för att förhindra lönedumpning. Tycker inte de verkar vara till för att skydda utländska arbetstagare (de blir ju utvisade), snarare svenska arbetstagare. Om arbetsgivare kommer undan med att betala löner under kollektivavtalet till utländska arbetstagare, så kan svenska arbetstagare missa chansen till jobb.


Precis. Eftersom man tog bort den gamla regeln att man ska leta i Sverige först, måste vi skydda oss på annat vis. De gamla reglerna var bättre.

Alien skrev:Rädda Barnens företrädare kritiserar att det saknas barnkonsekvensanalys och att man inte tagit hänsyn till barnkonventionen.


Rädda barnen tycker alltid Sverige är värre än nazityskland. De är ett skämt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Puzzle » 2015-12-19 11:46:48

Alien skrev:Vem har inte missat alla regler och gjort fel någon gång? Men i detta fall är det arbetsgivaren som gjort fel, och den anställde och hans familj som dyrt får betala.

Fast vad riktigt är det arbetsgivaren har gjort fel, gett dom mindre lön än dom andra som jobbar där? Har hela yrket "för lite lön" så är det ju inte direkt arbetsgivaren som har gjort fel men familjen borde ju ha blivit uppmärksammad på problemet först så dom fått chansen att be om en löneökning/byta yrke innan utvisningen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav plåtmonster » 2015-12-20 5:08:36

I dagens samhälle gäller det att dubbelkolla myndigheter mm. Ingen kan man längre utgå från att de gör rätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Puzzle » 2015-12-20 10:54:20

plåtmonster skrev:I dagens samhälle gäller det att dubbelkolla myndigheter mm. Ingen kan man längre utgå från att de gör rätt.

Ja tyvärr är det ju så..
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav vofff » 2015-12-20 15:50:27

Jag har en vän som också blir utvisad pga av felbedömningar från migrationsverket. De antog att min vän inte hade betalat skatt och jobbat svart, men hans arbetsgivare hade bevis på han jobbat i Sverige flera år utan att ta lån, ändå hjälper det inte ett dugg.

Det är kaos nuförtiden.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav plåtmonster » 2015-12-21 0:55:02

Hur kan immigrationsverket anta något när arbetsgivaren kan ge skriftlig dokumentation som motbevisar saken? och skatteverket lär väl också ha papper på hur det förhåller sig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Fenren » 2015-12-21 9:18:53

plåtmonster skrev:Hur kan immigrationsverket anta något när arbetsgivaren kan ge skriftlig dokumentation som motbevisar saken? och skatteverket lär väl också ha papper på hur det förhåller sig?


myndigheter har inte tillgång till andra myndigheters uppgifter.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav plåtmonster » 2015-12-21 22:59:15

Men arbetstagaren kan begära ut och bevisa sin sak.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Alien » 2016-06-16 17:13:51

Överklagande och protester hjälpte inte, nu utvisas familjen.

UNT 16 JUNI 1916 skrev:Familjen Ahmadi i Uppsala tvingas lämna landet sedan migrationsdomstolen beslutat att pappan inte får förlängt arbetstillstånd.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/hela- ... 71890.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Alien » 2020-09-02 23:32:15

Det löste sig till slut. Familjen fick stanna/komma tillbaka.

svt 27 NOVEMBER 2017 skrev:Familjen Ahmadi skulle utvisas till Iran – för att pappa Mehdi tjänat några hundra kronor för lite i lön.
Men nu gör Migrationsverket en helomvändning, och familjen får stanna.
– Det är många goda krafter som har samverkat, säger familjens ombud Henrik Stolare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... far-stanna

Lyckligt slut men vilken oro för hela familjen och onödig byråkrati under ett år. Och de fick inget permanent uppehållstillstånd direkt.

– 30 november [2016]beslutade vi att ge arbetstagarens familj ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för arbete, säger Migrationsverkets presskommunikatör Matilda Niang.

– Anledningen är att det har kommit in en ny ansökan där kraven som ställs i lagstiftningen är uppfyllda. Familjen befann sig utanför Sverige vilket också innebär att vi har beviljat uppehållstillstånden, berättar hon.

Under tiden får de ansöka om permanent arbetstillstånd.

Att familjen nu tvingas söka ett nytt uppehållstillstånd påverkar dock deras möjlighet att få ett permanent uppehållstillstånd negativt. Den tid som de varit här får nämligen inte räknas in i en framtida ansökan.

– På grund av att de fick ansöka på nytt har de tappat den tiden.

Nu har de säkert fått PUT.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Julianus » 2020-09-03 9:49:55

Helt onödig byråkrati, men så funkar det i Sverige tyvärr.
Det här händer bara i Västvärlden.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav Leibniz » 2020-09-03 14:41:44

Julianus skrev:Helt onödig byråkrati, men så funkar det i Sverige tyvärr.
Det här händer bara i Västvärlden.


Nej det gör det inte. Alla länder som har arbetskraftsinvandring har regler för detta och många länder har betydligt strängare regler än Sverige som är mer eller mindre anarki. Kan ju jämföra med Thailand t.ex. där åker du ut med huvudet före om du begår brott, du får inte äga mark eller hus och permanent uppehållstillstånd är i princip bara att glömma.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Fick 180 kr för lite/månad; blir utvisad med hela familjen

Inläggav slackern » 2020-09-05 15:27:25

Leibniz skrev:
Julianus skrev:Helt onödig byråkrati, men så funkar det i Sverige tyvärr.
Det här händer bara i Västvärlden.


Nej det gör det inte. Alla länder som har arbetskraftsinvandring har regler för detta och många länder har betydligt strängare regler än Sverige som är mer eller mindre anarki. Kan ju jämföra med Thailand t.ex. där åker du ut med huvudet före om du begår brott, du får inte äga mark eller hus och permanent uppehållstillstånd är i princip bara att glömma.


Kan ju jämföra med gulfstaterna där får du inget medborgarskap om du inte är muslim och gästarbetare behandlas som skit. Hembiträden har ju blivit utkastade i dessa Corona tider och sover på gatan utanför sina länders ambassader. Så kontentan är att Sverige är lika med paradiset jämfört med gulfstaterna när det kommer till hur invandrare behandlas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in