Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2015-12-17 13:37:31

Kanin skrev:
Wine skrev:Har tidigare postat detta i denna tråd

Att du upprepar samma inlägg många gånger är inget nytt.

Wine skrev:Utrikesfödda män i Stockholm är oftare i arbete än inrikesfödda män i övriga landet.

Rimligen bör utrikes födda män i Stockholm jämföras med inrikes födda män i, och inte utanför, Stockholm.

Wine skrev:Sysselsättningsgraden – det vill säga den andel mellan 15 och 74 år som får betalt för ett arbete – för utlandsfödda män har på ett år ökat från 68,2 till 73 procent i Stockholms län. Den är nästan i nivå med inrikesfödda män i länet och högre än bland inrikesfödda män i riket.

Det är goda nyheter att Stockholms län lyckas höja sysselsättningen bland utrikes födda och innebär bättre utsikter för att flyktinginvandringen på sikt ska bidra positivt till ekonomin.

Arbetslösheten bland utrikes födda män med eftergymnasial utbildning är 10,5% jämfört med 4% för inrikes födda män i hela riket. Bland de med förgymnasial utbildning är motsvarande siffror 31,5% och 13,2%. (Källa: SCB)


Men Kanin, nu var det ju faktiskt sysselsättningsgraden bland utrikesfödda med eftergymnasial utbildning som vi diskuterade och inte arbetslöshetssiffror, du påstod tidigare att utrikes födda med eftergymnasial utbildning har betydligt lägre sysselsättningsgrad än inrikes födda, vilket inte stämmer, sysselsättningsgraden, d.v.s. hur stor andel av hela befolkningen i arbetsför ålder som arbetar, är ett bättre mått än att titta på arbetslöshetssiffror.
Senast redigerad av Wine 2015-12-17 13:42:19, redigerad totalt 3 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Pikachu » 2015-12-17 13:39:58

Detta är ett pinsamt avslöjande av en ideolog som vänder siffror till sin fördel.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Kanin » 2015-12-17 14:03:05

Jag anser att arbetslöshet är ett bättre mått i sammanhanget (för att visa underutnyttjad arbetskraft). Andel sysselsatta 16-64 år är 68,7% för utrikesfödda män och 79,9% för inrikes födda män. Att ange andel sysselsatta i åldern 15-74 år är på grund av skillnader i åldersfördelning missvisande i sammanhanget.

Pikachu skrev:Detta är ett pinsamt avslöjande av en ideolog som vänder siffror till sin fördel.
:lol:

Pikachu skrev:PISA kan ses som ett IQ-test

Inte när det mäter språkfärdigheter och räknekunskaper på ett språk som inte är modersmål.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Pikachu » 2015-12-17 14:21:45

Kanin skrev:Jag anser att arbetslöshet är ett bättre mått i sammanhanget (för att visa underutnyttjad arbetskraft). Andel sysselsatta 16-64 år är 68,7% för utrikesfödda män och 79,9% för inrikes födda män. Att ange andel sysselsatta i åldern 15-74 år är på grund av skillnader i åldersfördelning missvisande i sammanhanget.

Pikachu skrev:Detta är ett pinsamt avslöjande av en ideolog som vänder siffror till sin fördel.
:lol:

Pikachu skrev:PISA kan ses som ett IQ-test

Inte när det mäter språkfärdigheter och räknekunskaper på ett språk som inte är modersmål.


Å andra sidan så är det jobben i Sverige som avses, då är det väl befogat med bra språkkunskaper?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Pikachu » 2015-12-17 14:30:35

Kanin skrev:Jag anser att arbetslöshet är ett bättre mått i sammanhanget (för att visa underutnyttjad arbetskraft).


Det är detta du inte verkar förstå/vill inte. Det är inget kontroversiellt att invandrare har lägre deltagande på arbetsmarknaden, frågan är vad som orsakar det. Det är då kapacitets och lämplighetstester kommer in. Antingen är det diskriminering eller skillnad i språk, utbildning och/eller begåvning, och saken tycks redan vara besvarad.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav plåtmonster » 2015-12-17 14:39:59

PISA mäter hur överansträngda svenska elever är intresserade av ett prov de inte får någon som helst belöning för att fylla i. Nationella prov är däremot en annan sak.

Arbetslöshetssiffrorna är för övrigt historiskt sett söndermanipulerade.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Kanin » 2015-12-17 14:42:48

Pikachu skrev:Antingen är det diskriminering eller skillnad i språk, utbildning och/eller begåvning, och saken tycks redan vara besvarad.

Ja, uppenbarligen är det både och (men även bristande valideringsinsatser).

Pikachu skrev:Å andra sidan så är det jobben i Sverige som avses, då är det väl befogat med bra språkkunskaper?

En person med kemiexamen men mindre än perfekta språkkunskaper är mer lämpad att jobba som kemist än en bilmekaniker med perfekt svenska.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Fenren » 2015-12-17 15:44:53

Kanin skrev:En person med kemiexamen men mindre än perfekta språkkunskaper är mer lämpad att jobba som kemist än en bilmekaniker med perfekt svenska.


Det kan du inte säga så generellt.

Oftast skulle bilmekanikern klara av det bättre. De flesta större företag har bra instruktioner som det kräver bra svenska för. Hur bra de är på kemi är i arbetslivet ofta totalt ointressant.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2015-12-17 19:37:37

Skulle inte förvåna mig om engelska är koncernspråk på de flesta företag där kemister arbetar, åtminstone om vi pratar högskoleutbildade kemister.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2015-12-17 19:39:07

Huggorm skrev:Skulle inte förvåna mig om engelska är koncernspråk på de flesta företag där kemister arbetar, åtminstone om vi pratar högskoleutbildade kemister.


Det finns väl bara högskoleutbildade kemister?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Kanin » 2015-12-17 20:12:54

Fenren skrev:
Kanin skrev:En person med kemiexamen men mindre än perfekta språkkunskaper är mer lämpad att jobba som kemist än en bilmekaniker med perfekt svenska.

Det kan du inte säga så generellt.
Oftast skulle bilmekanikern klara av det bättre. De flesta större företag har bra instruktioner som det kräver bra svenska för. Hur bra de är på kemi är i arbetslivet ofta totalt ointressant.

Så vad du säger är att (eftergymnasial) utbildning i praktiken är meningslös?

Oavsett så vore det högst oväntat om utrikes födda med jobb hade bättre svenskkunskaper än inrikes födda med jobb (PIAAC visar också att så inte är fallet).

För övrigt ligger Sverige signifikant över genomsnitt för samtliga färdigheter i PIAAC. Utrikes födda med eftergymnasial utbildning har bättre läsfärdigheter än inrikes födda med kort gymnasieutbildning. Sverige är dock det land i OECD med störst skillnad mellan inrikes och utrikes födda.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2015-12-17 20:17:19

Kanin skrev:
Fenren skrev:
Kanin skrev:En person med kemiexamen men mindre än perfekta språkkunskaper är mer lämpad att jobba som kemist än en bilmekaniker med perfekt svenska.

Det kan du inte säga så generellt.
Oftast skulle bilmekanikern klara av det bättre. De flesta större företag har bra instruktioner som det kräver bra svenska för. Hur bra de är på kemi är i arbetslivet ofta totalt ointressant.

Så vad du säger är att (eftergymnasial) utbildning i praktiken är meningslös?


Det låter som att om han vill ha sjukvård vill han få den utav den klassiske fältskären. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Fenren » 2015-12-17 22:19:20

Huggorm skrev:Skulle inte förvåna mig om engelska är koncernspråk på de flesta företag där kemister arbetar, åtminstone om vi pratar högskoleutbildade kemister.


De flesta företag översätter arbetsinstruktioner....


Kanin skrev:Så vad du säger är att (eftergymnasial) utbildning i praktiken är meningslös?


I de allra flesta fall, ja. Den diskussionen får dock inte plats i denna tråd.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2016-09-15 9:51:29

I jämförelse med andra flyktinggrupper så har det gått bra för bosnierna som kom hit i början på 1990-talet att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.

De 47 000 från Bosnien-Hercegovina som 1993-94 fick uppehållstillstånd i Sverige har idag i stort sett samma höga sysselsättningsgrad som infödda svenskar, närmare 80 procent enligt en ny rapport:

DN - Ny rapport: Flyktingar från Bosnien en framgångssaga
Publicerad 2016-09-14

Inte alla flyktingar har haft svårt att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Riktigt väl lyckades bosnierna, som kom till Sverige för drygt 20 år sedan.

Det visar Jan Ekberg, professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet, i en ny studie.


1997 hade bosniernas sysselsättningsgrad bara nått 30 procent bland männen och 17 procent bland kvinnorna, 1999 såg det bättre ut, 59 procent av männen och 45 procent av kvinnorna hade jobb. Men 2009 hade 70 procent av bosnierna jobb och 2013 var snittet uppe på 76 procent, med 75 procent av kvinnorna och 77 procent av männen i sysselsättning.

Det är mycket högt jämfört med de flyktingar som kommit senare. SCB visade 2014 att de flyktingar som fick arbetstillstånd 1997-99 (fler från Mellanöstern och Afrika) efter tolv år i Sverige i snitt stannat på en sysselsättningsgrad på runt 60 procent. Detta trots att konjunkturen 1997-99 var bättre än 1993-94.

Än sämre var utvecklingen bland de som fick uppehållstillstånd 2005-07. Deras sysselsättningsgrad var efter fem år 38 procent.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Julianus » 2016-09-15 11:52:48

Det är just detta jag påtalade om bosnierna som kom hit på 90-talet men ignoranta (nämner inga namn) sysslar bara med propaganda om att invandrare i stort sett går på bidrag.
Julianus
 
Inlägg: 9387
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav slackern » 2016-09-15 11:55:38

Bosnierna är väl i stort sätt sekulariserade? Jag har träffat bosniermuslimer som käkar fläsk med god aptit.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2016-09-15 12:02:32

Ingen har väl påstått något annat än att jugoslaver är någorlunda lättintegrerade? Inte så lätt som folk från skandinavien, Tyskland eller Holland, men betydligt lättare än de från Mellanöstern eller Afrika. Desto längre bort, desto svårare blir det. Naturligtvis en tumregel med många undantag.

Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan de olika jugoslaviska folkslagen. Något säger mig att kroater integrerades lättare än bosnier, och albaner hade det svårare än de andra.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

Inläggav elle » 2016-10-05 7:57:37

Wine skrev:Det är möjligt att du inte har, men det har faktiskt tagits upp bl.a. i SVT Uppdrag granskning.

Det bevisar fortfarande ingenting.
Wine skrev:Du har inte den blekaste aning om varken min bakgrund eller vilka människor jag har träffat, enligt vissa räknas jag själv som invandrare då jag har en förälder som är invandrad och invandrade som jag har träffat, har själva berättat om vad de vet just om landsmän som utnyttjar bidragssystemet och den svenska välfärden.

Är det inte konstigt ? Du är hemlighetsfull och jag vet inte ens om du är man eller kvinna.
Varför är du så hemlighetsfull och vem är du ? Jag räknar dock inte med att få ett ärligt och rakt svar från dig.

Ja, det är alltid invandrare som pekas ut om något inte fungerar i landet. De uttnytjar. De stjäl. De är smutsiga. De har dålig hygien, de har dålig moral, de passar inte in, de utnyttjar, de begå de värsta handlingar... osv . Dessa invandrare.
En tröttsam retorik.

Jag förstår att många av de har svårt att "komma in i samhället" när de gång på gång möter fördomar och motvilja.

Wine skrev:Du måste vara naiv om du själv inte tror att detta förekommer. Tror du verkligen själv att just invandrade människor skulle skilja sig från svenskfödda eller svenskar, vara speciella på något sätt som t.ex. att de har högre moral än svenskfödda, att invandrare aldrig skulle kunna vara manipulativa, beräknande, begå brott o.s.v.

Är du inte trött på det där med "vi" och "de" ?

Jag har träffat ambitiösa invandrare som arbetat, studerat och de som levde på bidrag , tror mig , ingen av dem ville leva på bidrag.

Men det är kanske svårt för dig att förstå att en invandrare inte vill leva på bidrag. Den slutsatsen är bara reserverat för svenskar.

Har du levt någonsin på bidrag ? Vilket jag tvivlar jag på. Men även om , var det kul ? Något du vill göra om ?

Moderator: Flyttat från flyktingstrommens-humanitara-praktiska-o-ekonomiska-problem-t46086-2592.html
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Flyktingströmmens humanitära, praktiska o ekonomiska problem

Inläggav kiddie » 2016-10-05 10:17:44

Invandrare är en ganska heterogen grupp. Att säga att ingen vill leva på bidrag eller att alla vill det är att anse att de inte är individer. De är väl som svenskar i det avseendet skulle jag kunna tänka mig faktiskt. Att de t o m kanske är människor. Att de flesta vill jobba och ha relativt gott ställt och för vissa duger det att ha dåligt ställt bara man överlever, men man vill inte jobba helst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Wine » 2017-05-13 8:58:06

Nu har syrierna gått om finländarna som den största gruppen utlandsfödda i Sverige, asylsökande ej inräknade. Skiftet skedde i januari:

I mars var drygt 158 000 Syrien­födda skrivna i Sverige jämfört med knappt 153 000 Finlands­födda.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2017-05-13 9:16:51

Det gick fort, för några år sedan fanns bara ett fåtal syrier här och sedan bara vällde dom in och tog över ledarpositionen
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Julianus » 2017-05-13 9:39:55

Det var på tiden :)
Julianus
 
Inlägg: 9387
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Huggorm » 2017-05-13 12:36:48

Julianus skrev:Det var på tiden :)
Ja, ännu ett steg på vägen mot kalifatet Sverigestan
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Myter och fördomar om invandrare, invandring och fakta

Inläggav Alien » 2017-05-13 12:43:05

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Det var på tiden :)
Ja, ännu ett steg på vägen mot kalifatet Sverigestan


Detta hör verkligen inte till fakta utan till myt. Varför skulle de som flytt från krig och IS vilja ha ett kalifat?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in