Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du vallonska förfäder?

Ja, det vet jag (har släktforskat)
17
30%
Ja, det sägs så men jag VET inte
12
21%
Nej, det har jag inte (har släktforskat)
6
11%
Nej, inte vad jag vet
22
39%
 
Antal röster : 57

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-29 1:36:16

Åja, skryt lagom med dina kunskaper i historia. Jag lärde mig bara att kelterna bebodde brittiska öarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-29 1:42:14

Alien skrev:Åja, skryt lagom med dina kunskaper i historia. Jag lärde mig bara att kelterna bebodde brittiska öarna.


Då måste min generation ha fått bättre historia undervisning, vi fick ju lära oss om Cesar och hans erövringar över gallerna och germanerna, nu är då inte germanerna kelter utan germaner.

Här har du en diger lista över keltiska stammar och deras utbredning rätt intressant.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Celtic_tribes
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-29 1:51:52

900 valloner låter inte mycket men de var tydligen mycket fruktsamma. Mina vallonättlingar fick ofta 10-12 barn. Även om inte alla överlevde, överlevde tillräckligt många. Själva angav de det myckna fiskätandet som orsak.

Engelsmannen Edward Clarke reste runt i Finland och skildrade i en skrift som utkom 1799 bl a kustborna:

Spoiler: visa
"Mängden barn i varje familj var häpnadsväckande: många hade 12 barn och några familjer ännu flera. När vi uttryckte vår förvåning över detta sade de att det beror på det myckna fiskätande, en vanlig uppfattning hos de lägre stånden i Europas kustområden, vare sig den är riktig eller ng.

Öbornas favoritmat är en sort mjölgröt gjord av kornmjöl och vatten. Den heta gröten portioneras ut i stora träskålar och en smörklick placeras i ett hål i mitten av varje portion. Det här är årets skördegröt och betraktas som en festmåltid. Deras vanliga diet utgöras av hårda rågskorpor med smör, surmjölk och inlagd strömming."
(Ur "I förbund med havet"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Pemer » 2015-11-29 2:41:02

Mamma som är född Jansson visade sig till sist vara på raka fädernet av "den ultimata vallonsläkten", de Waal / de Val / de Wahl / de Wall / Dewall (m fl stavningar). de Waal är flamländska för vallonen.

Hennes ff ff ff ff var den siste i linjen som var smed och bar släktnamnet, hennes ff ff ff f blev bonde Jakob Jansson i Skokloster socken och släktnamnet återupptogs aldrig mer bland ättlingarna till hans äldste son, som vi kommer från. En yngre son var dock en kort period rättare och skrevs då åter med sin farfars släktnamn, och hans son blev organist och klockare Johan de Wahl i Skokloster, och blev i tidens fullbordan farfar till en viss Anders de Wahl...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-29 14:05:14

Min farmors morfar var från Skokloster, men tillhörde arbetarklassen. Jag tror de var soldater, för de hette Schön.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2015-11-29 15:51:30

Vallonerna kom hit på 1600-talet. Det är cirka 10 generationer sen. Om man har en vallon-förfader blir det en promille av ens gener. Det kan ju knappast påverka ens utseende.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav bardamu » 2015-11-29 16:35:55

Ja.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Ericus » 2015-12-05 8:08:15

Det är något osäkert för min del. Jag har släktforskat och hittat flera generationer av förfäder som var smeder. Jag har dock inte hittat några uppgifter om var de kom ifrån ursprungligen. Efterforskningarna fortsätter dock.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Re: Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-12-06 13:07:59

Ingen släktforskning här men helt uppenbart att det finns något exotiskt på min biologiska farfars sida - de ser helt enkelt extremt osvenska ut med tämligen mörka färger. Både jag och min bror har fått frågan "var kommer din pappa från?" och bevittna de förvånade minerna när vi båda svarar "Stöde". :D
Hans fastrar ser än mer exotiska ur än honom då de även har de mörkbruna ögonen (pappas är blå).
Har väl funderat på släktforskning men har inte orkat sätta mig in i förfarandet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav misshopeless » 2015-12-06 15:03:29

Jag röstade ja.
Jag har vallonblod i mina ådror, pappa har släktforskat.
Vet inte om det beror på detta, men jag blir otroligt mörkt brun i solen trots att jag kan vara väldigt vit på vintern. Vet inte om färgen har någon koppling men min pappa har misstagits för "utlänning" eftersom han är så mörk i sig och blev otroligt brun på sommaren.

Jag vet tyvärr väldigt lite om familjens historia.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-12-06 20:29:10

nescio skrev:Vallonerna kom hit på 1600-talet. Det är cirka 10 generationer sen. Om man har en vallon-förfader blir det en promille av ens gener. Det kan ju knappast påverka ens utseende.


Nej, det lär knappast påverka utseendet på alla efterkommande. Såväl jag som alla mina släktingar på fars sida (vallonsidan) är ljushåriga och blåögda. Åas så finns ju anlaget för mörkt hår och mörka ögon kvar och kan alltså slå igenom ibland.

De första vallonerna höll sig till "sina egna" och gifte sig bara med andra valloner. Men vartefter de flyttade så gifte de in sig i "gammalsvenska" släkter. Detta påverkade även religionen. Vallonerna var ursprungligen reformerta/kalvinister men senare blev de lutheraner som övriga svenskar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Syrrano » 2015-12-11 14:57:33

Min gammelfarmor kom från vallonsläkt, hon hade mörkbruna ögon och kolsvart hår, vilket även min morfar hade. :) Det skulle vara spännande att ta sig tid att läsa på lite mer om denna del av släkten..
Syrrano
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-12-03

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2015-12-11 16:41:15

Ja, det sägs så men jag VET inte

Farmor hade svart hår. Frankrike? Vallon? Vet ej riktigt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-11 22:35:22

MsTibbs skrev:Ja, det sägs så men jag VET inte

Farmor hade svart hår. Frankrike? Vallon? Vet ej riktigt.


Resandeblod?
Hur vanligt är det, förresten? Resande har väl alltid hållit sig mest för sig själva?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-12-11 23:29:13

Kahlokatt skrev:
MsTibbs skrev:Ja, det sägs så men jag VET inte

Farmor hade svart hår. Frankrike? Vallon? Vet ej riktigt.


Resandeblod?
Hur vanligt är det, förresten? Resande har väl alltid hållit sig mest för sig själva?


Resande är en blandning mellan allt möjligt svenskar som romer huller om buller. Det som förenar dom är att dom har varit socialt utslagna, saknat gård, varit kringresande och haft liknande sysselsättning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-12-11 23:37:19

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
MsTibbs skrev:Ja, det sägs så men jag VET inte

Farmor hade svart hår. Frankrike? Vallon? Vet ej riktigt.


Resandeblod?
Hur vanligt är det, förresten? Resande har väl alltid hållit sig mest för sig själva?


Resande är en blandning mellan allt möjligt svenskar som romer huller om buller. Det som förenar dom är att dom har varit socialt utslagna, saknat gård, varit kringresande och haft liknande sysselsättning.


Fast numera räknas de som en romsk grupp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-12-11 23:45:49

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Resandeblod?
Hur vanligt är det, förresten? Resande har väl alltid hållit sig mest för sig själva?


Resande är en blandning mellan allt möjligt svenskar som romer huller om buller. Det som förenar dom är att dom har varit socialt utslagna, saknat gård, varit kringresande och haft liknande sysselsättning.


Fast numera räknas de som en romsk grupp.


Därom tvistar dom lärde. Jag säger inte att du har fel, bara att det finns en massa teorier.

Resandefolkets ursprung är omdebatterad. Genealogisk forskning visar den romska härstamningen bland de flesta resandesläkter.[3] I diskussionen om ursprung har tre åsiktsriktingar framförts:

att de resande är romer med en särskild kultur
att de resande är en socioekonomisk grupp som historiskt sett haft likartade yrken
Att de resande härstammar från soldatsläkter från Tyskland eller Ryssland[4]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-12-12 4:14:04

Syrrano skrev:Min gammelfarmor kom från vallonsläkt, hon hade mörkbruna ögon och kolsvart hår, vilket även min morfar hade. :) Det skulle vara spännande att ta sig tid att läsa på lite mer om denna del av släkten..

Om du känner till vilket vallonnamn det är, så finns det säkert andra som forskat om den släkten, och det finns på nätet (el i en bok).

I annat fall får du gå igenom kyrkoböckerna tillbaka till 1600-talet och kontrollera om det finns något vallonnamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-03-25 17:18:53

Här är de vanligaste vallonska efternamnen:

Fem i topp:
Gauffin = 623, Hübinette = 521, Birath = 482, Gille = 480 & Bonnevier = 479
http://vallonsmedjan.blogspot.se/2012/1 ... ige-i.html

Några kända vallonsläkter och antalet namnbärare i dag

Collin = 1401, Tillman = 773, Allard = 654, Hübinette = 521, Pousette = 482,
Gille = 480, Drougge = 284, Anjou = 277, Mineur = 270, Douhan = 264,
De Geer = 162, Pira = 142, Dubois = 125, Dandanell = 79, Marteleur = 33,
Chenon = 25, de Besche = 19, Carlier = 7, Bonnivier = 4 & Baudeau = 3.
http://vallonsmedjan.blogspot.se/2012/1 ... amnen.html

Man kan förstås vara vallonättling utan att ha ett vallonnamn. Antingen för att man härstammar från en vallonkvinna som gifte in sig i en icke-vallonsläkt. Eller för att vallonerna ändrade sitt efternamn för att passa in bland de vanliga svenskarna.

Försöken att försvenska de ursprungliga vallonnamnen har gett upphov till en massa olika stavningar. Det finns 72 olika varianter av Boivie (Baefve, Baewij, Baefvie, Béve etc). Och 48 varianter av Gauffin (Gafing, Gaufing, Goffering, Goffi etc).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav RapeRegs » 2019-10-06 14:29:12

supernova skrev:Det tar visst 4 generationer för huden att ställa in sig på rätt filter (hudfärg) i förhållande till solljuset man befinner sig i för att få en perfekt dos D vitamin tillverkat.


Jag tror du har missuppfattat hur naturlig selektion fungerar.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kentarou » 2019-10-06 15:43:23

RapeRegs skrev:
supernova skrev:Det tar visst 4 generationer för huden att ställa in sig på rätt filter (hudfärg) i förhållande till solljuset man befinner sig i för att få en perfekt dos D vitamin tillverkat.


Jag tror du har missuppfattat hur naturlig selektion fungerar.


Ja, det har till exempelvis bott boer i Afrika längre än så, så det går inte så snabbt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Asinya » 2019-11-08 20:01:08

Yes, faster har släktforskat. En Jean Gilljam, född 1620, i vårt fall.

En karl av något slag hälsade på när jag och min bror var tonåringar och påpekade att både han och jag hade "vallon-streck" på armarna. Bror är dessutom väldigt mörk, vilket resten av familjen inte är (mest blåögda och rödhåriga). Det gjorde min far nyfiken, sedan tog hans syster över forskandet och hittade valloner.
Asinya
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2019-11-02

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:18:59

Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2019-11-10 19:27:27

Zima33 skrev:Jag har vallonrötter. Vet en släkt: Servio/Servais/Sirviö/Servae (?).
Har inte släktforskat så mycket själv utan hört från äldre släkting som forskade.

Jag har samma.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in