Varför kan göteborgare inte säga D?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav tahlia » 2015-11-24 21:42:39

Möjligen är skillnaden så tydlig för mig då jag talar både min egna dialekt och Göteborgska. Att säga bod på min dialekt, på Göteborgska samt att säga bord på min dialekt kräver tre skilda tungsättningar, dvs vars på tungan ordet kommer samt vilken position tungan har.
Svårt att beskriva den skillnaden i ord bara.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav HGJ » 2015-11-24 23:17:02

Huggorm skrev:Göteborg har ju täta historiska band med England och Skottland, kan det hänga kvar från det?

Har England och Skottland retroflexa klusiler? (Att sådana förekommer i indisk engelska känner jag till.)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav Huggorm » 2015-11-25 10:28:43

HGJ skrev:
Huggorm skrev:Göteborg har ju täta historiska band med England och Skottland, kan det hänga kvar från det?

Har England och Skottland retroflexa klusiler? (Att sådana förekommer i indisk engelska känner jag till.)
Retroflexa klusiler? Förstår att det förekommer i Indien för det låter som hindi :D
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav geocache » 2015-11-25 10:43:43

KrigarSjäl skrev:
kaffetroll skrev:Nu har la jag inte jätte mycket dialekt men..

https://soundcloud.com/kaffe-911549725/inspelning

Ja typiskt göteborgskt uttal; d låter rd.

Inte jättemycket dialekt?

Tycker det låter som rena Kal och Ada i Feskekörkan...


Så pratar en av mina vänner som bor i Jönköping :-)Happy
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-25 10:47:57

tahlia skrev:Som väl bevandrad i den Göteborgska dialekten måste jag ställa mig frågande till vars du hör ett r i bada. Sedan kom jag på vars du kommer ifrån och insåg att gbg:arnas dialektala a följt av deras dialektala d i ordet bada ger illusionen av ett skånskt r emellan.
Men så råkar det ju vara så att skåningar inte kan säga r öht vilket betyder att Göteborgarna säger d helt utan anmärkning.
;)
De la enkelt din flane! I BadkarRRR fattarladu eller??
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Varför kan göteborgare inte säga D?

Inläggav HGJ » 2015-12-03 23:42:03

Huggorm skrev:
HGJ skrev:
Huggorm skrev:Göteborg har ju täta historiska band med England och Skottland, kan det hänga kvar från det?

Har England och Skottland retroflexa klusiler? (Att sådana förekommer i indisk engelska känner jag till.)
Retroflexa klusiler? Förstår att det förekommer i Indien för det låter som hindi :D

Visserligen hade ingen i tråden använt termen innan jag gjorde det, men såvitt jag kan se handlar tråden just om den påstådda förekomsten av retroflexa klusiler i göteborgskt uttal av ord som döda. Ja, den indiska engelskan har väl fått sina retroflexa klusiler från hindi och andra inhemska språk. Att de sagda klusilerna sedan via England och Skottland skulle ha tagit sig till Göteborg är dock kanske något långsökt.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Språket



Logga in