Får människor det svårare att köra bil?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 18:47:16

Jag satt och funderade lite kring mitt tidigare yrke som trafiklärare. Under min tid så var det betydligt fler som hade svårt för att lära sig köra bil kontra de som hade lätt för det. Under samtal med äldre trafiklärare som varit verksamma under en längre tid har de också sett en genomgående trend att människor har fått svårare och svårare att lära sig. Mina tankar och funderingar har gått till att man i dagens samhälle kanske inte åker bil lika mycket om man bor i en stad och därför inte får den visuella inlärningen som man kanske fick förr. (Vill inte sprida falska rykten eftersom jag inte riktigt kan styrka det. Tolka det som ni vill.)

Däremot nu när jag läst på mycket om autism så är det en del forskning som pekar mot att autism påverkas även av arv och miljöfaktorer. Det handlar inte enbart om att man har bättre verktyg för att upptäcka det idag. Lägger ingen personlig tyngd i detta men här är iallafall en länk.

http://www.svd.se/nya-ovantade-ron-om-autism
– Vi har följt upp två miljoner svenska barn och funnit att hälften av orsaken till autism ligger i miljöfaktorer. Vi har dessutom kunnat se att de miljöfaktorer som drabbar den enskilda individen väger tyngre än faktorer man delar med andra, som familjens gemensamma situation och levnadsvanor, säger en av studiens författare, biostatistikern Sven Sandin vid Karolinska institutet.


Det jag därför funderar på är just motoriken och finmotoriken. Eftersom det är "ett växande problem", kan detta vara starten till vad som komma skall? Vårt sätt att leva påverkar vår hjärna i så pass stor utsträckning att de autistiska dragen blir fler och just motoriken påverkas, därav blir det svårare och svårare för människor att lära sig köra bil?

Vad tror ni om detta? :-)063

edit: Ja, trafiken är kraftigare och svårare att köra i idag jämfört med förr. Men det jag menar är inte enbart att köra i trafik. Utan själva hanteringen av fordonet.


Väl mött
Senast redigerad av danne_k 2015-12-01 18:53:44, redigerad totalt 1 gång.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Julianus » 2015-12-01 18:51:14

Jag hade lätt för att köra bil i samband med körkortsutbildningen, eftersom man älskar bilar och motorer. Däremot så är det väldigt svårt med det teoretiska.

Jag skrev teoriprovet 4 gånger, men på uppkörningen var det inga problem. Klarade det på första försöket, som privatist ;) :D :-)Happy Det är med andra ord det lättaste provet jag har gjort i mitt liv.

Vet faktiskt inte om autism skulle orsakas utav miljöfaktorer, har lite svårt att tro det.
Senast redigerad av Julianus 2015-12-01 18:57:57, redigerad totalt 1 gång.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Huggorm » 2015-12-01 18:55:48

Om folk fått svårare för att lära sig köra bil tror jag snarare det beror på att man är dåligt förberedd innan man kommer till trafikskolorna. Förr övningskörde man nog mera privat, ofta redan från att det blev tillåtet vid 16 års ålder.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 18:56:36

Samma här. Åkte väldigt mycket bil när jag var liten och meckade mycket med mopeder och senare mina bilar. Så att vara i kontakt med fordon har ju liksom varit naturligt och förståelsen bakom hur allt hänger i ihop har därför varit enkel. Jag hade också väldigt lätt för att lära mig. Eller hade jag det? Jag trodde kanske att jag var guds gåva till trafiken haha? :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 18:59:07

Huggorm skrev:Om folk fått svårare för att lära sig köra bil tror jag snarare det beror på att man är dåligt förberedd innan man kommer till trafikskolorna. Förr övningskörde man nog mera privat, ofta redan från att det blev tillåtet vid 16 års ålder.


Intressant. Jag ska nog höra av mig till mina gamla kollegor och få deras syn på den privata övningskörningen. Jag är faktiskt inte så säker på om det var vanligare förr. Men visst kan det mycket troligt vara så.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 19:00:46

Vilka problem?

Har dock endast övningskört, fullföljde inte, har inte haft tid att köra upp. Men det var enkelt, parkerade perfekt första gången på en parkeringsplats, jag kände mig som "ett med bilen". Har även kört riktiga flygsimulatorer och har precisionlandat större flygplan i dem. Inga problem med cykel eller moped heller.

Har haft problem med motoriken, men den blev avsevärt bättre efter ett par år av budoträning. Motoriken har varit icke avgörande när jag framfört fordon av olika slag, IRL eller simulerat.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Julianus » 2015-12-01 19:01:20

@danne_k:

Ända sen barnsben så har jag varit intresserad utav fordon, försökte lära mig så mycket som möjligt på olika motorfordons forum och läste på mycket om mina favorit bilar.

Alltifrån vikt, längd, fälgmått, motorstorlek, hur turbo fungerar osv.
Har dock inte haft möjlighet att skruva med bilar, har aldrig ens ägt en moppe :P

När jag väl utbildade mig till mekaniker så blev det helt nytt så tog varje chans och skruvade med skolans övningsbilar. Vid några tillfällen hjälpte jag kompisar med deras bilar i garage.

Inga komplicerade jobb men var ändå roligt :)
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav antonius » 2015-12-01 19:06:36

Jag är född på landet och där körde man traktor från 10-11 års ålder och en del fick ofta "övningsköra" med sin far då han skulle till bolaget, så jag kan inte påminna mig att det varit några problem för någon att ta körkort på den tiden, fast det fanns ungefär lika många knasbollar som nu... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:18:25

@Julianus:

Japp! Riktigt skoj! :) Jag skulle blivit mekaniker istället... :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:20:36

Grisom skrev:Vilka problem?

Har dock endast övningskört, fullföljde inte, har inte haft tid att köra upp. Men det var enkelt, parkerade perfekt första gången på en parkeringsplats, jag kände mig som "ett med bilen". Har även kört riktiga flygsimulatorer och har precisionlandat större flygplan i dem. Inga problem med cykel eller moped heller.

Har haft problem med motoriken, men den blev avsevärt bättre efter ett par år av budoträning. Motoriken har varit icke avgörande när jag framfört fordon av olika slag, IRL eller simulerat.


Förlåt, i texten hänvisar jag "problem" som att "autism är ett växande problem". Mycket illa formulerat och jag menar inte att det riktigt är ett problem. Läs: eftersom autism ökar istället. :-)051
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:24:24

antonius skrev:Jag är född på landet och där körde man traktor från 10-11 års ålder och en del fick ofta "övningsköra" med sin far då han skulle till bolaget, så jag kan inte påminna mig att det varit några problem för någon att ta körkort på den tiden, fast det fanns ungefär lika många knasbollar som nu... :-)063


Absolut. De här lite olagliga och spontana körningarna var nog lite vanligare. Kan bara kolla på mig själv. Farsan stannar på en grusväg och tvingar mig att köra haha.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:29:09

danne_k skrev:
antonius skrev:Jag är född på landet och där körde man traktor från 10-11 års ålder och en del fick ofta "övningsköra" med sin far då han skulle till bolaget, så jag kan inte påminna mig att det varit några problem för någon att ta körkort på den tiden, fast det fanns ungefär lika många knasbollar som nu... :-)063


Absolut. De här lite olagliga och spontana körningarna var nog lite vanligare. Kan bara kolla på mig själv. Farsan stannar på en grusväg och tvingar mig att köra haha.


edit: När jag satt på dass satt jag och funderade och detta inlägget var kanske lite förvirrande. Det händer säkert i samma utsträckning idag. :?
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 19:34:39

danne_k skrev:Förlåt, i texten hänvisar jag "problem" som att "autism är ett växande problem". Mycket illa formulerat och jag menar inte att det riktigt är ett problem. Läs: eftersom autism ökar istället. :-)051


OT men: Ökar tror jag inte, men det är kanske så att det blir fler diagnosticerade numera p.g. av bättre diagnosverktyg som WAIS, AQ, Cambridge och liknande, är övertygad att vi kommer nå en topp om några år och att "ökningen" stabiliseras.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Neonland » 2015-12-01 19:35:55

Jag klarade att ta körkort på 6 veckor, från dess jag tog första körlektionen på körskolan till jag stod med lappen i näven. Inte alltför avancerat, och inte alltför avancerat för nån i min omgivning. Utom för mina ex när dom ska ta det... Men det är en annan story.

Jag anar att det är en större nonchalans i samhället idag. Slår man sönder en busskur får det inga direkta konsekvenser. Misslyckas man med uppkörningen får det inga större konsekvenser.
För mig fanns det inte att misslyckas med körkortet, jag hade precis mönstrat och behövde körkortet, jag bodde så långt från närmsta samhälle att ett körkort innebar en lättnad, och sist men inte minst; jag betalade hela körkortet och egen bil helt själv. Det fanns inga ekonomiska marginaler för att misslyckas helt enkelt.

Nu har jag haft körkort sedan våren -08, hunnit utöka det och det jag skräms av idag är inte alla små ängsliga 18-åringar bakom ratten på körskolans bil. Jag skräms av alla dom där andra, dom som har körkort. Mötte för någon månad sedan en bil i rondell. Inget ovanligt. Om det inte vore för att jag körde in som vanligt, såg att det var en bil som kom från infarten åt vänster och svängde in rondellen. Inget konstigt med det, jag körde som vanligt och skulle rakt fram genom rondellen. Och... MÖTER kärringen! Hon kommer alltså från fel håll i rondellen, först ser hon förvånad ut. Det kan jag förstå, men hon byter blixtsnabbt humör till att bli riktigt förbannad. PÅ MIG. Tack och lov hann jag smita ut ur rondellen och överlät henne till bilen som ville in i rondellen.
Två veckor senare frontalkrockade två personer i samma rondell.

Jag har flera exempel på fullständigt livsfarlig bilkörning där bilisten som felar blir arg och anklagande på sin omgivning.

Därför misstänker jag starkt att det har med en ökad nonchalans i samhället, snarare än en ökad andel med autismspektrumrelaterade åkommor.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Huggorm » 2015-12-01 19:39:51

Neonland skrev:Nu har jag haft körkort sedan våren -08, hunnit utöka det och det jag skräms av idag är inte alla små ängsliga 18-åringar bakom ratten på körskolans bil. Jag skräms av alla dom där andra, dom som har körkort. Mötte för någon månad sedan en bil i rondell. Inget ovanligt. Om det inte vore för att jag körde in som vanligt, såg att det var en bil som kom från infarten åt vänster och svängde in rondellen. Inget konstigt med det, jag körde som vanligt och skulle rakt fram genom rondellen. Och... MÖTER kärringen! Hon kommer alltså från fel håll i rondellen, först ser hon förvånad ut. Det kan jag förstå, men hon byter blixtsnabbt humör till att bli riktigt förbannad. PÅ MIG. Tack och lov hann jag smita ut ur rondellen och överlät henne till bilen som ville in i rondellen.
Två veckor senare frontalkrockade två personer i samma rondell.

Jag har flera exempel på fullständigt livsfarlig bilkörning där bilisten som felar blir arg och anklagande på sin omgivning.

Därför misstänker jag starkt att det har med en ökad nonchalans i samhället, snarare än en ökad andel med autismspektrumrelaterade åkommor.

Ungefär samma hände mig, fast det var på motorvägen jag fick möte. Gubben som körde blängde surt på mig, han ansåg nog att det var jag som gjorde fel. Sedan såg jag i backspegeln hur bilarna bakom körde in i varandra när de väjde för idioten.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:46:24

Grisom skrev:
danne_k skrev:Förlåt, i texten hänvisar jag "problem" som att "autism är ett växande problem". Mycket illa formulerat och jag menar inte att det riktigt är ett problem. Läs: eftersom autism ökar istället. :-)051


OT men: Ökar tror jag inte, men det är kanske så att det blir fler diagnosticerade numera p.g. av bättre diagnosverktyg som WAIS, AQ, Cambridge och liknande, är övertygad att vi kommer nå en topp om några år och att "ökningen" stabiliseras.


Det är absolut möjligt. Däremot tror jag personligen att det till viss del inte bara beror på att man upptäcker det bättre. Människor idag är så sjukt karriärsorienterade och stressar sönder för att bli accepterade av resten av befolkningen. Som sagt, till viss del. Långvarig stress kan vara en utlösande faktor för hypotyreos. Man har bevisat att hypotyreos hos mamman under graviditeten kan utveckla autism hos barnet. Försämrat immunförsvar i tidig ålder kan också påverka utvecklingen av hjärnan osv.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 19:47:24

Huggorm skrev:
Neonland skrev:Hon kommer alltså från fel håll i rondellen, först ser hon förvånad ut. Det kan jag förstå, men hon byter blixtsnabbt humör till att bli riktigt förbannad. PÅ MIG. Tack och lov hann jag smita ut ur rondellen och överlät henne till bilen som ville in i rondellen.

Ungefär samma hände mig, fast det var på motorvägen jag fick möte. Gubben som körde blängde surt på mig, han ansåg nog att det var jag som gjorde fel. Sedan såg jag i backspegeln hur bilarna bakom körde in i varandra när de väjde för idioten.


En Dashcam kan låta som en bra option när man köper bil, men den borde vara obligatorisk.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 19:48:20

danne_k skrev:Man har bevisat att hypotyreos hos mamman under graviditeten kan utveckla autism hos barnet. Försämrat immunförsvar i tidig ålder kan också påverka utvecklingen av hjärnan osv.


Tar gärna en källa på det då jag har AS som intresse.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:56:45

Neonland skrev:Nu har jag haft körkort sedan våren -08, hunnit utöka det och det jag skräms av idag är inte alla små ängsliga 18-åringar bakom ratten på körskolans bil. Jag skräms av alla dom där andra, dom som har körkort.


Håller med dig! Många bilförare där ute som är bokstavligen pantade. Tyvärr beror det nog inte alltför oftast av okunskap, utan ignorans och brist på riskmedvetenhet... Finns inget som gör mig mer irriterad är folk som ligger en upp i häcken. Jag kokar! :-)Raging

Ett skräckexempel: Kör på motorvägen när jag lämnar Helsingborg. Jag kör om en annan bil. Kollar ju givetvis i speglar och döda vinkeln, som den trafikläraren man är. Ser ingen närma sig, bra då kör vi om. Men ack fick jag. Längre bak kom en trimmad Volvo 240 som nog läst fel på teorin och trodde att två 110 hastighetetsskyltar inte innebär 110 utan 220 km/h. Självklart lägger han sig i häcken på mig, jag trycker ju lite extra på gasen för att komma förbi. Hans fru kanske skulle föda, vad vet jag. Men förbannad blev jag och slängde upp mittfingert (vafan, heter det mittfinger?) Skitsamma, jag räckte fuck you till honom. Han beter sig som han släpper efter och gasar på igen, han vill ramma mig i häcken. När jag sedan gått tillbaka efter omkörningen så kör han upp bredvid mig, tittar på mig och SVÄNGER MOT MIG. Jag var tvungen att bromsa för att jag inte skulle prejas av vägen. Bilen jag precis körde om fick ju också bromsa som fan. Kunde blivit en onödig olycka det där. Kontentan? Räck aldrig finger..... :P

Med tanke på att alla här inne var så snabba med att det var lätt. Det kanske är tvärtom, människor med asperger har enkelt för det? Eller skiljer sig kanske inte mot gemene man trots eventuell svårighet med motoriken. :-)063
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 19:58:28

Grisom skrev:
Tar gärna en källa på det då jag har AS som intresse.


Absolut, måste bara ner och handla grönsaker! Soppa står på schemat.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Huggorm » 2015-12-01 20:01:01

Själv blev jag inte en bra förare förrän jag fått mitt körkort och fått köra själv ett tag, utan någon i passagerarsätet. Men jag klarade ändå både uppkörning och teori på första försöket.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-12-01 20:03:34

Jag har gått på körskola , det slutade med att jag stannade bilen i Farsta o sa att läraren kunde köra sin jä.... Bil själv ! Sedan tog jag bussen hem :wink:
Mina svårigheter med perception gör att jag kör för fort ,jag är fartblind på riktigt . Plus min korta stubin :mrgreen:
Det här hände långt före mina diagnoser var kända , numera är det bara stubinen som blivit längre.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 20:31:08

Ruffsetuss skrev:Jag har gått på körskola , det slutade med att jag stannade bilen i Farsta o sa att läraren kunde köra sin jä.... Bil själv ! Sedan tog jag bussen hem :wink:
Mina svårigheter med perception gör att jag kör för fort ,jag är fartblind på riktigt . Plus min korta stubin :mrgreen:
Det här hände långt före mina diagnoser var kända , numera är det bara stubinen som blivit längre.


Låter som en spännande upplevelse! Klagade han för mycket eller gav han för mycket instruktioner? Har i yrket aldrig varit med om det, men har hört även från andra lärare att deras elever bara stannat bilen och gått ut :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 20:40:08

Grisom skrev:
danne_k skrev:Man har bevisat att hypotyreos hos mamman under graviditeten kan utveckla autism hos barnet. Försämrat immunförsvar i tidig ålder kan också påverka utvecklingen av hjärnan osv.


Tar gärna en källa på det då jag har AS som intresse.


Här har vi direkt från Karolinska Institutet om det här med miljöfaktorer.
http://ki.se/nyheter/gener-och-miljo-li ... ara-autism

Här är det med hypotyreosen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orsaker_till_autism
Sköldkörtelproblem som leder till hypotyreos (brist på sköldkörtelhormonet tyroxin) hos modern i vecka 8-12 av graviditeten kan producera förändringar i fostrets hjärna som leder till autism.


En till: http://www.barnmedautism.se/fakta/hormoner/skoldkortel/

Samma länk som wikipedia ang. immunförsvaret, dock är det bara föreslaget som faktor. Men kommer ihåg att jag hittade annan fakta om det. Återkommer.

Ett brett utbud av bidragsgivare till autism efter födseln har föreslagits:

Avvikelser i mag-tarmkanalen eller immunförsvaret.
Allergier.
Barns exponering för läkemedel.
Vacciner.
Infektioner.
Vissa livsmedel.
Tungmetaller.


Jag vet att det är en Wikipedia-källa, men källorna ser trovärdiga ut.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in