Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 16:41:33

Tänk dig in i följande situation: Hur klarar du dig om samhället helt bryter ihop för en längre tid, eller avstannar en kortare tid?

  • Det finns ingen ström.
  • Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.
  • Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.
  • Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.
  • Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla.

Neurotyper har sina sociala kontakter som kan fixa fram resurser, vi har det sämre med den varan.

Hur klarar du dig?
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-01 16:46:26

Funderar ut nåt.

Men först ser jag till att hålla mig varm.
Låser lägenheten. Klär mig ordentligt, packar ner nödvändigheter plus vattenflaska i trunken och beger mig ut med särskilt analytisk blick.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-12-01 16:47:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur klarar du dig?

Inläggav jesusiscool » 2015-12-01 16:46:49

Finns det ett piano och en vacker kvinna där?
I sådana fall har vi mindre problem. Dock skulle denna situation ändå vara jobbig
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-01 17:02:10

Jag har byggt stugan för att klara dylika situationer. Jag har minst tre årsförbrukningar torr ved liggande och kaminen har kokplatta att laga mat på. Vatten kan hämtas från brunnen med hink om det inte finns någon ström. Mat blir största problemet, mitt lager räcker inte mer än någon vecka, fler om man ransonerar. Sedan får jag gå ner till sjön och fiska om jag blir hungrig.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Hur klarar du dig?

Inläggav tahlia » 2015-12-01 17:11:19

Har vedspis, kamin och egen vattenbrunn samt är omgiven av skogen och dess invånare så överlevnaden bör vara tryggad.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur klarar du dig?

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-01 17:15:31

För det första så har jag visst sociala kontakter, tar nog hjälp av dem.
Själv vore jag handikappad, tur vi är två.
Vi tar la bilen nånstans, det löser sig nog.

Nej.. Jag har inte bra lösningar.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur klarar du dig?

Inläggav LilyFlower » 2015-12-02 0:02:46

Hur jag skulle klara det utifrån att det skulle ske typ idag,,, alltså att jag inte hann förbereda mig.

-Det finns ingen ström.
Svar: Jag hade tänt massa värmeljus, lindat in mig i filtar,ätit upp all mat i kyl och frys så den inte hann bli dålig

-Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.
Svar: Fyllt upp dunkar med vatten om det fanns någonstans man kunde hämta vatten, i värsta fall hämta vatten ur närmsta sjö/å med renast vatten

-Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.
Svar: Tiggt mat från de jag känner, min mormor vet jag har haft vett att samla på sig ett lager, Ätit mindre, sparat på det jag hade så länge det gick

-Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.
Svar: Umgåts med de få jag känner här i närheten, sovit en massa, läst böcker

-Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla
Svar: Min morsa har bil så fungerar bilar kan hon köra mig, annars är jag inte beroende av kollektivtrafik så det skulle inte vara ett problem

Hur jag skulle ha klarat en sån period jämfört med majoriteten tror jag jag hade klarat det bättre än de flesta
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 0:16:01

Nemas problemas, är utbildad prickskytt i försvaret, så jag tar bara mina vapen och går ut i skogen som en vanlig dag ingen större skillnad, är nog bara fjollträskare som får problem när donken inte kan ge dem mat längre... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Tantaly » 2015-12-02 0:28:24

Klättrar upp i en radiomast och hoppar.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 0:41:31

Tantaly skrev:Klättrar upp i en radiomast och hoppar.


Tag med en parasail... :-)063
Senast redigerad av antonius 2015-12-02 0:49:01, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav Cyan » 2015-12-02 0:42:06

Vattenförsörjningen fixar man ju genom att hälla upp och spara så mycket vatten som möjligt när det sporadiskt fungerar, man kan ju spara flera hundra liter bara man har tillräckligt med flaskor och sånt lixom.

Och affärerna lär ju inte få slut på mat eller stänga omedelbart, så verkar det bli problem så är det ju bara att genast gå och handla så mycket som möjligt medan det finns, gå flera vändor fram och tillbaka lixom. Massa saker som håller länge och så och inte behöver kyla, och för att koka nått så är det ju bara att göra upp eld, nått bränsle att elda med hittar man alltid.

Tristessen att inte ha något stimulerande att göra vore nog det största problemet, och, att inte ha någon tillgång till nyheter och kunna veta vad som händer.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 0:47:20

Cyan skrev:Vattenförsörjningen fixar man ju genom att hälla upp och spara så mycket vatten som möjligt när det sporadiskt fungerar, man kan ju spara flera hundra liter bara man har tillräckligt med flaskor och sånt lixom.


Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt, koka går ju inte om du har varken el eller vedspis, man måste söka upp en kallkälla och sådana finns bara i skogen naturligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 0:54:48

antonius skrev:
Cyan skrev:Vattenförsörjningen fixar man ju genom att hälla upp och spara så mycket vatten som möjligt när det sporadiskt fungerar, man kan ju spara flera hundra liter bara man har tillräckligt med flaskor och sånt lixom.


Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt, koka går ju inte om du har varken el eller vedspis, man måste söka upp en kallkälla och sådana finns bara i skogen naturligt... :-)063


Gasspis då?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Cyan » 2015-12-02 1:00:07

antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt, koka går ju inte om du har varken el eller vedspis, man måste söka upp en kallkälla och sådana finns bara i skogen naturligt... :-)063


Jo det finns en del grillplatser häromkring där man enkelt kan göra upp eld, finns en alldeles utanför dörren till hyreshuset faktiskt, och kan gå till skogen och hämta ved med, bara en timmes promenad dit, fast finns ju skogsdungar och sånt närmare med, och finns säkert annat man kan hitta och elda med också. Och så kokar man vattnet i en kastrull över där. Och kokar man vattnet innan man dricker det så borde det ju gå att lagra hur länge som helst.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur klarar du dig?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-02 1:21:05

Jag har planerade handlingsprotokoll att sätta i kraft om dylika situationer skulle uppstå men eftersom risken förhöjs för att människor under de givna omständigheterna skulle agera mer individualistiskt, och kanske t.o.m. desperat våldsamt, vore det inte förnuftigt av mig att sanningsenligt beskriva mina handlingsplaner. En trovärdig halvsanning blir därför, om jag skulle avkrävas att prestera ett svar på frågan, att jag skulle åka till landet.

Trots att det vore osannolikt att man någonsin skulle behöva sätta dylika strategier ikraft är ändå kranvatten, stormarknader, elektricitet, laglydighet, fred och annat som riskerar att tas för givet i en modern civilisation som vår ganska nymodiga påhitt och egentligen inga självklara förhållanden under vilka djur så som vi brukar samexistera; därför borde folk i gemen göra som jag och ta sig en funderare - utan att för den sakens skull gå och skrämma upp sig eller irrationellt och ångestdrivet hamstra vattenkonserver och ammunition i sin under stort hemlighetsmakeri konstruerade Fritzl™-källare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Hur klarar du dig?

Inläggav danne_k » 2015-12-02 1:36:54

Jag hade njutit av livet. Flyttat ut i skogen och bott där resten av livet som den homo sapiens jag är! :)
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 1:41:38

antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt,
Varför då?

Tror för övrigt att Gripandekylig har en liten poäng med att människor kanske tar det de behöver om de kommer åt. För merparten kommer att sakna förberedelse och således agera därefter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 1:47:04

plåtmonster skrev:
antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt,
Varför då?


I stillastående vatten bildas det bakterier.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjans ... egionella/
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-02 2:31:18

Cyan skrev:Och affärerna lär ju inte få slut på mat eller stänga omedelbart, så verkar det bli problem så är det ju bara att genast gå och handla så mycket som möjligt medan det finns, gå flera vändor fram och tillbaka lixom.


Problem uppstår när du inser att du inte är den enda som hamstrar, för hamstring är vad som händer i en sån situation och vips så är alla konserver borta, och de som är kvar får du bokstavligen slåss för.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-02 2:41:17

Gripandekylig skrev:eftersom risken förhöjs för att människor under de givna omständigheterna skulle agera mer individualistiskt, och kanske t.o.m. desperat våldsamt, vore det inte förnuftigt av mig att sanningsenligt beskriva mina handlingsplaner.


Jo, de flesta tror att alla människor inte skulle agera egoistiskt i en sån situation, men om du bara pratar med nån som varit i en krigszon så får du veta att så inte alltid är fallet, även om vissa behåller sin mänsklighet och kan tänka sig dela med sig av mat och vatten.

Jag tror att i en sån situation är problemet för oss Aspies som har problem med det där med kontakter, är att hitta nån som vi kan lita på, utan att stöta på rovdjur som bara vill ta saker ifrån en.

i sin under stort hemlighetsmakeri konstruerade Fritzl™-källare.


LOL! :D
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-02 2:54:05

slackern skrev:
plåtmonster skrev:
antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt,
Varför då?


I stillastående vatten bildas det bakterier.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjans ... egionella/


Om du förvarar vatten i temperatur mellan 18'C och 45'C så är legionella aktuellt (Även Giardia kan förekomma). Om du däremot fryser in vatten i frysen så har du ofarligt vatten att dricka om några timmar efter att strömmen gått (Legionella avstannar i tillväxt (dör inte) vid frysning och Giardia dör helt i fryst vatten).

Sen finns det rengöringstabletter på apoteket att köpa, men jag tror jag läst att de är inte en hållbar lösning i längden och kan bara användas i en kort tid.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 3:11:21

slackern skrev:I stillastående vatten bildas det bakterier.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjans ... egionella/
Ställer man ut flaskorna så borde temperaturen göra att det håller relativt länge. Eller på golvet (18 °C?)
Ser ut som man skulle behöva ett diagram med förvaringstid vs temperatur där man kan se det säkra området visuellt.

Apropå Giardia så kanske man borde skaffa sig tinidazole som en enkel dos för kurering?
(är dock receptbelagt)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-02 3:16:45

plåtmonster skrev:Ställer man ut flaskorna så borde temperaturen göra att det håller relativt länge. Eller på golvet (18 °C?)


Beror nog på vilken tid på året det är. Bästa är om du har tillgång till en gammal matkällare lite halvt under jorden där det är mörkt och kyligt.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 3:23:16

Om man har lite tid och pengar så går detta galant att hantera:
Elektricitet: Solceller på taket och batterier att lagra i. Lysdiodslampor för att lysa upp med.

Vattenförsörjningen: Vattendrag som sandfiltreras och kokas. Ev kolfiltreras det efteråt och kokas igen. Man kan också ordna med vattencistern.

Affärer håller stängda: Odla och jaga själv. Ev fiska. Konserverad mat i massor.

Kommunikation: Amatörradio och satellittelefon.

Transporter: Cykel med reparationskit i flera exemplar. Elbil, gengas, cistern med dieselolja, osv.

Så det handlar i stort sett bara om en sak: Förberedelse.
Och städerna är väl de mest sårbara då de blir kolsvarta, utkylda, matbristande och fulla med desperata människor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in