Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i onödan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i onödan

Inläggav Sarah1 » 2015-12-01 16:08:36

Jag genomgår just nu utredning för AS och upplever att det förekommer ett helt onödigt hemlighållande och fördröjande i samband med återgivning. Jag ska även träffa läkare och jag förstår att det är bra om man även har somatiska sjukdomar, vilket jag själv inte har.

Det är också en formalitet att någon ska kunna styrka ett resultat från en utredning tillsammans med utredningspsykologen men det är bara att fördröja ett lidande för patienten.

Min utredningspsykolog har inte under tiden på något sätt talat om vad testerna pekar på för diagnos eller icke diagnos men jag förstår ju att hon egentligen rakt av ser resultatet fort.

Det är som jag ser det helt onödigt att blanda in läkare som ska tjata om samma saker igen när ett resultat redan i praktiken är färdigt. Jag träffar läkaren allra sist i min utredning innan återgivningen.

Vad är era erfarenheter av detta? Varför är det nödvändigt med läkarkontakt/kontakt med psykiater? Det är ändå inte denna person som kommer att hålla i min eventuella behandling eftersom jag gör utredningen fristående på annan mottagning än min ordinarie öppenpsykiatriska mottagning.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Re: Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i on

Inläggav tahlia » 2015-12-01 16:16:59

Bakom en utredning står ett helt lag där psykolog och psykiater ingår.
Att träffa en läkare handlar bland annat om en bedömning av motorik, sömnvanor och allmän hälsa, delar som vägs in i utredningen.
Laget ska sedan sammanställa och gemensamt bedöma underlaget innan återgivning sker.
Var tacksam för grundligheten i deras arbete, det ger mer vikt till resultatet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i onödan

Inläggav Sarah1 » 2015-12-01 16:20:04

Det är ju inte så att t ex dålig sömn skulle tala för AS eller inte AS och inte heller om man t ex är överviktig eller liknande. Det är inget lag där jag går, det är bara en psykolog och en enda psykiater. Motorik har redan testats.

Nej, jag upplever inte det som någon grundlighet eftersom det är värdena från NP-utredningen som de går på. Inte lösa fakta om hur många timmar man sover eller liknande.

tahlia skrev:Bakom en utredning står ett helt lag där psykolog och psykiater ingår.
Att träffa en läkare handlar bland annat om en bedömning av motorik, sömnvanor och allmän hälsa, delar som vägs in i utredningen.
Laget ska sedan sammanställa och gemensamt bedöma underlaget innan återgivning sker.
Var tacksam för grundligheten i deras arbete, det ger mer vikt till resultatet.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i onödan

Inläggav Firkraag » 2015-12-01 16:44:32

Så som jag förstått det så är motorik osv mer för att fastställa att det kanske inte är något annat än AS, vilket det i mitt fall var(atypisk autism) men jag kan ha fel. Jag gick igenom samma process och upplevde det som extremt mycket jobbigare dom åren innan jag fick gå utredningen än den jämförelsevis korta tiden mellan utredning och resultat. Som tahlia skrev så är det bara bra ifall dem är noggranna, de ska också skriva ut en kopia utav hela processen som du får med dig vilket säkert tar lite tid även det.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Resultat från NP-utredning hemlighålls och fördröjs i onödan

Inläggav misshopeless » 2015-12-01 17:26:10

Om du gör en privat utredning pch betalar för den kan det vara för att mjölka dig på pengar.


Annars så kanske det behöva lite tid att diskutera resultaten i psykolog/ läkarteamet. Det är sällan bara en person som fattar beslut om diagnos även om det bara är en och samma som utför utredningen. Det kanske finns oenighet?


Be om dina journalanteckningar, resultat under utredningens gång brukar hamna där.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Aspergare och vården



Logga in