Saker jag stör mig grovt på.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Stripes » 2015-11-28 12:09:11

Hejsan svejsan lillebror!

Jag har funderat på senare tid över saker som stör mig eller irriterar mig på i vardagen hos andra människor. Kör detta i en punktlista för att förenkla det.

1 : Felaktiga uttalanden hos människor. Människor som talar någon typ av s.k ''rinkebysvenska'' kan vara det vidrigaste jag hör i dagarna. Ord som ''jalla, kef'' med flera är så fjantigt när svenska småbarn använder sig utav. Jävla larv ärligt talat.

2 : Människor som använder slang ord istället för ett korrekt ord - data(dator), situationstecken(citattecken) med flera. Vart kommer detta ifrån? Allt låter så förenklat och patetiskt (återigen enligt mig).

3 : Ickeförstående människor. Människor som tvärt ska vara helt oförstående till saker som är så vettigt. Ett exempel kan jag dra ifrån egna erfarenheter som inträffade härom veckan.

Jag : Visste ni att ca 1,500 människor varje år sjukskriver sig ca 12 månader för trakasserier på deras arbetsplatser.

Douche : Allt har blivit så fjantigt , folk får väl för fan stå upp för sig själva och sluta vara så jävla känsliga. (denna man har jag gott i skolan med tidigare under låg och mellanstadiet, han har alltid varit på detta sätt och även lite som en mobbare)


Detta är endast personliga åsikter och uppfattningar. Jag accepterar andra människor för så de är men väljer inte alltid att umgås med dem på grund av att jag känner att vi inte delar åsikter eller vår vision av världen.

Dock enligt min sambo har jag blivit mindre dömande efter att jag började gå på folkhögskolan där bland annat bibelkurs finns , vilka jag verkligen uppskattar att umgås med.

Lämna gärna era egna åsikter.

Återigen - PERSONLIGA ÅSIKTER , inget personligt riktat mot er , men känner ni för att ge mig stark kritik för att jag står för mina åsikter- varsågoda att göra så.
Stripes
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2015-06-07

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-28 14:36:45

Jag tänker att det måste ta mycket energi..... Som du kan använda till något trevligt istället :-)063
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Alien » 2015-11-28 15:11:29

Det är väl typiskt aspigt att haka upp sig på språkliga frågor.

Stripes skrev:1 : Felaktiga uttalanden hos människor. Människor som talar någon typ av s.k ''rinkebysvenska'' kan vara det vidrigaste jag hör i dagarna. Ord som ''jalla, kef'' med flera är så fjantigt när svenska småbarn använder sig utav. Jävla larv ärligt talat.


Bara för att du inte är van vid el gillar rinkebysvenska, är det inte samma sak som att det är "fel". Språket utvecklas ständigt. Rinkebysvenska kan ses som en dialekt el sociolekt. Det förekommer massor med engelska lånord i dagligt språk, men lånord från andra språk är inte ok? Ser du inte det ologiska i det?

Jag satt bredvid en tjej på tåget och hörde henne prata i telefon. Hon talade svenska, det var inget fel på ordförrådet och grammatiken och egentligen inte på uttalet heller. Men något lät "off". Då kom jag på att det nog var intonationen, att det var rinkebysvenska. Vred på huvudet, jo hon var mörkhårig. Men jag kan tänka mig att om man växer upp i ett sådant område, så pratar man så även om man man är "infödd svensk" och ens föräldrar inte pratar så.

Men tänk om jag flyttat till t ex England. Jag hade kanske fått ett stort ordförråd och kunde prata flytande och alla förstod mig. Men vore det rimligt att de skulle tycka att jag lät "vidrig" för att jag inte kunnat få ett perfekt uttala och engelsk intonation?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav nallen » 2015-11-28 15:49:51

Stripes skrev:Visste ni att ca 1,500 människor varje år sjukskriver sig ca 12 månader för trakasserier på deras arbetsplatser.

Folk som inte kan använda rätt pronomen - det ska vara "sina arbetsplatser" ovan.

Stripes skrev:1 : Felaktiga uttalanden hos människor.

Stripes skrev:Hejsan svejsan lillebror!

:roll:
Är din lillebror med här? Om så, varför skriver du inte PM till honom istället för att skapa en publik tråd?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Toblerone » 2015-11-28 15:59:19

Punkt 2 tycker jag kan vara lite överdrivet. Det blir bara så, språk förändras och ord som låter lika blir ibland vanliga varianter. Man kan ju själv försöka hålla fast vid rätt variant. Kanske går det ju över.

När det gäller just "rinkebysvenskan" håller jag med dig, eftersom jag har sett så många negativa följder av det. Har ibland sagt till ungdomar att de kommer att ha svårare att få jobb om de pratar så. Man tror att de inte kan svenska riktigt bra. En gång hade jag en vuxen elev som pratade så. Jag frågade hur länge hon har bott i Sverige. Då blev hon förbannad och sa att hon ju var född i Sverige. Hur ska man veta, om de pratar med utländsk brytning?

När det gäller punkt 3: Det kan jag också tycka är irriterande, om folk av ren okunskap och ointresse att lära sig mera klankar ner på något eller någon. Det är okej att inte veta allt, men då kanske man inte behöver yttra sig hur sig helst heller. Framför allt när det gäller andra människor som inte mår bra, så tycker jag inte man ska döma utan att kunna en del om bakgrunden. Iofs är det ju inte lika kränkande när det gäller en stor mängd okända personer. Det är ju ganska opersonligt. Det är nog värre när folk säger sånt om en konkret person, fast de inte heller vet omständigheterna. Då blir det okvalificerad skitsnack.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-28 19:02:06

OT... Fågel som häckar i förorten....Fattarduva :wink:
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav nallen » 2015-11-28 19:15:27

Ruffsetuss skrev:OT... Fågel som häckar i förorten....Fattarduva :wink:

Även Muckarduva är vanligen förekommande. Jobbarduva har också rapporterats, men inte från tillförligtliga källor.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav snuggelhund » 2015-11-28 19:35:02

Människor som använder könsord som svärord. - Din jäva fitta ! (Ja, ni fattar vad jag menar)

Människor som svänger sig med ett amerikaniserat språkbruk. Använder ord som fucking istället för jävla och kidsen istället för barnen.

Usch ! :evil:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Kanin » 2015-11-28 19:51:37

Stripes skrev:2 : Människor som använder slang ord istället för ett korrekt ord - data(dator), situationstecken(citattecken) med flera. Vart kommer detta ifrån? Allt låter så förenklat och patetiskt (återigen enligt mig).

Citationstecken är korrekt ord. Varianten "citattecken" är en nymodighet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Alien » 2015-11-28 20:07:53

Jag brukar använda "citattecken", är enklare än "citationstecken" och man slipper att folk tycker sig höra "situationstecken".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Alien » 2015-11-28 20:16:13

Toblerone skrev:Punkt 2 tycker jag kan vara lite överdrivet. Det blir bara så, språk förändras och ord som låter lika blir ibland vanliga varianter. Man kan ju själv försöka hålla fast vid rätt variant. Kanske går det ju över.

När det gäller just "rinkebysvenskan" håller jag med dig, eftersom jag har sett så många negativa följder av det. Har ibland sagt till ungdomar att de kommer att ha svårare att få jobb om de pratar så. Man tror att de inte kan svenska riktigt bra. En gång hade jag en vuxen elev som pratade så. Jag frågade hur länge hon har bott i Sverige. Då blev hon förbannad och sa att hon ju var född i Sverige. Hur ska man veta, om de pratar med utländsk brytning?


Du skriver i första stycket att språk förändras, men du tål inte nya dialekter.

Folk som talar rinkebysvenska Bryter inte! (Gör mig lika irriterad som när folk påstår att de som talar finlandssvenska bryter på finska :x icon ) Jag fattar att hon blev förbannad. De talar sin dialekt/sociolekt. Men precis som stockhkolmarna tycker att att alla dialekter utom deras egen var sämre (skulle man tala i radio fick det minsann inte höras att man kom från någon annan del av landet än Stockholm), så finns det nu folk som tycker det är sämre att man kommer från en invandrarrik förort. Det är skämmigt, det får inte märkas.

Anledningen till att rinkebysvenska uppkommer är ju segregeringen. De träffar inte barn med annan dialekt.

Vad man möjligen bör tala om för dem är att det inte accepteras av infödda svenskar utan ses som sämre och fel. Underförstått: ni är en sämre sort! Så att de kan välja om de vill försöka tala "fin svenska" och spara sin sociolekt tills när de är bland sina egna. Som folk som talade/talar dialekt, endast godkänd när man åkte hem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Huggorm » 2015-11-28 20:25:27

Jag tycker det är ganska stor skillnad på vanliga dialekter och "sociolekter" som rinkebysvenskan. Den senare låter "fel", den har inte uppstått ur århundradens utveckling av det svenska språket, utan från inflyttade människors brytning. Riktiga dialekter är alltid uppbyggda på logisk språklig grund men det är inte rinkebysvenska, det är uppbyggt på andra språks grammatik.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav slackern » 2015-11-28 20:39:33

Huggorm skrev:Jag tycker det är ganska stor skillnad på vanliga dialekter och "sociolekter" som rinkebysvenskan. Den senare låter "fel", den har inte uppstått ur århundradens utveckling av det svenska språket, utan från inflyttade människors brytning. Riktiga dialekter är alltid uppbyggda på logisk språklig grund men det är inte rinkebysvenska, det är uppbyggt på andra språks grammatik.


Det har ju mer eller mindre alltid funnits lingua franca inget nytt liksom.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Alien » 2015-11-28 20:42:13

Det är inte därför folk stör sig på det. Det är för att det låter annorlunda. "Herrarnas språk" var alltid finare an "folkets språk".

Det kan också spela in om man ogillar att det kommit så många invandrare hit, då stör man sig förstås på rinkebysvenskan.

Det har ju kommit så många engelska ord som folk svänger sig med. De passar inte in i svenskan, varken ljudmässigt el grammatiskt. Men det går bra ändå, eftersom svenskarna tycker att engelska har så hög status.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav anja921 » 2015-11-28 20:44:47

Folk som glor och folk som går som elefanter ds stampar högt.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Toblerone » 2015-11-28 20:45:06

Alien skrev:Du skriver i första stycket att språk förändras, men du tål inte nya dialekter.


Egentligen har jag inget mot det i grunden. Förutom just när det uppstår problem pga det. Dvs. om en person blir arg på mig för att jag tror att hon inte är född i Sverige. Jag hade ju också anledning att tro det, bortsett från "dialekten". Hon hade tydliga brister i språket. Alltså ordförråd och sånt.


Folk som talar rinkebysvenska Bryter inte! (Gör mig lika irriterad som när folk påstår att de som talar finlandssvenska bryter på finska :x icon ) Jag fattar att hon blev förbannad. De talar sin dialekt/sociolekt. Men precis som stockhkolmarna tycker att att alla dialekter utom deras egen var sämre (skulle man tala i radio fick det minsann inte höras att man kom från någon annan del av landet än Stockholm), så finns det nu folk som tycker det är sämre att man kommer från en invandrarrik förort. Det är skämmigt, det får inte märkas.


Jag är själv invandrare och bryter lite (när jag kom till Sverige var jag 25 år). Men dessa två personer som jag tog som exempel var båda födda i Sverige. Är det inte lite onödigt då att de kanske kommer att diskrimineras t.ex. när de söker jobb, för att folk tror att de inte kan riktigt bra svenska? Iofs har du en poäng förstås, kanske kan arbetsgivare också lära sig att det inte behöver vara en utländsk brytning om det låter så.

Förresten, jag kanske glömde att nämna det - ungdomen som jag tänkte på, som jag sa till att han kan försämra sina chanser att få jobb om han pratar så - han kom INTE från en sån förort. Han bara gjorde det för att vara "cool". Och det är lite onödigt då, tyckte jag.

Anledningen till att rinkebysvenska uppkommer är ju segregeringen. De träffar inte barn med annan dialekt.

Vad man möjligen bör tala om för dem är att det inte accepteras av infödda svenskar utan ses som sämre och fel. Underförstått: ni är en sämre sort! Så att de kan välja om de vill försöka tala "fin svenska" och spara sin sociolekt tills när de är bland sina egna. Som folk som talade/talar dialekt, endast godkänd när man åkte hem.


Jag tycker ändå att det är ganska meningsfullt att ha ett "officiellt språk" och sin egen dialekt/slang hemma. Det blir lite onödigt svårt för omgivningen som annars förväntas förstå alla möjliga varianter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Toblerone » 2015-11-28 20:51:07

Huggorm skrev:Jag tycker det är ganska stor skillnad på vanliga dialekter och "sociolekter" som rinkebysvenskan. Den senare låter "fel", den har inte uppstått ur århundradens utveckling av det svenska språket, utan från inflyttade människors brytning. Riktiga dialekter är alltid uppbyggda på logisk språklig grund men det är inte rinkebysvenska, det är uppbyggt på andra språks grammatik.


Nja, det finns väl även svenska dialekter som har påverkats av t.ex. finska eller norska? Det är inte ovanligt eller problematiskt. Kanske blir det lite väl mycket ibland. Folk verkar försöka att få in fler och fler främmande ord. Det som jag tycker är problematisk är snarare att folk blir förnärmade om man tror att de inte är födda här. Och att det blir "coolt" och används i onödan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Huggorm » 2015-11-28 20:54:16

Toblerone skrev:Nja, det finns väl även svenska dialekter som har påverkats av t.ex. finska eller norska? Det är inte ovanligt eller problematiskt.
Nja, jag bor ju själv vid norska gränsen och dialekten här har många norska ord. Men det har funnits sedan språken utvecklades ur det ursprungliga skandinaviska språket och låter "rätt". Det som har låtit "fel" har förkastats under årens lopp. Sedan är norska och svenska mycket nära släkt och passar mycket bättre att blanda. Arabiska har en helt annan språkmelodi och låter hackigt och strävt, det blir inget bra när man blandar det med svenska språket.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav plåtmonster » 2015-11-28 22:17:59

Rinkebysvenska - Våld på gång, gå någon annanstans :P
Slangord - Inget att lyssna på. Fortsätt med det du höll på med.
Ickeförstående människor - Dålig kognitiv förmåga. Fortsätt med det du höll på med.

Ruffsetuss skrev:Jag tänker att det måste ta mycket energi..... Som du kan använda till något trevligt istället :-)063
Energin tas när man blir exponerad för det. I synnerhet om man skall lyssna på det varje dag vid pendling.

Sedan finns det ju både utveckling och inveckling. Det är lite olika vilka som ger utdelning :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-28 22:20:59

nallen skrev:
Stripes skrev:Hejsan svejsan lillebror!

:roll:
Är din lillebror med här? Om så, varför skriver du inte PM till honom istället för att skapa en publik tråd?


Jag tror Stripes försökte citera Karlsson på Taket, men var det inte "hejsan hoppsan, Lillebror!" han sade?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav nallen » 2015-11-28 22:24:00

Kahlokatt skrev:[V]ar det inte "hejsan hoppsan, Lillebror!" han sade?

Det minns jag inte.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-28 22:28:48

Kahlokatt skrev:
nallen skrev:
Stripes skrev:Hejsan svejsan lillebror!

:roll:
Är din lillebror med här? Om så, varför skriver du inte PM till honom istället för att skapa en publik tråd?


Jag tror Stripes försökte citera Karlsson på Taket, men var det inte "hejsan hoppsan, Lillebror!" han sade?

Ja det stämmer.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav alixha » 2015-11-28 22:30:27

Stripes skrev:2 : Människor som använder slang ord istället för ett korrekt ord - data(dator), situationstecken(citattecken) med flera. Vart kommer detta ifrån? Allt låter så förenklat och patetiskt (återigen enligt mig).


Hon är ett ”lokomotiv”, en drivande kraft i företaget.
Är detta vad du tänker på? Att tecknen inte enbart används för citat?

Eller menar du mer att folk säger situationstecken istället för citationstecken/citattecken?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Saker jag stör mig grovt på.

Inläggav ArgeAnkan » 2015-11-29 12:24:01

Stripes skrev:Hejsan svejsan lillebror!

Jag har funderat på senare tid över saker som stör mig eller irriterar mig på i vardagen hos andra människor. Kör detta i en punktlista för att förenkla det.

1 : Felaktiga uttalanden hos människor. Människor som talar någon typ av s.k ''rinkebysvenska'' kan vara det vidrigaste jag hör i dagarna. Ord som ''jalla, kef'' med flera är så fjantigt när svenska småbarn använder sig utav. Jävla larv ärligt talat.

2 : Människor som använder slang ord istället för ett korrekt ord - data(dator), situationstecken(citattecken) med flera. Vart kommer detta ifrån? Allt låter så förenklat och patetiskt (återigen enligt mig).

3 : Ickeförstående människor. Människor som tvärt ska vara helt oförstående till saker som är så vettigt. Ett exempel kan jag dra ifrån egna erfarenheter som inträffade härom veckan.

Jag : Visste ni att ca 1,500 människor varje år sjukskriver sig ca 12 månader för trakasserier på deras arbetsplatser.

Douche : Allt har blivit så fjantigt , folk får väl för fan stå upp för sig själva och sluta vara så jävla känsliga. (denna man har jag gott i skolan med tidigare under låg och mellanstadiet, han har alltid varit på detta sätt och även lite som en mobbare)


Detta är endast personliga åsikter och uppfattningar. Jag accepterar andra människor för så de är men väljer inte alltid att umgås med dem på grund av att jag känner att vi inte delar åsikter eller vår vision av världen.

Dock enligt min sambo har jag blivit mindre dömande efter att jag började gå på folkhögskolan där bland annat bibelkurs finns , vilka jag verkligen uppskattar att umgås med.

Lämna gärna era egna åsikter.

Återigen - PERSONLIGA ÅSIKTER , inget personligt riktat mot er , men känner ni för att ge mig stark kritik för att jag står för mina åsikter- varsågoda att göra så.

måste vara jobbigt att gå runt och störa sig på andra människor dagarna i ändå.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in