Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du vallonska förfäder?

Ja, det vet jag (har släktforskat)
17
30%
Ja, det sägs så men jag VET inte
12
21%
Nej, det har jag inte (har släktforskat)
6
11%
Nej, inte vad jag vet
22
39%
 
Antal röster : 57

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-28 18:40:04

Det verkar som om vallonerna spritt sig så att så gott som varenda svensk har vallonskt påbrå. Men har man inte ett vallonskt efternamn el känner till någon ana som har det (t ex mor, mormor, farmor), så vet man ju inte såvida man inte släktforskat (el fått tillgång till andras släktforskning). Dags att ta reda på hur vanligt det är, iaf här på AF.

Ni som vet att ni är vallonättlingar kan ju skriva vilken vallonsläkt det är också. Man behöver ju inte ha ett vallonskt efternamn själv för det. I min släkt har ättlingarna bytt ut det vallonska släktnamnet till olika vanliga svenska namn.

Detta intressanta ämne har diskuterats i tidigare trådar men det saknas en omröstning om vallonrötter!
vallonstreck-t18248.html
vad-har-du-for-genetisk-nationell-harkomst-t13677.html
slaktforskning-t13720.html
var-har-du-ditt-ursprung-t19662.html
var-har-ni-era-foraldrar-era-rotter-omrostning-t19736.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-11-28 18:56:43

Inget vallonskt blod i mig, så vitt jag vet. Men det är sant att lite väl många anser sig vara det, jag har hört teorier om att det ofta snarare är romskt blod som ger folk lite mörkare färger. Detta har känts lite pinsamt vid något tillfälle och så har man hävdat att det är vallonskt och sedan har den idén följt med genom generationerna.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-28 19:02:02

Huggorm skrev:Inget vallonskt blod i mig, så vitt jag vet. Men det är sant att lite väl många anser sig vara det, jag har hört teorier om att det ofta snarare är romskt blod som ger folk lite mörkare färger. Detta har känts lite pinsamt vid något tillfälle och så har man hävdat att det är vallonskt och sedan har den idén följt med genom generationerna.


Intressant det där har jag också läst om, alltså det där med resande blod eller "tattare" som det hette förr. Men har heller inget vallonblod så vitt jag vet.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2015-11-28 19:09:11

Min pappa har släktforskat. Jag hittar en del valloner i hans databas, men de verkar inte vara direkta förfäder till mig, vad jag kan se.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav syntax » 2015-11-28 19:35:38

Jag har valon i blodet, enlig min moders släktband,
syntax
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2015-04-28
Ort: i skogen

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-28 21:20:14

Min släkt är inte dokumenterad i alla led men det verkar iallafall som vi är äkta skandinaver. Inga valloner, tattare eller dylikt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Neonland » 2015-11-28 21:25:15

Inget vallonblod, eller tattarblod för den delen, trots att mamma var övertygad om att vi hade det. Släktforskningar på mormors sida talar emot vallonblod, likaså på pappas sida.

På min biologiska morfars sida håller jag det för ej troligt, även utan att ha sett några släktträd.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-11-28 21:33:24

Den som har 169 euro över kan göra ett gentest och få veta med säkerhet

https://www.23andme.com/en-eu/
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-28 22:03:15

"Det påstås" att min norrbottniska släkt (mammas sida) härstammar från vallonsläkterna Groth och Droga (som senare blev Drougge). Båda namnen förekom verkligen på Meldersteins bruk i Norrbotten, men om vi verkligen härstammar från dem vet jag inte. Jag har de typiska "vallonstrecken" på armarna, men har nästan vitt hår och blå ögon, så jag ser verkligen inte vallonsk ut.

Resandeblod tror jag knappast att jag har, då skall man väl vara ganska mörk? Däremot lär det finnas samer i släkten.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-11-28 22:20:11

Gör det skillnad i dagsläget med ärtfliga sjukdomar eller IQ osv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav supernova » 2015-11-28 22:39:09

Om jag har fattat rätt så utvandrade många Samer från Sibirien? till Ungern och de kallas Valloner där.
De var duktiga på hantverk och sånt. Sen flyttade de hit upp till Norden vid en period när det var tufft för dem.
Sen har jag läst att många utav dessa hade autism och D vitaminbrist.
Är det någon som har koll på detta. Skulle va kul att få veta lite mer exakt om det.
Jag kommer från dem i alla fall, min bror har släktforskat.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-11-28 23:09:34

Försökt läsa på om samernas historia men det verkar som genetiskt så är samer inte bara en grupp utan det är väldigt komplicerat och blandat. Jag fattade inte så mycket...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-11-28 23:21:51

Är D-vitaminbristen genetisk för valloner?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-28 23:24:16

plåtmonster skrev:Är D-vitaminbristen genetisk för valloner?


Det är därför vita människor har ljus hud för att ta upp D-vitamin lättare, valloner tror jag inte har några problem med att få i sig tillräckligt med D-vitamin i och med närheten till havet och fetfisk.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2015-11-28 23:26:46

Nej, inget vallonarv, men Lower serum levels of vitamin D
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav supernova » 2015-11-28 23:45:44

Jag tänkte att det blev D vitamin brist när de kom till Norden där de ej fick lax eller sol, kanske? :-)Happy
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-28 23:52:12

supernova skrev:Jag tänkte att det blev D vitamin brist när de kom till Norden där de ej fick lax eller sol, kanske? :-)Happy


Altså vallonerna kommer från franskspråkiga delen utav Belgien. Svenskar har klarat sig från D-vitaminbrist tack vare mejeriprodukter, fetfisk och ljushud som resten utav folken i Europa. Under industriella revolutionen när bönderna började arbeta i fabriker och inte ute på fälten fick dom inte tillräckligt med solljus och utvecklade engelska-sjukan pga D-vittaminbrist.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav supernova » 2015-11-28 23:55:37

Det tar visst 4 generationer för huden att ställa in sig på rätt filter (hudfärg) i förhållande till solljuset man befinner sig i för att få en perfekt dos D vitamin tillverkat.
Måste bli ett virrevall när man flyttar runt och därmed brist...
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-29 0:36:53

En fråga från en annan tråd?

Magnus skrev:Varför skulle folk vilja ha vallonursprung?
vallonstreck-t18248-72.html

Det kan alltså vara att man tycker att man har mörkare hår och bruna ögon, medan alla andra runt om en är ljushåriga och blåögda. Då letar man en förklaring.

Fast jag tyckte bara det skulle vara kul att hitta något avvikande bland alla dessa bönder och fiskare. Och min far sa att han trodde att vi härstammade från hugenotter från Frankrike. Trodde aldrig på honom, varför skulle hugenotter flytt till Finland? Men inte så långt ifrån, härstammar från en vallon från Frankrike (nära gränsen till Belgien). Och kanske var de hugenotter också? Hur var det med vallonernas religion, det var ju inte tillåtet att vara katolik i Sverige på den tiden (1600-talet). Alla mina släktingar på fars sida är f ö ljushåriga och blåögda; det vallonska blodet var ju rätt utspätt.

Louis De Geer, som startade alla vallonbruken och värvade valloner till dem var själv hugenott:
Louis De Geer (förnamnet även: Lodewijk, Lovis eller Louys), född 17 november 1587 i Liège, död 19 juni 1652 i Amsterdam, var en vallonsk-nederländsk-svensk köpman och industriidkare. Han var vän med Axel Oxenstierna och har kallats för "den svenska industrins fader". Han var även initiativtagare till Sveriges första handelskompani. De Geer blev far till sexton barn och grundare av friherresläkten De Geer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Louis_De_ ... %80%931652)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-29 0:38:59

Alien skrev:En fråga från en annan tråd?

Magnus skrev:Varför skulle folk vilja ha vallonursprung?
vallonstreck-t18248-72.html

Det kan alltså vara att man tycker att man har mörkare hår och bruna ögon medan alla andra runt om en är ljushåriga och blåögda. Då letar man en förklaring.


Men du väldigt många vallonättlingar har ju blåögon så då tror jag att det är något annat som "spökar". Väldigt få valloner stannade i Sverige, så om var och varannan människa härstammar från vallonerna måste dom ha ynglat av sig som kaniner.

Antalet valloner som kom att stanna i Sverige var litet, det är dock osäkert exakt hur många det rörde sig om. Nationalencyklopedin anger att 900 individer stannade i Sverige permanent

https://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-29 0:52:53

Tja, anlag för mörkt hår och bruna ögon kan ju finnas kvar i generationer. Har en annan släkting (utan mina vallonanor) där man brukar undrar över brunt hår och mörka ögon och spekulera om det kan finnas vallonanor. Men det är klart att man tar en risk med släktforskningen, om det skulle visa sig vara romanor i stället. Romer har inte alls samma höga status som valloner.

F ö blev jag något besviken över mina vallonförfäder. De unga männen i de olika byarna nyttjade brännvin och gav sig ut och slogs. Inte bara med händerna utan också med vedträn, knivar och yxor. Så dräptes många också. Ingen hade sett något när länsman kom. Låter mer som maffia el hillbillies. Alla var släkt med alla och det var alltså ofta släktingar man slogs emot och ibland slog ihjäl.

Det positiva var att de var goda sjömän, händiga och duktiga på att klara sig själva. Kvinnorna var också väldigt kapabla, de måste klara sig själva när männen var borta på sjön. Jag tycks inte ha ärvt någonting.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav CarolusRex » 2015-11-29 1:03:36

Ja, det sägs så. Men några namn har jag inte. Röstade på det andra alternativet, kan ju inte vara helt säker förrän jag fått se släktträdet.

Angående drag snackas det ibland om vallonknöl/ryssknöl. En sådan har jag i alla fall. Men det låter konstigt om det skulle bero på vallonskt påbrå.

Mormor är ovanligt mörk för våra breddgrader. Mörkbrunt hår, mörk hudton året om och mörka bruna ögon. Samma med alla släktingar från hennes pappa och bakåt, de som vi har foton på. Och de var samtliga smeder så långt tillbaka vi kan se i det nuvarande släktträdet. (De förstfödda männen då, de som fick ta över smedjan.) Vilket också går ihop med vallonspåret.

Det enda som jag vet säkert är danskar och tyskar. Det släktträdet har jag fått ta del av.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-11-29 1:27:56

Härstammar man från vallonerna, så härstammar man också från kelterna.

Områdena som numera bebos av vallonerna utgjorde den nordöstra delen av den keltiska provinsen Gallien, vilken erövrades av Julius Caesar. Gallerna sattes under starkt romerskt inflytande både språkligt (latin) och kulturellt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner

Det var inte bara smeder som värvades utan också skogsmästare och kolare. Min "vallonstamfader" var maitre coupeur de bois, dvs skogshuggmästare.

De förbättrade brukets metoder. T ex hade man ofta bara en härd i Sverige, men då hann järnet kallna så vallonerna gjorde i ordning två härdar, en smälthärd och en räckarhärd. Vallonkolaren såg till att det huggna träet ställdes upp istf förvaras liggande. 75% av de invandrade vallonerna var skogsarbetare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vallonättlingar - är ni det? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-11-29 1:32:02

Alien skrev:Härstammar man från vallonerna, så härstammar man också från kelterna.


Liksom stora delar utav övriga Europa så inge särskilt unikt eller någon nyhet om man är någorlunda intresserad utav historia, tror till och med att jag fick lära mig det i skolan.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in