Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Inläggav Sarah1 » 2015-11-21 21:58:17

Jag ska in i en NP-utredning och på grund av långa väntetider sökte jag mig till ett privat företag med landstingsavtal för att göra utredningen. De är såklart godkända av Socialstyrelsen och enligt dem själva så följer de nationella riktlinjer för hur en NP-utredning ska göras.

Då jag förklarade för den mottagning jag går hos, Capio, att jag har vänt mig till annan vårdgivare för utredningen just på grund av väntetiden så säger psykologen att "ja, det är ju väldigt subjektivt det här med utredningar" och hon menade även att om det är en yngre psykolog som gör utredning ihop med mig så var det ungefär som att då var det inte säkert att de skulle lita på resultatet.

Är detta ens möjligt? Är det så att de hellre tycker att man ska vänta 1-2 år inom Capio än att få ett svar på en utredning snabbare och därmed komma vidare i sin behandling. Kan de när jag väl kämpat för att få en utredning på annat håll sen ändå inom Capio anse att svaret från utredningen inte gäller för att man inte gjort den inom Capio?

Jag anser att det är sådan idioti inom psykiatrin så det finns inga gränser. Det borde ju ha varit något positivt att jag trots att jag mår dåligt har sökt andra vägar men allt man gör slås bara ner. Det är inte konstigt att det är sådan omfattande psykisk ohälsa i det här landet, personal inom psykiatrin medverkar till patienters dåliga mående.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-22 0:26:55

Vad skall du använda utredningen till?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Inläggav slackern » 2015-11-22 0:27:56

Nej det kan den inte, i sådana fall måste dom göra en ny utredning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Inläggav portera » 2015-11-22 0:53:42

Hej TS, jag tycker verkligen du ska se "Dokument Inifrån - Vem kan hjälpa mitt barn?" på SVTPlay http://www.svtplay.se/video/4746920/vem ... n-avsnitt-, den handlar om hur delar av psykvården i framförallt Stockholm ser på diagnoser överhuvudtaget. Skrämmande..!
Yngre anställda är i detta fall sannolikt en fördel, då det kan förmodas ha en mer uppdaterad syn på betydelsen av en diagnos och överhuvutaget på bakgrunden och konsekvenser till svårigheter kring Autismspektrumet och Asperger syndrom.
portera
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2015-02-15

Kan NP-utredning underkännas av annan mottagning?

Inläggav Sarah1 » 2015-11-22 1:58:01

Ja, en ny utredning kan de ju föreslå, eller? De struntar ju helt i hur dåligt personen mår, bara de kan dra in pengar till sin egen mottagning. Jag antar att det inte är så populärt att vissa patienter orkar och klarar av att inom vårdgarantin söka sig till annan mottagning.

Tack för tipset om dokumentären, jag såg den för ett tag sen. Jag tycker inte man alls kan lita på vården, mycket sker godtyckligt och med ekonomiska prioriteringar i första hand, inte vad som är bäst för patienten.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in