Låt mig få bidra på jobbet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav jojomamma » 2015-03-09 16:32:09

Jag skrev en artikel om mig, AS och krångel i arbetslivet. Den blev publicerad i JUSEK-tidningen alldeles nyss. JUSEK Tidningen är en facktidning för Jurister, ekonomer, systemvetare och några till.

Tyvärr kan man inte länka direkt till artikeln. Man får bläddra sig fram till sid 36
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... y=gj7pm1sq

Artiekeln heter "Låt mig få bidra på jobbet."
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav geocache » 2015-03-09 16:51:37

Hej jojomamma!

Jättebra skrivet, och jättelessamt att du blev bemött på det där sättet på ditt jobb.

:-)Hug
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Lispington » 2015-03-09 18:07:58

Det geocache sade …

… och grattis till publiceringen!
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-09 18:13:41

-Utmärkt bra artikel!

Cred till dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav rojona » 2015-03-09 18:22:34

Bra jobbat! Jag tycker det är rent provocerande att din chef betedde sig på detta sätt och tycker det är synd att du inte gått längre! Hade jag blivit behandlad så här så hade jag kontaktat diskrimineringsombudsmannen och anmält den här idioten. Att rätt mot ansiktet säga åt en funktionshindrad person att man känner sig lurad för att man anställde denne innan man insåg dess funktionshinder och skälla på denne för detta lär räknas som olaga trakasserier. Det är ju dessutom olagligt att bestraffa någon som anmält någon (som en chef) för diskriminering, så här har du ju ett gyllene ögonblick att ge en känga åt de som ser ner på oss aspergare. Jag förstår dock om du inte vill göra din relation med din chef värre. Men efter en sån här liten uppvisning så tror jag knappast att det kan bli varken sämre eller bättre. Den här idioten har redan stämplat dig.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Dagobert » 2015-03-09 18:34:57

Låt mig få bidra på jobbet - Jusek-tidningen 2-2015.jpg

Bra skrivet. Nu slipper vi bläddra. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav jojomamma » 2015-03-09 18:58:30

Dagobert skrev:
Låt mig få bidra på jobbet - Jusek-tidningen 2-2015.jpg

Bra skrivet. Nu slipper vi bläddra. :-)Happy
.

Tack för att du la in artikeln Dagobert. Och tack alla andra som läst och kommenterat.
Jag nämnde diskriminering, men under en stor omorganisation slapp jag dåvarande chef. Snart ska jag ha möte med nuvarande chef, HR, arbetsförmedlingen, facket och jag. Det kallas nätverksmöte och jag hoppas det kommer leda till något bra.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Kristofer » 2015-03-09 19:08:44

Jag önskar dig all lycka med mötet.

Jag känner igen mycket av det som du tar upp i artikeln från mitt egna arbetslivserfarenheter.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav nescio » 2015-03-09 19:23:41

Jag tycker artikeln är obegriplig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav jojomamma » 2015-03-09 19:43:51

nescio skrev:Jag tycker artikeln är obegriplig.

I stort handlar det om att man kan bli diskrimerad på en arbetsplats när man har en funktionsnedsättning som Asperger. I mitt fall berättade jag för alla min nya kollegor att jag har asperger. EN del människor (i allmänhet NTs) tycker det är obehagligt och motarbetar den som ar AS istället för att ta reda på vilket stöd som behövs och hjälpa till så Aspergaren får förutsättningar att göra ett bra jobb.

Jag hoppas det blev lite klarare.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 22:51:47

Artikeln verkar riktigt bra.

En fundering angående diskriminering är väl att det inte går åtala för något sådant då det bara omfattar kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller ålder?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav jojomamma » 2015-03-10 7:19:12

plåtmonster skrev:Artikeln verkar riktigt bra.

En fundering angående diskriminering är väl att det inte går åtala för något sådant då det bara omfattar kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller ålder?


Jag sk ta reda på det. Det finns något juridiskt som heter "Kränkande särbehandling", det gäller för alla som råkar ut för mobbning och liknande.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Alien » 2015-03-10 15:52:27

plåtmonster skrev:Artikeln verkar riktigt bra.

En fundering angående diskriminering är väl att det inte går åtala för något sådant då det bara omfattar kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller ålder?


Jo, diskrimineringslagen gäller funktionsnedsättningar också:

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med

kön
könsidentitet eller könsuttryck
etnisk tillhörighet
religion eller annan trosuppfattning
funktionsnedsättning
sexuell läggning eller
ålder.
http://www.do.se/sv/Diskriminerad/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav plåtmonster » 2015-03-10 19:30:17

Räknas asperger som "funktionsnedsättning" i detta sammanhang?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav jojomamma » 2015-03-13 18:40:29

Det gick åt skogen. På måndag är mötet sammankallat. Lisa från personal, den nuvarande chefen, Kvinnan från arbetsförmedlingen, jag och fackrepresentanter. Kärringen från arbetsförmedlingen ringde mej vid lunchtid idag. 5Hon hade pratat med personal och chefen och kommit fram till att jag antingen måste sluta direkt eller flytta till någon annan verksamhet , ej specifiserad. Hon hade inte pratat med mig eller facket.

Jag blev ledsen för jag hade sett fler möjliga vägar. Jag skällde på Af-kärringen som hotar att stänga av mig. Fortsättning följer på måndag.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav plåtmonster » 2015-03-13 20:58:17

Fråga JUSEK-tidningen om de kan hjälpa dig med att visa på hur din arbetsgivare hanterar detta på ett elakt sätt. Gärna om de har kontakter med andra tidningar! Kanske de t.om kan hjälpa till med gratis juridisk hjälp, det är trots allt en tidning som läses av jurister ev även advokater.

Kanske någon här på AF har kontakter för att sätta press på arbetsgivaren? Kanske de backar om de inser att maktbalansen inte är i deras favör.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Lispington » 2015-03-13 23:21:19

plåtmonster skrev:Räknas asperger som "funktionsnedsättning" i detta sammanhang?

Inte per se, men man kan hänvisa till de funktionsnedsättningar som man har som en följd av sin Asperger. Diagnosen bygger ju till stor del på att identifiera funktionsnedsättningar som är typiska för tillståndet.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Re: Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav matterik » 2015-03-14 13:10:29

Mitt intryck är att det inte går att jobba med diagnos.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Heliora » 2015-03-17 0:49:20

Jag beklagar verkligen hur det gick, jag vet ju att du var så glad över att ha fått jobb inom ditt yrkesområde. Så himla trist. Men om du blivit behandlad så så vill man kanske inte återvända till samma ställe, då är det kanske bättre för dig att få komma till en ny avdelning även om det hela känns lite surt. :(

Men jag förstod inte riktigt turerna i det hela när jag läste artikeln, jag kanske är lite trögfattad... Varför blev hon arg för att du såg hängig ut? Och hur hänger det hela ihop med om hon visste eller inte visste om din diagnos? Jag hängde inte riktigt med där. Visste hon inte från början att du hade diagnos om det var en lönebidragsanställning du hade (i artikeln får jag uppfattning om att det var lönebidrag)?

Citatet som lyfts fram i artikeln är inte språkligt korrekt, så där förstår jag inte riktigt vad som menas, kanske det är något ord som fallit ur eller något? Kanske det är "skulle ingen få smälla igen dörren" som det skulle stå och att ordet "ingen" fallit bort?
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav geocache » 2015-03-17 1:07:26

Hallå Heliora

När jag läste citatet i artikeln tolkade jag det som att det betyder "Om jag hade en synlig funktionsnedsättning.skulle få [personer] smälla igen dörren framför näsan på mig".

Jag hoppas du inte tog illa upp av min synpunkt.

Heliora skrev:Citatet som lyfts fram i artikeln är inte språkligt korrekt, så där förstår jag inte riktigt vad som menas, kanske det är något ord som fallit ur eller något? Kanske det är "skulle ingen få smälla igen dörren" som det skulle stå och att ordet "ingen" fallit bort?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav Heliora » 2015-03-17 1:15:14

geocache skrev:Hallå Heliora

När jag läste citatet i artikeln tolkade jag det som att det betyder "Om jag hade en synlig funktionsnedsättning.skulle få [personer] smälla igen dörren framför näsan på mig".

Jag hoppas du inte tog illa upp av min synpunkt.

Heliora skrev:Citatet som lyfts fram i artikeln är inte språkligt korrekt, så där förstår jag inte riktigt vad som menas, kanske det är något ord som fallit ur eller något? Kanske det är "skulle ingen få smälla igen dörren" som det skulle stå och att ordet "ingen" fallit bort?


Ahaa, då fattar jag... Jag har blivit så trögtänkt att jag inte längre kan tänka synonymer till ord, utan genast tänker att det måste stå fel. Jag äter epilepsimedicin och dessa påverkar min hjärna och ger mig kognitiva brister. Jag ber om ursäkt till jojomamma och tackar geocache för korrigeringen. :-)Happy
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Låt mig få bidra på jobbet

Inläggav misshopeless » 2015-11-21 22:11:26

Mycket bra artikel!! :-)049
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in