Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 20:46:14

Jag är sen drygt ett halvår patient inom öppenpsykiatrin och sökte mig dit för ångest och depression och för att jag behöver terapi men inte kan betala den själv då jag är arbetslös.

Jag kom in i basutredning och där väcktes tankar om drag av asperger trots att jag själv aldrig tidigare tänkt kring det eller talat med personalen om att jag misstänker diagnos.

Jag är inte emot att göra en utredning och står i kö för en men den vård jag söker, terapin verkar omöjlig att nå.

Den psykolog jag varit hos säger att om jag enbart har drag av asperger så är jag "för frisk" för exempelvis stödgrupp för personer med asperger. Det kan jag förstå och hålla med i.

Samtidigt så är jag även då för frisk för terapi trots att jag har problem med relationer, lång arbetslöshet, depression och ångest. Det är svårigheter jag haft länge och mått dåligt av länge. När jag en kortare tid gick hos en privat terapeut konstaterade hen att jag behöver en längre terapi för att bearbeta och komma vidare genom de problem jag har.

Men inom öppenpsykiatrin så går det inte att få terapi om man inte varit med om svårare trauman enligt den psykolog jag träffade. Jag kan heller inte vända mig till vårdcentral för där ger de heller inte vården.

Inom öppenpsykiatrin är bemötandet mycket dåligt, de bagatelliserar de problem jag säger att jag har, de är inte tillräckliga för att få terapi men allt som de kan tolka in i en asperger diagnos påpekar de trots att det alltså inte gjorts någon utredning än.

Jag behöver psykologhjälp och inte stödlinjer och stödpersoner, sånt har jag redan testat. Men man får tydligen stå utan vård om man inte kan betala för den.

Fler som har såna här erfarenheter?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Tantaly » 2015-11-20 20:58:47

Har personligen inte samma erfarenhet mer än långa väntetider. Finns för lite resurser tyvärr. Många kommer inte ens in i öppenvården och väntetiderna är flera år för utredningar och psykologkontakt.

Du kan gå två genvägar. Den ena är att fejka och bli inlagd på slutenvården så att du får en fot in.
Den andra är att söka dig utanför ditt landsting till privata aktörer som gör neuropsykiatriska utredningar. Kostnaden faktureras sedan till ditt landsting. Denna möjlighet håller i nuläget dock på att försvinna så skynda dig om du vill testa.

Good luck.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav plåtmonster » 2015-11-20 21:02:13

Tantaly skrev:Den andra är att söka dig utanför ditt landsting till privata aktörer som gör neuropsykiatriska utredningar. Kostnaden faktureras sedan till ditt landsting. Denna möjlighet håller i nuläget dock på att försvinna så skynda dig om du vill testa.
På vilket sätt håller de på att stänga denna möjlighet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav slackern » 2015-11-20 21:05:24

Om du bor i Stockholms landsting så gäller vårdgarantin även på NPF-utredningar, eller det var så sist jag kollade det för något år sedan kan ha ändrats. Men skulle kunna vara värt för dig att kolla upp om du bor inom Stockholms landsting.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 21:16:41

Vårdgarantin för NP-utredningar gäller Stockholms län, jag tillhör detta län och har via vårdgarantin kunnat bli ställd i en annan och kortare kö till utredning.

Däremot så kvarstår mitt främsta problem ändå. Enligt läkare och psykolog jag träffat för bedömning inom basutredningen så har jag enbart drag av asperger och de har därav rekommenderat mig att göra en hel NP-utredning vilket jag ska.

Men då jag själv också tror att en sådan utredning enbart kommer att visa på drag av asperger så får jag ingen vård, dvs terapi. Då är mina övriga problem som jag nämnde förut inte tillräckliga för öppenpsykiatrin och inom vårdcentral får jag heller ingen hjälp för där ger de enbart 5-10 samtal i snitt och jag har redan varit i en sån kortare terapi och det hjälpte mig inte.

Vad gör man då?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav plåtmonster » 2015-11-20 21:19:23

@Sarah1, vilken bransch är du inom?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 21:25:41

@plåtmonster: Jag jobbar inte, jag är arbetslös, har långa studier bakom mig. Tänkte du på något särskilt?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Tantaly » 2015-11-20 21:33:45

plåtmonster skrev:
Tantaly skrev:Den andra är att söka dig utanför ditt landsting till privata aktörer som gör neuropsykiatriska utredningar. Kostnaden faktureras sedan till ditt landsting. Denna möjlighet håller i nuläget dock på att försvinna så skynda dig om du vill testa.
På vilket sätt håller de på att stänga denna möjlighet?


Blir för dyrt för landstingen. I nuläget måste de väl betala pga vårdgarantin eller något och rätten att söka vård utomläns. Antar att det kommer en ny regelsättning snart. Var min läkare som nämnde detta.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Alien » 2015-11-20 21:54:08

Psykvården har ju varit kritiserad i många år för att vara otillräcklig. Och det tycks sannerligen inte bli bättre.

Om du får NPF-diagnos borde du iaf bli inskriven på Vuxenhabiliteringen, kan du få hjälp där? http://habilitering.se/stockholm-ungdomar-vuxna/om-oss
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 22:12:06

Eftersom jag med största sannolikhet inte kommer att uppfylla tillräckligt med kriterier för en NP-diagnos så kommer jag inte att bli patient inom vuxenhabiliteringen. Därmed så står jag utan vård och kommer inte vidare. Jag har efterfrågat terapi på den öppenpsykiatriska mottagning där jag går men de ignorerar problemen samtidigt som jag redan blivit remitterad från vårdcentral då de inte kunde ge mig vården där heller.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Flinta » 2015-11-20 22:24:29

Du har fått höra att du har "drag" av Aspergers syndrom. För att man ska utredas brukar det finnas misstanke, ofta stark, om ev AS-diagnos. Det låter bara lite aspigt detta, att tolka "drag" som något som inte kan innebära en AS-diagnos efter utredning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 22:28:50

Jag har tittat på diagnoskriterier och sett att det är flera jag inte uppfyller. Jag har som exempel inga svårigheter i vardag med tvätt, disk, hygien, handling, telefonsamtal etc. Det är ingen som under uppväxten (jag är 30+) pratat om någon diagnos och jag har själv inte tänkt tanken förrän det nämndes under besök på öppenpsykiatrin. Mina föräldrar har inte någon diagnos. Det finns alltså mycket som pekar på att det är just drag av asperger men att det kommer att "saknas" tillräckligt med kriterier för en hel NP-diagnos.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Flinta » 2015-11-20 22:45:39

Sarah1 skrev: Det finns alltså mycket som pekar på att det är just drag av asperger men att det kommer att "saknas" tillräckligt med kriterier för en hel NP-diagnos.


Så trodde de flesta runt omkring mig också, AS- då måste man ha många stooora problem. Det är svårt för vanliga människor att förstå diagnoskriterierna. De kan inte tolka dom för dom har ingen kunskap om dom. Kriterierna är så vida och kan innebära så mycket olika saker för olika personer. Många med AS är väldigt olika varandra.

Den kunskapen ska däremot psykologer och läkare som gör NP-utredningar ha. Det krävs mycket för att kunna tolka diagnoskriterierna.

Varför vill du göra utredningen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 22:57:31

Ja, min upplevelse är att man inom öppenpsykiatrin gärna vill läsa in en diagnos i de flesta beteenden, alltså även sånt som inte rör specifikt aspergers utan även andra diagnoser. Jag vill göra utredningen framförallt för att den mottagning jag har kontakt med mer eller mindre kräver det för att jag ska komma vidare i processen för att få vård.

Dock verkar det inte som att jag kommer någon vart ändå utan jag upplever att de använder kravet på utredning som ett sätt att sålla bort människor för att resurserna inte finns. De vet ju att de som själva inte tror på eller vill ha någon diagnos "försvinner" från vården och då slipper de belasta sin egen mottagning med dessa.

Jag är inte emot att göra en utredning men däremot så anser jag att det är helt fel att vård som terapi inte ska kunna ges direkt för de diagnoser som redan ställts, dvs för min del depression och ångest. Plus att jag nyligen fått höra av psykolog inom basutredning att ingen hjälp finns att få om enbart drag av asperger hittas så det känns omöjligt att få vård överhuvudtaget.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav DIProgan » 2015-11-20 22:57:55

Låter som det är dags att byta psykolog. Låter inte klok. Jag har fått terapi i öppenvården långt innan diagnos var på tal.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-20 23:03:53

Vilken typ av terapi har du då fått, KBT, PDT eller annan? Har du fått välja typ av terapi?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav kaffetroll » 2015-11-21 11:00:25

Jag har själv bara ADD diagnos för att jag uppfyllde ett kriterium för lite för att få Asperger som diagnos. Men det är ju framförallt mina Asperger drag som har ställt till det mest för mig i livet.

Och tja jag bor ju i Göteborg och jag har som du säger fått betala privat för nästan allt.
Till och med saker jag ska ha rätt till på grund av dom inte har resurser inom öppenvården..
Har börjat titta lite nu efter nån privat aktör som jag kan prata mer med om mina Asperger relaterade problem. För inom öppenvården kan jag inte få hjälp.

Men för mig har en av dom viktigaste sakerna vart själva utredningen att kunna läsa den och fundera vad verkligen är mina styrkor och svagheter och hur jag kan undvika problem..

Sen är ju hela situationen ett totalt sammanbrott här nere. Brorsan har blivit rekommenderad att göra en utredning men det är en väntetid på minst fem år för det. Nu betalar vi den privat och då fick han en första tid efter ett par veckor..
kaffetroll
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-06-17
Ort: Göteborg

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav misshopeless » 2015-11-21 16:29:19

Jag fick min diagnos som ett resultat av en ADHD utredning samt att morsan kunde tjata lite inbördes då hon jobbade inom psykiatrin. Stå på dig!
Byt mottagning helt, det är fritt att välja så nekas du tjata tills de ger med sig.
Alternativt spara pengar till en privat utredning. Då går du ju under LSS och får snabbare tillgång till psykolog.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav anja921 » 2015-11-21 18:01:01

Jag har upplevt att överdriver eller säger man inte till på skarpen hur dåligt man har det så kommer du inte få ordentlig hjälp.Jag fick komma akut till BUP när jag var tonåring då jag höll på att hamna i psykos...min mamma ringde dit och krävde en akuttid. När jag nu senare sökt hjälp så har dom kollat på mig och typ sagt " men du ser ju så bra ut, du ser ut att må bra och du går en utbildning, det räcker med lite terapi". Men nej. Jag vill ha en utredning . Jag ska försöka igen så fort jag klurat ut hur jag ska förklara för dem...utan att ljuga men ändå så att de förstår hur jobbigt mitt huvud och mpende kan vara
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav kiddie » 2015-11-21 20:43:42

Har själv innan diagnos sopats bort även då jag var extremt deprimerad. Hade en samtalskontakt, en knäpp sjuksköterska som skällde på mig för att jag tog upp tid, för jag var inte "sjuk på riktigt". Enligt henne var man det bara om man var bipolär eller schizofren. Detta är mer än 10 år sedan. Och sedan dess har det blivit VÄRRE.

Jag hade också bara DRAG AV aspergers. Men utredningen visade att jag har det på riktigt. Jag vet inte exakt hur aspig jag är egentligen och det ska egentligen inte spela ngn roll. Men efter diagnosen fick jag en annan respekt.

Nu har iofs den respekten försvunnit. Min klinik har urholkats helt. Det är bara idioter och klåpare där nu. Andra vill inte jobba där (det vet jag att det är så på riktigt). De kan inte få vettigt folk dit att jobba.

Det är fan bisarrt att de ska sitta och diktera hur de tycker du mår. Men ja, känner igen stilen. Usch och fy.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-21 22:04:43

Mitt problem är i huvudsak inte att få en diagnos eller att få till en utredning utan mitt problem handlar om att de inte vill ge mig vård utifrån de andra problemen jag har. Om jag inte får en fullskalig AS-diagnos, vilket jag räknar med utan enbart drag av AS, så är jag utestängd från exempelvis habiliteringsgrupp. Med all rätt samtidigt, jag är inte beroende av det stöd som ges där, exempelvis stöd kring vardagliga och praktiska saker.

Men samtidigt har jag kvar mina andra problem med arbetslöshet och relationsproblem i kombination med depression och ångest och detta är alltså något de säger på mottagningen att de inte ger terapi för. De kan erbjuda antidepressiva, något som jag hade kunnat få på vilken vårdcentral som helst för många månader sen.

Psykologstöd i samband med fullskalig AS-diagnos förstår jag kan vara lättare att få men mitt problem ligger i att de nekar mig terapi trots att jag nu befunnit mig ett år inom vården och enbart på grund av att jag inte har exempelvis övergrepp eller misshandel som del i min problematik.

Antar att det är lika uselt överallt inom psykiatrin, de måste själva ha någon form av empatistörning för jag har hela tiden varit tydlig med att jag inte har den typen av problem som misshandelsproblematik utan att jag söker terapi för andra problem. Varför behåller de mig då i kö för en terapi de vet att de ändå inte kommer att bevilja när det väl ska bedömas?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav plåtmonster » 2015-11-22 0:25:04

Kanske de tänker sig att lösa problemen där och då? eller så kan de använda lång kö för att begära större anslag.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav Sarah1 » 2015-11-22 1:55:20

De har vetat om sina prioriteringar sen länge och nu när jag väl fick träffa psykolog så fanns ju inga lösningar så det handlade inte om att föra några diskussioner kring mitt fall. De går efter överenskommelser som redan är uppsatta och har alltså låtit mig vänta helt i onödan på vård som de redan innan visste att de inte kommer att ge mig. Vård, dvs terapi i det här fallet.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt få vård och mycket dåligt bemötande inom psykiatrin

Inläggav kiddie » 2015-11-22 3:27:15

Iom det svåra arbetsklimatet i psykvården blir det naturligtvis färre och färre bra personal kvar i vården. De som är duktiga tar hellre ett jobb på en specialklinik där de även får mer i lön, lugnare arbetstempo, bättre arbetskamrater... Det blir ett slutet system där patienter kan behandlas hursomhelst.

Tyvärr har jag märkt både av egen erfarenhet innan diagnos och andra som har dep + oro/ångest att dessa saker inte behandlas i svensk sjukvård förutom med 5 - 7 kuratorssamtal samt SSRI.

Det är verkligen totalt skit. Det är som de inte erkänner allt psykiskt lidande. En sak som spelar in lite är hur man kan sjukpensioneras, det har satt ton, det är mkt svårt om man "bara" har ångest och/eller depression. Även de gångerna man inte kan fungera alls.

Mycket att vården har blivit ren pannkaka. Och blivit fritt spelrum för psykopatiska och narcissistiska läkare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in