Gravid och anmäld till soc?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Ljusstake » 2015-09-19 15:20:29

Hur många av er med högfungerande autism som väntar barn har blivit anmälda till soc just bara för att ni har högfungerande autism?

Googlade "Asperger och graviditet" bara för att läsa hur andra aspergare upplever graviditeten, snubblade över historier om hur gravida aspergare blivit anmälda till soc just pga deras diagnos.

Dessa kvinnor har alltså inte fött än och har blivit anmälda "för säkerhets skull".
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Alien » 2015-09-19 23:50:02

Låter obehagligt. Hoppas du slipper det.

Men att bli anmäld är ju inte samma sak som att bli fråntagen barnet. Om det skulle hända, så får du hänvisa till att du ett bra kontaktnät i form av dina föräldrar (och ev andra släktingar) så att du får stöd i vardagen.

F ö brukar de se till att föräldrar med Downs syndrom/liknande, dvs som har förståndshandikapp, får stöd i föräldraskapet (kontaktfamilj m m). Så idag är inte första alternativet att flytta barnet från föräldern/föräldrarna. Och du har ju inte begåvningshandikapp, så du kan lära dig mycket genom att läsa böcker, läsa på nätet, gå kurser etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Ljusstake » 2015-09-20 0:11:00

Jag antar att deras historier inte är speciellt vanliga eller sanningsenliga, verkar ju inte vara någon här som blivit drabbad.

Men man blir ju orolig när dom skriver så... Hehe.
Ljusstake
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2015-09-19

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav colaflaska » 2015-09-20 0:59:14

Är det bara "jag har läst/en kompis kompis/någon berättade.."-historier hade jag tagit dem med en rejäl näve salt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav nano » 2015-09-20 3:47:52

TROR att barn kan bli tagna av två orsaker, ett att man helt enkelt är olämplig som förälder, dvs grovt så, att man tex låter barnet slå sig o sedan struntar i det, har öppna trasiga elkontakter hemma och vägrar laga dem, slår barnen eller allvarliga saker som detta.

Den andra orsaken, att man råkar få en utredare som har en egen eganda och är maktfullkomlig, tror detta bemöts med lag och kontroll av vad de gör och man behöver sannolikt en advokat som faktiskt gör något mer än skickar räkning, var snabb att kicka advokaten om den inte visar sig vara tydligt värdefull att ha med, du betalar otroligt bra för advokaten så förvänta dig top notch support och kunskap, kräv valuta för pengarna.
Hemförsökringen har även vanligen minst 100 000 att hämta för advokatkostnader om man hamnar trasel och behöver advokat.

Bra att ha i åtanke är att soc även har skyldigheter att utreda korrekt, detta görs inte alltid, ofta pga tidspress tror jag.
Har hjälpt till ibland men aldrig i barnärenden, finns fler på forumet som kan tipsa dig fram om det blir trassel.

Men oftast vill soc nog bara kontrollera om du är tillräkligt ok som förälder, du måste inte vara perfekt eller liknande, och kommer det in en anmälan så måste de starta en utredning.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav plåtmonster » 2015-09-20 9:42:19

Med stor risk för att vara generaliserande så är mitt intryck att socialkontoren utgörs till största delen av urtypen till neurotyper där skvaller, inadekvat källkontroll, mammatänk, förståelse utifrån predefinierade mallar, kommunala beting ifråga om ekonomi, underbemanning, hög personalomsättning och behov av att fylla ett visst antal på förhand uppsatta fosterhemsplatser mm. Inte sällan finns det vänskapsband på ett osunt sätt.

Ett intressant exempel finns i denna tråd, förvisso på ett ganska forum med grisig inställning till medmänniskor. Men de verkar ha fått rätt på fakta i fallet. I korta drag så ansågs en mamma under en sjukhusvistelse vara olämplig och hennes ena dotter hamnade på fosterhem där hon negligerades och det finns indicier om att placeringen kom till genom vänskapsband i förvaltningen samt behov av pengar för att driva en hästverksamhet och få extrahjälp (slavgöra) i stallen. Utöver detta även indicier om sexuella övergrepp av fostermammans son.

#12 skrev:Jag har själv insyn i branschen så jag vet hur det går till. Soc plockar ut lämpliga kandidater till familje, foster och behandlingshemmen, som därefter kan välja vilka dom vill ta för upp till 5000 kronor per dygn.

Det är en hungrig bransch som omsätter 12 miljarder om året och som hela tiden måste matas med nytt blod. Allmänheten och media stoppas från insyn med hjälp av rigida sekretesslagar. Lagar som sägs skall vara till för den enskilde, men som i själva verket syftar till att skydda maffian. Branschen är också en guldgruva för människor med osunt intresse för barn.


Socialtjänsten skyddar också barn som faktiskt har behov av att byta familj. Men precis som trasiga klockor visar rätt två gånger om dagen så innebär det inte att det fungerar. Beviskraven för att agera är också extremt tunna. Så det finns nog all anledning att hålla denna verksamhet på avstånd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Fenren » 2015-09-20 9:56:55

Ljusstake skrev:Jag antar att deras historier inte är speciellt vanliga eller sanningsenliga, verkar ju inte vara någon här som blivit drabbad.

Men man blir ju orolig när dom skriver så... Hehe.


Vi blev.

Sen gjorde de någon utredning och kom fram till att det inte fanns minsta anledning till oro.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav rdos » 2015-09-20 10:05:13

Ljusstake skrev:Jag antar att deras historier inte är speciellt vanliga eller sanningsenliga, verkar ju inte vara någon här som blivit drabbad.

Men man blir ju orolig när dom skriver så... Hehe.


Det skulle jag inte utgått ifrån. Vi blev "anmälda" via soc egen kontaktperson. Man startade en utredning som sedemera innehöll mängder av rykten och felaktigheter som man lyckades få förvaltningsrätten att acceptera. Han var LVUad i många år, och bor fortfarande i familjehemmet, fast numera med vårt samtycke utan LVU.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Fenren » 2015-09-20 10:34:33

rdos skrev:
Ljusstake skrev:Jag antar att deras historier inte är speciellt vanliga eller sanningsenliga, verkar ju inte vara någon här som blivit drabbad.

Men man blir ju orolig när dom skriver så... Hehe.


Det skulle jag inte utgått ifrån. Vi blev "anmälda" via soc egen kontaktperson. Man startade en utredning som sedemera innehöll mängder av rykten och felaktigheter som man lyckades få förvaltningsrätten att acceptera. Han var LVUad i många år, och bor fortfarande i familjehemmet, fast numera med vårt samtycke utan LVU.


Vi fick hjälp av kvinnoklinikspsykologen som ringde och skällde ut soc... Sen bytte de handläggare och det ordnades ett möte med oss och soc och psykologen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Gravid och anmäld till soc?

Inläggav kullan » 2015-09-20 14:04:09

Det var en hjärtsjuk kvinna som blev fråntaget sitt barn direkt på förlossningsbordet. Hon åt medicin och barnets far skulle ha stort ansvar för barnet. Men soc ansåg att kvinnan var olämplig. Hur många friska NT - mammor är olämpliga?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav misshopeless » 2015-11-14 0:18:12

nano skrev:TROR att barn kan bli tagna av två orsaker, ett att man helt enkelt är olämplig som förälder, dvs grovt så, att man tex låter barnet slå sig o sedan struntar i det, har öppna trasiga elkontakter hemma och vägrar laga dem, slår barnen eller allvarliga saker som detta.

Den andra orsaken, att man råkar få en utredare som har en egen eganda och är maktfullkomlig, tror detta bemöts med lag och kontroll av vad de gör och man behöver sannolikt en advokat som faktiskt gör något mer än skickar räkning, var snabb att kicka advokaten om den inte visar sig vara tydligt värdefull att ha med, du betalar otroligt bra för advokaten så förvänta dig top notch support och kunskap, kräv valuta för pengarna.
Hemförsökringen har även vanligen minst 100 000 att hämta för advokatkostnader om man hamnar trasel och behöver advokat.

Bra att ha i åtanke är att soc även har skyldigheter att utreda korrekt, detta görs inte alltid, ofta pga tidspress tror jag.
Har hjälpt till ibland men aldrig i barnärenden, finns fler på forumet som kan tipsa dig fram om det blir trassel.

Men oftast vill soc nog bara kontrollera om du är tillräkligt ok som förälder, du måste inte vara perfekt eller liknande, och kommer det in en anmälan så måste de starta en utredning.

Japp, den bilden delar jag.
Idag är det allmänt vedertaget även inom Soc att barn trivs och utvecklas bäst hos sina föräldrar, undantaget är när det verkligen inte går.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-14 1:29:18

En institution som är underfinansierad, underbemannad och lättmottaglig för grundlösa ideologier skulle jag inte förlita mig på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav slackern » 2015-11-14 1:44:48

plåtmonster skrev:En institution som är underfinansierad, underbemannad och lättmottaglig för grundlösa ideologier skulle jag inte förlita mig på.


Bara för att du har haft dålig erfarenhet utav soc behöver det inte betyda att det är så för alla, själv har jag fått bra hjälp från dom med boendestöd och så.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-14 2:33:17

Det finns rätt många soc i landet. Det är bra att vara försiktig i kontakterna med dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Fenren » 2015-11-14 8:53:47

plåtmonster skrev:Det finns rätt många soc i landet. Det är bra att vara försiktig i kontakterna med dom.


Det räcker med att tänka på vilken makt de har för att man ska vilja vara försiktig... Räcker med en dålig handläggare och börjar man bråka och vilja byta ser de en som svår och det i sig kan leda till åtgärder.

Men deras makt och en bra handläggare kan vara bra stöd.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav supernova » 2015-11-14 10:45:39

Att bara som regel ta barnen ifrån mammor med Asperger är det dummaste jag har hört. Om barnen också har Asperger så är ju mamman en oersättlig person för dem. Det är ju mycket bättre då att ev mamman får lite stöd i sitt föräldraskap men ändå kan ha vårdnaden om barnet.

Har själv en mamma som inte har Asperger och det har väl inte funnits något hon har förstått sig på när det gäller mig. Vilket har gjort det mesta onödigt svårt för mig...Och när man är på npf föräldrasidor på Facebook och läser dessa desperata Nt mammornas inlägg kan man ju bara börja lipa för att hela grejen blir så tragisk, både för barnen och mammorna. Att det inte går att kommunicera eller förstå varandra.... Att det inte går att finna lösningar på problem för att man tänker så olika... Att det inte finns någon förståelse för barnens ork som när de får vårdbidrag och ändå jobbar heltid tex... Ja, jag går nästan i taket för att vi mammor med Asperger ska bara bli så missförstådda utav Nt are. Grrrrr
Ja så tänker jag.....
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-14 11:17:31

Varit ensamförälder med tre barn ,en med diagnos . Aldrig varit i kontakt med Socialen , däremot fanns det en Kurator på BUP som var väldigt obehaglig . Vägrade befatta mig med henne efter första mötet . Mycket makt i fel händer kan leda till katastrof , beror på vilken myndighetsperson man råkar på tyvärr.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav supernova » 2015-11-14 14:44:18

Undrar om det finns fler än slackern som har egen As diagnos som har fått bra hjälp utav samhället med sina egna barn?

Jag har två barn och har bara fått konkret hjälp med ett utav barnen och det gällde ett intyg som jag fick utav en läkare så att hon fick vara på dagis längre än 15 timmar under en period då jag var sjukskriven och jobbade med min rehabilitering. Men det var i och för sig innan jag fick diagnosen men det var till stor hjälp.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Sheyen » 2016-01-15 21:01:48

Vi får ingen hjälp med avkomma, för det behövs inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav supernova » 2016-01-15 21:37:40

Det finns ju barn som bara smälter in i inredningen, syns knappt. Sen klarar maxtid på dagis och skola/fritids och sen flyttar hem till nån kompis i 14-15års ålder. :wink: så de märks inte...

Men sådana barn fick inte vi, och inga frivilliga barnvakter heller. När man fick tvinga sig till lite barnvakt fick man akut komma hem igen om de råkade bajsa i blöjan eller blev lite hungriga....

:-)154 Härligt att känna att man är djupt älskad och behövd. :-)154
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Liljan » 2016-01-16 4:40:25

De flesta som blir fråntagna sina barn vill ha något att skylla på, jag har hört liknande historier i verkligheten och personerna har alltid utan undantag varit dåliga föräldrar. De har misshandlat barnet ordentligt eller försummat det grovt och de skyller alltid på olika diagnoser eller andra omständigheter.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Parvlon » 2016-01-16 5:51:25

Liljan skrev:De flesta som blir fråntagna sina barn vill ha något att skylla på, jag har hört liknande historier i verkligheten och personerna har alltid utan undantag varit dåliga föräldrar. De har misshandlat barnet ordentligt eller försummat det grovt och de skyller alltid på olika diagnoser eller andra omständigheter.
å andra sidan är det inte konstigt att de som rycker barnen från någon annan också har något väldigt elakt att säga om barnets vårdnadshavare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav Sheyen » 2016-01-16 9:07:44

supernova skrev:Det finns ju barn som bara smälter in i inredningen, syns knappt. Sen klarar maxtid på dagis och skola/fritids och sen flyttar hem till nån kompis i 14-15års ålder. :wink: så de märks inte...

Vilket intressant sätt att se det på.

Om min dotter hade börjat "smälta in i inredningen" hade jag glömt att ta hand om henne. Vilken tur att hon inte är en krukväxt.

Jag hoppas att du inte förväntade dig en passiv och viljelös unge.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Gravid och anmäld till soc?

Inläggav supernova » 2016-01-16 10:08:15

Nej det förväntade jag mig inte...tänkte att de blir nog som mej :wink:

Men jag kan bli lite ledsen när de där lattemammorna ser ned på mammor som har barn som inte bara smälter in utan behöver lite extra hjälp och stöd. De vill påskina att livet kan vara som det alltid har varit trots att man får barn och det verkar så lätt lätt lätt.
De är i regel inte en sämre mamma som många verkar tro. De har nog oftast stora :-)154
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in