Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2015-11-12 19:45:28

Kanske en intressant artikel?

SvD: Maten som kan göra dig deprimerad
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav tahlia » 2015-11-12 22:29:52

Jag har inte finansiell möjlighet att prenumerera på tidningen och missar därför innehållet i artikeln (de kräver att jag blir prenumerant för att läsa den).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav snuggelhund » 2015-11-12 22:57:49

Trist att man inte kan läsa vad som verkar vara en intressant artikel.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 0:38:46

Någon kanske kan kika på biblioteket?

Eller trixa med sökord och hitta ev avhandling som det baseras på?

Detta kanske är ursprunget?
vetenskaphalsa.se: Depression kan orsakas av inflammation (2010-01-18)
Med LU: Interleukin-6 Is Elevated in the Cerebrospinal Fluid of Suicide Attempters and Related to Symptom Severity

Med LU: New research findings on causes of suicide (2013-01-08)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Kanin » 2015-11-13 10:08:49

Påståendet om "att inflammationsdrivande mat kan kopplas till depression och andra sjukdomar" hänvisar till "Livsmedelsindustrins eget forskningsorgan Ilsi". Här är den artikel som det med största sannolikhet grundar sig på: http://www.ilsi.org/Europe/Documents/20 ... anepdf.pdf
The importance of chronic low-grade inflammation in the pathology of numerous age-related chronic conditions is now clear. An unresolved inflammatory response is likely to be involved from the early stages of disease development. (...) The latest research in the areas of acute and chronic inflammation and cardiometabolic, gut and cognitive health is presented along with the cellular and molecular mechanisms underlying inflammation–health/disease associations. The evidence relating diet composition and early-life nutrition to inflammatory status is reviewed.

Själva genomgången av den kost som ökar eller minskar risken, som utlovas betalande prenumeranter, härrör förmodligen inte direkt från någon vetenskaplig studie.

Här är en relaterad gratisartikel:
http://www.svd.se/inflammationsdrivande ... depression
En ny stor Harvard-studie kopplar samman risken för depression med inflammationsdrivande mat som sockrade drycker, vitt mjöl och margarin. En diet med bland annat vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker tycks däremot skydda mot inflammation.

Den baseras sannolikt på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3947176/.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Kanin » 2015-11-13 10:27:39

Från Harvard-studien:
The pattern represented a diet relatively high in sugar-sweetened soft drinks, refined grains, red meat, diet soft drinks, margarine, other vegetables, and fish but low in wine, coffee, olive oil, green leafy and yellow vegetables. All food groups were significantly correlated with diet pattern score. With the exception of other vegetables and fish, all food groups were significantly correlated with at least two inflammatory markers.
(...)
Refined grains and sugar-sweetened soft drinks, which have been associated with obesity and diabetes risks, contribute importantly to glycemic load (Liu et al. 2002) and could increase susceptibility to the development of chronic inflammation (Bosma-den Boer et al. 2012). Red meat has been associated with biomarkers of inflammation (Azadbakht and Esmaillzadeh, 2009; Montonen et al. 2013), and increased risks of diabetes (Pan et al. 2011b), CVD and cancer mortality (Pan et al. 2012a), and depression (Sanchez-Villegas et al. 2009).

Rött kött associeras återigen med hälsorisker.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Maggi » 2015-11-13 10:35:05

Kan inte någon som läst artikeln berätta ungefär vilka livsmedel det rör sig om?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 14:59:27

Mission impossible:
* Go-to library
* Read
* Write about it

Should you fail. No one will know about it ;)

Lite mer allvarligt så kanske man kan göra denna lista med Harvard studien som grund.
Bra:
* Vin
* Kaffe
* Olivolja
* Gröna bladväxter (green leafy)
* Gula grönsaker

Dåligt:
* Sockrade livsmedel som t.ex läsk och lightdryck.
* Raffinerade spannmål/korn (refined grains)
* Rött kött
* Margarin
* Andra grönsaker?? (other vegetables)
* Fisk??

Att "andra grönsaker" och fisk skulle vara inflammationsdrivande verkar gå emot gängse kunskap?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav supernova » 2015-11-13 15:20:00

Socker är väldigt inflammationsdrivande!!!
Har man värk eller magproblem ska man utesluta det helt ur sin kost, tror jag.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Athena » 2015-11-13 15:40:49

Vitt och grönt te innehåller antiinflammatoriska ämnen (tar bort inflammationer i huden) och extremt mycket antioxidanter (motverkar cancer).
Papaya innehåller (naturligt "penicillin") och grapefrukt (det vita beska mellan skal och frukt innehåller naturligt kinin).
Papayans effekt på fula sår har jag själv upplevt i Jakarta, effektivt! :-)005
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2015-11-13 16:28:35

Har läst om ett experiment där en hund fick äta bara kött i en månad och den dog . Skulle det hända likadant med en människa ??
Man kan undra .

Ett annat experiment med Coca-Cola . Man lägger en bit kött i ett glas med coca-cola och ställer undan över natten . Prova och se hur skadlig är Coca-Cola .

Ja, har man börjat få problem med hälsan det första man ska ta bort är raffinerad socker .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Fenren » 2015-11-13 16:34:15

elle skrev:Ett annat experiment med Coca-Cola . Man lägger en bit kött i ett glas med coca-cola och ställer undan över natten . Prova och se hur skadlig är Coca-Cola .


Skadligt?

Blir ju hur mört och fint som helst!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav tahlia » 2015-11-13 16:36:57

Man ska inte bada i CocaCola, man ska dricka den. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Fenren » 2015-11-13 16:46:00

tahlia skrev:Man ska inte bada i CocaCola, man ska dricka den. ;)


Fast ska man verkligen det?

Tandläkaren säger att läsk är fy-fy.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav tahlia » 2015-11-13 16:52:15

Ska man göra som alla sorters läkare säger blir livet vansinnigt tråkigt. Det kan vara värt att leva lite farligt emellanåt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Moggy » 2015-11-13 16:57:49

elle skrev:Ett annat experiment med Coca-Cola . Man lägger en bit kött i ett glas med coca-cola och ställer undan över natten . Prova och se hur skadlig är Coca-Cola .



Inget konstigt med att mat blir förstörd om man blandar den med nåt annat och låter det stå.

Kan tänka mig att en köttbit blir äcklig och kanske farlig av att ligga en natt i t.ex juice eller yoghurt med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Athena » 2015-11-13 17:13:10

Moggy skrev:
elle skrev:Ett annat experiment med Coca-Cola . Man lägger en bit kött i ett glas med coca-cola och ställer undan över natten . Prova och se hur skadlig är Coca-Cola .



Inget konstigt med att mat blir förstörd om man blandar den med nåt annat och låter det stå.

Kan tänka mig att en köttbit blir äcklig och kanske farlig av att ligga en natt i t.ex juice eller yoghurt med.

Kött som ligger i youghurt eller limejuice blir mörat, jag gissar att samma sker med kött som ligger i Coca-cola, och youghurt syrar till en viss del, så den bakterie tillväxt som sker borde inte vara skadlig.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Kanin » 2015-11-13 17:32:52

Athena skrev:extremt mycket antioxidanter (motverkar cancer)

Få hälsofördelar med antioxidanter har bevisats och det är tveksamt om högre intag (åtminstone i form av tillskott) motverkar cancer.

plåtmonster skrev:Raffinerade spannmål/korn (refined grains)

Med "refined grains" menas spannmål som inte är fullkorn, d.v.s. siktat (vitt) mjöl.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav Athena » 2015-11-13 18:00:26

Kanin skrev:
Athena skrev:extremt mycket antioxidanter (motverkar cancer)

Få hälsofördelar med antioxidanter har bevisats och det är tveksamt om högre intag (åtminstone i form av tillskott) motverkar cancer.

plåtmonster skrev:Raffinerade spannmål/korn (refined grains)

Med "refined grains" menas spannmål som inte är fullkorn, d.v.s. siktat (vitt) mjöl.

Hittade för länge sedan en artikel om att Japaner hade 40% lägre fall av cancer, som man efter utredning ansåg bero på Japaner drack grönt te i stora mängder.
Huruvida antioxidanter i form av tabletter fungerar vet jag inte, att vitaminer i tablett eller pulverform dunstar och snabbt blir mindre verksamma är känt, och eventuell kontroll av torra vitaminer borde inte ge bra resultat.
Jag tror forskning om antioxidanter ligger i sin linda, men detta projekt skulle nog inte göras utan anledning.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 5d9cd.html
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2015-11-13 18:44:07

tahlia skrev:Man ska inte bada i CocaCola, man ska dricka den. ;)

1 glas = 10 sockerbitar

Men CocaCola är utmärkt mot ohyra, sniglar och korrosion .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav elle » 2015-11-13 18:58:03

Kroppen behöver 4 dagar för att göra sig av med raffinerat socker

plåtmonster skrev:* Margarin

Djur kan inte äta margarin men det kan människor :P

En legend säger att margarin " hittades på " för att få kalkoner att snabbt öka i vikt. Men kalkonerna dog .

plåtmonster skrev:* Gröna bladväxter (green leafy)

Inte konstigt. En favoritmat för schimpanser :wink:
Senast redigerad av elle 2015-11-13 19:02:12, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav colaflaska » 2015-11-13 19:01:14

elle skrev:Har läst om ett experiment där en hund fick äta bara kött i en månad och den dog .

Länka gärna det experimentet. Naturligtvis är enbart kött skadligt för en hund, de behöver fett och ben också. Men om den dog beror det inte på köttet i sig, det beror på felutfodring. Eller menar du att alla som ger sina hundar och katter BARF (Biologisk anpassad rå föda, dvs rått kött) långsamt dödar dem?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 19:10:31

Athena skrev:Huruvida antioxidanter i form av tabletter fungerar vet jag inte, att vitaminer i tablett eller pulverform dunstar och snabbt blir mindre verksamma är känt,
Känner rejäl skillnad på juice i affären och den jag gör själv. Tycker numera att köpejuice oavsett klass är skit.

Athena skrev:Jag tror forskning om antioxidanter ligger i sin linda, men detta projekt skulle nog inte göras utan anledning.
Sedan finns det om jag minns det rätt en del överraskande kopplingar när det gäller antioxidanter. De skyddar celler. Även cancerceller. Så det gäller att se upp.

elle skrev:Men CocaCola är utmärkt mot ohyra, sniglar och korrosion .
Se där. Det finns användning för giftsörjan ;)

elle skrev:Kroppen behöver 4 dagar för att göra sig av med raffinerat socker
Socker borde väl lösas upp ganska omgående? inom några minuter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inflammationsdrivande mat kan göra människor deprimerade

Inläggav snuggelhund » 2015-11-15 5:57:55

Athena skrev:
Moggy skrev:
elle skrev:Ett annat experiment med Coca-Cola . Man lägger en bit kött i ett glas med coca-cola och ställer undan över natten . Prova och se hur skadlig är Coca-Cola .



Inget konstigt med att mat blir förstörd om man blandar den med nåt annat och låter det stå.

Kan tänka mig att en köttbit blir äcklig och kanske farlig av att ligga en natt i t.ex juice eller yoghurt med.

Kött som ligger i youghurt eller limejuice blir mörat, jag gissar att samma sker med kött som ligger i Coca-cola, och youghurt syrar till en viss del, så den bakterie tillväxt som sker borde inte vara skadlig.



Precis så är det. Själv använder jag colaläsk till att möra fläskkarre i, funkar hur bra som helst.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in