Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2015-10-29 14:43:00

Wine skrev:Hur stor mängd kött innehåller falukorv eller andra korvar som det är lite billigare kilopris på? Om man ska gå efter andelen kött i korv och jämföra kilopriset på korv och kyckling samt näringsinnehåll så lär korven vara betydligt dyrare och onyttigare.

Frågan är snarare hur stor mängd som krävs för att bli slippa gå hungrig. Jag tvivlar på att kyckling är mer mättande än falukorv per gram rå produkt. Falukorv går dessutom lätt och snabbt att tillaga, och tilltalar barn.

Wine skrev:Falukorv i ring, Scans, kostar 35 kr/kg och kötthalten i korven är då bara 58%.

ICA:s "extra fina" falukorv med 71% kött kostar drygt 40 kr/kg. Deras vanliga falukorv som kostar runt 30 kr/kg innehåller 59% kött.

Wine skrev:Köper man hel kyckling på exempelvis COOP så har den för närvarande ett jämförpris på 42 kr/kg.

Av det är enbart drygt 70% kött och det är förmodligen få som tillvaratar allt kött på en hel kyckling (och många saknar den tid och ork som krävs).

Jag håller emellertid med om att kyckling egentligen är en mer prisvärd produkt, men alla har inte råd att tänka så. Sill (drygt 50 kr/kg för frysta filéer) och makrill (drygt 100 kr/kg) är förmodligen än mer prisvärt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kiddie » 2015-10-29 15:05:39

Den billigaste kycklingen är ju i det närmsta oätlig. Ska man se det till hur fåglarna har det så blir man ju än mer mörkrädd. Enklaste sättet att laga kyckling är ju att grilla den i ugnen och sedan får alla plocka bitar och bena ur som de vill. Men det går bara med kvalitetskyckling, den billigare måste man blanda i någon kryddstark rätt annars går det inte att äta.

Korv är liksom ett vinnande koncept. Den är redan tillagad. Billig. Kan användas i många olika rätter. Inte undra på att man väljer den om man har dåligt med tid och pengar.

Jag orkar faktiskt inte oroa mig. Tror även att onyttigheter i maten vägs upp om man äter något nyttigt tillsammans med det. Satsar man på rena råvaror så långt det går tror jag att man överlever lite korv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2015-10-29 16:34:47

kiddie skrev:Jag orkar faktiskt inte oroa mig. Tror även att onyttigheter i maten vägs upp om man äter något nyttigt tillsammans med det. Satsar man på rena råvaror så långt det går tror jag att man överlever lite korv.

Dessutom är en stor del av skadan redan skedd. Med tanke på hur långt tid det vanligtvis tar att utveckla cancer, så är det knappast så att ens risk direkt minskar med 18% om konsumtionen av charkuterier reduceras från 50 till 0 gram per dag.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav DIProgan » 2015-10-29 22:45:59

tahlia skrev:Glöm inte att ta i beräknande all den vikt som kyckling förlorar vid tillagning bara.


Korv kostar dessutom 10kr per 400 gram om du köper varmkorv i prisvärda butiker. Dvs. 25kr/kg Kyckling har inte en chans prismässigt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-30 7:48:31

DIProgan skrev:
tahlia skrev:Glöm inte att ta i beräknande all den vikt som kyckling förlorar vid tillagning bara.


Korv kostar dessutom 10kr per 400 gram om du köper varmkorv i prisvärda butiker. Dvs. 25kr/kg Kyckling har inte en chans prismässigt.

Men betydande chanser hälsomässigt...billig korv innehåller en massa dåliga fetter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Fenren » 2015-10-30 8:10:43

KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:
tahlia skrev:Glöm inte att ta i beräknande all den vikt som kyckling förlorar vid tillagning bara.


Korv kostar dessutom 10kr per 400 gram om du köper varmkorv i prisvärda butiker. Dvs. 25kr/kg Kyckling har inte en chans prismässigt.

Men betydande chanser hälsomässigt...billig korv innehåller en massa dåliga fetter.


Och en kötthalt på trettio procent... Ger ändå 80kr kilo mot en hel kyckling på 35kr/kg
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kiddie » 2015-10-30 14:14:09

Numera ska man bara äta det vita köttet på kyckling och lax. Allt annat dör man av. Jag avvaktar mera forskning. Innan trodde man att mättat fett i mejerier var livsfarligt men nu är det inte farligt längre. Samma med äggula.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2015-10-30 14:24:45

Kanin skrev:
Wine skrev:Hur stor mängd kött innehåller falukorv eller andra korvar som det är lite billigare kilopris på? Om man ska gå efter andelen kött i korv och jämföra kilopriset på korv och kyckling samt näringsinnehåll så lär korven vara betydligt dyrare och onyttigare.

Frågan är snarare hur stor mängd som krävs för att bli slippa gå hungrig. Jag tvivlar på att kyckling är mer mättande än falukorv per gram rå produkt. Falukorv går dessutom lätt och snabbt att tillaga, och tilltalar barn.


Men det handlar väl inte bara om hur mättande livsmedel är utan även om vad maten man äter innehåller, vilka näringsämnen, vitaminer och mineraler, om det är processade livsmedel och de eventuella tillsatser som livsmedlen innehåller i mer eller mindre mängd och som kanske inte är så nyttiga att få i sig i längden o.s.v. Dessutom tror jag att även lukten, smaken och utseendet har en stor betydelse för de allra flesta människor.

Kanin skrev:
Wine skrev:Falukorv i ring, Scans, kostar 35 kr/kg och kötthalten i korven är då bara 58%.

ICA:s "extra fina" falukorv med 71% kött kostar drygt 40 kr/kg. Deras vanliga falukorv som kostar runt 30 kr/kg innehåller 59% kött.


Nu när jag precis gjorde en sökning på ICA online så var jämförpriset 47,44 kr/kg på ICA's extra fina falukorv om man köper den som är på 800g, den som är mindre är dyrare. Falukorven har alltså ett dyrare kilopris i jämförelse med priset på hel kyckling, där jämförpriset på ICA's kyckling är 39,95 kr/kg och på COOP som jag hänvisade till tidigare har kycklingen för närvarande ett jämförpris på 42 kr/kg.

Kanin skrev:
Wine skrev:Köper man hel kyckling på exempelvis COOP så har den för närvarande ett jämförpris på 42 kr/kg.

Av det är enbart drygt 70% kött och det är förmodligen få som tillvaratar allt kött på en hel kyckling (och många saknar den tid och ork som krävs).
...


Men kycklingen har ju ändå ett billigare kilopris än falukorven, att folk inte orkar eller har intresse av att ta tillvara på allt på kycklingen är en annan sak, själv tar jag tillvara på allt kött på hel kyckling när jag tillagar den.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2015-10-30 14:27:19

kiddie skrev:Den billigaste kycklingen är ju i det närmsta oätlig. Ska man se det till hur fåglarna har det så blir man ju än mer mörkrädd.
...


Men hur är det med den billigaste korven då tror du, vet man hur grisarna har haft det under sin levnadstid samt hur slakten gick till, innehåller korven griskött från svenska grisar eller danska o.s.v.?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2015-10-30 15:08:15

Wine skrev:Men det handlar väl inte bara om hur mättande livsmedel är utan även om vad maten man äter innehåller, vilka näringsämnen, vitaminer och mineraler, om det är processade livsmedel och de eventuella tillsatser som livsmedlen innehåller i mer eller mindre mängd och som kanske inte är så nyttiga att få i sig i längden o.s.v. Dessutom tror jag att även lukten, smaken och utseendet har en stor betydelse för de allra flesta människor.

Frågan var inte vilken produkt som är nyttigast eller ens mest prisvärd (jag håller som sagt med dig om att kyckling i det avseendet är att föredra), utan snarare vad fattiga människor har råd att köpa för att bli mätta och få energi. Angående lukt, smak och utseende så är det många som föredrar korven, särskilt om kycklingen inte kombineras med genomtänkt kryddning och smakfulla grönsaker.

Wine skrev:Nu när jag precis gjorde en sökning på ICA online så var jämförpriset 47,44 kr/kg på ICA's extra fina falukorv om man köper den som är på 800g, den som är mindre är dyrare.

Jag tittade på handla24.se där kilopriset är 41,13 kr för Örebro. ICA online tycks generellt vara mycket dyrt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2015-10-30 15:47:41

Kanin skrev:
Wine skrev:Men det handlar väl inte bara om hur mättande livsmedel är utan även om vad maten man äter innehåller, vilka näringsämnen, vitaminer och mineraler, om det är processade livsmedel och de eventuella tillsatser som livsmedlen innehåller i mer eller mindre mängd och som kanske inte är så nyttiga att få i sig i längden o.s.v. Dessutom tror jag att även lukten, smaken och utseendet har en stor betydelse för de allra flesta människor.

Frågan var inte vilken produkt som är nyttigast eller ens mest prisvärd (jag håller som sagt med dig om att kyckling i det avseendet är att föredra), utan snarare vad fattiga människor har råd att köpa för att bli mätta och få energi.
...


Ja det var ju därför jag ifrågasatte tahlias påstående tidigare i tråden:

tahlia skrev:Om man nu råkar vara köttätare och har dålig ekonomi så ligger kyckling och fisk jäkligt högt i pris medan korv är förbaskat billigt.
Den här diskussionen är meningslös att ha med dig dock eftersom jag redan nu kan se att det drar åt "det är ju bara att äta nåt annat".
Din ToM är en av de lägsta jag sett på forumet så de flesta ämnen blir rätt poänglösa att diskutera.

post1341439.html#p1341439
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav tahlia » 2015-10-30 16:13:45

Och ett flertal människor har bekräftat att korv är billigare så vafan jiddrar du om?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Fenren » 2015-10-30 16:15:47

Kanin skrev:utan snarare vad fattiga människor har råd att köpa för att bli mätta och få energi.


Då ska vi altså titta på havregryn och grisblod...

Nu börjar vi komma ner i pris ordentligt. Grisblod är billigt och havregryn ligger väl runt 10-15kr för två kilo.

Havregrynsgröt med grisblod. Till det serverar vi morötter köpta under säsong för fyra kr kilot och på fredagen lyxar vi till det med potatis och kyckling.


Vi ska inte glömma att människan har levt på gröt i många herrans år. I Sparta åt krigarna bara blodgröt och det var vanligt på våra breddgrader under många århundraden.
Påstås smaka fördjävligt... Men hotdoggs är dyra i jämförelse.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Fenren » 2015-10-30 16:31:34

tahlia skrev:Och ett flertal människor har bekräftat att korv är billigare så vafan jiddrar du om?


Fast det är den ju inte.

Kött går att köpa för ca 40kr/kg och sen är det potatismjöl och kryddor i korv... Potatismjöl är inte dyrt och byter du ut den mot rå potatis och tillagar som det är är det än billigare.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav tahlia » 2015-10-30 16:38:56

Billigaste köttet man hittar häromkring ligger på 49:90 kilot och är då danskt.
Och ska jag vara petig till den nivån jag måste vara vid inköp så är 40:- fortfarande mer än 34:-.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kiddie » 2015-10-30 16:49:49

Enda är väl om man hittar billig färs. Det kan man enkelt förvandla till god mat. Folk äter väl sånt. Det är väl ingen som äter korv alla dagar i veckan.

Sedan att folk äter kött alla dar i veckan, sånt fattar jag inte men vi är ju olika på det viset.

Blod är bra mat. Synd att det finns så lite färdig blodmat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav slackern » 2015-10-30 17:00:35

kiddie skrev:Enda är väl om man hittar billig färs. Det kan man enkelt förvandla till god mat. Folk äter väl sånt. Det är väl ingen som äter korv alla dagar i veckan.

Sedan att folk äter kött alla dar i veckan, sånt fattar jag inte men vi är ju olika på det viset.

Blod är bra mat. Synd att det finns så lite färdig blodmat.


Fläsklägg, fläskkarré och grytbitar brukar också vara billigt.

Vet inte om du bor i närheten utav STHLM men på Luntmakargatan på Söder tror jag det är har dom en polsk affär som säljer blodkorvar går säkert även att hitta massa blodmat i Hötorgshallen eller Östermalmshallen.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Fenren » 2015-10-30 18:23:18

tahlia skrev:Billigaste köttet man hittar häromkring ligger på 49:90 kilot och är då danskt.
Och ska jag vara petig till den nivån jag måste vara vid inköp så är 40:- fortfarande mer än 34:-.

Men inte om du ska göra korv av det. Du ska ju bara ha 50% kött och resten potatismjöl eller vanligt mjöl eller havregryn.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2015-10-30 21:31:36

tahlia skrev:Och ett flertal människor har bekräftat att korv är billigare så vafan jiddrar du om?


Vem/vilka har bekräftat att korv skulle vara billigare? Det är för övrigt besvärligt att diskutera något med en person som inte verkar kunna läsa inlägg ordentligt eller göra enkla beräkningar. Du skrev faktiskt dessutom från början följande vilket jag inte kan se att det stämmer överhuvudtaget:

tahlia skrev:Om man nu råkar vara köttätare och har dålig ekonomi så ligger kyckling och fisk jäkligt högt i pris medan korv är förbaskat billigt.


Ser du?

tahlia skrev:...
Din ToM är en av de lägsta jag sett på forumet så de flesta ämnen blir rätt poänglösa att diskutera.


Jag har ju trots allt en asperger diagnos så diagnosen kanske stämmer då? Individer diagnostiserade med Aspergars syndrom ska ju tydligen ha brister vad gäller ToM.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav tahlia » 2015-10-30 21:45:08

Du har alltså inte läst ett enda inlägg i tråden efter det jag skrev. Säg mig, vad gör du på ett forum när du inte kan läsa? Eller kanske du bara har svårt att förstå vad människor skriver?
Nej, du ska bara ha rätt jämt. Ett tips: pallar du inte att ha fel får du fan se till att ha rätt innan du börjar skriva.

Moderator marxisten: Se tillsägelse post1342716.html#p1342716
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2015-10-30 21:50:31

tahlia skrev:Du har alltså inte läst ett enda inlägg i tråden efter det jag skrev. Säg mig, vad gör du på ett forum när du inte kan läsa? Eller kanske du bara har svårt att förstå vad människor skriver?
Nej, du ska bara ha rätt jämt. Ett tips: pallar du inte att ha fel får du fan se till att ha rätt innan du börjar skriva.


:?:

Jag undrade bara över vem/vilka som har bekräftat att korv skulle vara billigare än kyckling som du skrev ovan i ett inlägg och min första undran gällde ditt påstående tidigare i tråden:

tahlia skrev:Om man nu råkar vara köttätare och har dålig ekonomi så ligger kyckling och fisk jäkligt högt i pris medan korv är förbaskat billigt.


där jag undrade om du själv skulle kunna visa att så är fallet men det verkade du ju inte kunna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kiddie » 2015-11-01 23:02:53

Tid är pengar, el är pengar. Korv är färdiglagad mat.

Men om det är så farligt så ska vi aldrig mer sätta en korv i bröd i handen på en fyraårig hungrig unge, ska visst vara lika farligt som cigg så vi låter fyraåringen röka istället.

Bra nu?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav slackern » 2015-11-01 23:11:22

:-)202
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kiddie » 2015-11-02 0:10:26

Ät du popcorn. Det kanske är micropopcorn. Just läst att de är extremt farliga och förbjudna i vissa länder.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in