Social curling

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-10-29 1:41:15

Föräldrarna kan inte hålla ordning i klassrummet så det enda alternativet är nog att välja t.ex friskola.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-29 9:57:27

anja921 skrev:Jag tycker man ska skapa klasser för icke-neurotypiska och eller mycket känsliga barn inom skolan .Dessa barns utveckling tror jag kan hämmas starkt av skrikiga,okänsliga barn.Det skulle kunna innerbära att dessa barn har lättare att få vänner,känner sig tryggare ,samt får mer anpassad undervisning och kanske tom undervisning i "socialt beteende" eller " mindfullness"för att sedan lättare kunna integrera sig tex på universitetet. Eftersom att skolan inte lär ut sånt här idag så lihger det på föräldrarna,men jag tycker skolan ska stödja i dessa frågor så att ingen faller emellan stolarna

vad ska vi göra med dom skrikiga och okänsliga barnen?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-10-29 12:26:14

De får väl vara i egna klasser där de kan skrika på varandra. De finner säkert en speciell gemenskap..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-29 20:46:10

anja921 skrev:Jag tycker man ska skapa klasser för icke-neurotypiska och eller mycket känsliga barn inom skolan .Dessa barns utveckling tror jag kan hämmas starkt av skrikiga,okänsliga barn.Det skulle kunna innerbära att dessa barn har lättare att få vänner,känner sig tryggare ,samt får mer anpassad undervisning och kanske tom undervisning i "socialt beteende" eller " mindfullness"för att sedan lättare kunna integrera sig tex på universitetet. Eftersom att skolan inte lär ut sånt här idag så lihger det på föräldrarna,men jag tycker skolan ska stödja i dessa frågor så att ingen faller emellan stolarna


DET funkar inte alls - att ta ut alla barn med NPF och sätta dem i en egen klass. Man har provat det, ja. Det var kaos i en kommun som jag jobbade i. Trots att man hade två lärare i den specialklassen och högst 15 elever. Du måste tänka på att barn med Asperger och/eller ADHD inte är så problemfria. De flesta har beteenden som är ganska jobbiga för klasskamraterna. Och ett barn som själv har ADHD/Asperger har inte mer förståelse för andra som har. Kanske mer förståelse, men samtidigt mindre empati, social kompetens och mer impulsivitet. Det sabbar mycket och då jämnar det ut sig.

Man får sätta ihop väldigt små grupper med högst 5 elever. Vilket man också gör ganska mycket nuförtiden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-29 20:48:13

plåtmonster skrev:De får väl vara i egna klasser där de kan skrika på varandra. De finner säkert en speciell gemenskap..


Vad som händer då är att ALLA påstår att det bara är de andra som är dumma.... Och du får också tänka på att en del barn med autism/AS/ADHD helt enkelt skriker mer än neurotypiska barn. De har fler svårigheter, blir lättare frustrerade, osv, osv....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-10-29 20:53:37

ok men då kanske man får ha enskilda klasser för dem med ADHD och asperger eller känsliga.Fast det finns det nog inte resurser till.Jag tror faktiskt många barn med AS är ganska intelligenta och gör något som kallas för "mirroring" ds att man observerar hur andra beter sig och härmar.Men det innerbär ju inte att man kännet sig trygg eller att man kommer in i gruppen.Men jag minns att min klass fanns det ett barn som var extremt stökigt och störde hela tiden ( adhd tror jag).Hon hade en stödlärare visst men hon blev ändå uttdragen ur klassrummet ofta då hon inte kunde bete sig.:/
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-29 21:05:05

Visst, det kan man försöka. Men det beror på. Det finns även barn med AS som stör hela klasser. Jag jobbar med såna. :wink: Det där är helt individuellt olika, vad som funkar. Beror på dem enskilda barnen och på sammansättningen av gruppen. Det räcker med att det kommer in ETT nytt barn så är det oro i gruppen igen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav supernova » 2015-10-29 21:48:26

Att det inte funkar med en klass med bara npf barn är för att de blandar barn med Asperger syndrom och barn med språkstörningar. ( Tourette ) De går inte ihop, aldrig någonsin....
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-29 23:30:50

supernova skrev:Att det inte funkar med en klass med bara npf barn är för att de blandar barn med Asperger syndrom och barn med språkstörningar. ( Tourette ) De går inte ihop, aldrig någonsin....


Äh..... Tourette är en språkstörning? Min son har Tourette, jag har aldrig sett det som språkstörning. Vokala tics ja. Många med Asperger har också tics, och överhuvdtaget mycket språk-"egenheter". Dessutom..... jag har ALDRIG sett någon med bara Tourette. Nästan alla har även ADHD eller Asperger. Hur ska man då inte blanda?

Om man inte blandar diagnoser och man har en grupp med bara ADHD t.ex. - det är inte så bra heller. Det kan bli lite mycket. Ibland kan det vara ganska bra att ha några livliga barn och några lugnare. De livliga lugnar sig lite och de lugna får lite inspiration av dem ofta ganska kreativa barn med ADHD. Inte så dumt. Men man kan i alla fall inte gå efter diagnos - det skiljer sig för mycket. Plus att många har flera diagnoser. Hade en gång en elev med sju diagnoser. :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 0:58:04

anja921 skrev:Jag tror faktiskt många barn med AS är ganska intelligenta och gör något som kallas för "mirroring" ds att man observerar hur andra beter sig och härmar.
Det är väl precis det som personer med asperger inte gör? Det är väl mer gå efter eget huvud och ignorera samhörighet med andra?

Intressanta återkopplingar från praktiskt klassrumsundervisning. Det jag tänker är primärt att de som är lugna och vill ägna sig åt att lära sig inte skall få sin studiero spolierad av utåtagerande personer. Kanske man bör gå efter introvert vs extrovert. Och det är antagligen väsentlig skillnad mellan de som har asperger/ADD vs asperger/ADHD eller för den delen Tourettes osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-10-30 1:32:40

Jag har iallafall läst att asperger handlar mycket om att man inte har de sociala i ryggmärgen eller hur man ska uttrycka det.Det betyder inte att individer med as inte kan lära sig hur majoriteten av människor kommunicerar tex via ansiktuttryck, ord, kroppsspråk.Dessa "koder" går att lära sig om man tränar på det.Så jag håller inte med dig om att man måste vara " särskilt envis" och medvetet ställa sig utanför gruppen automatiskt utan jag tror att det i många fall handlar om en oförmåga att avkoda och förstå det socialasamspelet, därav undviker man för att slippa känna sig ovekväma
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-10-30 1:33:56

anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Social curling

Inläggav supernova » 2015-10-30 14:31:52

Ja de med Asperger tror jag mår bäst utav att arbeta självständigt. Ett tydligt upplägg och struktur.
Att vara tvungen att kolla in andra och härma är ingen bra metod för dem då det tar alldeles för mycket tid och energi att göra det till sitt eget då det inte kanske ens finns ett givet mönster. Det är ena dagen så och andra dagen så osv Att förstå hur saker och ting kan ändras hela tiden beroende på vilka som gör och säger samma saker beroende på hierarkin i gruppen är inget de förstår sig på.
Men Om de hittar självförtroende i sig själva och får göra på "sitt sätt" kan de komma in i en alldeles speciell kreaktivitet och trygghet i sig själva.
Sen att bli avbruten utav andra elever och ljud hela tiden gör att de tappar helhetsbilden hela tiden och då kan det givetvis bli rörigt för dem.

Barn med språksvårigheter fungerar inte riktigt likadant tror jag. Så olika barn med olika funktionsnedsättningar kanske inte matchar varandra i en lokal och på ett arbetssätt. Jag tycker inte att man kan "använda" en elev för att någon annan ska fungera bättre. Alla är i skolan för sin egen skull....
Men det är vad jag tror och tycker och jag har ett stort behov utav just få tro det jag tror på Toblerone. Känner jag att det jag tror på är fel så ändrar jag mig, sån är jag...och du har också de rättigheterna. Jag ser inte ned på ditt barn med Tourette, tvärt om!
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-15 18:28:16

Men det är detta jag menar med Social Curling och i skolan behöver en lugn elev med Asperger hjälp att få den miljö runt omkring sig att den också kan fungera. Ibland känns det som bara utåtagerande barn får hjälp eftersom det inte bara är barnets problem.....utan mest lärarens kanske...
Men ofta blir det nog att just den flicka med AS som mest behöver lugn och ro och kanske ett helt tyst klassrum för att kunna jobba får en elev bredvid sig som är högljudd och stimmig. Det känns inte rättvist. För att hon har en lugnande effekt på den stimmiga eleven. Sen blir det liv i luckan när hon blir överbelastad och kanske tom väljer att stanna hemma istället för att gå till skolan.
Ja jag tror att detta problem är väldigt stort, har sett det själv många gånger...
Har tom sett att de lugna flickorna har fått i uppdrag utav läraren och kuratorn att vara en låssasassistent till andra elever... suck :-)004
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav geocache » 2015-11-15 18:54:47

Jag hörde för en tid sedan talas om skolprojektet "#ELEVEN är inte problemet";

http://attention-riks.se/npf/skolportal/

Ett väldigt bra initiativ, som jag hoppas massor kommer att komma till användning och nytta i skolorna.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 18:59:58

supernova skrev:Jag tycker inte att man kan "använda" en elev för att någon annan ska fungera bättre. Alla är i skolan för sin egen skull....
Det är ju dock något man brukar göra med elever som presterar bra. De skall då undervisa andra istället för att förkovra sig på högre nivå.

Attwood verkar kunna sin sak.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-15 19:20:06

geocache skrev:Ett väldigt bra initiativ, som jag hoppas massor kommer att komma till användning och nytta i skolorna.


Ja det verkar vara jätte bra, viktigt :)
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-15 20:53:37

Det behövs både fler sådana projekt, mer utbildning hos lärare och skolpsykologer och rektorer. Sedan behöver det finnas mer pengar hos staten att lägga på detta också. detta anses inte högprioriterat idag.
Sedan kan vi tycka att man borde förstå att om man inte sätter in insatser i skolan så kostar det desto mer när eleverna har blivit vuxna.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-11-16 4:29:51

Mountain_lion skrev:Sedan behöver det finnas mer pengar hos staten att lägga på detta också. detta anses inte högprioriterat idag.
Ända sedan 90-talskrisen så verkar det mesta vara lågprioriterat. Och nu skaffar man sig en ny kris på artificiell väg så det är nog egen dräng som gäller.

Mountain_lion skrev:Sedan kan vi tycka att man borde förstå att om man inte sätter in insatser i skolan så kostar det desto mer när eleverna har blivit vuxna.
Systemet verkar inte förstå detta. Det var väl på 70-talet systemet hade någon instutionell förståelse sist?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-16 4:34:51

supernova skrev:Vad har ni för tankar hur man skulle kunna göra för att få människor/samhället att förstå att man behöver lite social curling

Vad menar du med social curling mer exakt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-16 16:20:04

Ja vad menar jag egentligen :D

Jo men jag menar att min önskan är att omgivningen ska förstå sig på och anpassa miljön utefter oss som har autism utan att vi måste ha en manual med oss jämt.
Att det vore så efterlängtat att de runt omkring oss kunde hjälpa oss lite utan att vi jämt skulle behöva be om det och förklara, typ...
Det är så lätt att vi bara blir överkörda och att folk ljuger för oss och utnyttjar oss med nedsatt social interaktion när vi istället skulle behöva bli beskyddade från sånt.(tycker jag)

När jag en gång frågade min man vad han skulle ta upp som den viktigaste saken att tänka på som anhörig till någon med Asperger syndrom sa han:
"Aha du menar det att man ska låta dem tro att de bestämmer allting fast de inte gör det"
Ja, det är ju ett sätt att hjälpa eller skydda....he he
Sen att det är så att jag låter honom få tro att det är han som bestämmer allt fast det är jag som gör det men det är ju en annan sak....he he

Nej skämt å sidor,,,, men så kan det kanske ligga nåt i det som jag menar med det.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-17 8:08:06

Mjo, det kan man ju önska men att bara önska är ingen vidare strategi för nånting här i livet.

Man måste ta ett eget ansvar och försöka lära sig det sociala så gott man kan, lära sig hantera det på ett sätt som gör att man inte blir lurad eller överkörd. Jag brukar säga att naivitet inte ska ses som en dygd och det kvarstår. Man får ta sitt eget ansvar och göra det bästa av det.

Curling, särskilda hänsyn, att bli överdrivet vänligt och försiktigt bemött...jag tror inte det är bra alls. Man blir då sedd på lite över axeln, von oben.


Man ska inte se sig själv som ett missförstått unikum som det är synd om.

Jag är aspie och jag har mina grejer - en annan människa är inte aspie men har sina grejer...och man får mötas nånstans på mitten.

Så ser jag på det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-17 15:35:48

Jo, det är sant. Man måste göra sitt bästa och inte "utnyttja" sin funktionsnedsättning. Jag menar mer att man "borde" få bli mött utav acceptans för den man är och kan.
Sen kanske det är så att de relationer som är fyllda med kärlek kan naturligt funka på ett bättre sätt än andra.
Men att tycka synd om är nog inget som funkar för någon relation, det gör en ju bara ledsen.

Läste ett så bra citat på Twitter idag från en autismsida,
Seeing people as innocent is the greatest gift you can give another human being: the gift of acceptans.
Att se alla människor där dom är, i sin situation och i deras liv och samtidigt acceptera det man ser gör ju att man får ett mänskligt, individuellt förhållningssätt till den man ser.
Men ser man genom de glasögonen där man kräver att alla ska göra och tänka som jag vill så blir det ju kaos för en när det inte blir som man har tänkt....
Det finns ju inte någon som är skyldig någon annan någonting. Ingen har ju rätt att bestämma över någon annan eller bemästra någon. Att alltid känna att man inte räcker till är ju en jobbig situation och att alltid göra det leder väl till sjukdomar till slut.

Men att vara rädd om de man har nära och som kan se en som man är och vill vara "snälla" är nog en bra grej.
Sen de andra släktingar och "vänner" och de på jobbet som man har får man inte förvänta sig så mycket utav. De man inte klarar av får man ha på avstånd så mycket som möjligt....
Det enda man kan göra är ju att förklara för dem vad autism är och hur man själv fungerar. Sen är det ju deras val att acceptera eller bara säga att "du bara skyller på din autism" ....
Men det är väl bara ett sådant tillstånd man säger en sån sak om och det är ändå märkligt vad svårt det är att förstå sig på, just det.

Blev helt utskälld i våras med just de orden. Du bara skyller på din autism.... Ja sen har man inte mycket mer att säga varann. Det går inte att mötas bara....
:?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav supernova » 2015-11-18 15:17:43

ArgeAnkan skrev:du tar det för bokstavligt. när man säger "jag visste att du inte skulle förstå" så kan det bero på irritation som uppstår när man gång på gång försöker förklara något för någon annan men denne ej fortfarande inte förstår. då kan man säga det som en pik. det finns andra skäl också.

du låter paranoid.


Det är ju så att man tar det bokstavligt när man har nedsatt social interaktion. Det gör ju att man inte "hör" det som inte sägs utan man hör det man hör och jag tror att många NT are tror att de säger saker fast de inte gör det.
Jag har ofta hört efteråt att de säger att de har sagt saker som de INTE har sagt. Jag har ett minne som få har. Kommer ihåg ordagrant vad som sägs. Kan komma ihåg långa listor vad jag beställt från en leveratör flera månader efteråt, de på jobbet är mkt förvånade över mitt braiga minne.
Däremot brukar inte NT are själva komma ihåg vad de har sagt när de varit ilskna och bara harsplar ur sig saker som de känner för stunden och inte då kan stå för sedan.
Verkligheten kan bli väldigt rörig för oss på grund utav dem....

Sen blir det bara "du är paranoid".... Eller vad!!!
Det hjälper ju ingen att kunna kommunicera genom att slänga ut såna saker när vi inte får hjälp att kunna förstå.
VI BEHÖVER FÅ HJÄLP MED VÅR FUNKTIONSNEDSÄTTNING. Lite social curling kanske :D
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in