Den bästa planlösningen för en liten bostad?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den bästa planlösningen för en liten bostad?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-26 22:06:44

För en lite mindre bostad. Vad är den bästa planlösningen?

En bostad behöver rimligtvis kokvrå och badrum. För att komma åt rummen kan man antingen ordna så att rummen har en dörr till nästa rum. Eller en korridor men då förlorar man en hel del golvyta.
Kokvrån måste innehålla spisplatta, diskbänk och kylskåp med frys. Badrummet dusch, handfat och tvättmaskin.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-26 22:17:17

Sovalkov är trevligt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den bästa planlösningen?

Inläggav Nefarious » 2015-10-26 22:20:05

Fördelen med korridor är att det oftast går att placera garderober etc utmed väggarna vilket kan vara svårt i en liten hall.
Om vi snackar enrummare så är sovalkov med säng uppbyggd på skåp det bästa enligt mig, alternativt loftsäng.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Den bästa planlösningen?

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-27 0:15:20

plåtmonster skrev:För en lite mindre bostad. Vad är den bästa planlösningen?

Jag bor i en liten lägenhet på bara 25 kvm. Direkt när man kommer in leder en korridor till ett större rum. Korridoren är på sin vänstra sida kök och på sin högra sida hall. Väl inne i rummet fortsätter korridorens vänstra sida: med kyl/frys, garderob för kläder och garderob för ägodelar längs den vänstra sidan, men i övrigt är rummet ganska rektangulärt.

Undantagen uppstår i den lilla alkov som blir där köks- och garderobslängan tagit slut, vari man kan skjuta in en soffa, samt alkoven bakom den vägg som ger hallen extra bredd, där en säng eller ett sängskåp passar bra. Badrummet är väldigt traditionellt till höger i korridoren när man kommit in: bakom den vägg intill vilken hallfunktioner är belägna.

Detta gör att jag får plats med kök, hall, badrum, salong, matsal, förvaring och sovrum på bara 25 kvm. I köket finns det rum för nödvändig förvaring, normalstor spishäll, vanlig ugn och microvågsugn; dessvärre har jag bara en diskho och diskmaskinen är smalare än vad de brukar vara. Eftersom tvättmaskin och torktumlare inryms i badrummet finns heller inget behov av separat tvättstuga så min lägenhet är nog hyfsat klokt ritad.

Bild
Obs! Sträcket som går mellan kyl/frys-skåpen och sängalkovsväggen samt sträcken till vänster om toaletten har någonting med taket att göra; de kanske är ämnade att visa nedsänkningen för kökets spotlightbelysning och någonting annat irrelevant i taket i hörnan av badrumstaket.

plåtmonster skrev:För att komma åt rummen kan man antingen ordna så att rummen har en dörr till nästa rum. Eller en korridor men då förlorar man en hel del golvyta.

Som huvudregel brukar man ju säga att färre separata rum, d.v.s. färre dörrar, gör att man kan utnyttja bostadsytan maximalt. En korridor ska heller inte slösas bort utan som i min lägenhet kan man utnyttja den till att fungera som kök och hall samtidigt; jag har ju ett stort tvåvånings skoställ med sittyta ovanpå som står längs hallväggen så jag har inte behövt vidta några sådana inskränkningar.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Den bästa planlösningen?

Inläggav Geastrum » 2015-10-27 0:55:51

Min lägenhet är byggd i slutet av 1950-talet och jag upplever att planlösningen är ganska optimal. Den består av ett rum på 20 kvadratmeter, ett litet kök (kokvrå), toalett/dusch- och tvättrum samt en liten entréhall med tre garderober plus hatthylla och skoställ. Hallen har förutom ytterdörren en dörr till stora rummet och en till toaletten. Stora rummet har en dörr till hallen, en till köket och en till balkongen. En fast rumsavskiljare har satts upp för att skapa en sovavdelning på dryga tre kvadratmeter med plats för säng, nattygsbord och bokhyllor mm.

Köket, som jag har låtit bygga om, har kyl/frys (ett skåp), ugn med fyra kokplattor (glashäll) samt diskbänk. Ursprungligen fanns det ett skafferi och en städskrubb. Skafferiet fick jag offra för att få plats med frys/kylskåpet och städskrubben slopade jag för att lämna plats för två köksskåp och ytterligare en avställningsyta bredvid diskhon. En av garderoberna i hallen har fått bli städskrubb i stället. För att ersätta den förlorade garderoben i hallen har jag satt in en dubbelgarderob med inbyggd byrå i stora rummet.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-10-27 3:35:35

Det beror lite på om man ska bo ensam där. Delar man en etta så kanske en alternativ planlösning är bättre.

I en del fall tar hallen upp för mycket utrymme. Detta kan lösas på två sätt. Antingen har man en liten kvadratisk hall som just bara är till för att hänga av sig kläder. (Eller också som beskrivet nedan.) Sedan kan den hallen även ha en liten garderob vilket är bra om man vill ha det till städskåp eller lagra smutsig tvätt i.

Och att den har en ingång till toan. Har sett den absolut minsta toan men den funkade om än att jag tyckte det var lite bökigt. Toastolen var det första som var och man hade god plats mot väggen framför så att man inte kunde slå i skallen, men större var det inte. Bredvid toan stod ett ganska litet handfat. Och helt seriöst, hur ofta behöver man ett fullstort handfat? Sedan fanns en duschkabin innanför det, den var ganska liten men inte klaustrofobisk. Den hade inte egna rör utan det gick en duschslang från handfatet så man fick sticka ut handen lite för att sköta det. Vilket faktiskt funkade bra.

Jag har sett toor som i kvadratmeter är större men känts mindre för att man placerat handfat för nära toan så att de typ överlappar lite eller handfatet framför så att det blir trångt. Sen med plats där inget finns.

Man man också utgå från ett fyrkantigt rum där man har lagringsmöjligheter som klädskåp som avskiljer lite från rummet. Då får man dels en del som känns som en liten hall, och skåp som gör nytta på två sätt.

Har sett enorma hallar i tvåor men även ettor och de kan man inget göra med det är bara plats att betala för. Enda är väl om man vill ta in cykeln i lägenheten annars dumt.

Sovalkov kan kännas bra och mysigt för det blir som ett extra rum och man kan ha draperi eller vikvägg med för att avskilja mer. Annars är loftsäng skitbra för små utrymmen. Till och med jag skulle nog vänja mig vid en sådan även om jag helst sover på golvnivå. Annars kan man ju ha den gamla lösningen att ha bäddsoffa.

Något som jag kan tycka är ett otyg är när det inte finns hela väggar, att antingen är har en vägg en dörr, ett fönster eller skåp. Tycker man ska försöka att ha en hel och obruten vägg. Det hjälper möblerandet.

Pentryt kan göras smart, det är inget svårt. Man kan få in mycket på en liten yta och det inbjuder fortfarande till matlagning. Enda är att bara en kan vara därinne. Kokskåp som bara öppnas rakt inne i stora rummet har jag lite fobi mot.

Sedan har jag hellre en djup men smal klädkammare man kan gå in i. Får plats massor däri! Tar inte mer plats från lägenheten än skåp, men är praktisk för att den inte stjäl väggyta, det är bara en dörr. Att ha det på den ledden är smart.

Sedan tycker jag att ettor som ofta bara har ett stort fönster, i regel ska byggas om norr, väster eller öster. I många fall väljer man söder. De som har större och genomgående lägenheter eller hörn, de borde iaf få söder eftersom de har ngt annat med! Men att bara ha mot söder på 20 kvadrat, sommar, 40 grader inne... Puh!

Sedan så skulle jag även önska att ettor inte hade parkett. Visst det är fint, men de som har parkett har det ofta i finrummet, när man har en etta så har man ju ett alltiettrum. Hellre en kvalitetsmatta i ett plastartat material. Som tål att gås på och skuras.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav notwoodstock » 2015-10-27 4:39:49

Tips om möbleringen:

Jag fick aldrig chansen, men sovalkov kan bygga bakom en hög bokhylla. Jag har haft IKEAs gamla lagerbokhyllor, 50 cm breda, dom kan man använda ute på golvet, åtkomliga från båda sidor.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav notwoodstock » 2015-10-27 6:17:21

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav notwoodstock » 2015-10-27 7:01:45

Moderator - Skulle man kunna få en tråd för planering av rummen?

Jag sökte på "Asperger Room Planning", men får inte rum med bilderna - den kan inte bedöma storleken på bilderna.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 9:53:42

Om du/ni vill rita hur det ser ut såsom Gripandekylig gjort så skulle det underlätta en hel del. Antingen det är "Paint" eller papperskladd som fotas.
Eller om man törs foto på oordningen ;)

Vad står KM, K/F, ST/L, G/L för?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav Geastrum » 2015-10-27 11:09:43

Kanske inte den bästa, men ungefär så här ser min lägenhet ut:

Bild
K/F = kyl/frys
S = Spis
TM = Tvättmaskin
G = Garderob
ST = Städskåp

Måtten i skissen är inte helt skalenliga.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 12:25:32

Hur stor är totalytan?

Tack förresten ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav xxxxx » 2015-10-27 12:30:00

Jag tycker att storleken inte spelar någon större roll utan det är planlösningen som är den viktiga. Sovalkov tycker jag om. Då kan man ha något form av draperi av tyg. Jag kan tycka att det nog skulle bli lättare att sova då.

jag tycker om när saker och ting är uppdelat. Så ett litet kök skulle jag föredra och hellre ett litet rum.

Det är svårt att beskriva men jag skulle tycka det bästa vore att när man kommer in från ytterdörren så är toan direkt till vänster och rakt fram från ytterdörren är det lilla köket till vänster och sovrummet till höger.
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Den bästa planlösningen?

Inläggav Geastrum » 2015-10-27 12:34:01

plåtmonster skrev:Hur stor är totalytan?

Lite drygt 30 m².
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 13:24:46

xxxxx skrev:Jag tycker att storleken inte spelar någon större roll utan det är planlösningen som är den viktiga.
Det är skillnad på 25 och 50 m² i totalyta. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-10-27 14:22:37

Möblerbarhall är bra som ett mindre rum där man kan ställa en säng eller ha en datorhörna, det blir som ett rum utan fönster. Jag har så och trivs med det blir väldigt mörkt när jag sover. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 14:43:53

Vad är en möblerbarhall?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-10-27 14:52:47

Låter som om man har sängen vid dörren så att man får posten i huvet genom brevinkastet. :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-10-27 14:54:08

plåtmonster skrev:Vad är en möblerbarhall?


Typ en sån här.En stor hall som man kan möblera.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-10-27 14:55:06

kiddie skrev:Låter som om man har sängen vid dörren så att man får posten i huvet genom brevinkastet. :-)003


Nu pratar jag om en inre hall inte kapprummet vid dörren.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav kiddie » 2015-10-27 14:56:23

Jamen, då har jag med en möblerbar hall jue!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den bästa planlösningen?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-27 14:57:57

slackern skrev:Typ en sån här.En stor hall som man kan möblera.
En yta på 112,4 m² där man fritt kan ändra planlösningen i efterhand mha flyttbara väggar?

(iofs är det rätt stort då)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-10-27 14:58:11

kiddie skrev:Jamen, då har jag med en möblerbar hall jue!


Ja du ser dom brukar räknas som ett halvtrum i annonser och i dagligt tal. Så om någon säger att dom bor i en 1 1/2:a så är det troligtvis det som menas.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den bästa planlösningen?

Inläggav slackern » 2015-10-27 14:59:04

plåtmonster skrev:
slackern skrev:Typ en sån här.En stor hall som man kan möblera.
En yta på 112,4 m² där man fritt kan ändra planlösningen i efterhand mha flyttbara väggar?

(iofs är det rätt stort då)


Altså det där är inte min lya utan jag ville bara visa hur det kan se ut. Men en möblerbar hall brukar räknas som ett halvt rum.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in