Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-22 14:28:32

Det är ju de lokala politikerna som bär ansvaret för att inte kaféet stängts el att det inte funnits möjlighet att förhindra andra än skolans elever att gå dit. (Väktare kanske behövs men de kostar pengar.) Det är ju inte statsministerns fel. Men kanske är han rädd för att det händer i fler skolor, finns ju galningar som kan inspireras.

Personligen tycker jag det är synd att inte gärningsmannen dog istf en lärare. Han förtjänar inte att få leva, känner jag. Kunde inte polisen som sköt ha siktat lite bättre (el sämre).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 14:30:25

Alien skrev: Han förtjänar inte att få leva, känner jag. Kunde inte polisen som sköt ha siktat lite bättre (el sämre).


Vadå är du för dödspatruller helt plötsligt?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 14:30:41

Enligt DN har ännu ett av offren avlidit nu: en ung pojke.
DN skrev:En person avled direkt vid attacken och ytterligare en dog på sjukhus. Tre skadade vårdas fortfarande på sjukhus, inklusive gärningsmannen.
jonte00 skrev:Nja, anledningen till att jag misstänkte att det kan ha politiskt motiv är p.g.a de senaste händelserna.
Flera flyktingboenden har brunnit upp på sista tiden och fler och fler blir otåliga och arga.
Dessutom ska skolan tydligen ha haft mycket problem och varit Trollhättans version av rinkeby eller rosengård.
Mycket möjligt att det är någon högerextremist som hatar invandrare och gjorde en terrorattack.

Okej, men ja då måste ju gärningsmannen ha varit ganska korkad om han trott sig ha någon form av logiskt fungerande politiskt motiv bakom angreppet; det borde väl vara svårt ens för de invandringskritiska att rationalisera och prisa mördandet av barn på just det här viset: med star wars-mask liksom. Jag tror nog mer på att han kan komma att dömas till rättspsykiatrisk vård om han överlever.
Alien skrev:Personligen tycker jag det är synd att inte gärningsmannen dog istf en lärare. Han förtjänar inte att få leva, känner jag. Kunde inte polisen som sköt ha siktat lite bättre (el sämre).

Ja jo det är ju en affektiv känsla man kan känna, men det är ju inte rationellt försvarbart. Jag tror att det kan ge överlevarna och dödsoffrens familjer en viss ro att veta han sitter bakom lås och bom - och det blir ju dessutom samhället förtjänligt om han hanteras enligt de lagar som vi tillsammans varit med och satt upp: så att vi vet att vårt system fungerar och kan enas av den här händelsen snarare än att låta vår tilltro till den rättsstat vi designat spricka.
Senast redigerad av Gripandekylig 2015-10-22 14:38:57, redigerad totalt 5 gånger.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-22 14:31:01

Tycker det är jävligt att vissa skolor har så låg status. En skola i ett mindre attraktivt område måste hålla klass. Många elever har skolan som sitt andra hem för att det är jobbigt hemma av olika orsaker. Då får skolan verkligen inte suga och man får inte acceptera en dålig skola bara för att området är stökigt.

Det är offtopic ja, men för att det ska kunna gå bra för ungar i svåra områden måste det finnas någonslags framtidshopp. Och är ens skola bara ett tillhåll för bus, då finns det inte mycket mer att hoppas på. Tror man skulle kunna få ner kriminalitet bland unga väldigt mycket om skolan var BRA.

Kollade snabbt in på Flashback. Redan den vanliga jargongen, att det antingen var en mörkhyad (vilket inte skulle vara konstigt om många i området är det!) eller en aspergare.

Men lite märkligt är det att använda svärd. Tror skolattacker inte skulle finnas om ingen "börjat" med dem. De smittar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-22 14:33:46

Jag önskar ingen död, inte ens gärningsmannen.

Synd att en unge dog, hen hade ju inte hunnit med mycket i livet, läraren synd på oxo såklart men hen har iaf fått leva till vixen ålder.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav SoulPain » 2015-10-22 14:47:39

kiddie skrev:Tycker det är jävligt att vissa skolor har så låg status. En skola i ett mindre attraktivt område måste hålla klass.


Kronans skola skall tydligen hålla hög klass, den är väldigt påkostad och modern, men det hindrar ju inte idioter från att ta sig dit och döda folk, då hade man behövt ha samma system som i ex USA, med metalldetektorer vid ingången.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-22 14:50:25

kiddie skrev:Jag önskar ingen död, inte ens gärningsmannen.

Synd att en unge dog, hen hade ju inte hunnit med mycket i livet, läraren synd på oxo såklart men hen har iaf fått leva till vixen ålder.


Du är god människa. Jag är mindre god. Jag tänker på vilken ångest föräldrar och anhöriga känner. Hatar gärningsmannen och tycker världen vore en bättre plats utan honom.

Läraren kanske betydde mycket för barnen i skolan. Det är ju inte så många lärare som vill jobba i sådana lågstatusskolor. Ännu mindre nu, om man riskerar livet genom att jobba där.

Iofs vet vi inget om gärningsmannens motiv ännu. Hatade han skolan för att han själv gått där el hatade han skolan för att de flesta elever är invandrarbarn. Eller var platsen bara random vald?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav kiddie » 2015-10-22 14:53:33

Duger ju inte att lokalerna är fina, man måste ju ha en bra fungerande skola med och definitivt att skolan inte blandas med annan verksamhet.

Hur vet du Alien att de dödas anhöriga vill att gärningsmannen ska dö? Alla tror inte på hämnd. Att en till person dör gör ju ingen annan levande igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Fenren » 2015-10-22 14:54:55

kiddie skrev:Att en till person dör gör ju ingen annan levande igen.


Men det är bra för miljön.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Alien » 2015-10-22 14:56:06

Om han är död kan han inte döda flera. De flesta inlåsta kommer ju ut igen.

Jag vet att jag skulle önskat gärningsmannens död om någon anhörig till mig dödats. Och det finns säkert flera som känner så.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 15:26:11

Enligt DN ska tydligen gärningsmannen ha poserat med skolelever innan han genomförde attacken, vilket både kan förstås som ett i förväg planerat sista avtryck att bestå för eftervärlden men likaväl kan antyda total vettvillighet och spontanitet.
Bild
DN skrev:Åttorna hade mattelektion när de såg den maskerade mannen komma och gå ute i korridoren.

– Vi trodde det var ett Halloweenskämt. Han var helt svartklädd och hade mask, säger hon.

DN har fått tillgång till en bild från skolan där gärningsmannen poserar tillsammans med elever i skolkorridoren.

Flickan som är i 14-15-årsåldern står utanför skolan och huttrar. Hon berättar att hennes lärare gick ut i korridoren och försökte rycka av honom masken. Det var då gärningsmannen gick till attack och högg med svärdet, berättar tjejen som vill vara anonym.


På SVT talar man även om att Stavreskolan utsatts för hot igår och att skolan internt gått ut med information till dess elever att de inte skulle gå till skolan idag - men man hade underlåtit att informera polisen tills nu i förmiddags efter denna händelse när skolans ansvariga insåg att hotet borde anmälas. Man tycker ju att så allvarliga hot som faktiskt föranleder inställd verksamhet borde anmälas enligt upprättade rutiner (de finns citerade tidigare i tråden).
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 15:52:50

Gripandekylig skrev:Enligt DN ska tydligen gärningsmannen ha poserat med skolelever innan han genomförde attacken, vilket både kan förstås som ett i förväg planerat sista avtryck att bestå för eftervärlden men likaväl kan antyda total vettvillighet och spontanitet.
Bild
DN skrev:Åttorna hade mattelektion när de såg den maskerade mannen komma och gå ute i korridoren.

– Vi trodde det var ett Halloweenskämt. Han var helt svartklädd och hade mask, säger hon.

DN har fått tillgång till en bild från skolan där gärningsmannen poserar tillsammans med elever i skolkorridoren.

Flickan som är i 14-15-årsåldern står utanför skolan och huttrar. Hon berättar att hennes lärare gick ut i korridoren och försökte rycka av honom masken. Det var då gärningsmannen gick till attack och högg med svärdet, berättar tjejen som vill vara anonym.


På SVT talar man även om att Stavreskolan utsatts för hot igår och att skolan internt gått ut med information till dess elever att de inte skulle gå till skolan idag - men man hade underlåtit att informera polisen tills nu i förmiddags efter denna händelse när skolans ansvariga insåg att hotet borde anmälas. Man tycker ju att så allvarliga hot som faktiskt föranleder inställd verksamhet borde anmälas enligt upprättade rutiner (de finns citerade tidigare i tråden).


Nu när jag såg bilden på honom Kommer jag att tänka på filmen Iron Sky ser ju ut som en månnazist.

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-22 15:57:05

Här funderar jag däremot på om någon blivit "inspirerad"..

Aftonbladet skrev:Skola avspärrad på grund av yxman

En skola i Hortlax i Piteå kommun har spärrats av.
En man ska ha cyklat i närheten och svingat en yxa.
– En man har varit på väg mot en skola i Hortlax med en yxa. Han har blivit gripen på platsen av polis, säger Catrin Hedqvist, vakthavande befäl på polisen i Norrbotten.


Larmet kom in 14.38.

Och för den som vill så har ju flashback-tomtarna möjligtvis listat ut vem det handlar om.

Trollhättan: Man med svärd gick amok på skola.

Spoiler: visa
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav jesusiscool » 2015-10-22 16:00:29

Det talas ibland om gun control. Kanske kommer de nu att tala om sword control.
Man kan mörda folk med vad som helst så att hålla på med weapon control är dumt.
Vi får se om Leif GW kan säga nått intressant om detta.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-22 16:05:41

Av bilden att döma är det en yngre person, kanske 20-årsåldern nånstans...samt en uppenbar stolle.

Vad är det han hade tänkt sig föreställa, den maskerade hämnaren?

Stolle. Spritt språngande.

För mycket dataspel och sen en psykos på det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 16:05:59

Puzzle skrev:Och för den som vill så har ju flashback-tomtarna möjligtvis listat ut vem det handlar om.

Trollhättan: Man med svärd gick amok på skola.

Spoiler: visa
68.000 läsare på den flashbacktråden, det är ganska mycket folk.

Det mesta lutar väl åt att detta är någon form av högerextremt dåd. Men jag tycker det är märkligt att han inte lyckades skada fler när han går in på en skola beväpnad med svärd.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 16:07:02

DN rapporterar nu från polisens presskonferens vari man meddelar att gärningsmannen har avlidit. Vidare berättas att entréhallen ett fåtal minuter innan det att gärningsmannen trädde in varit fylld av elever som emellertid till största delen hann gå in till sina klassrum innan skolmördaren kom in i lokalerna. Det sägs även att gärningsmannen inte varit känd av polisen sedan tidigare.

KrigarSjäl skrev:För mycket dataspel och sen en psykos på det?

Ja, det skulle jag också gissa på - dessutom i kombination då med hans vurmeri för sverigedemokrati, nazism och sådant också som en möjlig komponent som kan ha påverkat hur det psykiskt labila tillståndet styrt honom till att välja ut just den lokalen för attacken - såtillvida det inte berott på någon reaktion på att ha utsatts för mobbning. Galen och politiskt intolerant lär man nu i vart fall kunna slå fast att han varit, och ärligt talat talar ju kläderna i sig för någon typ av socialt utstött position i sin lokala samhällshierarki.
Senast redigerad av Gripandekylig 2015-10-22 16:18:42, redigerad totalt 2 gånger.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-22 16:13:00

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Och för den som vill så har ju flashback-tomtarna möjligtvis listat ut vem det handlar om.

Trollhättan: Man med svärd gick amok på skola.

Spoiler: visa
68.000 läsare på den flashbacktråden, det är ganska mycket folk.

Det mesta lutar väl åt att detta är någon form av högerextremt dåd. Men jag tycker det är märkligt att han inte lyckades skada fler när han går in på en skola beväpnad med svärd.

Inte så konstigt, finns mycket gamar som älskar att gotta ner sig i sånt här eller folk som är allmänt nyfikna. Ska väl inte spekulera för mycket men det känns nästan som att han kan ha letat efter någon eller några specifika? Varför gå från klassrum till klassrum annars utan att göra något mer?

Men i och med att han är död nu så lär man väl aldrig riktigt få veta det om inte någon annan vet något om varför han gjorde det. Kanske politiskt, hämnas på egna plågoandar eller vad vet jag.

Vidrigt alltihop ändå.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 16:17:42

Puzzle skrev:Men i och med att han är död nu så lär man väl aldrig riktigt få veta det om inte någon annan vet något om varför han gjorde det. Kanske politiskt, hämnas på egna plågoandar eller vad vet jag.
Polisen kommer nog gå igenom hans dator och mobil och fråga ut familj och vänner. De kommer nog kunna få en ganska bra bild av vad han var för en och varför han gjorde så här.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Puzzle » 2015-10-22 16:22:24

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Men i och med att han är död nu så lär man väl aldrig riktigt få veta det om inte någon annan vet något om varför han gjorde det. Kanske politiskt, hämnas på egna plågoandar eller vad vet jag.
Polisen kommer nog gå igenom hans dator och mobil och fråga ut familj och vänner. De kommer nog kunna få en ganska bra bild av vad han var för en och varför han gjorde så här.

Jag är norrlänning, med "man" menar jag oftast "jag". :wink: Är det politiskt så kommer det väl möjligtvis släppas ut och särskilt om dom hittar kopplingar till SD eller andra extrema högerpartier men är det något annat så lär det nog inte komma ut.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav slackern » 2015-10-22 16:22:50

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Men i och med att han är död nu så lär man väl aldrig riktigt få veta det om inte någon annan vet något om varför han gjorde det. Kanske politiskt, hämnas på egna plågoandar eller vad vet jag.
Polisen kommer nog gå igenom hans dator och mobil och fråga ut familj och vänner. De kommer nog kunna få en ganska bra bild av vad han var för en och varför han gjorde så här.


Det är ställt utom rimligt tvivel att han röstade på SD i det senaste valet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 16:29:42

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Puzzle skrev:Men i och med att han är död nu så lär man väl aldrig riktigt få veta det om inte någon annan vet något om varför han gjorde det. Kanske politiskt, hämnas på egna plågoandar eller vad vet jag.
Polisen kommer nog gå igenom hans dator och mobil och fråga ut familj och vänner. De kommer nog kunna få en ganska bra bild av vad han var för en och varför han gjorde så här.


Det är ställt utom rimligt tvivel att han röstade på SD i det senaste valet.
Det gjorde 800.000 och ingen annan har utfört någon skolmassaker så det krävs nog mer än så.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-22 16:38:00

Gripandekylig skrev:Galen och politiskt intolerant lär man nu i vart fall kunna slå fast att han varit, och ärligt talat talar ju kläderna i sig för någon typ av socialt utstött position i sin lokala samhällshierarki.

-Absolut.

Dr Martens-kängor med stålhätta och lång svart rock, liksom.
Jo tjena.

Nörd-svartrockare som tror att de ser jättetuffa ut för att de har kängor med jättefarlig stålhätta...och så lång svart rock för att se mystisk ut eller för att efterlikna dataspelsidol.

Alltså, man blir bara klumpig i Dr Martens.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-10-22 16:44:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis

Inläggav Huggorm » 2015-10-22 16:43:36

KrigarSjäl skrev:
Gripandekylig skrev:Galen och politiskt intolerant lär man nu i vart fall kunna slå fast att han varit, och ärligt talat talar ju kläderna i sig för någon typ av socialt utstött position i sin lokala samhällshierarki.

-Absolut.

Dr Martens-kängor med stålhätta och lång svart rock, liksom...

Nörd-svartrockare som tror att de ser jättetuffa ut för att de har kängor med jättefarlig stålhätta...och så lång svart rock för att se mystisk ut eller för att efterlikna dataspelsidol.

Alltså, man blir bara klumpig i Dr Martens.
Har du inte sett star wars-filmerna? Det var nog inte någon svartrockare eller "dataspelsidol" han ville efterlikna
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in