Sådana är vi Svenskar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sådana är vi Svenskar

Inläggav slackern » 2015-10-17 21:06:07

Wine skrev:Här räknas 5 myter om Sverige och svenskar upp:


LESBISKA BYN:
Den statliga nyhetsbyrån Xinhua publicerad 2009 nyheten om den nordsvenska staden Shakebau/Chako Paul där 25.000 lesbiska skogshuggare bor och de män som tar sig in blir svårt misshandlade.


Haha den var ju bara bäst. Den var riktigt rolig. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2015-10-17 21:30:55

Om man kollar World Value Survey, så är vi svenskar riktigt extrema. Om man kollar deras Cultural Map så ligger vi längst upp i högra hörnet. Vi är sekulärt-rationella och självhävdande som inga andra länders människor.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Wine » 2015-10-22 12:16:21

Apropå brottshärvan kring den syrisk-ortodoxa församlingen i Hallunda och svenska myndigheters godtrogenhet (eller om det kanske handlar om en rädsla från personalens sida att bli stämplade som rasister?):

DN - AF lyckades åtminstone skaffa jobb åt polisen
Publicerad 2015-10-22 07:58

– Fy fan vad lätt det är att få pengar! Det är bara att fylla i blanketterna och skriva vad man vill, ingen kollar ju.

Özcan Kaldoyo i Södertälje kan inte fatta hur godtrogna svenska myndigheter är. Som talesman för föreningen Assyrian-Chaldean-Syriac Association har han följt de jätteåtal som under senare år väckts mot landsmän inom ramen för rättsväsendets spjutspetsinsats Tore 2. Svindlande summor har betalats ut av Försäkringskassan och socialtjänsten i så kallad assistansersätttning till framträdande personer som inte alls, har det visat sig i efterhand, vårdat funktionsnedsatta människor.

Den här gången är det Arbetsförmedlingens pengar som runnit i väg. Özcan Kaldoyos slutsats är lika krass nu som tidigare: myndigheterna får skylla sig själva.

– Ska det verkligen vara så jäkla enkelt att få ut pengar? Alla människor är inte ärliga, varken syrianer eller några andra. Då kan man inte bygga ett system på den tron, säger han så det skräller i telefonen.


Enligt en av de ansvariga handläggarna på Arbetsförmedlingen har brister i handläggningen vid utbetalning av bidrag berott på arbetsbelastningen, en övermäktig arbetsbörda.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sådana är vi Svenskar

Inläggav xxxxx » 2015-10-22 12:37:46

Tror ni att det är "lättare" att ha asperger i Sverige än i andra kulturer där man är mer sociala och så?
Eftersom vi är mer tillbakadragna här överlag och sånt..
Eller i de kulturer som de tar hand om andra mer även mer öppna så de med Asperger liknande drag blir mer accepterade..

Måste vara jobbigt för de människor som lever i länder där asperger diagnoser inte görs..
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Athena » 2015-10-22 12:59:22

xxxxx skrev:Tror ni att det är "lättare" att ha asperger i Sverige än i andra kulturer där man är mer sociala och så?
Eftersom vi är mer tillbakadragna här överlag och sånt..
Eller i de kulturer som de tar hand om andra mer även mer öppna så de med Asperger liknande drag blir mer accepterade..

Måste vara jobbigt för de människor som lever i länder där asperger diagnoser inte görs..

Dom får en annan diagnos då, typ USA har inte AS diagnos, det är autism eller depression som gäller då.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Sådana är vi Svenskar

Inläggav xxxxx » 2015-10-22 13:01:07

Jaha, det visste jag inte. Så synd.
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Athena » 2015-10-22 13:01:45

slackern skrev:Alla svenskor är blondiner och nymfomaner.

Vakna Slackern! Vakna du drömmer :mrgreen: :mrgreen:
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Sådana är vi Svenskar

Inläggav slackern » 2015-10-22 13:09:16

Athena skrev:
slackern skrev:Alla svenskor är blondiner och nymfomaner.

Vakna Slackern! Vakna du drömmer :mrgreen: :mrgreen:


Ops det var hur omvärlden uppfattar oss inte hur jag ser på svenskar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Athena » 2015-10-22 13:21:00

colaflaska skrev:
tahlia skrev:Lägg även på minnet att min finska vän beskrev sitt intryck av norrland, som om beskrivningen inte redan var förvånande nog. :D

Fast norrlänningar är ju bra mycket trevligare än resten av landets befolkning.

Bott i Norrland och jag håller inte med, tvärtom är det drygaste pack jag mött, tog bort meningen med deras genetiska arv som dom alla har gemensamt....för gemensamt för att det ska vara nyttigt.
Gör Sollefteå kommun till ett område för kärnvapen tester, evakuera inte folket innan, det finns bara vårdare och vårdtagare där.
Skrytsamma, ljuger och brer på så dom tror sig själva.
Självgoda så det finns inga gränser, håller ihop mot alla som kommer "utifrån" och Stockholmare är lägre stående i deras ögon.
Driver illegala kartellbildningar, har ingen aning om vad ordet demokrati innebär.
En positiv utveckling är nedläggningen av samtliga förband, detta har medfört att jobben försvunnit, och flertal har fått kliva ner från sina höga hästar.
En typisk händelse är på slutet av 90 talet då går Sollefteå kommun ut med budskapet på text tv att (högskole studenter i Sverige kan vinna 1000 kronor, för vinnande bidrag av tävlingen, "vad är bäst med Sollefteå"), desperat jakt efter uppmärksamhet?
Några år senare förfalskas statistik i kommunen för att visa upp att" hit flyttar många, då det är toppen ställe att bo och jobba på", detta fördes ut i massmedia...och givetvis upptäcktes, skampålen för Sollefteå igen.
Visst finns det bättre ställen än denna kommun, men om någon satt sin fot i Kramfors, ja då blir inte intrycket så mycket bättre.
:-)Raging skulle kanske skrivit detta i avreagerings tråden, då min syn på nämnda del av Sverige är färgad av mina bittra erfarenheter, men ingen rök utan eld. :-)Raging
Senast redigerad av Athena 2015-10-22 13:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Athena » 2015-10-22 13:21:33

slackern skrev:
Athena skrev:
slackern skrev:Alla svenskor är blondiner och nymfomaner.

Vakna Slackern! Vakna du drömmer :mrgreen: :mrgreen:


Ops det var hur omvärlden uppfattar oss inte hur jag ser på svenskar.

Jag vet, kunde bara inte låta bli :D
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2015-10-22 13:52:37

slackern skrev:
Athena skrev:
slackern skrev:Alla svenskor är blondiner och nymfomaner.

Vakna Slackern! Vakna du drömmer :mrgreen: :mrgreen:


Ops det var hur omvärlden uppfattar oss inte hur jag ser på svenskar.


Trodde det gällde killar med?? :-)018
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Fenren » 2015-10-22 14:09:22

Frimodig skrev:Om man kollar World Value Survey, så är vi svenskar riktigt extrema. Om man kollar deras Cultural Map så ligger vi längst upp i högra hörnet. Vi är sekulärt-rationella och självhävdande som inga andra länders människor.


Ja, trots att vi hävdar att vi är landet lagom, så har vi extrema åsikter om i princip allt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Frimodig » 2015-10-22 21:38:54

Fenren skrev:
Frimodig skrev:Om man kollar World Value Survey, så är vi svenskar riktigt extrema. Om man kollar deras Cultural Map så ligger vi längst upp i högra hörnet. Vi är sekulärt-rationella och självhävdande som inga andra länders människor.


Ja, trots att vi hävdar att vi är landet lagom, så har vi extrema åsikter om i princip allt.


Alldeles rätt. Statsindividualism är ett ord för en del av det. Var och en står på egna ben, och så har vi det offentliga med spelreglerna. Vi har en sorts enhetlighet i vad man bör tycka i olika frågor, som är totalt unik i världen.

Varför har vi blivit så konstiga? Några gissningar.
Vi är ett glesbefolkat land.
Protestantismen och Vasa som gjorde oss till ett rike. Och hela den åtföljande indoktrineringen i att vi hör ihop och har ett öde. När Per-Albin och sossarna utarbetade folkhemmet så byggde de på de här tankarna.

Sen finns en mängd negativa aspekter. Rasbiologiska Institutet som riksdagen beslutade om. Steriliseringar och sånt. Vi har en idé om normalitet som är mkt tveksam.

Sen finns det en massa positivt jox eftersom vi är så glesbefolkade. Från mitten av 1500-talet till första världskriget hade Svenska Kyrkan, lokalt, en mkt demokratisk och folkstödjande roll. De var inte alls som i andra länder, här var det nerifrån och upp, helt unikt.

Sen är vi fyrkantiga på ett helt obegripligt sätt.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Julianus » 2015-10-23 23:11:48

Svenskar har ett väldigt stort behov av att alla ska tycka lika.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Sådana är vi Svenskar

Inläggav elle » 2019-08-21 8:21:14

Jag har stor respekt för svenskar och har träffat många normala sympatiska svenskar. Det är en fantastisk nation. Jag älskar svenskar. Politikerna är tyvärr botten men det är en annan diskussion.

Men jag förstår mig inte alltid på svenskar. Svenskar är så extrema i vissa avseenden.

Se inte detta som en personlig kritik mot er nation men har ofta intryck att svenskar har stora svårigheter i hur man ska hantera konflikter i sociala sammanhang.

Man läser att svenskar är rädda för konflikter , ja men för mig ser det snarare ut som att svenskar inte vet hur man ska normalt lösa en konkret konflikt. Typiskt exempel är mobbning överallt i samhället. Trots kampanjer, pengar, diskussioner. Jag fattar det inte. Kan någon förklara det för mig ?

Eller en annan sak. Jag kanske har fel men har ibland intryck att svenskar är nästan rädda att säga rakt ut vad de tycker och känner när man pratar med folk. På nätet är en annan sak men i det verkliga livet funkar det mindre bra.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Julianus » 2019-08-21 9:02:25

@elle

Mycket bra skrivet :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Sådana är vi Svenskar

Inläggav geocache » 2019-08-21 9:42:21

Jag håller med elle helt, av egen erfarenhet. Inte så sällan tänker jag att jag "är i avsaknad av "svenska" gener" (om det finns sådana...?). Jag har för övrigt mina rötter i Skåne, och "huvudet" i Jämtland/Härjedalen/Norrbotten/Västerbotten :-)174. Jag är en "gränsland"-människa.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Sådana är vi Svenskar

Inläggav notwoodstock » 2019-08-21 9:53:29

Jag vet inte (i diskussionen om svenskar), mer än lite off-topic, att jag härstammar från Åland, som är en demilitariserad zon, och Sundsvall, som tydligen var en intressant ort, när mormor och morfars föräldrar levde.

Åland har tydligen haft folkomröstning, och ville då få tillhöra Sverige. :-)102
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Alien » 2019-08-21 10:55:24

Ja, en gång ville Åland tillhöra Sverige. Men nu tror jag de har det bra som de har det. Åland är en självstyrande del av Finland. De har skydd för sitt svenska språk, i motsats till övriga svenskspråkiga områden i Finland som alltmer förfinskas. De som är missnöjda med att vara en del av Finland vill bli helt självständiga, inte en del av Sverige.

Det var mycket resande mellan Västerbotten, Ångermanland, Medelpad etc och Österbotten en gång i tiden. Det finns förfäder från Österbotten som reste till sundsvallstrakten och arbetade, och en del blev kvar där.

Ja, det sägs att svenskar är konflikträdda och föredrar att sopa saker under mattan. Konsensus till varje pris! Men det är ju en kulturfråga, inte en fråga om gener.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sådana är vi Svenskar

Inläggav slackern » 2019-08-21 12:37:44

Alien skrev:Ja, en gång ville Åland tillhöra Sverige. Men nu tror jag de har det bra som de har det. Åland är en självstyrande del av Finland. De har skydd för sitt svenska språk, i motsats till övriga svenskspråkiga områden i Finland som alltmer förfinskas. De som är missnöjda med att vara en del av Finland vill bli helt självständiga, inte en del av Sverige.


Det var faktiskt nära till krig mellan Sverige och Finland när det begav sig, NF gick in där och beslutade att Åland skulle tillhöra Finland men att det skulle vara en demilitariserad zon, dom får inte ha befästningar och fast försvar typ.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sådana är vi Svenskar

Inläggav Furienna » 2019-08-21 14:55:59

Athena skrev:
colaflaska skrev:
tahlia skrev:Lägg även på minnet att min finska vän beskrev sitt intryck av norrland, som om beskrivningen inte redan var förvånande nog. :D

Fast norrlänningar är ju bra mycket trevligare än resten av landets befolkning.

Bott i Norrland och jag håller inte med, tvärtom är det drygaste pack jag mött, tog bort meningen med deras genetiska arv som dom alla har gemensamt....för gemensamt för att det ska vara nyttigt.
Gör Sollefteå kommun till ett område för kärnvapen tester, evakuera inte folket innan, det finns bara vårdare och vårdtagare där.
Skrytsamma, ljuger och brer på så dom tror sig själva.
Självgoda så det finns inga gränser, håller ihop mot alla som kommer "utifrån" och Stockholmare är lägre stående i deras ögon.
Driver illegala kartellbildningar, har ingen aning om vad ordet demokrati innebär.
En positiv utveckling är nedläggningen av samtliga förband, detta har medfört att jobben försvunnit, och flertal har fått kliva ner från sina höga hästar.
En typisk händelse är på slutet av 90 talet då går Sollefteå kommun ut med budskapet på text tv att (högskole studenter i Sverige kan vinna 1000 kronor, för vinnande bidrag av tävlingen, "vad är bäst med Sollefteå"), desperat jakt efter uppmärksamhet?
Några år senare förfalskas statistik i kommunen för att visa upp att" hit flyttar många, då det är toppen ställe att bo och jobba på", detta fördes ut i massmedia...och givetvis upptäcktes, skampålen för Sollefteå igen.
Visst finns det bättre ställen än denna kommun, men om någon satt sin fot i Kramfors, ja då blir inte intrycket så mycket bättre.
:-)Raging skulle kanske skrivit detta i avreagerings tråden, då min syn på nämnda del av Sverige är färgad av mina bittra erfarenheter, men ingen rök utan eld. :-)Raging

Vilken smörja! Jag kommer i och för sig från Örnsköldsvik och inte från Ådalen, men det är så tydligt att någon bara spyr ut sina fördomar om Norrland här.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sådana är vi Svenskar

Inläggav kullan » 2019-08-21 15:29:44

Jag älskar norrlänningar. Är det några som är riktigt dryga är nyrika Stockholmare. Fan jag vill typ stänga in dem i ett rymdskepp och skjuta upp dem i rymden.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sådana är vi Svenskar

Inläggav antonius » 2019-08-21 18:11:11

kullan skrev:Jag älskar norrlänningar.


You're my kind of girl... :lol:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sådana är vi Svenskar

Inläggav kullan » 2019-08-21 18:40:26

antonius skrev:
kullan skrev:Jag älskar norrlänningar.


You're my kind of girl... :lol:


:oops:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Intressanta intressen



Logga in