Universitet/Jobb/Framtid

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Iccanobif » 2015-10-20 21:13:46

Hej, jag kan börja med att skriva det hela ganska kortfattat, jag fick diagnosen Aspergers och ADD för 1 år sedan, och att jag har i somras började läsa en 3 årig vetenskaplig utbildning som jag tycker är ganska intressant, och har stött på ett par problem som jag gärna skulle vilja få höra åsikter ifrån andra som är lite mer lik migsjälv.

1. Sedan jag började skolan tills nu har jag alltid klarat mig betygsmässigt. Inte nödvändigtvis de högsta betygen men jag fick sällan F. Nu när jag gått på universitet ett tag så har jag fått göra en tenta(1 hp) som jag fick underkänt på, och skrev för ett par dagar sedan en omtenta som jag känner att jag kommer att få underkänt på den med. Det som oroar mig mest är att denna tenta var tydligen en repetition av det som vi lärt oss på gymnasiet, och att nästa månad så ska vi ha en tenta som är 14 hp, och att vi fått tipset "Jag hoppas att ni läst på fritiden och inte sparat allt tills nu, för då kommer det bli jobbigt". Jag kände mig träffad, som om han pratade med endast mig. Tentan som jag ska skriva om en månad är på ca 450 sidor i en bok, och den första tentan var 65 sidor, så nu vet jag inte vad jag känner. Jag tror det är stress, vet inte vad för ord som passar. Känns som att jag bara vill sova och undvika alla problem men ändå klara en utbildning och få ett passande jobb (se punkt 2).

Så av vad jag har fattat så kallas det studieteknik, och att jag inte "lärt mig" att plugga, och att om jag ska klara någon universitetsutbildning över huvud taget så måste jag lära mig att plugga. Hur som helst, hur har ni i en liknande situation gjort? Det är som att jag inte kommer någonstans när jag pluggar.

2. Jag hade ett sommarjobb i somras som gick bra till en början, men efter några veckor så blev jag allt mer trött och omotiverad att gå dit, och sjukanmälde mig nästan varje måndag eller fredag. Jag förklarade för dem när de ville prata med mig om varför jag inte var där att jag har problem med väldigt mycket i mitt liv (pga fel dygnsrytm, ingen motivation, tvångstankar, ingen livsvilja, utmattning, ingen aptit, dålig koncentration, osv.) och som tur var så var de okej med det och sa att jag kunde gå dit när jag kände för det. Hur som helst, just nu känns det som om jag inte skulle kunna klara av att hålla i något jobb som är schemalagt. Jag har försökt att tvinga migsjälv att vakna vissa tider och göra saker vid vissa tider men det går inte, det jag enda jag skulle kunna tänka mig att fungera i vore ett jobb med en flexibel tid att börja och 6 timmar per dag. Vad ska jag göra åt detta?

3. Jag har aldrig varit en social person och har alltid haft svårt att få vänner. Alla sa att det hela skulle ändras i början av gymnasiet, men icke, och nu detsamma i början av universitetet, men inte nu heller... Jag har pratat ett par gånger med en kille i klassen om laborationerna vi ska utföra men det är allt. Anledningen att jag tar upp detta är för att båda mina föräldrar sa att de aldrig skulle klara sin utbildning om de inte studerat i grupp, och jag har absolut ingen aning hur man gör, går man bara fram till någon och säger "Ska vi studera tillsammans"????
Iccanobif
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-10-20

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Huggorm » 2015-10-20 21:43:01

Jag har ingen större koll på universitetslivet så jag nöjer mig med att kommentera del två.

Du har samma problem som de flesta andra med AS, arbetslivet suger den mentala kraften ur en. Det går ett tag men sedan orkar man inte längre. Biter man ihop och jobbar i alla fall riskerar man att bränna ut sig. Och några jobb med flextid och sex timmars arbetsdag är svårt att hitta. Det är i sådana fall arbetsträning eller motsvarande som myndigheterna ordnar åt en, men att hitta ett vanligt jobb med sådana arbetstider går knappt. Kanske om man är extremt duktig på det man gör eller att man känner arbetsgivaren, men annars kommer det sannolikt inte accepteras. Att vara egen företagare kan fungera, men det är svårt att få sådant att gå runt utan att jobba 12 timmar om dagen i början.

Men om du hittar någon lösning får du berätta. Vi är nog många som skulle vilja veta.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Iccanobif » 2015-10-20 21:57:46

Så jag är med hög sannorlikhet dömd att misslyckas...

Finns det inga jobb(helst inom forskning) som går med på halvtid?
Iccanobif
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-10-20

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Tantaly » 2015-10-20 22:21:09

Iccanobif skrev:Så jag är med hög sannorlikhet dömd att misslyckas...

Finns det inga jobb(helst inom forskning) som går med på halvtid?


Det var en av anledningarna till att jag lade ner mitt naturvetenskapliga program på universitetet. Inget företag eller universitet anställer en forskare på deltid.

Annars har jag tyvärr inte direkt tips att komma med. Jag fick högsta betyg på alla tentor men gick in i väggen totalt. Studieteknik är a och o. Du lär faktiskt komma in i det ganska snart.
Flertalet böcker på engelska att läsa in inför en tenta är vardagsmat på universitet. Följ kursplanen och begränsa dig till kunskapen. Det extra för helheten kan du läsa om du får tid.

Studiekamrater kan vara bra, om ni är seriösa och får något ut av det. Jag hittade en person naturligt som var engagerad och inte särskilt social av sig. Du lär hitta någon du med om du ger det tid. Grupparbeten/labbar är perfekta för att hitta likasinnade. Gå inte fram till någon bara rakt av, det lär uppfattas ganska konstigt och desperat.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Iccanobif » 2015-10-20 22:33:24

Tantaly skrev:Studieteknik är a och o. Du lär faktiskt komma in i det ganska snart.
Flertalet böcker på engelska att läsa in inför en tenta är vardagsmat på universitet. Följ kursplanen


Jag har som tur är lätt för engelska. Dessvärre för att studera. Det känns som att jag slösat min tid. Att han sa att vi borde känna oss oroliga inför resultatet om vi inte börjat plugga förrän nu till tentan, kombinerat med att det är så extremt mycket plugg man själv ska ha ansvar för att det blir gjort, och att jag fick F två gånger på en grundläggande repetitionstenta, får mig att bara vilja ge upp. Känns som om det inte är värt att plugga inför den kommande tentan trots att det är vad jag borde göra om jag vill klara utbildningen.

Så är det så att tvinga migsjälv att studera fungerar? Blir bara deprimerad när jag försöker plugga och lägger mig och är ledsen för att jag inte kan svaren på frågorna i boken...

Behöver verkligen tips på hur man kommer in i studietänket, det känns som om hela min framtid kommer rasa om jag inte klarar detta, fastän jag inte vet om jag ska fortsätta med denna utbildning, valde den för att det är den mest intressanta som jag kom in på, och jag läser helre än att jobba.
Iccanobif
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-10-20

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav rdos » 2015-10-20 22:46:02

Jo, studieteknik är viktigt, men dessvärre så tror jag inte det finns en enda som fungerar för alla. Jag kom på min optimala studieteknik själv, som inte alls stämmer med hur man ska göra (men den fungerade för mig). Jag tror att aspies ofta har udda studietekniker. Du behöver experimentera förusättningslöst.

En annan sak är att välja rätt område där man har talanger, och att skapa motivation för det man studerar, gärna genom att göra det till ett mindre specialintresse.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Iccanobif » 2015-10-20 23:02:48

Jag har nyss börjat "experimentera" med de olika metoder och det som gått bäst hittills har varit att läsa 45-60 min ta en paus på 5-10min, och forsätta. Men jag har en dålig vana att skjuta upp det, så det blir liksom aldrig av, speciellt när jag känner mig asbra efter att ha läst i 3 timmar, när jag känner mig överlägsen, fast jag skulle ha läst 8 timmar...

Jag vet inte på vilket annat sätt man kan plugga än att göra det i olika intervall, är andra sätt t.ex. att läsa först och sedan göra frågor, eller att göra frågor och gå tillbaka och läsa osv?

PS: Glömde skriva detta i min första post: Jag är ganska intresserad av det jag läser, men jag ogillar verkligheten vãldigt mycket, så jag spenderar mycket av min tid i datorspel. Det är som en flykt från alla problem, och tyvärr tar det upp alldeles för mycket av min fritid för att jag ska klara av en utbildning. Men jag vet inte hur jag ska göra upp för att sluta sitta vid datorn, det är bara då som jag känner mig glad och lugn och fri från oro. Många skulle kalla det ett spelmissbruk, jag antar att det är det.
Iccanobif
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-10-20

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav rdos » 2015-10-20 23:12:57

Iccanobif skrev:Jag har nyss börjat "experimentera" med de olika metoder och det som gått bäst hittills har varit att läsa 45-60 min ta en paus på 5-10min, och forsätta. Men jag har en dålig vana att skjuta upp det, så det blir liksom aldrig av, speciellt när jag känner mig asbra efter att ha läst i 3 timmar, när jag känner mig överlägsen, fast jag skulle ha läst 8 timmar...


Det handlar inte bara om hur man pluggar självständigt. När jag läste till civilingenjör så presenterades ämnena på föreläsningar och sedan hade man övningar. Jag gick på alla föresläsningarna men antecknade inget (de flesta skrev mängder under föresläsningarna). Jag kan helt enkelt inte lära mig innehållet om jag samtidigt ska anteckna. Med den tekniken så behövde jag oftast bara gå på föreläsningen, och ibland läsa specifika delar i böckerna. Övningarna gjorde jag alltid på egen hand, och jag gick aldrig på lektionerna där folk hela tiden frågade om triviala saker som störde min koncentration.

Det är såklart inte säkert att detta fungerar för dig. Det är mest som ett exempel.

Iccanobif skrev:Jag vet inte på vilket annat sätt man kan plugga än att göra det i olika intervall, är andra sätt t.ex. att läsa först och sedan göra frågor, eller att göra frågor och gå tillbaka och läsa osv?


För min del så gjorde jag alla övningar / uppgifter i böckerna. Ibland så gjorde jag egna experiment för att förstå, som då blev till små specialintressen. Att råplugga har aldrig någonsin fungerat för mig, och ämnen som kräver mängder av inlärning utantill fungerar dåligt för mig. Jag behöver förstå saker, inte lära mig dem utantill.

Iccanobif skrev:PS: Glömde skriva detta i min första post: Jag är ganska intresserad av det jag läser, men jag ogillar verkligheten vãldigt mycket, så jag spenderar mycket av min tid i datorspel. Det är som en flykt från alla problem, och tyvärr tar det upp alldeles för mycket av min fritid för att jag ska klara av en utbildning. Men jag vet inte hur jag ska göra upp för att sluta sitta vid datorn, det är bara då som jag känner mig glad och lugn och fri från oro. Många skulle kalla det ett spelmissbruk, jag antar att det är det.


Detta låter definitivt som något du måste dra ned på.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav Iccanobif » 2015-10-20 23:28:38

Svar till^
-
Jag förstår bättre om jag antecknar, men jag har svårt att komma ihåg det jag lärde mig när jag endast ser på anteckningarna. Vet inte hur jag ska beskriva det, frustrerande.

Ibland är det är så många frågor att jag nästan blir arg(eller less) och tappar lusten att ens försöka, men men.. Det är väl något man lär sig det med.

Får nog göra det, trots flera års minnen, de bästa minnen jag har är i stor del runt spel, så det håller ett för stort sentimentalt värde för att bara sluta med, men jag tror jag har tilltalat migsjälv att det är bäst så i längden nu.
-


Tack för alla svar allihopa, var skönt att skriva av mig och få annat perspektiv på saker.
Iccanobif
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-10-20

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav plåtmonster » 2015-10-21 3:41:36

1) Skriv en kortfattad sammanställning av det som du läser. Då måste det gå igenom ditt huvud och då fastnar det oftast. Frivillig komplementerande litteratur för att få andra perspektiv som extra möjlighet om tid finns. Spela in föreläsningarna (billigt numera) eller se online. Testa det du läser i IRL om tid finns. Testa att skriva gamla tentan innan du pluggar så vet du vad du skall lära dig på riktigt. Skumläs innan föreläsningen.

1b) Plocka bort alla störningsmoment gällande mat, släktingar, duschvanor, tvättmöjligheter, städning, jobbiga personer, saker som stjäl kognitiv kapacitet övh. Var effektiv och strunta i de som inte kan acceptera ditt effektivitetsbehov.

2) Du kan väl prestera men kanske inte under en dikterad (schemalagd) tid? fundera på egenföretagande och konsult.

3) Försök kolla vilka andra som har en personlighet och ambition som fungerar med dig. Fråga sedan om denne vill t.ex studera kapitel X tillsammans, se hur du byggde en maskin som bygger på kunskaperna i nästa läsperiod (enl rdos koncept) eller om denne kan tänka sig att göra laboration Z tillsammans?

Var konkret och artig men be inte om ursäkt för din existens för då kickar NT instinkterna om social hierarki in.
Som övning kan du ju fråga en slumpis tjej om denne vill fika med dig så får du ordentlig övning på detta moment. ;) (gör detta i en annan stad än där du pluggar!)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Universitet/Jobb/Framtid

Inläggav misshopeless » 2015-11-10 0:53:46

plåtmonster skrev:1) Skriv en kortfattad sammanställning av det som du läser. Då måste det gå igenom ditt huvud och då fastnar det oftast. Frivillig komplementerande litteratur för att få andra perspektiv som extra möjlighet om tid finns. Spela in föreläsningarna (billigt numera) eller se online. Testa det du läser i IRL om tid finns. Testa att skriva gamla tentan innan du pluggar så vet du vad du skall lära dig på riktigt. Skumläs innan föreläsningen.

1b) Plocka bort alla störningsmoment gällande mat, släktingar, duschvanor, tvättmöjligheter, städning, jobbiga personer, saker som stjäl kognitiv kapacitet övh. Var effektiv och strunta i de som inte kan acceptera ditt effektivitetsbehov.

2) Du kan väl prestera men kanske inte under en dikterad (schemalagd) tid? fundera på egenföretagande och konsult.

3) Försök kolla vilka andra som har en personlighet och ambition som fungerar med dig. Fråga sedan om denne vill t.ex studera kapitel X tillsammans, se hur du byggde en maskin som bygger på kunskaperna i nästa läsperiod (enl rdos koncept) eller om denne kan tänka sig att göra laboration Z tillsammans?

Var konkret och artig men be inte om ursäkt för din existens för då kickar NT instikterna om social hierarki in.
Som övning kan du ju fråga en slumpis tjej om denne vill fika med dig så får du ordentlig övning på detta moment. ;) (gör detta i en annan stad än där du pluggar!)

Bra skrivet :D

1. Håller helt med plåtis på denna punkt. Skriv av föreläsnings dikteringarna på ett block, oftast kommer man på nya saker när man skriver och information fastnar lättare. Håll koll så att du äter och sover bara. Ger man inte upp så lossnar det.

2. Det låter som att eget företag vore något bra, tyvärr är inte samhället tillräckligt förstående än när det gäller funktionshindrade. Vi med AS måste anpassa omgivningen efter vår ork och energi, har du tur (eller kontakter) kan du säkert hitta en arbetsplats som fungerar. Men oavsett är studier ett utmärkt sätt att utvecklas på som person, både socialt och intellektuellt.

3. Precis som plåtis säger är det bra att spela på gemensamma intressen/uppgifter när man ska lära känna andra. Du får då även chansen att öva på samspel som är viktigt att kunna på många arbetsplatser.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in