Hur känns det att vara kär?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur känns det att vara kär?

Inläggav liant96 » 2015-10-18 18:26:21

Hej!
Precis som överskriften säger: Hur känns det att vara kär?
Jag är en tjej på 19 år som aldrig har varit i en relation. Jag fick diagnosen autismspektrumstörning av asperger typ för ungefär ett halvår sedan. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att ha ett förhållande förens nu.

Det finns en kille som jag gillar väldig mycket. Han har berättat för mig att han är kär i mig och jag har sagt att vi ska ta det långsamt och lära känna varandra ordentligt innan våran relation blir mer än vad den är nu. När jag tänker på honom eller oss två tillsammans blir jag glad (men har inget behov av att vara med honom hela tiden), det känns bra att umgås med honom, jag har lätt att prata med honom (har väldigt svårt att prata med andra människor).
När folk pratar om kärlek säger dom att man är glad hela tiden, har fjärilar i magen mm. Men jag känner inget sådant förutom glädje när vi umgås.

Kan kärlek kännas annorlunda för en person utan autism och för en med autism?

Tacksam för alla svar jag kan få! :D :D
liant96
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-10-18

Hur känns det att vara kär?

Inläggav antonius » 2015-10-18 20:22:44

Sätt på honom så märker du. Står man ut med varandras könsdoft, då är man förälskad, klart o betart (OBS! använd kondom)... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur känns det att vara kär?

Inläggav hinata555 » 2015-10-18 21:16:18

Jag tror att det e skillnad på en person med autism och utan på hur känslor utrycker sig.
Men det e ju bra att ta de långsamt och om han går med på det så måste han ju va en bra kille.
hinata555
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-12-29

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Athena » 2015-10-18 21:20:36

liant96 skrev:Hej!
Precis som överskriften säger: Hur känns det att vara kär?
Jag är en tjej på 19 år som aldrig har varit i en relation. Jag fick diagnosen autismspektrumstörning av asperger typ för ungefär ett halvår sedan. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att ha ett förhållande förens nu.

Det finns en kille som jag gillar väldig mycket. Han har berättat för mig att han är kär i mig och jag har sagt att vi ska ta det långsamt och lära känna varandra ordentligt innan våran relation blir mer än vad den är nu. När jag tänker på honom eller oss två tillsammans blir jag glad (men har inget behov av att vara med honom hela tiden), det känns bra att umgås med honom, jag har lätt att prata med honom (har väldigt svårt att prata med andra människor).
När folk pratar om kärlek säger dom att man är glad hela tiden, har fjärilar i magen mm. Men jag känner inget sådant förutom glädje när vi umgås.

Kan kärlek kännas annorlunda för en person utan autism och för en med autism?

Tacksam för alla svar jag kan få! :D :D

Jag tycker det låter bra som du beskriver det, gör det du känner är rätt, ni verkar ha/kunna få ett fint förhållande som är värt att satsa på :-)Hug
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Toblerone » 2015-10-18 22:36:01

Det kan vara så olika hur det känns. Det låter väl bra, det låter som om det är värt att satsa på. :) Det kan också kännas olika från gång till gång beroende på situation och person. Jag tycker inte att det måste kännas så där jättetydligt, att man är hals över huvud kär. Det kan också börja med vänskap och så växer det fram kärlek. Vilket ofta blir en ganska stadig, bra relation. Så, jag tycker inte att man behöver oroa sig om det inte är så "tydlig".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur känns det att vara kär?

Inläggav nallen » 2015-10-18 22:46:50

Jobbigt. Oroligt. Ledsamt. Hemskt.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Flia » 2015-10-19 11:33:06

Att längta efter att prata eller umgås med personen.

NT brukar längta efter att känna personens doft och beröring, men det tror jag är annorlunda med aspies.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Hur känns det att vara kär?

Inläggav JCSweden » 2015-10-19 11:49:26

Jag vill bara vara med den personen hela tiden, mitt självförtroende är på topp, ingenting känns för svårt, jag känner mig helt enkelt väldigt glad och i harmoni när jag är kär.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Tantaly » 2015-10-19 12:00:20

Har utan tvekan varit kär och kände aldrig några fjärilar i magen och sånt skit. Jag blev också glad inombords på ett annat sätt än för andra närstående.
Glad och "varm" på ett romantiskt sätt. Kan brukar även känna stor längtan när man är ifrån varandra.

Lycka till!
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Hur känns det att vara kär?

Inläggav kullan » 2015-10-19 17:40:49

Att vara kär är problemfyllt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur känns det att vara kär?

Inläggav rdos » 2015-10-19 18:46:45

Det är underbart. :-)154
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Fenren » 2015-10-19 18:51:02

rdos skrev:Det är underbart. :-)154


Och förskräckligt. Man tappar bort sig själv och gör ologiska saker och fattar helkorkade beslut.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur känns det att vara kär?

Inläggav antonius » 2015-10-19 19:03:18

En "klok gubbe" sa skaffa ny kärring är ungefär som att byta bil, det är roligt och spännande i ett par veckor sen är det samma gnäll och elände :-)018
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Puzzle » 2015-10-19 19:10:54

Det blir som ett eget litet specialintresse, man vill veta allt, kunna allt och syssla med det hela tiden men när man inte får eller kan det blir man rastlös(are). Ett enkelt sätt att testa det på som jag fått höra är att se om man ler när man tänker på personen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur känns det att vara kär?

Inläggav rdos » 2015-10-19 20:54:25

antonius skrev:En "klok gubbe" sa skaffa ny kärring är ungefär som att byta bil, det är roligt och spännande i ett par veckor sen är det samma gnäll och elände :-)018


Det verkar inte så klokt. Undras vilken metodik han använde? Klubba och grotta kanske? :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur känns det att vara kär?

Inläggav rdos » 2015-10-19 20:57:29

Fenren skrev:
rdos skrev:Det är underbart. :-)154


Och förskräckligt. Man tappar bort sig själv och gör ologiska saker och fattar helkorkade beslut.


Det är väl trevligt att inte alltid vara så logisk och klok? :mrgreen:

Det bästa är när det går över i ett specialintresse. Enda nackdelen är att man tappar intresset för det mesta annat samtidigt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur känns det att vara kär?

Inläggav DIProgan » 2015-10-19 21:05:49

Skulle säga att det inte är speciellt viktigt att försöka förstå sig på andras förklaringar av kärlek utan istället helt enkelt fortsätta med saker som känns bra och ha huvudet på skaft för när/om dåliga känslor börjar ploppa upp. När något inte känns rätt sakta ner eller backa. Kan inte de inblandade acceptera hur du hanterar ditt känsloliv är de troligen inte rätt för dig vilket kan vara jobbigt men det är viktigare att va ärlig med sig själv än att ha människor runt sig som ändå inte förstår en.

Tids nog känns det rätt att säga orden 'Jag älskar dig' för dig men det går inte att pressa fram.
Senast redigerad av DIProgan 2015-10-19 21:11:10, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Tantaly » 2015-10-19 21:07:41

Puzzle skrev:Det blir som ett eget litet specialintresse, man vill veta allt, kunna allt och syssla med det hela tiden men när man inte får eller kan det blir man rastlös(are).


Nono. Kärleken kommer alltid i andra hand och går inte att mäta med det genuina specialintresset om man är en riktig aspergare.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur känns det att vara kär?

Inläggav rdos » 2015-10-19 21:55:08

Tantaly skrev:
Puzzle skrev:Det blir som ett eget litet specialintresse, man vill veta allt, kunna allt och syssla med det hela tiden men när man inte får eller kan det blir man rastlös(are).


Nono. Kärleken kommer alltid i andra hand och går inte att mäta med det genuina specialintresset om man är en riktig aspergare.


Då har du aldrig träffat på riktig kärlek. En rejäl "obsession" med en käresta klår alla specialintressen. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Fenren » 2015-10-19 21:58:13

rdos skrev:
Fenren skrev:
rdos skrev:Det är underbart. :-)154


Och förskräckligt. Man tappar bort sig själv och gör ologiska saker och fattar helkorkade beslut.


Det är väl trevligt att inte alltid vara så logisk och klok? :mrgreen:

Det bästa är när det går över i ett specialintresse. Enda nackdelen är att man tappar intresset för det mesta annat samtidigt.


Ja, det är underbart och förskräckligt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur känns det att vara kär?

Inläggav slackern » 2015-10-19 22:25:10

"If I'm out of my mind, it's because that's what love is, our own little slice of insanity."
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Paradox » 2015-10-20 1:39:05

Kärlek finns inte. Det är bara något fjortisar låtsas känna för att bli populär i klassen. Bland vuxna låtsas de för att få regelbunden sex samt städ och matlagningsmaskin, kanske även barn. Om det skulle existerat på riktigt skulle man ha märkt det. Jag är 30 år, en mogen lady.

Jag håller inte med om sexförslaget. För att bli sexuellt upphetsad har inget med att gilla personen att göra. Jag blev iaf hemskt kåt när min alkoholiserade granne tvångskramade mej i trappuppgången när han var på lyset. Han är 65+ och flintskallig, duschar en gång i månaden typ och luktar fan. Dessutom är han påträngande och babblar hela tiden om helt ointressanta grejer. Anledningen till att man blir sexuellt upphetsad är för att han är en hane och man själv är en hona så det är bara ens djuriska instinkter, typ som att man kallsvettas när man blir rädd - inget man kan styra över själv på ett medvetet plan.

Man ska inte lyssna på musen utan på sitt hjärta/själen. Om man känner sig glad i hjärtat och musen samtidigt är det bra och känns mysigt att ha sex. Annars känns det som att ha magsjuka men man får orgasm emellanåt och då känns det inte bra i själen. Då kan man känna sig ledsen och rädd i själen. Om man känner att man vill slå den andra personen är det inte bra att ha sex. Det ska kännas mysigt och inte skräckfullt att sitta nära den. Så jobbar jag.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Hur känns det att vara kär?

Inläggav Fenren » 2015-10-20 7:24:59

Paradox skrev:Kärlek finns inte. Det är bara något fjortisar låtsas känna för att bli populär i klassen. Bland vuxna låtsas de för att få regelbunden sex samt städ och matlagningsmaskin, kanske även barn. Om det skulle existerat på riktigt skulle man ha märkt det. Jag är 30 år, en mogen lady.


Fast det där stämmer inte.
Kärlek finns och den kemiska reaktionen är känd.

I huvudsak är den till för att fjortistjejer ska följa med random kille som råkar passera gennes familjegrupp, trots det ologiska och farliga i det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur känns det att vara kär?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-20 7:41:26

Fenren skrev:råkar passera gennes familjegrupp
Tror både stavning och meningsbyggnad hade otur där? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in