Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2015-10-17 23:43:34

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Joo, fast vanligtvis går det att diagnostisera människors risk för att få vissa typer av problem i förhand. Men inte för psykopater. Varför?


Jag är ingen psykiatriker/psykolog så jag har inte den blekaste. Men om vi kollar på diagnosen antisocial personlighetsstörning så måste problematiken ha funnits med sedan barndomen först som trotssyndrom sedan utvecklas det till uppförandestörning som i sin tur utvecklas till antisocial personlighetsstörning. Så där kan man ju spåra "psykopaten" redan från barndomen.


Väsentligen därför att psykopati är ett bullshitbegrepp. Ett påhitt i efterhand. Du kan spåra i efterhand. Inte på förhand. Psykopati är blask.


Du menar den biokemiska komponenten? Att sociopat är ett bättre begrepp där miljön spelar en större roll?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-17 23:50:01

slackern skrev:
Frimodig skrev:
slackern skrev:
Jag är ingen psykiatriker/psykolog så jag har inte den blekaste. Men om vi kollar på diagnosen antisocial personlighetsstörning så måste problematiken ha funnits med sedan barndomen först som trotssyndrom sedan utvecklas det till uppförandestörning som i sin tur utvecklas till antisocial personlighetsstörning. Så där kan man ju spåra "psykopaten" redan från barndomen.


Väsentligen därför att psykopati är ett bullshitbegrepp. Ett påhitt i efterhand. Du kan spåra i efterhand. Inte på förhand. Psykopati är blask.


Du menar den biokemiska komponenten? Att sociopat är ett bättre begrepp där miljön spelar en större roll?


Neej, sociopat är samma typ av efterhandskonstruktion. Ett påhitt i efterhand. Fan, jag fattade, tack så mkt, jag har jobbat med de här diagnoserna och fattat shit.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-18 6:00:15

Frimodig skrev:Du cyklar. Berätta gärna om källan till ditt påstående.


Du kan börja läsa historien om empatibegreppet, börja med Edward Titchener och gå framåt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-18 6:03:13

Pikachu skrev:Det är ju nästan självklart att psykopater överlag har en bättre kognition än oss aspergare. Den kognitiva empatin är ju den förståndsmässiga delen, den som psykopater har. Medans vi har den känslomässiga empatin. Naturligtvis så har den kognitiva empatin med kognitionen att göra.


Vilket isåfall gör mig och Frimodig till psykopater. Tror du utredarna har så fel?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-18 6:14:39

Frimodig skrev:Fast det finns inga psykopater. Om man tittar i förväg. Psykopati är enbart en efterhandskonstruktion. Ingen fan har diagnostiserat en psykopat före vad hon gjort.


Du resonerar som vissa jag känner som har ickeNT-drag. De säger att de inte har diagnos, så de har inget. De ser själva inga större problem med sina liv även om de på flera plan är kaos. De fattar inte ens att det ÄR ngt "fel" på dem. De tror att inget kommer från dem, bara otur eller också är det ngn annans fel.

Det ingår i psykopatbegreppet att de som är psykopater inte fattar att de är det. De kan inte reflektera över sig själva, inte om de är grava fall. De lider inte heller av sina problem eftersom det är andra som lider. De lider ju inte av att luras, stjäla, misshandla osv. Alltså har de ingen anledning att söka vård.

Nu tycker jag att dissocial personlighetsstörning är blask eftersom man slår ihop alla antisociala beteenden helt oberoende på orsak. Men det snävare psykopatibegreppet är fan inte blask.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-18 8:48:32

Det finns visst psykopater som diagnostiseras med antisocial personlighetsstörning innan de mördat någon.
Till saken hör att det är en diagnos som läkare är motvilliga att sätta på ett barn eller en ungdom och när personen väl är myndig är den inte direkt intresserad av att söka hjälp. Varför söka hjälp när man inte mår dåligt?
Vidare bör uppmärksammas att bland de som blir mest våldsamma finns ofta en redigt otrevlig barndom med föräldrar som troligtvis aldrig skulle komma på tanken att bry sig tillräckligt om sitt barn för att ta dem till psykiatrin eller ens notera att något är annorlunda.
Sedan finns det människor där ute som tillhör den andra sidan. Dvs de som är diagnostiserad med antisocial personlighetsstörning men som inte begår grova våldsbrott.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav jonte00 » 2015-10-18 11:36:41

Pikachu skrev:
jonte00 skrev:Ja varför vill man veta sin exakta IQ? Förstår inte ens poängen med det då en hög IQ inte betyder att du är smart.
Känns helt onödigt att ta reda på sin exakta IQ om man inte är en fixerad person som vill skryta.
Då måste jag få ställa en fråga, du själv verkar ju ha tagit mer än ett IQ-test som utmynnat i ca 135 och du har sökt dig till föreningar för hög intelligens. Varför då? Att söka sig till sådana föreningar skulle ju också kunna betraktas som om man är fixerad och vill skryta.

Kan man inte bara vilja veta för sin egen skull för att lära om sig själv? Liksom att veta sin vikt eller längd? Att inte bara veta att man väger mellan 40-70kg? Kan det finnas ett värde i att veta om man har 135 eller 160 i IQ?

Anledningen till att jag personligen gjorde det var för att jag var deprimerad och inte hade några "vänner".
Att jag var "begåvad" visste jag och min psykolog redan. Det visste vi från själva asperger utredningen när jag fick en massa tester med mönster osv (i stort sett ett IQ test utan att man fick veta sin IQ).

Eftersom att jag inte hade några kompisar föreslog min psykolog då under ett möte att jag kunde försöka hitta en förening med personer med ungefär samma intressen. Hon sa även att det fanns flera barn där som inte gick till skolan och hade tillfällig hemskolning, så jag skulle förstå att jag inte var ensam om detta.
Sedan fick jag göra ett mensa IQ test på ett möte med henne som hon gav mig, där jag för visso inte fick geni-resultat men tillräckligt för att bli medlem i mensa.

Jag kan hålla med om att mensa har varit nyttigt för både mig och mina föräldrar, speciellt deras föreläsningar.
Men att veta sin EXAKTA IQ förstår jag mig inte på. Räcker det inte med ungefärlig? Måste man veta exakt vilken IQ man har? Utöver det blir jag inte så imponerad av hög IQ. Jag tycker att det är viktigt att inte blanda IQ med att vara smart.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-18 14:10:05

Ja att vara med i Mensa där folk som inte är lika intelligenta kallas mugglare, inte konstigt att du trivdes där. Alla ens livs svårigheter som förklaras med att jag är för intelligent, så därför har jag problem.

Och begreppet smart hade jag många diskussioner om där, om allmänheten anser att smart är synonymt med begåvad, skarpsinnig osv så får man ju gå på den definitionen. Blir helt meningslöst att ha en definition av ett ord som man är ensam om. Tog också upp om AS och brott eller nåt liknande där i SIG-abc men ingen respons, bara fortsatt förnekande om att AS/ADHD och liknande inte innebär stora svårigheter.

Du har ju tidigare skrivit om att du försöker att empatisera med andra, men om jag exempelvis vill veta min exakta IQ så måste det bero på att jag är fixerad och vill skryta, bara för att du själv inte fungerar på liknande sätt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav debase » 2015-10-18 15:51:27

Skillnaden mellan någon med AS och en psykopat skulle jag tro är att den förstnämnda har en ojämn empatiförmåga, medan den sistnämnda har överlag låg empatiförmåga. Det verkar överensstämma med vad man kunnat läsa i denna tråden.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav TheWonderer92 » 2015-10-18 17:38:13

Vart finns "gilla-knappen"? :-)Happy
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-18 18:49:43

Nylig psykopatforskning verkar visa att psykopater kan slå av och på sin empati.

Som en lysknapp ungefär.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-18 22:29:46

kiddie skrev:
Frimodig skrev:Fast det finns inga psykopater. Om man tittar i förväg. Psykopati är enbart en efterhandskonstruktion. Ingen fan har diagnostiserat en psykopat före vad hon gjort.


Du resonerar som vissa jag känner som har ickeNT-drag. De säger att de inte har diagnos, så de har inget. De ser själva inga större problem med sina liv även om de på flera plan är kaos. De fattar inte ens att det ÄR ngt "fel" på dem. De tror att inget kommer från dem, bara otur eller också är det ngn annans fel.

Det ingår i psykopatbegreppet att de som är psykopater inte fattar att de är det. De kan inte reflektera över sig själva, inte om de är grava fall. De lider inte heller av sina problem eftersom det är andra som lider. De lider ju inte av att luras, stjäla, misshandla osv. Alltså har de ingen anledning att söka vård.

Nu tycker jag att dissocial personlighetsstörning är blask eftersom man slår ihop alla antisociala beteenden helt oberoende på orsak. Men det snävare psykopatibegreppet är fan inte blask.


Du har rätt i att jag inte är nån riktig aspergare, eller nån annan diagnos. Jag är bara lite konstig med obegränsat självförtroende.
Men, när det gäller psykopati, är det enkelt.
Ingen har blivit diagnosticerad på förhand. Ingen enda individ på hela jorden. Ingen.
Och. Till skillnad från dig har jag jobbat med psykfall. På Ulleråker och på Vuxenpsyk och Barnpsyk på Akademiska i Uppsala. Jag har liksom mött individerna.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-19 0:58:27

Ja, du har mött de som är ytterst på spektrumet. Jag har mött dem som inte hamnade i vården eller fängelse.

Eller ska vi köra på det, vem har mest högskolepoäng i psykologi, du eller jag?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-19 23:03:50

kiddie skrev:Ja, du har mött de som är ytterst på spektrumet. Jag har mött dem som inte hamnade i vården eller fängelse.

Eller ska vi köra på det, vem har mest högskolepoäng i psykologi, du eller jag?


Jag har en tvetydig syn på psykologi, det mesta är nonsens. Inlärningsteori är ok. Jag har inga akademiska poäng i psykologi, jag har 2.5 fil kand i ekonomisk historia, nationalekonomi, företagsekonomi, sociologi, kriminologi ungefär.

Nå, min poäng är att psykopat är ett falskt begrepp. Man sätter det på folk som man inte förstår varför de handlar ondsint. Det har zero förklaringsvärde. Ungefär.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-19 23:47:27

Vill dela denna länk igen då det är av våra främsta forskare och experter inom området som i föredraget delar med sig av sina kunskaper, Fredriks 3 delar av empati är en bra förklaring av hur empati hos autister och psykopater anammas.
http://www.riksforeningenpsykoterapicen ... ati-sh.htm
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-20 0:02:08

Athena skrev:Vill dela denna länk igen då det är av våra främsta forskare och experter inom området som i föredraget delar med sig av sina kunskaper, Fredriks 3 delar av empati är en bra förklaring av hur empati hos autister och psykopater anammas.
http://www.riksforeningenpsykoterapicen ... ati-sh.htm


Hoppas det är bra. Jag återkommer när jag tittat.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-20 0:06:15

Det är en väldigt enkel förklaring, men är inte mycket så i livet? att människor gör en massa tilltrasslade förklaringar av saker som kan ses enkelt. :-)005
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Paradox » 2015-10-20 1:21:32

Jag tycker spädbarnsgråt är svår att värja sig emot, ljudet lixom skär i en. Alltid när jag hör en bäbis gråta känner jag hur jag instinktivt vill springa fram och kväva den så den ska slippa lida mer. Verkar vara så hemskt att vara instängd i en såndär liten kropp och inte kunna prata. Ingenting kan man säga, inte "Jag är törstig" "Jag har ont i magen" Tänk att inte ens vara förmögen att hålla upp nacken själv, ligga där som en ledsen grönsak helt beroende av andra. Bäbisar väcker min empati.

När jag går på djurpark mår jag oxå dåligt av alla kidnappade inlåsta djur. Vissa ser så deppiga ut och inte alls sådär stolta, fria och majestätiska som på Animal Planet. Då känns det som att ha en roterande skruvmejsel i hjärtat.

Vuxna människor verkar oftast elaka, tex gillar dom att se folk bli ihjälskjutna och torterade medans de äter popcorn. Dom kallar det fredagsmys. Nej dom känner jag oftast inte mkt för. Dom är mest som pappersdockor som rör sig på avstånd men dom har ingen själ känner jag. Jag kan känna att barn har en själ+ jag själv.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav jonte00 » 2015-10-20 9:45:14

Paradox skrev:Jag tycker spädbarnsgråt är svår att värja sig emot, ljudet lixom skär i en. Alltid när jag hör en bäbis gråta känner jag hur jag instinktivt vill springa fram och kväva den så den ska slippa lida mer. Verkar vara så hemskt att vara instängd i en såndär liten kropp och inte kunna prata. Ingenting kan man säga, inte "Jag är törstig" "Jag har ont i magen" Tänk att inte ens vara förmögen att hålla upp nacken själv, ligga där som en ledsen grönsak helt beroende av andra. Bäbisar väcker min empati.

När jag går på djurpark mår jag oxå dåligt av alla kidnappade inlåsta djur. Vissa ser så deppiga ut och inte alls sådär stolta, fria och majestätiska som på Animal Planet. Då känns det som att ha en roterande skruvmejsel i hjärtat.

Vuxna människor verkar oftast elaka, tex gillar dom att se folk bli ihjälskjutna och torterade medans de äter popcorn. Dom kallar det fredagsmys. Nej dom känner jag oftast inte mkt för. Dom är mest som pappersdockor som rör sig på avstånd men dom har ingen själ känner jag. Jag kan känna att barn har en själ+ jag själv.

När jag hör spädbarnsgråt blir jag riktigt irriterad men snarare på föräldrarna.
Att någon kan sitta där och slurpa på sitt kaffe medans hen läser tidningen helt ostört medans hens bebis gapskriker och gråter på ett flygplan väcker ilska i mig. Blir också riktigt irriterad på barn som springer runt hela tiden och föräldrar som inte har någon koll på dem.

Här är ett exempel : https://www.youtube.com/watch?v=pDUDFxZ ... verified=1
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-20 22:06:13

Frimodig skrev:
Athena skrev:Vill dela denna länk igen då det är av våra främsta forskare och experter inom området som i föredraget delar med sig av sina kunskaper, Fredriks 3 delar av empati är en bra förklaring av hur empati hos autister och psykopater anammas.
http://www.riksforeningenpsykoterapicen ... ati-sh.htm


Hoppas det är bra. Jag återkommer när jag tittat.


Idéhistoria, förklarar ingenting. Som t.ex. objektiva kriterier på empati. Och diagnos av Behring Breivik i förväg.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 16:47:55

Pikachu skrev:
EgenskaperSyndromet är en del av autismspektrumet, och därför inte alla individer har samma uppsättning av symptom, och i samma konfiguration. Kommunerna har följande egenskaper:
barndom debut;
begränsade sociala relationer, isolering: ◾ få eller inga varaktiga relationer; relationer som varierar från för långt bort för att alltför intensiv;
◾ klumpiga eller obekväma interaktioner med kamrater;
◾ egocentricitet ovanligt, med en brist på omtanke om andra och deras olika synvinklar; mycket lite empati eller känslighet;
◾ behöver en "person som kör";
◾ Bristen på kunskap om sociala konventioner; benägenhet att bryta dem;

kommunikationsproblem: ◾ konstig röst, monotont, ibland med en ovanlig volym;
◾ prata med andra, vanligen av hans intresse, med lite oro om deras reaktion på svar;
◾ språket ytligt bra, men formellt / bombastiska / pedantisk; svårigheter att greppa en känsla som skiljer sig från den bokstav;
◾ onormalt icke-verbal kommunikation beteende; synes oberörd och med lite gester;
◾ avvikelser i ögat och ansiktsuttryck; ögonkontakt frånvarande eller alltför intensiv;
◾ konstig kropp, med klumpig eller obekväma arbetsställningar. Gångarter bisarra eller onormala, konstiga eller obekväma rörelser;

speciella aktiviteter: ◾ omskrivna intressen eftersträvas tvångsmässigt, som att samla fakta och data för lite praktiskt värde eller social;
◾ rutin eller ovanliga ritualer; förändringar är ofta chockerande;

Några fysiska symptom: ◾ svårigheter i barndomen;
◾ anomalier av locomotion, balans, fingerfärdighet, handskrift;
◾ snabba rörelser, rytm och imitation.

- See more at: http://littersinne.com/categorie/utbild ... 9tFDC.dpuf

Pikachu skrev:
The Empathy Quotient: An Investigation of Adults with Asperger Syndrome or High Functioning Autism, and Normal Sex Differences

Simon Baron-Cohen,
Sally Wheelwright

Abstract


Empathy is an essential part of normal social functioning, yet there are precious few instruments for measuring individual differences in this domain. In this article we review psychological theories of empathy and its measurement. Previous instruments that purport to measure this have not always focused purely on empathy. We report a new self-report questionnaire, the Empathy Quotient (EQ), for use with adults of normal intelligence. It contains 40 empathy items and 20 filler/control items. On each empathy item a person can score 2, 1, or 0, so the EQ has a maximum score of 80 and a minimum of zero. In Study 1 we employed the EQ with n = 90 adults (65 males, 25 females) with Asperger Syndrome (AS) or high-functioning autism (HFA), who are reported clinically to have difficulties in empathy. The adults with AS/HFA scored significantly lower on the EQ than n = 90 (65 males, 25 females) age-matched controls. Of the adults with AS/HFA, 81% scored equal to or fewer than 30 points out of 80, compared with only 12% of controls. In Study 2 we carried out a study of n = 197 adults from a general population, to test for previously reported sex differences (female superiority) in empathy. This confirmed that women scored significantly higher than men. The EQ reveals both a sex difference in empathy in the general population and an empathy deficit in AS/HFA.
Pikachu skrev:
Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.
Naturligtvis är det så att AS är en funktionsnedsättning, naturligtvis är vi överrepresenterad gällande seriemördare, våldskriminella och andra otrevligheter. Att ha AS är ingen positiv sak, lika lite som att vara psykopat. Det finns naturligtvis gradskillnader mellan individer med AS, men som forskaren vid Uppsalas universitet säger så är det karakteristiska som binder samman oss empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo.
Pikachu skrev:
kathy J Marshack Ph.D. skrev:Neuroscience Sheds Light on Why People with Asperger’s Syndrome Lack Empathy

Families of those with Asperger’s want to know why their Aspies act the way they do. In my psychology practice I have Neuro-typical (NT) clients repeatedly ask me regarding their Asperger spouse, “Why can’t she see what I am saying?” Or they ask, “Why can’t he connect with my feelings?”

Aspies have a huge disconnect between thinking and feeling, or cognitive empathy (CE) and emotional empathy (EE). But what is the cause of this disconnect? That’s the real “why” question.

According to the latest neuroscience research discussed in Simon Baron-Cohen’s book, The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Evil, the cause is poorly working empathy circuits in the brain [1]. The Aspie brain has limited neurological mechanisms in place to understand or empathize with the NT. A way to understand the Aspie’s lack of empathy from a neurological perspective is “out of brain – out of mind.”


Beskrivning av Simon Baron Cohens bok The Science of Evil skrev:Borderline personality disorder, autism, narcissism, psychosis, Asperger's: All of these syndromes have one thing in common--lack of empathy. In some cases, this absence can be dangerous, but in others it can simply mean a different way of seeing the world.
In The Science of Evil Simon Baron-Cohen, an award-winning British researcher who has investigated psychology and autism for decades, develops a new brain-based theory of human cruelty. A true psychologist, however, he examines social and environmental factors that can erode empathy, including neglect and abuse.

Based largely on Baron-Cohen's own research, The Science of Evil will change the way we understand and treat human cruelty.


Jag har frågat mamma (som har arbetat som psykolog) vad som skiljer sig åt mellan psykopater och aspergare i fråga om kognition (begåvningsprofil). Svaret var i stil med att dipparna i begåvningsprofilerna var snarlika men att aspergarna hade mer och djupare av dessa än psykopaterna. De häpnadsväckande likheterna var i framförallt tidsuppfattning och helhetsuppfattning. I princip menade mamma på att psykopater är mera funktionella aspergare.

Allt detta är inte speciellt svårt att greppa via förnuft, ca. 28% av de högprofilierade seriemördarna tros lida/lidit av ASD, autismspektrumtillstånd är överrepresenterade bland våldskriminella och att orsakerna rimligtvis borde vara en dålig empati är inte svårt att förstå.

Psykopater å andra sidan är överrepresenterade i fängelser (sett till procent av befolkningen som är psykopater) och även bland seriemördare.

Att dysfunktionella beteenden vanligtvis beror på dysfunktionalitet borde vara givet för de flesta. Att psykopati stämplats som ondska är heller inte svårt att förstå, de är mera som "normalt folk". De kan förstå andra och därigenom också manipulera dessa. De flesta skulle nog säga att bli lurad och riktigt förd bakom ljuset är bland det värsta som finns. Varpå psykopaterna intar den rollen. Aspergare är lika om inte än mer empatilösa men saknar förmågan att förstå andra människor.

Egentligen borde man kanske inte se asperger och psykopati som en artskillnad utan snarare en gradskillnad.

Psykopat är inget man väljer att bli liksom man inte väljer att vara autist, jag menar på att medias och många andras bild av psykopater är felvriden. De är nästan lika mycket offer för sina tillkortakommanden som aspergare (studier har visat att psykopati ofta kan härledas till annorlunda hjärnstruktur, och att det främst är en fråga om genetik.)
Pikachu skrev:
I dagens juridik 2009-05-25 skrev: Man kan grovt dela in personer med allvarliga ”empatisvårigheter” i två grupper. I den ena har vi narcissister och psykopater med en viss insikt i hur det känns för den andre men som likväl inte bryr sig. I den andra gruppen har vi människor med Aspergers syndrom och andra former av autistiska svårigheter, där själva kärnan i tillstånden är en nedsatt förmåga att förstå andras inre liv och svårigheter med ömsesidigt socialt samspel och kommunikation. Dessa förstår ofta inte alls hur en annan människa känner det och därmed har de en mer ”äkta” empatistörning.
Alltså, psykopater och narcissister har lite empati medans autister verkar ha ännu mindre. Jag förstår att det inte är populärt att höra detta när de flesta här har ASD, jag förstår att motsäga all empiri om AS och empati kan funka som ett slags självförsvar och jag inser också att trots studier och empiri jag har postat så kommer många att tro att aspergare har något slags fördel över andra människor. Därmed inte sagt att det här är ett av mina specialintressen, för det är det.

I övrigt är det bra att normalt folk kan titta in här och se hur autister är, så att de lär sig att undvika egocentriska, empatilösa, kalla, narcissistiska, småsinta, ytliga, pompösa, dogmatiska, elaka människor (alla autister är inte sådana). Folkbildning är alltid bra.
Pikachu skrev:
Gillberg, 1998 skrev:Personer med AS har kognitiva funktionshinder som yttrar sig förmågan till empati och föreställningar om hur andra tänker
https://dspace.mah.se/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

Empati, inlevelseförmåga eller om du så vill den bakomliggande förmågan till medmänsklighet. Den del av oss som gör oss mänskliga. Aspergers syndrom kännetecknas av att denna förmåga är nedsatt, skadad osv. Att lida av ett handikapp betyder något, vare sig man vill det eller inte. Att ha AS innebär svårigheter inom detta, man har sas svårare för den mänskliga aspekten i livet.

Som jag tidigare demonstrerat så stödjer den moderna forskningen de tidigare utsagorna om att aspergare har empatisvårigheter: vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-144.html#p1297007 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1302918 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1302920 vad-ar-empati-hur-kanns-empati-t44896-192.html#p1307428

I ljuset av dagens kunskapsläge om AS och empatibrist är det helt enkelt orimligt att påstå att aspergare är lika empatiskt lagda som normalpopulationen.

Det gäller att vara ärlig mot sig själv, att våga se på saker som ter sig osmickrande. Ja, helt enkelt att växa upp och sluta tjura. Visst vi lider av denna empatistörning, men det går att göra det bästa av situationen. Man kan acceptera monstret inom sig och sträva mot att inte låta ens sinnessjukdom gå ut över andra, man kan lägga band på sig istället för att skylla alla ens misslyckande på andra och man kan börja jobba utifrån att man är empatistörd.


Känns som om tiden även är mogen för en saklig diskussion om sakerna ovan, och personangrepp, smutskastningar osv. undanbedes de som inte gillar sakerna som tas upp måste inte engagera sig.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 20:16:24

Saklig, ok. Då ber jag först om dina källor som är grunden till följande uttalande:

Pikachu skrev:... naturligtvis är vi överrepresenterade gällande seriemördare...

(Notera att mammas eventuella uttalanden inte är en tillförlitlig källa. Notera också att "tros ha/haft" är spekulationer, inte fakta.)

Samt till:
Pikachu skrev:Alltså psykopater och narcissister har lite empati medans autister verkar ha ännu mindre.

Eftersom du skriver "verkar" tycks det vara din helt egna slutsats. Vad jag vill se är vetenskapligt belägg för att empatin är lägre hos autister.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 20:37:00

Jag är inte speciellt road av att axplocka detaljer här och där som eventuellt kan vara felaktiga när den totala bilden av informationen är tydlig, vi aspergare har brister alternativt grova brister gällande empati.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Flia » 2016-02-13 20:40:50

Pikachu skrev:Jag är inte speciellt road av att axplocka detaljer här och där som eventuellt kan vara felaktiga när den totala bilden av informationen är tydlig, vi aspergare har brister alternativt grova brister gällande empati.


Nej, autister har inga brister i empati, utan i hur vi VISAR känslor.

Tony Attwood har beskrivit att det är vanligt att apies, speciellt kvinnliga, kan vara plågsamt överempatiska (men fortfarande inte visar det så att folk förstår).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in