Klockradio nollställs

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klockradio nollställs

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-05 13:47:26

Har en ny klockradio som köptes på Elgiganten i somras. Den har sladd som är korrekt ansluten till ett eluttag (skarvsladd) och har batterier med nästan full "kräm" i sig. Batterierna ska träda in ifall strömmen går.

Klockradion har stöd för 10 förinställda kanaler samt 2 alarm.

Rätt som det är nollställs klockradion. Det står - : - - och jag får ställa in klocka, radiokanaler och alarm igen.

Klockradion nollställs fast strömmen inte har gått. Makens klockradio funkar fint.

Den gamla klockradion funkade likadant. Nollställdes fast strömmen inte gått. Och borde inte fräscha batterier gå in och förhindra att klockradion nollställs?

Eftersom den gamla klockradion betedde sig likadant som den nya så borde den nya klockradion inte vara sönder.

Kan det spöka? Annars vet jag inte ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio nollställs

Inläggav plåtmonster » 2015-10-05 15:16:54

Byt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Klockradio nollställs

Inläggav Huggorm » 2015-10-05 15:18:49

Använder du någon annan elektrisk utrustning som kan störa klockradion? Särskilt något motordrivet som kanske dammsugaren. Håll lite koll på när den tappar minnet och vad du gjort de dagarna
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Klockradio nollställs

Inläggav antonius » 2015-10-05 15:28:24

Möjligen har någon snott batterierna till minnet och sen satt in gamla, sen har det kanske blivit en liten "spik" på elnätet eller ett kortare strömavbrott och vips så har den nollats... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Klockradio nollställs

Inläggav plåtmonster » 2015-10-05 15:31:11

Vad är det för märke och modell på klockradion förresten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Klockradio nollställs

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-05 21:50:23

Den förra klockradion var inköpt på second hand kanske 2005 eller 2006, minns inte. Det var en stor klumpeduns liknande de som fanns på 70- och 80-talet. Mot slutet började den brusa lite när den ville, klockradion skorrade, och titt som tätt blinkade den 00:00.

Köpte därför en ny klockradio på Elgiganten i somras. Det är en Philips AJ3115.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... dio-aj3115

Batterierna är alkaliska batterier testade i en batteritestare från Clas Ohlson.
Klockradion fungerade på natten när jag lade mig. Jag vaknade inte när jag skulle i morse, utan blev väckt av geocache. Kloclradion blinkade -:-- och var således helt nollställd. Jag tog ur de två alkaliska batterierna ur klockradion och testade dem i en batteritestare från Clas Ohlson. Det var kräm i batterierna, inte riktigt fullt men nästan. Batterierna är billiga lågprisbatterier, men så länge det är kräm i dom ska dom funka. Har bytt batteri en gång i tron att det var batterierna som var slut, och att jag hade kommit åt nån sladd när vi stökade om hemma. Men det blev samma problem.

Det är högst osannolikt att en splitter ny klockradio ska gå sönder, och uppvisa nästan exakt samma fel som en 30 år gammal klockradio. Kom igen, även om det är fel på klockradion varför nollställdes den 30 år gamla klockradion (som jag fick slänga) lite då och då precis som den nya gör?

Kortare strömavbrott köper jag inte, eftersom geocache har en nätansluten klockradio utan batterier på sin sida sängen som inte nollställs titt som tätt och dessutom har ju min klockradio batterier som ska gå igång vid strömavbrott.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Klockradio nollställs

Inläggav plåtmonster » 2015-10-05 23:50:44

Nätstörningar på vissa faser?

Prova att byta uttagsplats på klockradiona.
Kanske den blir överhettad eller något annat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Klockradio nollställs

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-17 13:47:05

Det visade sig att kontakten till klockradion inte satt ordentligt i uttaget. En annan apparat med större kontakt, gjorde att klockradions kontakt satt i "bara nästan"i uttaget och således blev det väl någon slags "glappkontakt". Men geocache ändrade om uttagen så att klockradion sitter i ordentligt i uttaget.

Klockradion sitter i ett skarvuttag under sängen och det är inte så lätt att komma åt det. Men nu är det fixat.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in