Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-16 2:52:57

Athena skrev:Ja för vi är smartare, vi säljer vapnen istället :lol:
Moralen är ju samma, mord eller sälja mordvapnen med vetskap om att de kommer att användas.
Det är svårt att begå brott som inte är lagstadgade.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-16 3:01:28

Athena skrev:likaså AS och ADHD som oftast är rejält representerade bland företagare.
Vore kul med faktisk statistik på detta och inte bara en massa anekdoter, du själv har pressat mig på statistik ett antal ggr.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-16 3:01:53

Pikachu skrev:
Athena skrev:Ja för vi är smartare, vi säljer vapnen istället :lol:
Moralen är ju samma, mord eller sälja mordvapnen med vetskap om att de kommer att användas.
Det är svårt att begå brott som inte är lagstadgade.

Ja det var därför jag hänvisade till moralen i det hela, för som när svenska kyrkan hade aktier i Bofors var det ett jävla liv då det upptäcktes, det var usel moral enligt pressen (kyrkan sket i det fram till det blev massmedias fokus).

Moralen i en handling finns alltid, oavsett om det är förankrad i legalt papper eller inte, skillnaden är att de med högre IQ verkar välja det legala alternativet, medan de med lägre verkar inte tänka så långt, och resultatet blir så som du sa.....medelsnitt IQ i fängelserna är lågt.
Känner du att min tolkning av det du skrivit är rätt?
ADHD är högt representerat inom företagare, går nog att hitta statistik inom, ska kolla upp det, dock måste ja sova snart :)
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-16 3:07:04

Ja den statistiken vore intressant att få se - ADHD och AS är rejält överrepresenterade bland företagare. Dessutom att du kan veta hur intelligenta alla de andra du träffat är/har varit, så att du kan säga med bestämdhet att de två är de smartaste. Är du ett vandrande intelligenstest som automatiskt kan kalkylera fram en kvot? Och i sådana fall hur bär du dig åt?

Troende har överlag en lägre IQ än ateister.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-16 3:15:06

ADHD ska vara överrepresenterat bland egna företagare, AS vet jag inte.
Alla de andra, så syftar jag på människor jag haft tillräckligt nära kontakt med, vad är det för tolkning du lägger in här?
Att jag har låg IQ som tycker dessa två är smartaste jag träffat?
Eller vad menar du?
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-16 3:18:27

Athena skrev:ADHD ska vara överrepresenterat bland egna företagare, AS vet jag inte.
Alla de andra, så syftar jag på människor jag haft tillräckligt nära kontakt med, vad är det för tolkning du lägger in här?
Att jag har låg IQ som tycker dessa två är smartaste jag träffat?
Eller vad menar du?
Du skrev att AS också var överrepresenterade:
Athena skrev:likaså AS och ADHD som oftast är rejält representerade bland företagare.


Jag undrar hur du kan veta att de två som yppat sin kvot är de intelligentaste. De flesta gör inte ett IQ-test i Sverige. De flesta vet inte sin kvot. Och du har förmodligen träffat på bra många fler än de två. Så när du har nära kontakt med personer kan du avgöra deras kvot? Hur gör du då? Vad är du för en övermedial männisch egentligen?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-16 3:27:35

Pikachu skrev:
Athena skrev:ADHD ska vara överrepresenterat bland egna företagare, AS vet jag inte.
Alla de andra, så syftar jag på människor jag haft tillräckligt nära kontakt med, vad är det för tolkning du lägger in här?
Att jag har låg IQ som tycker dessa två är smartaste jag träffat?
Eller vad menar du?
Du skrev att AS också var överrepresenterade:
Athena skrev:likaså AS och ADHD som oftast är rejält representerade bland företagare.
Jag undrar hur du kan veta att de två som yppat sin kvot är de intelligentaste. De flesta gör inte ett IQ-test i Sverige. De flesta vet inte sin kvot. Och du har förmodligen träffat på bra många fler än de två.

Jag missade ett (,) vilket jag senare skrev att endast ADHD var det som gällde.
Ja förmodligen har jag träffat fler, men nu pratade jag om människor som jag haft nära kontakt med under lång tid, det har jag inte med väldigt många, jag tror att min fästman hade väldigt hög IQ, men det kan jag ju aldrig få veta då han just dog.
Min bror hade högt IQ, men det testet gjordes på 70 talet, och jag tror inte det är samma längre.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2015-10-16 3:49:32

Generellt brukar vi vara försiktiga med att mäta exakta höga IQ-poäng i det här landet. Oftast hänvisas man till "över etc". Undantag finns när någon tämligen tydligt kliver över gränsen vi helst håller oss till men ändå undviks helst exakta siffror. Kan ju ha ändrats de senaste åren visserligen. I USA har de länge varit besatta av den exakta siffran. Något jag ställer mig tveksam till.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-16 4:43:41

Pikachu skrev:
kiddie skrev:Pikachu, vad för slags webbsida gör du, en riktig eller någonslags blogg?
Varför är du intresserad?


Varför är du intresserad av varför jag är intresserad?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2015-10-16 10:03:04

Pikachu skrev:Är imagen verkligen så viktig, de flesta människor verkar ju bedöma folk utefter hur de är inte efter ev diagnos. Dessutom har jag nästan gjort klart min hemsida som handlar om AS, brott och empati. Sambandet mellan nekrofili och AS lyckades jag också klämma in. Allt med fin källhänvisning och en bra verklighetsstory om mig själv där jag dels beskriver min egna empatiska störning och de autister jag mött inom institutions världen.

Spännande du får gärna länka till den eller skicka ett PM med länk. :mrgreen:
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Athena » 2015-10-16 18:06:44

Pikachu skrev:
Athena skrev:likaså AS och ADHD som oftast är rejält representerade bland företagare.
Vore kul med faktisk statistik på detta och inte bara en massa anekdoter, du själv har pressat mig på statistik ett antal ggr.

Jag ber om ursäkt här, hittar ingen statistik på att människor med ADHD är överrepresenterade inom egen företagsamhet, dock var det enormt många artiklar om ADHD och egen företagsamhet på nätet, har förmodligen blivit influerad av dessa.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav snuggelhund » 2015-10-16 20:05:15

Pikachu skrev:Är imagen verkligen så viktig, de flesta människor verkar ju bedöma folk utefter hur de är inte efter ev diagnos. Dessutom har jag nästan gjort klart min hemsida som handlar om AS, brott och empati. Sambandet mellan nekrofili och AS lyckades jag också klämma in. Allt med fin källhänvisning och en bra verklighetsstory om mig själv där jag dels beskriver min egna empatiska störning och de autister jag mött inom institutions världen.


Det där vill man ju inte missa. :-)005

Om du inte vill outa din hemsida här så får du gärna skicka ett PM.

(väntar med spänning...)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:32:25

Fenren skrev:fast jag vet precis hur folk jag känner väl mår så fort vi är i samma rum. är det empati?

jag kan inte urskilja sammansatta eller mer komplexa måenden men de grundläggande varianterna märks direkt.


Det är empati.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:33:47

Zima33 skrev:
Frimodig skrev:
Jag gissar att en grej med aspergare är att vi tar in viss information, och utesluter annan information. Vanligtvis utesluter vi inkännandet i en annan person. Vi ser dem ungefär som lyktstolpar. Nåt att manövrera med.

Vi saknar den vanliga förmågan till inkännande, och vi måste lära oss med mkt arbete. Liksom lära oss tekniken. Fast det är helt kokko. Jag menar, ingen förnuftig människa är inkännande, då kan ju vad fan som helst hända.

Nå, en gissning.


Det där känner inte jag igen. Jag har alltid varit känslig för folk. Känt på mig om de t.ex är arga, ledsna osv, utan att de beter sig arg eller ledset.


Men då funkar du skitbra socialt. Gratulerar.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:39:16

kiddie skrev:Nej. Skitkomplicerat.

Som jag sagt innan, empati är ett problematiskt begrepp. Som jag inte riktigt gillar. Ursäkta om jag tjatar om det men jag hoppas dumt på att världen ska lyssna och ändra sig. ;)

Man kan dela upp empati i två delar. En del är den som känner vad andra känner pga iakttagelse. Det börjar redan här bli problematiskt eftersom man ofta med empati menar att man känner med negativa känslor. Man ser någon nedstämd, ledsen eller i smärta och man upplever en liknande känsla i sig själv. Man speglar känslan. Det är därför man kallar de hjärnceller man tror tar hand om detta spegelneuroner.

Man lägger inte så stor vikt vid positiva känslor, att man dras med i glädje och skratt. Detta är bara en bisyssla i empatibegreppet (Varför undrar jag?). Den enda gången man egentligen hör om positiv empati är när man tar hand om bebisar verkar det som. Att sedan de som sysslar med empati påstår motsatsen är en annan sak, empatibegreppet är FÖR sammansnärjt med medlidande för att empati ska betyda alla känslor.

De andra delen är att man kan göra en mental bild för hur den andra människan känner sig och kanske varför. Här snuddar man vid begreppet Theory of mind, att man till fullo förstår att andra är egna individer med egna tankar och känslor. Men även här går man mer på det negativa. Att man kan göra sig en inre bild av hur andra mår, dvs dåligt av någon anledning. Theory of mind rör helheten, inte bara negativa känslor utan positiva, tycke och smak, åsikter osv.

Det varierar var aspergaren brister i empati. Det kan vara i den första, affektiva biten, eller i den senare, den kognitiva. Det som förvirrar även bland aspergarna själva är att de ofta saknar OLIKA delar av empatin. När andra säger att aspergare kan ha problem med empati så tror "vi" att då måste ju vi ha samma problem. Men icke.

En del har svårt att känna det andra känner i stunden. Andra har svårt att dra slutsatser och bilda sig en slags helhetsbild om hur och varför personen känner så.

Eftersom både jag och Frimodig är INTJ så kommer jag förutsätta att vi är lite lika här. Är man T och inte F så har man ofta mindre av den affektiva empatin. Man känner helt enkelt inte andras känslor. Däremot som N istf S så ser vi naturligt samband och kan därför ha en bra kognitiv empati, vi har det naturligt att se hur saker hänger samman, inte bara känslor utan det mesta i tillvaron.

De som har affektiv empati kan ha problem med den kognitiva empatin av olika anledningar. Man kan ha en högre intryckshastighet än processhastighet. Alltså man tar in och påverkas, men det går för fort och man orkar och kan inte reda ut vad man känner. Sedan kan man brista i helhetssyn och lagom grad generalisering, dvs man kan inte göra upp en inre bild och förståelse eftersom man ser i detalj och inte t ex kan jämföra ditt benbrott med sin egna stukade hand.

Vad jag ser hos vissa både med autism och NT är att de ibland övergeneralisar. Man berättar något man varit med om och de tycker att de PRECIS har känt samma sak. Fast man själv tycker de jämför äpplen och päron och tycker det är samma. Men hos NT verkar det vara viktigare att se likheter och empatisera även om det är på falsk grund (Nu pratar jag naturligtvis om ngt lite snävare än empati då man här inte bara reflekterar den andre utan direkt jämför med känslor man själv har för att eventuellt söka ömsesidig empati).

De som har problem med den affektiva empatin kan titta på någon som lider utan att känna något inom sig själv. Varför? Förmodligen för att man inte kan spegla känslan automatiskt, det saknas något i automatiseringen. T o m djur har någon form av affektiv "empati", om de hör en flockmedlem skrika så drabbas de själva av skräck. Det är en överlevnadsinstinkt.

Så nej, enkelt är det inte.

Och än värre blir det när man inser att man helt och hållet uteslutit handling i detta resonemang.

För jag tror ingen egentligen tycker att någon är empatisk som känner med dig och sedan slaktar dig för nöjes skull (sadism). Utan man förutsätter goda avsikter. Detta är outtalat och ett problem i sig. Avsaknad av handling är något man heller inte ser på i empatibegreppet.

Nej fan. Skrota empatibegreppet. :-)077 :-)195

Nu vet jag att det blev repetition på en massa saker och jag ursäktar det.


Njaa, empati är inte mer komplicerat än andra psykologibegrepp. Affektiv och kognitiv är en bullshitdistinktion.

Empati handlar om att du förstår och handlar utifrån förståelsen. I nån sorts medmänsklighet.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:42:29

kiddie skrev:
Frimodig skrev:Men du har fel. Empati handlar om att förstå hur andra funkar. Inkännandet är nån girlang, nån blomsterbukett utanför.


Grejen är att vi båda inte är nöjda med empatibegreppet. Jag vill splittra det helt. Du vill skära bort halva vad folk menar med empati.

Ingen av oss kommer att få som vi vill.


Jag är inte missnöjd med empatibegreppet.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:47:30

Pikachu skrev:
kathy J Marshack Ph.D. skrev:Neuroscience Sheds Light on Why People with Asperger’s Syndrome Lack Empathy

Families of those with Asperger’s want to know why their Aspies act the way they do. In my psychology practice I have Neuro-typical (NT) clients repeatedly ask me regarding their Asperger spouse, “Why can’t she see what I am saying?” Or they ask, “Why can’t he connect with my feelings?”

Aspies have a huge disconnect between thinking and feeling, or cognitive empathy (CE) and emotional empathy (EE). But what is the cause of this disconnect? That’s the real “why” question.

According to the latest neuroscience research discussed in Simon Baron-Cohen’s book, The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Evil, the cause is poorly working empathy circuits in the brain [1]. The Aspie brain has limited neurological mechanisms in place to understand or empathize with the NT. A way to understand the Aspie’s lack of empathy from a neurological perspective is “out of brain – out of mind.”


Beskrivning av Simon Baron Cohens bok The Science of Evil skrev:Borderline personality disorder, autism, narcissism, psychosis, Asperger's: All of these syndromes have one thing in common--lack of empathy. In some cases, this absence can be dangerous, but in others it can simply mean a different way of seeing the world.
In The Science of Evil Simon Baron-Cohen, an award-winning British researcher who has investigated psychology and autism for decades, develops a new brain-based theory of human cruelty. A true psychologist, however, he examines social and environmental factors that can erode empathy, including neglect and abuse.

Based largely on Baron-Cohen's own research, The Science of Evil will change the way we understand and treat human cruelty.


Jag har frågat mamma (som har arbetat som psykolog) vad som skiljer sig åt mellan psykopater och aspergare i fråga om kognition (begåvningsprofil). Svaret var i stil med att dipparna i begåvningsprofilerna var snarlika men att aspergarna hade mer och djupare av dessa än psykopaterna. De häpnadsväckande likheterna var i framförallt tidsuppfattning och helhetsuppfattning. I princip menade mamma på att psykopater är mera funktionella aspergare.

Allt detta är inte speciellt svårt att greppa via förnuft, ca. 28% av de högprofilierade seriemördarna tros lida/lidit av ASD, autismspektrumtillstånd är överrepresenterade bland våldskriminella och att orsakerna rimligtvis borde vara en dålig empati är inte svårt att förstå.

Psykopater å andra sidan är överrepresenterade i fängelser (sett till procent av befolkningen som är psykopater) och även bland seriemördare.

Att dysfunktionella beteenden vanligtvis beror på dysfunktionalitet borde vara givet för de flesta. Att psykopati stämplats som ondska är heller inte svårt att förstå, de är mera som "normalt folk". De kan förstå andra och därigenom också manipulera dessa. De flesta skulle nog säga att bli lurad och riktigt förd bakom ljuset är bland det värsta som finns. Varpå psykopaterna intar den rollen. Aspergare är lika om inte än mer empatilösa men saknar förmågan att förstå andra människor.

Egentligen borde man kanske inte se asperger och psykopati som en artskillnad utan snarare en gradskillnad.

Psykopat är inget man väljer att bli liksom man inte väljer att vara autist, jag menar på att medias och många andras bild av psykopater är felvriden. De är nästan lika mycket offer för sina tillkortakommanden som aspergare (studier har visat att psykopati ofta kan härledas till annorlunda hjärnstruktur, och att det främst är en fråga om genetik.)


Psykopati är ett sorts bullshit-begrepp. Det talar om att du inte förstår. Psykopati är liksom ett hål där du gräver ner människor som beter sig ondsint. Förklarar ingenting. Om du tänker dig att psykopati betyder att du är totalt känslokall, så finns inga psykopater. Behring Breivik hade en mängd känslor, för en mängd personer. Han är inte känslokall, i allmänhet, ingen är.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-16 22:52:17

tahlia skrev:Generellt brukar vi vara försiktiga med att mäta exakta höga IQ-poäng i det här landet. Oftast hänvisas man till "över etc". Undantag finns när någon tämligen tydligt kliver över gränsen vi helst håller oss till men ändå undviks helst exakta siffror. Kan ju ha ändrats de senaste åren visserligen. I USA har de länge varit besatta av den exakta siffran. Något jag ställer mig tveksam till.


Fast när jag testade för lumpen, i början på 60-talet, så gjorde vi Stanine. Jag fick 8 av 9, jag var rätt nöjd. Sen fick sonen samma resultat på högskoleprovet, det var irriterande, han är 30 år yngre.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav jonte00 » 2015-10-17 11:24:32

Ja varför vill man veta sin exakta IQ? Förstår inte ens poängen med det då en hög IQ inte betyder att du är smart.
Känns helt onödigt att ta reda på sin exakta IQ om man inte är en fixerad person som vill skryta.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2015-10-17 11:59:46

jonte00 skrev:Ja varför vill man veta sin exakta IQ? Förstår inte ens poängen med det då en hög IQ inte betyder att du är smart.
Känns helt onödigt att ta reda på sin exakta IQ om man inte är en fixerad person som vill skryta.
Då måste jag få ställa en fråga, du själv verkar ju ha tagit mer än ett IQ-test som utmynnat i ca 135 och du har sökt dig till föreningar för hög intelligens. Varför då? Att söka sig till sådana föreningar skulle ju också kunna betraktas som om man är fixerad och vill skryta.

Kan man inte bara vilja veta för sin egen skull för att lära om sig själv? Liksom att veta sin vikt eller längd? Att inte bara veta att man väger mellan 40-70kg? Kan det finnas ett värde i att veta om man har 135 eller 160 i IQ?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-17 12:33:35

Frimodig skrev:Empati handlar om att du förstår och handlar utifrån förståelsen. I nån sorts medmänsklighet.


Det där kallas empatistörning i psykologins värld. Saknar du känslor i denna situation är du empatistörd.

Gillar du fortfarande begreppet trots att du tänker och handlar rätt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2015-10-17 12:37:19

Zima33 skrev:Det där känner inte jag igen. Jag har alltid varit känslig för folk. Känt på mig om de t.ex är arga, ledsna osv, utan att de beter sig arg eller ledset.


I de flesta situationer eller har du ett supersinne på just denna detaljen?

Märkt att vissa aspergare kan vara extrema lögndetektorer i vissa situationer och totalt naiva i andra, eller förstå andras känslor när ingen annan ser dem men när andra ser dem så ser man dem inte lika väl.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-17 16:12:00

kiddie skrev:
Frimodig skrev:Empati handlar om att du förstår och handlar utifrån förståelsen. I nån sorts medmänsklighet.


Det där kallas empatistörning i psykologins värld. Saknar du känslor i denna situation är du empatistörd.

Gillar du fortfarande begreppet trots att du tänker och handlar rätt?


Du cyklar. Berätta gärna om källan till ditt påstående.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Frimodig » 2015-10-17 16:15:10

jonte00 skrev:Ja varför vill man veta sin exakta IQ? Förstår inte ens poängen med det då en hög IQ inte betyder att du är smart.
Känns helt onödigt att ta reda på sin exakta IQ om man inte är en fixerad person som vill skryta.


För min del var det en fråga om ifall mitt annorlundaskap berodde på att jag var dum i huvudet. Som en intellektuell grej. Jag har alltid haft oändligt självförtroende.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in