Elvanse och maxdos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Elvanse och maxdos?

Inläggav AdhdAsperger » 2014-11-08 16:55:18

Hej!

Mitt vårdställe som delar ut min Elvanse hävdar bestämt att 70mg är maxdosen för ALLA.
Detta då det är "bestämt så från dom som bestämmer".

Jag läser i denna tråd http://www.aspergerforum.se/elvanse-lisdexamfetamin-t34758-72.html att människor får utskrivet hela 330mg/dag.

Jag känner även folk i det verkliga livet som har 100mg/dag + "fyll på vid behov". Dessa är dock inte på samma vårdställe som mig. Mycket märkligt dock att olika instanser har olika regler trots att det skall finnas ett gemensamt regelverk skapat av "de som bestämmer". Även märkligt att människor som använder andra droger får detta utskrivet. Jag själv rör inga illegala droger längre och lämnar rena prov. Ändå blir jag behandlad som en tung missbrukare. Jag har rökt cannabis som självmedicinering under mitt liv.

Själv så har jag, innan jag fick detta på recept, fått denna medicin av en av dessa människor då denna använder den klassiska drogen amfetamin (fultjack) istället + massor av andra droger och receptbelagda mediciner.

Det var under denna period som jag insåg hur bra Elvanse fungerar för mig och det var även då jag tog tag i att försöka få denna medicin på recept. Jag har provat mig fram med lägsta dosen och sedan höjt. Min dos som fungerar allra bäst är 70mg på morgonen (kl7-9) och sedan fylla på med 50mg på eftermiddagen (kl14-16). Då blir dagen fungerande och jag får saker gjorda. Jag kan även röra mig ute bland människor utan att vilja gå hem hela tiden. Eller kallsvettas. Eller nästan spy av lukter och ljud.
Om något skall hända på kvällen/helgen och jag inte vill somna kl.22 så måste jag fylla på med 30mg vid 19-tiden.

Denna doseringsmall har jag kört på i många veckor och allt har fungerat perfekt!

Jag har idag 2x30mg på morgonen, endast. Känner mig sömnig mesta delen av dagen och får knappt något gjort.
Är frustrerad över situationen och vet inte vad jag ska göra. De kan tänka sig att öka till 70mg. Men sen är det tvärstopp. Trots att jag har påvisat flera gånger om vad som fungerar och inte.

Vad är det för mening att använda en medicin om man inte får den dosering som ens hjärna kräver?

Jag har försökt att komma till andra ställen men alla remisser skickas tillbaka med motiveringen att det är fullt överallt. Ska jag behöva börja intravenöst med amfetamin och heroin för att få den hjälp jag behöver? För tydligen så är det dessa människor, missbrukare, knarkare som får mest hjälp. Sjukt jävla äckelsystem!
AdhdAsperger
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2014-11-08

Elvanse och maxdos?

Inläggav Tikki » 2014-11-09 3:24:15

Hej och välkommen. :-)Happy
FASS; "Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats."

Problemet är att denna dos är för barn från 6 år.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Elvanse och maxdos?

Inläggav AdhdAsperger » 2014-11-09 15:55:34

Tikki skrev:Hej och välkommen. :-)Happy
FASS; "Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats."

Problemet är att denna dos är för barn från 6 år.


Hej och tack!

Rekommenderad ja. Men detta säger ju inget om att det skulle vara fysiologiskt omöjligt att dosera i högre doser än 70mg. Att min hjärna bryter ner substanser snabbare än de hjärnor de har testat medicinen på kan inte jag hjälpa.

Jag dricker inte alkohol längre överhuvudtaget men när jag drack det så var jag tvungen att dricka 3 gånger så mycket som mina vänner för att uppnå samma berusning. Och jag är inte fet.

Människor rekommenderas att inte åka till vissa länder på semester. Ändå reser folk till dessa länder.

Och åter igen, de som får utskrivet mer än 70mg/dag, vad hände med maxdoseringen där?

Med "Problemet är att denna dos är för barn från 6 år", menar du att föreskriften max 70mg gäller barn mellan 6-18 år?
AdhdAsperger
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2014-11-08

Elvanse och maxdos?

Inläggav Tikki » 2014-11-10 5:54:00

En del av de med autismspektrumstörning tål mediciner mer än genomsnittet.
Jag är en av dem.
Tyvärr är det inte alla läkare som förstår detta.

"Med "Problemet är att denna dos är för barn från 6 år", menar du att föreskriften max 70mg gäller barn mellan 6-18 år?"
Som jag tolkar det ja. :-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Elvanse och maxdos?

Inläggav AdhdAsperger » 2014-11-13 17:37:06

Har idag ringt och pratat med företaget som tillverkar Elvanse.

Den rekommenderade maxdosen 70mg är baserad på forskning på en målgrupp som
faller inom ramen "generell målgrupp". Alltså barn mellan 6-18 år som har ADHD
och som inte använt droger som självmedicinering eller har andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Som det så fint heter.

Det är upp till läkarna själva att bestämma dosen. Enligt tillverkarens experter.

Detta ska bli skönt att slänga upp i ansiktet på dem i morgon när jag ska dit.
Företaget sa även att jag kunde hälsa läkaren att han kunde ringa och fråga
om det var några oklarheter och om han undrade något!

Psykvården är ju de som skulle behöva medicineras, kan man tycka.
Jävla översittar/jag vet bäst för jag har läst medicin i 10 år/du ska inte komma och säga hur jag ska sköta mitt jobb-fasoner.

Jag är (hyfsat) lugn av mig annars men dessa nötter vill jag verkligen slå på käften.

Jaja, nu får vi hoppas att polletten trillar ner den här gången!
AdhdAsperger
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2014-11-08

Elvanse och maxdos?

Inläggav smala » 2014-11-25 16:54:20

Min läkare i Gävle säger att funkar inte 70 mg Elvanse så är det fel medicin. I Sandviken 2 mil härifrån är det annorlunda trots att det är samma landsting. En familjemedlem har just nu 100mg Elvanse och 2x10mg Ritalintabletter vid behov på eftermiddagen. Och till årskiftet ska det sammaställas hur doseringen ska vara för hela landet tydligen.
smala
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-11-25

Elvanse och maxdos?

Inläggav slackern » 2014-11-25 18:31:50

Själv går jag på ADHD-mottagningen i STLMS länslandstings regi och dom säger att det som krävs att jag får en optimal medicinering är deras mål.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Elvanse och maxdos?

Inläggav Dandelo » 2014-12-09 13:18:37

Ska prova detta läkemedel nu men så fort jag hämtat ut receptet och läst bipacksedeln står det klart och tydligt: Ta inte elvanse om du har problem med sköldkörteln...
Vilket jag ju har. Äter levaxin och jag berättade detta för läkaren och fick inga som helst inga kommentarer eller varningar om att det kunde förvärra symptomen hos sköldkörteln.

Vad i helvete??? Är det bara någonting som måste stå i bipacksedeln för att alla eventuella risker ska tas upp?
Har de ingen koll eller struntar de bara i det?
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Elvanse och maxdos?

Inläggav Dennis » 2014-12-26 9:16:21

Vet ej var du bor men jag är en före detta pundare eller drogfri pundare nu, jag har 100 på fm och 50 på eftermiddagen men som det känns så behöver jag en höjning till . Men det år ju olika från den ena till andra. gå på känslan ge dig inte. Huss/ solna är bra!!
Tikki skrev:Hej och välkommen. :-)Happy
FASS; "Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats."

Problemet är att denna dos är för barn från 6 år.
Dennis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-26

Elvanse och maxdos?

Inläggav smala » 2015-01-02 19:49:35

Dennis skrev:Vet ej var du bor men jag är en före detta pundare eller drogfri pundare nu, jag har 100 på fm och 50 på eftermiddagen men som det känns så behöver jag en höjning till . Men det år ju olika från den ena till andra. gå på känslan ge dig inte. Huss/ solna är bra!!
Tikki skrev:Hej och välkommen. :-)Happy
FASS; "Den högsta rekommenderade dosen är 70 mg dagligen. Högre doser har inte studerats."

Problemet är att denna dos är för barn från 6 år.


Jag är också en nykter pundare. Men spelar ingen roll enligt min läkare. Funkar inte 70 mg får jag ta en annan medicin. Jag ska prova nu i januari och hoppas förstås att det funkar bra med 70. Men troligtvis inte. Har ADD och är ju ständigt trött också. :) Får se hur det blir med nya reglerna som skulle bestämmas nu efter nyår som ska gälla över hela landet.
smala
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-11-25

Elvanse och maxdos?

Inläggav Dennis » 2015-01-04 20:29:33

alla läkare säger att det inte funkar bättre om du tar mer än 70 , men för mig är det en stor skillnad har 150 nu och behöver minst hundra till, jag fattar inte nojan för vad jag förstår när jag läser om elvanse så har dom bara tillfört ett ämne lysin som håller i metaminan så den löser upp långsamt. men ädå är det bara typ 20 mg metamina i en kapsel på 70mg elvanse. jag hade 90 mg metamina förut klockrent. men får det igen eftersom lisensen gått ut. säger dom läkaren skriker redan högt!! vadå högt 150 elvanse typ 45 metamina, halvering, ELLER!!
Dennis
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-26

Elvanse och maxdos?

Inläggav smala » 2015-01-05 14:15:23

Dennis skrev:alla läkare säger att det inte funkar bättre om du tar mer än 70 , men för mig är det en stor skillnad har 150 nu och behöver minst hundra till, jag fattar inte nojan för vad jag förstår när jag läser om elvanse så har dom bara tillfört ett ämne lysin som håller i metaminan så den löser upp långsamt. men ädå är det bara typ 20 mg metamina i en kapsel på 70mg elvanse. jag hade 90 mg metamina förut klockrent. men får det igen eftersom lisensen gått ut. säger dom läkaren skriker redan högt!! vadå högt 150 elvanse typ 45 metamina, halvering, ELLER!!


Omäjligt i Gävle att få högre än 70mg. Och någon tilläggsmedicin typ Ritalintablett på eftermiddan är också uteslutet. Får väl fortsätta med Ritalin och biverkningar, eller skita i medicinen helt o hållet. Men Grattis Dennis. Du har tydligen hittat en läkare som hajjar läget :-)Happy
smala
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-11-25

Elvanse och maxdos?

Inläggav Dandelo » 2015-01-27 9:33:59

Någon som vet om diarré‎ brukar vara övergående? :P
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Elvanse och maxdos?

Inläggav Titti » 2015-02-20 2:22:32

Jag har provat Elvanse i sex veckor nu och är kvar på 30mg. Mer blir det nog inte för jag står inte ut med huvudvärken som följer med. Jag har försökt och tänkt att det nog är tillvänjning men det avtar inte alls.

Jag har fått mycket mer motoriska tics också, tyvärr. Framförallt i nacken och jag misstänker att det kan vara en bidragande orsak till huvudvärken. För att få någon direkt positiv effekt skulle jag troligen behöva öka dosen men det lutar åt att jag slutar istället.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Elvanse och maxdos?

Inläggav smala » 2015-04-03 18:39:40

Är det någon som hört att ett nytt beslut togs i februari oom att patienten ska få den dos han behöver.Och det ska gälla både Metylfenidat och Elvanse och i hela sverige.
smala
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-11-25

Elvanse och maxdos?

Inläggav imagine » 2015-04-07 18:41:31

Om ni har problem med elvanse (eller amfetaminmedicin öht) testa först och främst att sluta dricka kaffe. Kaffe bidrar väldigt mycket till just fysisk stimulans så som snabb hjärtrytm, muskelryckningar och dyl. på dessa.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Elvanse och maxdos?

Inläggav Zima33 » 2015-10-02 17:13:32

Dandelo skrev:Ska prova detta läkemedel nu men så fort jag hämtat ut receptet och läst bipacksedeln står det klart och tydligt: Ta inte elvanse om du har problem med sköldkörteln...
Vilket jag ju har. Äter levaxin och jag berättade detta för läkaren och fick inga som helst inga kommentarer eller varningar om att det kunde förvärra symptomen hos sköldkörteln.

Vad i helvete??? Är det bara någonting som måste stå i bipacksedeln för att alla eventuella risker ska tas upp?
Har de ingen koll eller struntar de bara i det?


Jag hajade också till över det. Man blir ju skraj när det står så otydligt: "problem", vadå problem?
I vård-fass står "Hypertyroidism eller tyreotoxikos" som kontraindikation. Så har man hypotyreos verkar det inte vara någon fara alltså. :-)063
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Elvanse och maxdos?

Inläggav jonte00 » 2015-10-10 17:41:11

Jag har elvanse 50mg för min A.D.D. Är även diagnoserad med Asperger.

Men ja, den hjälper ju lite grann men inte så mycket som man hade hoppats på. Några biverkningar har jag inte upplevt.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Elvanse och maxdos?

Inläggav Khunark » 2015-10-12 22:54:42

Ni som kör på elvanse och vet lite om läkemedlets effekter, är det normalt att jag ska bli mindre aktiv, tappa initiativ, och liksom bli luddigare? Just nu så beter jag mig så, och har haft en startdos på 30 mg i snart en vecka. Somnade på den några timmar efter att jag tog den från utvilat tillstånd till och med.
AS, ADD, aldrig pysslat med droger
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Elvanse och maxdos?

Inläggav Zima33 » 2015-10-13 18:53:32

De två första gångerna jag tog den så sov jag inte på ett dygn och fick då ökad ångest, tänkte ge upp men tog två dagars paus och provade igen, då gick det bättre. Har varit mer vaken förutom i dag då jag slumrat hela fm och varit deppig på em.
Tog första dosen förra måndagen, andra på onsdagen och tredje på lördagen.
Man kanske reagerar lite skumt under insättningsperioden. :?:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Elvanse och maxdos?

Inläggav Khunark » 2015-10-14 21:18:53

Ja, det kanske artar sig framåt. Men visst vore det kul om den tog skruv också :D
Skulle hellre få andra problem än förvärring av dem jag redan har dock! Man börjar ju fundera om man bara inbillar sig förändring. Kan ju vara så att man är en sån här resistent individ, men den som lever får se.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Elvanse och maxdos?

Inläggav jonte00 » 2015-10-22 17:57:06

Khunark skrev:Ni som kör på elvanse och vet lite om läkemedlets effekter, är det normalt att jag ska bli mindre aktiv, tappa initiativ, och liksom bli luddigare? Just nu så beter jag mig så, och har haft en startdos på 30 mg i snart en vecka. Somnade på den några timmar efter att jag tog den från utvilat tillstånd till och med.
AS, ADD, aldrig pysslat med droger

Jag har också AS och ADD och även jag tar Elvanse. Den har dock knappt någon effekt på mig förutom biverkningar (tappar hungerkänslor). Men ja, den är ju gjord för att man ska kunna fokusera mer på sina studier och inte koncentrera sig på alla ljud runt omkring en. Tappat initiativ? En anledning till att de gav mig den var för att jag skulle ta mer initiativ och utföra dagliga rutiner själv. Men ja, den har inte hjälpt mot det men den har absolut inte minskat mitt initiativ. Kanske är någon biverkning i början när du tar den och sedan blir det tvärtom att du tar med initiativ?
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Elvanse och maxdos?

Inläggav Zima33 » 2015-10-22 18:14:08

Apotekskvinnan sa att man kan bli trött av den i början, sen sa hon nåt mer som jag inte minns vad det var ... yrsel eller nåt? Det ska gå över iallafall.
Jag har fått bättre koncentrationsförmåga av den men det varierar lite från dag till dag.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Elvanse och maxdos?

Inläggav Bamse » 2015-10-22 18:52:12

Högre doser än 70mg /dygn kan ge och har givit en hel del patienter hjärtsvikt, bland annat mig.
Jag har hellre lite sämre koncentration och fortsätter leva, vilket jag iofs knappt orkade mot slutet innan dossänkningen.
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Återgå till Aspergare och vården



Logga in